Hoeveel ontworming voor miniveulen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Hoeveel ontworming voor miniveulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 19:30

Mijn miniatuurpaardveulentje is ontwormd geweest in september door de fokker. Toen vertelde de fokker me, dat ik zelfs elke maand hem mocht ontwormen. Maar ik heb het niet gedaan in oktober, omdat ik het niet zo vertrouwde. Stel je voor dat ik hem teveel zou geven. Hij is echt klein. Maar nu wil ik hem toch deze maand ontwormen. Hoeveel moet ik hem ongeveer geven en hoeveel maal ontwormen jullie mini-veulens?

Silverado is ongeveer 6 maanden en 65 cm hoog. En erg slank gebouwd, alhoewel hij nu toch al een paar kilootjes is aangekomen sinds hij bij mij woont Bloos .

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: Hoeveel ontworming voor miniveulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 21:02

Ik geef veulens van een week oud al voor 100 kg en met een half jaar al minimaal voor 200 kg.
In principe is alles veilig behalve moxidectine dat mag je nooit bij mini´s gebruiken.
alle andere merken zouden zelfs bij het per ongeluk inspuiten van een hele spuit geen problemen moeten geven tenzij ze natuurlijk een allergische recatie op het middel hebben.

Ik ontworm veulens met een week met febendazol, en daarna om de 2 maanden met pyrantel (pyrantel in dubbele dosis werkt ook tegen lintworm meteen) in het najaar pas voor het eerst ivermectine.
Ivermectine blijkt bij jonge dieren niet geweldig te werken tegen spoelworm vandaar.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Re: Hoeveel ontworming voor miniveulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 21:05

Meavey schreef:
Ik geef veulens van een week oud al voor 100 kg en met een half jaar al minimaal voor 200 kg.
In principe is alles veilig behalve moxidectine dat mag je nooit bij mini´s gebruiken.
alle andere merken zouden zelfs bij het per ongeluk inspuiten van een hele spuit geen problemen moeten geven tenzij ze natuurlijk een allergische recatie op het middel hebben.

Ik ontworm veulens met een week met febendazol, en daarna om de 2 maanden met pyrantel (pyrantel in dubbele dosis werkt ook tegen lintworm meteen) in het najaar pas voor het eerst ivermectine.
Ivermectine blijkt bij jonge dieren niet geweldig te werken tegen spoelworm vandaar.


Wow, dat is veel zeg. En hoeveel maal op een jaar ontworm je hen dan? Hoeveel weegt een miniatuurpaardje eigenlijk? Neem nou, jouw Daisy, hoeveel schat je die in gewicht?

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: Hoeveel ontworming voor miniveulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 21:13

Daisy is redelijk groot ± 85 cm weegt toch zeker wel tegen de 200 kg, minimaat krijgen bij mij voor 200, grote zoals june (103 cm) krijgen voor 300 kg.

Het dwergje van vrienden van mij kreeg altijd voor maar 75 kg ontwormingspasta toen ze een keer naar de clinic moest bleek ze al 100 kg te wegen en dat is dan een paardje van 60 cm.

En zoals gezegd kan overdoseren geen kwaad en bij pyrantel werkt het dus dan juist tegen lintworm.
Febendazol kan je tot zeker 200 x overdoseren zonder problemen, ze zeggen dat je een pony daarin moet verdrinken om daar iets mee te beschadigen.
Ivermectine is veilig tot 60 x overdosis.
Pyrantel tot 20 x

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hoeveel ontworming voor miniveulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:23

Ik pak altijd gewoon een meetlint dan weet ej ongeveer wat ze wegen. Het klopt neit helemaal precies omdat het officieel pas vanaf drie jaar werkt maar eht geeft een redelijk goede indicatie. Bij Jimmy is het bijna nouwkeurig op de kilo af. Die weegt 140 en krijgt voor 200. Ik gebruik altijd ivermectine en twee keer per jaar een duo met ivermectine en praziquantel.

Charret
Berichten: 1297
Geregistreerd: 12-10-05

Re: Hoeveel ontworming voor miniveulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:28

Hoe vaak ontwormen jullie dan? Ook gewoon om dat 6 tot 8 wkn?

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hoeveel ontworming voor miniveulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:17

Ja ik doe meestal om de 7 weken

IvysToeter

Berichten: 11896
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Hoeveel ontworming voor miniveulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:17

Ik ontworm om de 7 tot 8 weken.