Regendeken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chawa

Regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 22:43

Welke maat regendeken heeft mijn Shetlander hengst van 7 maanden nodig ?

areke

Re: Regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:57

waarom een deken?

x_noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:03

Ik kan niet zo vanaf hier zienhoe groot jij shet is.. Knipoog
Wat is zijn stokmaat dan kunnen de bokkers het je wel zeggen Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 08:54

Hoe groot is hij en word hij?

Mijn volwasssen pony's in de grote maat hebben allemaal 130 onderlengte, maar heb hier ook een merrie staan die 145 onderlengte heeft (en die zit in de zelfde maat en is niet eens de grootste pony hier).

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:01

Waarom moet hij een regendeken op als ik vragen mag?

Ligt eraan hoe groot hij nu is.

chawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 10:11

Ronnie25 schreef:
Waarom moet hij een regendeken op als ik vragen mag?

Ligt eraan hoe groot hij nu is.

Omdat het een veulen van 7 maanden is die zwaar verwaarloosd is en een beetje verkouden maar toch graag wat uurtjes buiten zijn stal wil lopen en rennen. Ik vind het naar zo'n kletsnatte pony die toch al wat minder weerstand heeft op stal te zetten. Hoe en waar meet ik hem op om de juiste maat te weten ?

Het gaat deze hele week regenen vandaar.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:12

Zijn shofthoogte..

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:47

ik zou zn schofthoogte even meten en de lengte van zn rug dan zou je in de winkel even kunnen kijken of er een deken is die het beste overeenkom met de maten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 12:22

Een veulen heeft een goede dikke en waterdichte vacht, daar kan geen deken tegenop. Verpest hem nou niet met een deken, dat komt zijn weerstand helemaal niet ten goede

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 12:29

Ik heb je vorige topic gelezen. En ik weet dat je hart op de goede plaats zit. Maar gooi em geen deken op. Als hij goed eet heeft hij een goede warmte bron. Bovendien een hele dikke vacht met flink wat vet erin. Ook als het regend wordt ie niet in en in koud. Vertrouw nu maar even op zijn natuur.

chawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 19:43

Okay dat is allemaal duidelijk, ook dat het beter is geen regendeken te geven. Ik volg graag ieders goed bedoelde advies op, per slot ben ik hier gekomen om te leren.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:48

misschien kun je wel een klein fleece dekentje kopen. dat hij net iets vlugger opdroogd als hij weer op stal komt! Gewoon een half uurtje erop leggen. In mijn ogen verpest je weinig wintervacht met een fleece dekentje! succes met het beestje!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:54

zn huid is droog dus een fleece dekentje zou ik ook niet doen.
je kan hem zo laten staan mijn veulens staan 24/7 in het land.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:57

Mijn volwassen shetlander van 1.05m heeft een dek van 95cm kleiner heb ik ze nog niet in de winkel gezien. Misschien bij duitse winkels op internet, die hebben meestal heel veel dingen voor shetlanders

chawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 22:09

danamuts schreef:
misschien kun je wel een klein fleece dekentje kopen. dat hij net iets vlugger opdroogd als hij weer op stal komt! Gewoon een half uurtje erop leggen. In mijn ogen verpest je weinig wintervacht met een fleece dekentje! succes met het beestje!

Wat is een fleece dekentje en wat is de functie daarvan ??

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:15

areke schreef:
ik zou zn schofthoogte even meten en de lengte van zn rug dan zou je in de winkel even kunnen kijken of er een deken is die het beste overeenkom met de maten.

Als je wilt weten wat voor maat hij heeft, moet je de lengte van het midden van zijn borst opmeten, tot aan het midden van zijn kont. Dan heb je de onderlengte. Voor de bovenlengte heb je idd de lengte van de rug nodig, maar die kan per deken verschillen. Zo heeft mijnshet van 92 cm dekens met ondermaat 125 en bovenmaat varieert van 95 tot 85 cm.

Zoals gezegd is het idd beter hem zonder deken op het land te zetten, wel zorgen dat hij uit de wind kan staan als hij het koud krijgt. Op stal kun je idd best een fleecedekentje of een wollen dekentje gebruiken om de ergste nattigheid uit zijn vacht te krijgen, maar dat kan je ook gewoon doen door er een handdoek overheen te halen. Je moet het dekentje ook niet omlaten op stal, gewoon alleen gebruiken om hem op te laten drogen.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:18

een fleece deken is een dunne deken gemaakt van fleece (hoe toevallig Tong uitsteken ) die neemt het vocht op.
maar hij zal niet helemaal opdrogen. ik vindt dat bij fleece het vocht sneller terug slaat (ik heb liever een wolle deken) en dus weer op je paard terecht komt.

ik zou hem dan gewoon zonder deken op laten drogen.
zoals ik al eerder zei zn huid is gewoon droog.

chawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 22:24

IJpHercGab schreef:
Mijn volwassen shetlander van 1.05m heeft een dek van 95cm kleiner heb ik ze nog niet in de winkel gezien. Misschien bij duitse winkels op internet, die hebben meestal heel veel dingen voor shetlanders

Heb je een link van zo'n Duitse winkel of een naam ?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 09:57

Waarom een wolle deken op een shetlander leggen terwijl dat beest wol van zichzelf heeft. Doel maar eens je hand in zijn vacht als hij nat is, de huid is gewoon droog

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:07

napie schreef:
Een veulen heeft een goede dikke en waterdichte vacht, daar kan geen deken tegenop. Verpest hem nou niet met een deken, dat komt zijn weerstand helemaal niet ten goede

hier ben ik het helemaal mee eens!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:25

napie schreef:
Waarom een wolle deken op een shetlander leggen terwijl dat beest wol van zichzelf heeft. Doel maar eens je hand in zijn vacht als hij nat is, de huid is gewoon droog

ik heb NIET gezegt dat ze een wolle moet nemen. Dromen
ik heb al een paar x verteld dat ze hem beter ze kan laten drogen omdat zijn huid toch droog is.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 03:23

Lijkt mij ook niet echt verstandig een deken op zo'n jong paardje te leggen, en al helemaal niet bij een shetlander. Zijn weerstand is al minder en door een deken en dat soort dingen zal dat nooit verhogen, shetlanders zijn van zich zelf al heel sterke paardjes. Dus alsjeblieft laat die dekens nog lekker wachten tot hij volwassen is en het echt nodig krijgt(wat bijna nooit een geval is bij een ongeschoren shet)

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:34

chawa schreef:
IJpHercGab schreef:

Heb je een link van zo'n Duitse winkel of een naam ?

Ik zou het zo niet meer weten ik heb vorig jaar op equitana duitse winkeltjes zien staan in een "speciaal ingericht shetlanddorp" ik weet wel nog een naam van een grote winkel maar kan me niet meer herinneren of ze veel shetland dingen hadden dit was Lousdau of Loesdau oid.