Shetlander kopen waaraan denken ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BLK

Shetlander kopen waaraan denken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 19:29

Oke ik ben van plan om mijn moeder zover te krijgen voor het kopen van een shetlander.
Van dit ras ben ik van kleins af aan al gek geweest, zo ook nu nog.
Ik ben zelf 13 jaar oud, en zit in de 2e klas van het Atheneum, wat mij allemaal erg goed afgaat
Ik ben ongeveer 1.64 lang maar heel licht van gewicht.
Ik weet dat ik een shetlander pony niet kan berijden ( iniedergeval niet elke dag !) maar ik weet wel heel veel andere dingen die ik graag zou willen doen.

- Longeren
- Vrijspringen
- Wandelen
- VD
etc.

Nu heb ik een aantal kosten op een rijtje gezet :

* Goede zak brokken van 25 kilo = € 10,-
* In de winter bijvoeren, ongeveer 1 a 2 handjes brokken
* Een baal hooi bevat ongeveer 6 plakken en is € 3,- per baal
* In de wintermaanden ongeveer 1 plak per dag
* Eén keer in het jaar inenten dat is € 30,-
* Eén keer in de drie maanden ontwormd worden
* Eén spuit kan je drie keer mee doen voor een grote maar shetlander en een goeie kost € 13,-
* 3 a 4 keer per jaar bekappen is ongeveer € 20,-

Maandelijkse kosten :
€ 8,- aan brokken
€ 3,- aan hooi

Jaarlijkse kosten :
€ 30,- voor inenten
€ 15,- voor ontwormen
€ 60,- voor bekappen

Ik heb een hele goeie vriendin die mij graag wil helpen met het verzorgen als ik mijn eigen shetlander krijg, ik weet dat ik haar 100% kan vertrouwen, en zij wil ook graag mee betalen aan de kosten. Ik zat er aan te denken om haar dan ongeveer 3 dagen te laten komen, vooral doordeweeks i.v.b met school. Ik wil haar dan de kosten voor de hoefsmid, het ontwormen en het hooi laten betalen. Dat is dus ongeveer € 20,-

Verder moet ik de stallingskosten voor op het weiland het hele jaar door, nog even bespreken op de stal ( boerderij ) waar ik nu rijd. Verder zijn er dingen zoals mijn krantenwijk geld gaat naar de paarden, en stoppen met het dansen waar ik nu opzit dingen die ik er ook voor overheb. Verder kan ik op de stal waar ik dus zou willen staan ook spullen gebruiken, en ook heb ik al heeel wat spullen voor een shetlander staan/liggen.

Ik had dus een aantal vragen.
Hoe kan ik nou het beste mijn moeder overhalen ?
Ben ik nog dingen vergeten ? Of waar zou ik nog op moeten letten ?

Groetjes Simone.
P.s. sorry voor eventuele spelfouten

Maaik

Re: Shetlander kopen waaraan denken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:47

1 plak per dag. Heb je hem/haar dan ook nog op de wei staan? Of alleen op stal?
60 euro per jaar aan bepakken? Ik weet niet hoeveel jij ervoor betaald maar bij mij komt de smid om de twee maanden en ik betaal 30 euro per bepakken. *Staat inmiddels wel op ijzers*
Als de hoeven te snel slijten zal die op ijzers moeten. Dat is ookal gauw 80 euro hoor! En dan moeten ze iedere 8/9 weken nieuwe.

DA kosten? Heb je daar wel geld voor opzij? Stalling? Dat zijn hoge uitgaven!

Voor de rest letten op:
- Correcte bouw (overbouwing, verkeerde stand van benen etc.)
- Of het gebit netjes op elkaar staat.
- Of die gebreken heeft.
Etc. etc.

Niet ouders overhalen. Helpt toch niet. Ik begrijp best waarom je ouders een pony geven. Is meer geld dan dat je denkt. Knipoog

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 19:50

Maaik schreef:
1 plak per dag. Heb je hem/haar dan ook nog op de wei staan? Of alleen op stal?
60 euro per jaar aan bepakken? Ik weet niet hoeveel jij ervoor betaald maar bij mij komt de smid om de twee maanden en ik betaal 30 euro per bepakken. *Staat inmiddels wel op ijzers*
Als de hoeven te snel slijten zal die op ijzers moeten. Dat is ookal gauw 80 euro hoor! En dan moeten ze iedere 8/9 weken nieuwe.

DA kosten? Heb je daar wel geld voor opzij? Stalling? Dat zijn hoge uitgaven!

