Hoe verzorg je jou shet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLijn_

Hoe verzorg je jou shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 14:14

Haaii Pling Ik hou echt heel erg van shetjes Party!! ... ik vind ze zo schatig!!
maar hoe verzorg jij jou shetje nou?? want heel veel mensen verzorgen ze op een verschillende manieren..!! Gestoord

Xxx-Lijntjee Vriendjes zijn?

Anoniem

Re: Hoe verzorg je jou shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:17

euuhm .. hoe bedoel je Verward ? ik denk dat iedereen zn shetlander heel goed verzorgd ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:17

gewoon zoals elk ander paard alleen zonder erop te zitten!! wil je uitgebreide beschrijfing of zegt dit genoeg?

xLijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 14:17

Jaa weet ik maar heel veel doen het op een verschillende manier Schijnheilig

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:19

Tja.. misschien iets specifieker?

Mijn shet staat overdag met mn paardje buiten en snachts op stal.
Gewoon.. verzorging net als ieder ander dier, borstelen, voeren, vermaken Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:20

hetzelfde als onze andere paarden. Of bedoel je dat niet, het is nogal onduidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:24

ok, dan hier volgt de uitgebreide beschrijfing wat ik dagelijks met mijn shet doe:

Ik fiets naar zijn wei toe en stap af. Vervolgens roep ik hem al 1 keer zodat hij al weet dat ik kom, in de tussentijd pak ik zijn halster en poetsset en roep hem nogmaals. Dan loop ik roepend naar hem toe in de hoop dat hij komt.. helaas roept hij alleen maar terug en komt maar een klein deel mijn kant opgelopen dat we elkaar op 3 kwart van de afstand kruisen.

Zodra ik bij hem ben doe ik zijn halstertje om en krijgt hij een dikke kuffel en neem ik hem mee naar het hek. Bij het hek aangekomen zet ik hem vast, haal de modder uit zijn vacht, krab zijn hoeven uit, doe zijn manen opnieuw in de vlecht 1 keer per week en bedenk wat ik dan met hem ga doen..
Soms ga ik dan met hem longeren aan het halster, soms ga ik een wandelingetje met hem maken, soms vrijheidsdressuur en soms bezig met het wennen aan het tuig..

Na het werken stap ik hem droog en krijgt hij een snoepje en gaat hij weer als grasmaaier de rest van de dag door in de wei Knipoog

Zodra zijn hoefjes te lang worden gaat hij naar de smit, als hij een wondje heeft wordt deze behandelt. Heeft hij lange tanden dan komt de tandarts erbij, en 1 keer in de 3 maand krijgt hij een wormenkuur voor het gehele spectrum en jaarlijks krijgt hij de jaarlijkse entingen..

meer vragen?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:38

Let even op je taal. Msn taal is verboden.

Zo'n soort topic is er al. Wat je allemaal met je Shetlander doet.

Waar zie jij het nut van in, om een topic te maken en te vragen hoe jij je shetlander verzorgd? Sorry hoor, wat is daar nuttig aan!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:39

ik vind dit geen onnodig topic hoor... is wel grappig! ervaringen over het verzorgen uitwisselen!! ik zie in je onderschrift dat jij ook een shettie hebt? hoe verzorg jij die?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:41

@ maaik.. verzorgen is wel wat anders als dat wat je met je shetlander doet allemaal hoor.. als iemand aan mij vraagt wat ik met mijn fries doe zeg ik: ''die gaat onder het zadel en voor de kar.. ik wil haar ook western gaan beleren en ben al bezig met dameszadel..'' maar dat wil toch niet zeggen dat ik haar niet verzorg? of wel? Verward

xLijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 14:56

Dankje.. en maaik.. xkatleentjex heefd zelf gezegt dat t niet onnodig is hoor~!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:31

Oke qua verzorging:

Zoiezo niet iedere dag, dat heeft een shet niet nodig.
De manen van mijn monsters doe ik ca. 1 x in de week, dan spuit ik er eerst veel equishine in en dan borstel ik ze uit.

verder borstel ik ze alleen als het nodig is...of als ik het nodig VIND Lachen.

