Uitbreken en nu drachtig!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sarisv

Uitbreken en nu drachtig!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 12:13

Die 2 donderstenen van mij (7jaar met dochter van 2 jaar) staan sinds een weekje ofzo op het grote land, aangezien die 2jarige steeds naar haar grote tinkervriend wou (een ruin)..,
Toen heeft de boer waar ze staan ook maar in het grote land gezet met merries en ruinen, ging allemaal goed en ze vinden het super met die grote paarden Lachen

Maar nu was mijn vader net heen geweest, komt hij met nieuws van ja moet je wat vertellen.. Gimmy (7jaar) is gedekt door een zwarte pony.. Scheve mond Ze is vande week uitgebroken en volgende dag stond ze mooi bij die hengst in het land, en de boer heeft hem er al boven op gezien en een vrouwtje die daar rijdt ook al.. Nagelbijten / Gniffelen
Weten natuurlijk nog niet zeker of ze goed gedekt is maar toch..
Maar toen zei de boer ook nog van ja die kleine heeft er ook wel bij gelopen maar heb de hengst er nog niet boven op gezien, want die kleine gaat overal onder door, maar ze heeft er wel een keer bij in gestaan, denk niet dat ze gedekt is..

Maarja dat kan volgens mij hij nooit zeker weten, meestal waren moeder en dochter te gelijk hengstig dus --> Nagelbijten / Gniffelen
Hoop dat de kleine sowieso niet drachtig is, ze is nog niet eens uitgegroeid en dan al gedekt door een pony.. Hoop ook eigenlijk niet dat de moeder drachtig is..

De boer kan ze niet uit land krijgen, maar we halen ze morgen uit het grote land en gaan ze weer op kleinere stukje land lopen waar ze sowieso niet kunnen uitbreken door middel van hekken..

Ja leuk nieuws om te horen op je verjaardag, leuk kado..
Nagelbijten / Gniffelen

sjorsie

Re: Uitbreken en nu drachtig!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:15

ooooops! hoop voor je dat het meevalt

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:23

Als je niet wil dat die kleine drachtig word kan je haar er toch meteen NU uit gaan halen? En niet tot morgen wachten lijkt mij .. En misschien (meer) stroom op de draden zetten?

roebietinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:25

haha zo´n dondersteen hebben wij thuis ook gehad. nou hebben we de wij geheel omheind met van dat groenegaas. dit moest ook om andere reden (de vossen aten onze kippen op) =S maar goed het werkt perfect klein stroomdraadje erbij en klaar!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:27

grote kans dat ze wel drachtig is dan nu.
op zich kan het niet zo heel veel kwaad voor de merrie, het is denk ik erger dat je een ongewenst veulen krijgt ahw, een kruizing, ik hoop dat er plek voor wordt gevonden, als er dus een veulen komt.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:33

Meteen eruit halen en even met de dierenarts bellen. Ik geloof dat die de drachtigheid in zo'n vroeg stadium nog af kunnen breken.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:36

Als je geen veulens wilt zou ik maar contact opnemen met de d.a. De kunnen een soort aftermorning prik krijgen.
Mijn merrie is ook gedekt toen ze nog geen 2 jaar was en wel raak. De hengst was uitgebroken naar mijn merrie toe. Helaas heeft de eigenaar van de hengst toen niets tegen mij vertel. 10 dagen voor dat het veulen geboren werd wist ik pas dat ze drachtig was. vier maanden voor dat ze 3 werd, werd het veulen geboren.

Charlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 17:32

Oeps, jah, ik hoop dat het meevalt voor je....
Ik zou haar er ook zo snel mogelijk uithalen!!!
Succes ermee Knipoog!

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 23:36

Ze zijn er inmiddels al uit hoor.. Beetje late reactie misschien maar ben jarig dus heb visite Knipoog

Ze staan met z'n 2tjes weer apart van de rest waar ze niet zo 1 2 3 kunnen uitbreken..
We denken niet dat de kleine van 2 jaar is gedekt want die hebben we nog niet hengstig gezien van de week, maarja je weet maar nooit Nagelbijten / Gniffelen

Gimmy van 7 jaar is dus wel de kans groot dat ze is gedekt, maar dat zien we wel over een paar weken als ze weer hengstig zou moeten worden..,

Zal van de week wel even foto's plaatsen van die hengst..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:55

Waarom onderneem je dan niet direct actie om het vruchtje weg te laten halen? Het veulentje is niet gewenst dus.