Voor de rest letten op:
- Correcte bouw (overbouwing, verkeerde stand van benen etc.)
- Of het gebit netjes op elkaar staat.
- Of die gebreken heeft.
Etc. etc.

Niet ouders overhalen. Helpt toch niet. Ik begrijp best waarom je ouders een pony geven. Is meer geld dan dat je denkt. Knipoog

Dan heb ik hem/haar op het weiland staan met schuilstalletje.

Ik had gehoort dat je paard maar 3 a 4 keer per jaar naar de hoefsmid moest, en dit tussen de 20 en 30 euro kost, heb een kennis die dit eventueel voor minder goed kan doen trouwens!

Ja de stalling moet natuurlijk ook nog worden betaald daar heb ik natuurlijk ook over nagedacht, maar omdat hij/zij op het land komt te staan, zal dit lagere kosten gaan worden dan bijvoorbeeld alleen maar op stal op een goeie manege o.i.d.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:52

Hmm, reden daar maar niet op hoor.. Je moet al gauw om de 2 maanden naar de smid.

Je moet niet van het minimale uitgaan, maar van het maximale. Dan kan het altijd meevallen.

Je bent al gauw 50 euro per maand kwijt voor stalling..

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 19:54

Ik kan hem/haar wel stallen bij die kennis van mij die ook bekapt etc, voor maar € 25,- per maand incl. voer.
Maar het liefst wil ik daar niet staan, omdat het aan een hele drukke weg ligt, en vooral in de winter maanden hou ik er niet zo van om op een afgelegen plek langs bomen zonder verlichting terug naar huis te fietsen, ook al zou het dan maar 5 minuten zijn, want het is totaal niet ver weg.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:57

Ja maar wat als die ziek wordt? Kan die vrouw wel juist bepakken?

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 19:59

Ziek worden, ja daar had ik nog niet echt over nagedacht, maar daar kan je niet echt kosten voor uitrekenen denk ik.

Een vriendin van mij staat daar ook en die heeft zelf een shetlander en heeft altijd keurige hoefjes.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:03

in de winter is het wel twee keer daags een plak hooi, dus twee balen per week gaan er wel door, das dus 6 euro per week, 24 euro per maand.
weidehuur heb je, stal hoeft niet, hoefsmid elke 8 weken per keer 20 euro.
wormkuur zou ik twee keer mee doen, te laag doseren is niet goed, te hoog kan geen kwaad.
stel je weitje kost 25 per maand, en het hooi dus ook, dan zit je al op de 50 euro per maand.
af en toe dus meer, als je moet ontwormen ofzo.
als de veearts moet komen komt er ook een rekening achteraan.
het is verstandig een reserve weiland te weten, zodat je je pony kan plaatsen als hij ineens uit zijn weitje moet.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:04

je ouders overhalen heeft totaal geen zin... wat je wel kan doen is de wekelijkse/maandelijkse en jaarlijkse kosten op een rijtje zetten en die aan je ouders laten zien, daarbij gelijk melden hoe je al die kosten opgaat vangen..

heb je trouwens nagedacht over de aanschaf van een shet? dat is ook niet gratis en als dat wel zo is heb je grote kans dat er iets is met die pony... of je hebt puur geluk..

je zegt zelf over de hoefsmid ik heb dat gehoord maar 3/4 x per jaar.. maar geld dat ook voor jou pony? dat weet je niet... en je moet van het uiterste uitgaan...

mijn tip zet alles goed op een rijtje kosten, tijd wanneer je het gaat doen (kan je wel 7 dagen in de week het hele jaar door en ook met slecht weer, en of heb je de mogelijkheid dat een ander je pony erbij kan verzorgen)

als jou ouders zien dat je er sirieus mee bezig ben heb je grote kans dat ze toestemmen.. (ga niet alles mooi maken tegen over je ouders om ene pony te krijgen... blijf wel eerlijk... anders kunnen dat grote problemen veroorzaken)

en houd rekening met dierenarts kosten!!!!!!!!! elke pony kan ziek worden...

voor het type pony wat je wil:
hoe gote pony wil je is belangrijk voor wat je er mee wilt gaan doen.
staat de pony netjes op zijn benen
loopt de pony niet kreupel of iets anders..
staan de kaken en tanden netjes op elkaar (Geen overbijt enzo)
zit de pony goed is zijn./haar vel ( zijn ook de oogjes helder)
leefdtijd van de pony is ook belangrijk een veulen kan je nog niet heel veel mee een oude pony later ook niet meer..
enz....

suc6 ermee!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:06

Ik denk dat je aan hooi te weinig rekend. Ik ga er vanuit dat er alleen hooi gevoerd wordt? Dan toch zeker 2 plakken per dag. Verder kun je hem nog wat stro geven om te eten.

