hoe oud voor 't karretje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hoe oud voor 't karretje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:36

Hay hay allemaal,

Ik heb een shettie van nu 2,5 jaar. Die af en toe ( een keer of 4 ) het bitje in heeft gehad en we zijn nu langzamerhand het beginsel van het longeren aan het brijbrengen ( wat erg moeilijk is voor hem Haha! )
Maargoed, ik wil dus wachten tot 3 voor ik hem voor het karretje wil zetten, maar ik vraag me af of het al wel met 3 kan? Ik hoor van iedereen van wel hoor maarja zoals ik laatst hoorde moet je een shet ook pas veel later inrijden ( weet niet hoe dat allemaal zat Haha! )
wat denken jullie? Wanneer kan ik hem in het tuigje vastbinden? gna ( dat laaste is natuurlijk een grapje Tong uitsteken )

CKdamour

Re: hoe oud voor 't karretje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:55

die van mij is met 3 beleerd... geen probleem en hij vond het superleuk/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:58

ok Lachen bedankt voor de reactie Haha! denk dat die ondeugd het van mij ook leuk gaat vinden, hij vind wandelen ook heerlijk!

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:02

Ik zou hem pas op zijn 3.5/4 ervoor spannen.
Met zijn 3e slepen enzo.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:02

CKdamour schreef:
die van mij is met 3 beleerd... geen probleem en hij vond het superleuk/

Het gaat ook niet om het leuk, maar omdat het 'beschadigen' van de gewrichten.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:04

kom op hoe oud worden paarden nou??????
lang genoeg de tijd om nog voor de kar te lopen.
laat hem eerst goed uitgroeien. en een lekkere jeugd geven in de wei en een beetje wandelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:09

ja wandelen doen we zeker en lekker spelen, zo heb ik de longeerlijn dus aan zijn halstertje gedaan en leer hem spelenderwijs rondjes te lopen hahaha waar hij anders over denkt, hij sleept me liever de hele bak door Haha!
en een bitje heeft in gehad. Verder niks. Hij speelt heerlijk met de andere paarden. Dus jeugd heeft ie wel Haha!
en idd eerst komt het slepen en dan een karretje, maar zo rond 3 beginnen met slepen?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:12

Longeren vind ik persoonlijk ook nog niet zo'n goed plan op zijn 2.5, maar dat is mijn keuze.
3/3.5 laten slepen. Liever nog 3.5 en op zijn 3e gewoon lange lijnen, dus stuurgewijs maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:15

echt longeren doen we ook niet, zodra hij weet wat de bedoeling is ( het om mij heen lopen ) heeft hijw eer even genoeg gedaan Haha!
Maar dat weet ie volgend jaar toch nog niet zo eigenwijs is ie ( hahah valt mee hoor ). Wil gewoon even laten kennismaken hoe het moet Haha!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:20

Longeren is erg belastend voor een jong dier. Aangezien je met hem wil gaan mennen kan je hem beter aan de lange lijnen zetten. Dan ga je erachter wandelen ipv ernaast. Dan kan je hem ook meteen de commando's leren voor Ho, stap, draf, achteruit, links en rechts. In een 2-span waar hij alleen mee loopt kan ong. een jaar eerder dan onder de man, als hij zelf moet trekken zou ik wat langer wachten. Leeftijd voor rijden is wat betreft skeletontwikkeling minimaal 4 jaar. Aangezien shetten vaak worden ingereden door jonge kinderen die niet super goed kunnen rijden of door kinderen die wat zwaarder zijn, maar wel kunnen rijden kan je daar beter een jaar bij optellen en zorgen voor goede voorbereiding (spieropbouw).

Je kan met 3 beginnen met de voorbereidingen, mits je rustig aan doet en de belasting laag houd. Dan blijft het ook leuk voor de pony. Zorg dat je basis er goed inzit, dus rem, gas en stuur en dat kan het beste zonder kar of gewicht, want dan heb jij de ruimte achter hem zonder ergens over te struikelen. Leer hem aan allerlei dingen en geluiden achter zich wennen, loop ook afwisselend rechts-, links- en recht- achter je pony, je loopt nl veel meer risico op een rot ongeluk met mennen als je pony in paniek raakt. Hou het leuk en neem de tijd. Dan kan je van het voorjaar als het weer mooi weer wordt je eerste korte ritjes gaan maken. Blijf in de bekende omgeving om routine op te bouwen en ga het jaar daarop steeds wat verder weg. Tegen die tijd is hij 5 en kan hij rustig aan het werk.