(dit topic is beter lijntjeee)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:33

BlazingBoots schreef:
Oke qua verzorging:

De manen van mijn monsters doe ik ca. 1 x in de week, dan spuit ik er eerst veel equishine in en dan borstel ik ze uit.

en waraom heeft een shet dat niet nodig? wat is een shet minder dan een ander paard? Boos!

nO0rtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:37

Shanna schreef:
ik vind dit geen onnodig topic hoor... is wel grappig! ervaringen over het verzorgen uitwisselen!! ik zie in je onderschrift dat jij ook een shettie hebt? hoe verzorg jij die?

dat is een manege shet Haha! ,,
sorry dat ik me ermee bemoei Tong uitsteken
ik ben een meisje uit haar klas, een een goede vriendin dusz ik weet het wel ongeveer hoe het zitt Lachen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:41

Shanna schreef:
BlazingBoots schreef:
Oke qua verzorging:

en waraom heeft een shet dat niet nodig? wat is een shet minder dan een ander paard? Boos!

Ik zeg niet dat ze minder zijn hoor...dat zal je mij noooooit horen zeggen Knipoog

Ik bedoel, wanneer een shet (zoals de mijne) niet iedere dag aan het werk moet, ze niet iedere dag uitgebreid geborsteld en uitgeplozen hoeven te worden.
+ dat wanneer een shet 24/7 buiten staat je ze ook niet teveel mag borstelen, want op die manier zijn ze niet meer waterproof ( Knipoog )..
En wat de manen betreft...doe je dat te vaak...dan worden ze er niet mooier op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:43

die van mij staat 24/7 buiten en wordt toch echt elke dag verzorgt hoor!! elke dag even kijken hoe het water er bijligt, of hij geen wondjes heeft, even modder uit de vacht halen, hoefjes uitkrabben, controleren op mok..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:46

tja...natuurlijk controleer je elke dag je pony...dat lijkt me niet meer dan logisch..

Maar als je leest wat er staat...dan heb ik het over uitgebreide borstelsessies e.d...

Maar ik zou een pony die 24/7 buiten staat zeker niet elke dag borstelen....tenzij dat absoluut nodig is voor bijvoorbeeld het tuig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:49

BlazingBoots schreef:
tja...natuurlijk controleer je elke dag je pony...dat lijkt me niet meer dan logisch..

Maar als je leest wat er staat...dan heb ik het over uitgebreide borstelsessies e.d...

Maar ik zou een pony die 24/7 buiten staat zeker niet elke dag borstelen....tenzij dat absoluut nodig is voor bijvoorbeeld het tuig.

ik heb het ook alleen maar over modder wegpoetsen en inderdaad, gaan ze in het tuig op de plaatsen van het tuig extra poetsen.. dan zitten we nu weer op 1 lijn Lachen

en penny's zijn kleine paardenmeisjes Lachen

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:51

bambii schreef:

in de vorige toch wel Bloos Clown

Is niet dit topic.

Shanna schreef:
die van mij staat 24/7 buiten en wordt toch echt elke dag verzorgt hoor!! elke dag even kijken hoe het water er bijligt, of hij geen wondjes heeft, even modder uit de vacht halen, hoefjes uitkrabben, controleren op mok..

Natuurlijk moet je hem iedere dag nakijken! Alleen NIET poetsen. Dan haal je die waterproofheid weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:52

Maaik schreef:
bambii schreef:

in de vorige toch wel Bloos Clown

Is niet dit topic.

Shanna schreef:

Natuurlijk moet je hem iedere dag nakijken! Alleen NIET poetsen. Dan haal je die waterproofheid weg.
maar als je de modderplekken laat zitten haal je op den duur ook de vacht weg en nog meer van de huidvetlaag.. zand veeg je eraf, maar modder is een ander verhaal..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:53

Ik denk dat we elkaar wel begrijpen shanna Lachen

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:55

Jaa oke, maar om het simpel te houden hihi..
Aangezien er mensen zijn waarvoor alles een paar keer uitlegd moet worden. *niet banketstaaf bedoelt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:59

dat klopt Lachen wij snappen elkaar in elk geval weer even Knipoog

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:59

Hoefjes doe ik trouwens ook zelf..
ik heb een certificaat hiervoor.
Op deze manier kan ik het kosteloos lekker bijhouden...en doe je het automatisch ook vaker...
Ik vijl de buitenkant van de hoefjes trouwens haast nooit, want ik wil de hoornwand natuurlijk graag zo dik mogelijk houden.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:02

Dat is idd wel handig! Ik heb geleerd van de smid hoe ik de binnenkant van Jolly zijn hoefjes kan bijvijlen, aangezien hij 'scheef' staat moet dat wat vaker gebeuren dan dat zijn ijzers verwisseld moeten worden.