Ik zou geen brok geven, worden ze alleen maar vet van!

De smid heb je wel ruim genomen denk ik! Ik heb mijn shet nu ongeveer 10 maanden maar is nog geen 1 keer bij de smid geweest terwijl hij iedere 6 wk. komt voor mijn Haflinger. Ze lopen bij mij ook vaak op een bestraat stuk dus daar zal hij z'n hoeven dan vanzelf afslijten.

Het stallingsgeld is overal anders maar ik neem aan dat je dat al goed hebt berekend!

Misschien kun je de tandarts nog inplannen? Rond de 50 euro per bezoek.

Verder ga ik kwa aanschaf mee met 'ifever'.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:07

dierenarts kosten? beter alvast sparen voor als je het echt nodig hebt... zet per week of maand een bepaald bedrag weg, geen 2 euro maar bijvoorbeeld 10/20 euro doe dit bijvoorbeeld bij je ouders deze kunnen het dan bijhouden en zo kan je niet aan dat geld komen om bijvoorbeeld toch maar dat mooie halster te kopen... als je dit een hele tijd doet heb je uiteidelijk genoeg geld als je pony een keer ziek word.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:11

BLK schreef:
Ziek worden, ja daar had ik nog niet echt over nagedacht, maar daar kan je niet echt kosten voor uitrekenen denk ik.

Een vriendin van mij staat daar ook en die heeft zelf een shetlander en heeft altijd keurige hoefjes.

Je moet echt minimaal 1000 euro hebben. Het bezoek zelf al kost 25 euro en daarnaast moet je ook nog de medicijnen erbij betalen en die is ookal gauw 50 euro. Nou reken maar uit.
Moet de DA even paar keer langskomen? Ben je zo al je geld kwijt.

En idd, je kan maar 2 keer met een wormenkuur doen.

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:11

Ik denk dat je totaal bedrag best omhoog mag. Een gemiddelde wormenspuit kost al 10-15 euro p.s. Mijn shet staat heel het jaar buiten en als het heel koud is krijgt ze 2,5 plak hooi per dag. Nu ben ik voor bekappen niet veel kwijt, mijn pony gaat samen met een pony die wordt beslagen. Moet de smid alleen de straal bijsnijden kost het me niets. Krijgt hij van mij een kop koffie of een kop soep. Anders kost het mij 25 euro per kapbeurt.
Mijn pony krijgt Sti-mix van PAVO, deze is muesli. Gaat het heel hard vriezen dan komt er nog biks bij. Nu loopt mijn pony met regelmaat. Zou ze aangespannen lopen en regelmatig bereden worden zou ik nog meer moeten geven.
Mijn pony weegt 185 kilo.
Ik ben per jaar kwijt
Hoefsmid: 50 euro
Wormenspuit: 25 euro
Hooi 220 euro
Stro 100 euro
Inenting 21 euro
Voer 120 euro
Overig voer, zoutblok, lijnzaad e.d. 50 euro
En eventuele spulletjes die je nog nodig hebt, zoals halsters e.d.

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 20:11

Dom van mijzelf dat ik het hooi er ook nog bijgerekent heb, want dat mag je gewoon van daar pakken dat zit bij het geld van de weidehuur in. Dus dan hoef ik me daar al geen zorgen meer over te maken, ik ken die mensen goed, dus misschien zou ik daarvoor al wat minder hoeven te betalen, als ik er al wat voor zou moeten betalen.

Reserve weiland is er daar genoeg, het is daar één suuuuper groot weiland dat verdeeld is in wat kleinere maar ook hele grote stukken land, er staan ook koeien. Genoeg land is daar dus zeker.

Door weer en wind kom ik zeker, het weer maakt niet uit, je hebt dan een pony en die moet dan gewoon verzorgt worden, weer of geen weer!

Ik zie op marktplaats vaak leuke shetjes die ongeveer € 150,- kosten, de kosten van de shetlander zelf zou ik zelf kunnen betalen met wat ik in een aantal jaren gespaard heb.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:13

BLK schreef:
Dom van mijzelf dat ik het hooi er ook nog bijgerekent heb, want dat mag je gewoon van daar pakken dat zit bij het geld van de weidehuur in. Dus dan hoef ik me daar al geen zorgen meer over te maken, ik ken die mensen goed, dus misschien zou ik daarvoor al wat minder hoeven te betalen, als ik er al wat voor zou moeten betalen.