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 10:48

fjordnina schreef:
Waarom onderneem je dan niet direct actie om het vruchtje weg te laten halen? Het veulentje is niet gewenst dus.

Ik vroeg me eerst af of ze het evt wel aan zou kunnen.. Verder weet ik het nog niet, ik wacht eerst even tot dat ze hengstig moet worden en zie het dan wel even verder.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 11:06

Ja kan ze idd na 3 weken hengstig laten spuiten, dan sterft een eventueel aanwezig vruchtje ook af.
Maar dat heeft natuurlijk alleen nut als je zorgt dat ze niet weer kunnen ontsnappen.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 12:17

Is de hengst veel groter dan de merrie('s)?

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 14:28

Ze staan nu weer apart waar ze niet kunnen ontsnappen.., Daar zijn ze nog nooit uit gekomen..,

De hengst is zelf ook nog 2 jaar, het is waarschijnlijk een D-pony, mijn shetlander is 1.10m ong..

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 16:45

Das niet best, ik hoop dat de kleinste zeker niet gedekt is en die ander liever ook niet Scheve mond
Indd wat Meavey zegt, zou ik doen. Zeker als die kleine van je drachtig is, ook omdat het een D-pony is.
Succes ermee Ach gut

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 16:50

Ik zou alsnog de dierenarts er meteen naar laten kijken.
Wel het verstandigste denk ik.
Die hengst lijkt me namelijk wel veel te groot voor je pony.
Sterkte ermee.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:06

Ik zou ook de veearts laten komen.
Anders kan je nog afwachten tot ze terug hengstig zou moeten worden en dan kijken.. Wordt ze niet hengstig dan kan de veearts het vruchtje wegknijpen. dit wordt bij tweelingdracht ook meestal gedaan, het kleinste er uit...
Zeker met die 2-jarige oppassen!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:42

GimGirl schreef:
Ze staan nu weer apart waar ze niet kunnen ontsnappen.., Daar zijn ze nog nooit uit gekomen..,

De hengst is zelf ook nog 2 jaar, het is waarschijnlijk een D-pony, mijn shetlander is 1.10m ong..

Een D-Pony? Dat is wel echt te groot voor Gimmy dacht een Btje ofzo, maar Gimmy is ook echt geen 1.10m?
Zoals ik op msn zei zou ik toch echt even naar de DA gaan.

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 22:29

Faniek schreef:
GimGirl schreef:

Een D-Pony? Dat is wel echt te groot voor Gimmy dacht een Btje ofzo, maar Gimmy is ook echt geen 1.10m?
Zoals ik op msn zei zou ik toch echt even naar de DA gaan.

Ja ik weet het niet zeker of het een D-pony is maar dat zei me vader, moet zelf maar eens even goed naar die hengst kijken.,
Maar hoe groot dacht je dan dat Gimmy was Scheve mond

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:36

Dat de hengst groter is hoeft geen probleem te zijn, het veulen past zich in de baarmoeder aan aan de beschikbare ruimte en haalt de groei na de geboorte in. Ik zou mij wel zorgen maken over de 2 jarige, die is wel erg jong voor een dracht.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 08:31

GimGirl schreef:
Ja ik weet het niet zeker of het een D-pony is maar dat zei me vader, moet zelf maar eens even goed naar die hengst kijken.,

Ik denk zo'n 90 cm a 1 meter. Ze is een echte shet en 1.10m is wel erg groot hoor Knipoog Ze is ongeveer zo groot als Zedra en die was 92cm.

Dat de hengst groter is kan wel problemen veroorzaken. Wij houden ook altijd als regel aan max. 10cm groter.

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 08:41

Heel veel sterkte ermee!

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 17:43

Faniek schreef:
GimGirl schreef:

Ik denk zo'n 90 cm a 1 meter. Ze is een echte shet en 1.10m is wel erg groot hoor Knipoog Ze is ongeveer zo groot als Zedra en die was 92cm.

Dat de hengst groter is kan wel problemen veroorzaken. Wij houden ook altijd als regel aan max. 10cm groter.

Laatste keer was ze toch echt groter dan 1m, dus dat weet ik zelf wel.

@Maaike14 thnx Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:24

Is ze nou ondertussen al uti het land van de hengst gehaald?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 10:07

Ja, als je even ergens in het begin kijkt naar een van haar berichten staat dat vermeld.