Reserve weiland is er daar genoeg, het is daar één suuuuper groot weiland dat verdeeld is in wat kleinere maar ook hele grote stukken land, er staan ook koeien. Genoeg land is daar dus zeker.

Door weer en wind kom ik zeker, het weer maakt niet uit, je hebt dan een pony en die moet dan gewoon verzorgt worden, weer of geen weer!

Ik zie op marktplaats vaak leuke shetjes die ongeveer € 150,- kosten, de kosten van de shetlander zelf zou ik zelf kunnen betalen met wat ik in een aantal jaren gespaard heb.

150 euro vind ik wel duur hoor voor een shet. Zonder papieren kan toch ook? Dan zijn ze een stuk goedkoper. Die van mij was maar 30 euro, is wel een hengstje!

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 20:14

Fanneke schreef:
Ik ben per jaar kwijt
Hoefsmid: 50 euro Dit zal bij mij minder gaan kosten i.v.b. met die kennis
Hooi 220 euro Daar zal ik minder voor hoeven te betalen
Stro 100 euro Er staan nog meer shetlanders daar van die '' boeren '' en dat schuilstalletje houden ze zelf altijd bij
Inenting 21 euro
Voer 120 euro
En eventuele spulletjes die je nog nodig hebt, zoals halsters e.d. Hier heb ik al heel wat spullen van! Ook van daar kan ik spullen gebruiken

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 20:15

singasong schreef:

150 euro vind ik wel duur hoor voor een shet. Zonder papieren kan toch ook? Dan zijn ze een stuk goedkoper. Die van mij was maar 30 euro, is wel een hengstje!

Wat houden '' papieren '' eigelijk in ?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:15

Met 30 euro kan je er niet van uitgaan dat die 100% gezond is!
Mijn Shetlander koste 350 euro.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:16

Stamboek etc.

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 20:17

Oke, als je paard dus geen papieren hebt kan je hier bijv. geen keuringen mee lopen ?

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 20:18

ifever schreef:
dierenarts kosten? beter alvast sparen voor als je het echt nodig hebt... zet per week of maand een bepaald bedrag weg, geen 2 euro maar bijvoorbeeld 10/20 euro doe dit bijvoorbeeld bij je ouders deze kunnen het dan bijhouden en zo kan je niet aan dat geld komen om bijvoorbeeld toch maar dat mooie halster te kopen... als je dit een hele tijd doet heb je uiteidelijk genoeg geld als je pony een keer ziek word.

Dit is een goed idee!

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:18

BLK schreef:
Fanneke schreef:
Ik ben per jaar kwijt
Hoefsmid: 50 euro Dit zal bij mij minder gaan kosten i.v.b. met die kennis
Hooi 220 euro Daar zal ik minder voor hoeven te betalen
Stro 100 euro Er staan nog meer shetlanders daar van die '' boeren '' en dat schuilstalletje houden ze zelf altijd bij
Inenting 21 euro
Voer 120 euro
En eventuele spulletjes die je nog nodig hebt, zoals halsters e.d. Hier heb ik al heel wat spullen van! Ook van daar kan ik spullen gebruiken

Als die wel op ijzers moet? Dat kan je kennis niet.
Dat ze dat zelf bijhouden neemt niet weg dat je echt niks hoeft mee te betalen aan het stro.
Ik moet niet van je spullen afhankelijk worden van anderen.

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 20:20

Waaneer zouden ze dan op ijzers moeten ? Ik heb eerlijk gezegt nog nooit echt een shetlander op ijzers zien staan.

Nee dat is waar, maar ze hebben daar schuren vol met hooi en stro, ik kan daarover wel eens gaan informeren.

Ik heb ook al genoeg spullen hoor! Maar bijvoorbeeld als ik een keer iets van hun zou willen gebruiken iets anders dan normaal bijvoorbeeld als ik een keertje met een zadeltje op wil longeren, hoef ik deze niet helemaal aan te schaffen maar kan ik die van daar pakken/lenen.

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:20

150 euro is zeker niet duur voor een shet. Helemaal niet als ze al wat ouder zijn. Als je geen ervaring heb zou ik al helemaal niet aan een veulen beginnen en 1 van 3/4 jaar kan je er ook gelijk wat mee doen.

Verder ben je wel iets meer krijgt per jaar als je daar op noemt.

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:22

BLK schreef:
Oke, als je paard dus geen papieren hebt kan je hier bijv. geen keuringen mee lopen ?

Dat klopt helemaal.

Nog wel een tip waar je op moet letten als je een koopt. Dat de pony wel een chip en een paspoort heeft. Helemaal als het om een papierloze shet gaat.