Wil je trouwens met of zonder kleppen gaan mennen?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:23

tamary: Niks aan toe te voegen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:24

Als je nu rustig aan begint, tuigje er op, er een keertje achter lopen, een keertje er achter langs de weg kan dat makkelijk. Tegen de tijd dat het voorjaar is heb je er dan ongeveer een paar keer een sleepje achter gehad en kan je de kar er een keer achter hangen. Als je 1 of 2x per week er wat mee doe kan je er echt al wel rustig mee beginnen. Het is toch vroeg donker van de winter en vaak vies weer, dus iedere dag pakken doe je nu toch niet zo snel.

Ik had ook met mijn 2,5 jarige nu ongeveer willen beginnen, maar kreeg de kans om hem bij kennissen voor de winter op het land te zetten (en omdat ik toch al zat te doen heb heb ik daar voor gekozen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:27

ik wil het liefst zonder oogkleppen mennen.
En inderdaad ben ook rustig bezig met hem Ja meestal 1 keer per week, soms een 2e keer..en wandelen iets vaker Haha!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:29

Ligt ook aan de pony zelf natuurlijk, de ene shet is vrij vroeg wat sterker in benen en rug dan de ander, net zoals met het inrijden van een rijpaard.

Denk niet te licht over het trekken van een kar, dat is behoorlijk inspannend voor een pony en vergt het 1 en ander van zn lijf.
Met het mennen van mijn shets toendertijd heb ik eerst gezorgt dat ze voldoende bespiering en conditie hadden om uberhaupt voor de wagen te zetten.
Zij waren ook al wat ouder, de ene 15 jr en de ander 6 jr.

Zelf zou ik rond 3,5 gaan beginnen met het opbouwen van de conditie en evt licht longeren, als hij dat onder de knie heeft, wennen aan het tuig/slepen.
Dan zou je evt. met zn 4e hem voor de wagen kunnen zetten, dat wil niet zeggen dat het perse met die leeftijd moet, houdt goed zn reactie in de gaten met het aanleren van nieuwe dingen zo kun je 'peilen' of hij klaar is voor een volgende stap.

Mocht je shet wat laat zijn in zn groei of misschien nog wat speelser zijn dan leeftijsgenootjes laat hem dan wat langer staan en bekijk na een half jaartje nog eens opnieuw.

ff on-topic ik heb niog een vette wagen + tuig (recreatie/marathon) te koop voor een shet (dubbel en enkel span) deze is erg licht en mooi. ( jaja loop op de feiten vooruit maar probeer het toch hihi..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:31

hmm en heb je daar ook een foto van? en eventuele vraagprijs?
ik wil trouwens gewoon een enkel spannetje ( anders moet ik er zelf naast gaan in het tuig want heb maar 1 shet Haha! )

bedankt allemaal voor de reacties.
Ik wil zowiezo niets over haasten en zoek goede begeleidingmet het beleren ervan want ik heb zelf geen ervaring met mennen, laat staan met het mak maken voor 't karretje

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:35

Uhmm.. er kunnen zowel 2 of 1 pony(s) voor hihi, ik heb een verstelbaare boom (enkel) en een lamoen voor zn tweetjes!!

Foto kan ik opzoeken of van de week ff maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:38

ok als je dat zou willen doen heel graag Lachen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:40

heb net een foto naar je email verstuurd, weet niet of die het doet, ik hjoor het wel, dar kun je ook goed het verschil zien tussen het lamoen en de boom.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:40

ik lees hier ook even mee al moet ik met missy nog even wachten die is pas 1 1/2 maar met elza kan ik wel beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:45

ik heb de mail ontvangen maar helaas doen ze het niet, er staat een link in die ik niet aan kan klikken

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:50

Cinnepin schreef:
ik heb de mail ontvangen maar helaas doen ze het niet, er staat een link in die ik niet aan kan klikken

Heb je ff pm-tje gestuurd das wat handiger anders komt je topic voor onzin te staan
gr.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:10

Citaat:
Het gaat ook niet om het leuk, maar omdat het 'beschadigen' van de gewrichten.

Ik wil niet heel vervelend doen, maar hij is beleerd door een volwassen vrouw die al eindeloos lang mini's fokt en zelf beleerd voor de kar en is niks aan de hand met die paardjes hoor dus daarom zeg ik geen probleem. dat het niet om leuk gaat snap ik ook wel.

Maar die van mij is daarnaast niet zo superspeels voor zijn leeftijd... hij verveelt zich snel... hij draaft te hard om er naast te gaan lopen (heeft snel de neiging om in galop aan te springen uit enthousiasme) dus met wandelen moet hij stappen... Wat ging meneer doen om zich wel te vermaken... over veel te hoge omheiningen heen springen. Dan heb ik liever dat ie voor een superlichte sulky loopt! Die dingen wegen niks. En als iets te zwaar is zal zelfs een paard dat op een of andere manier wel aantonen.
Overigens is hij alleen beleerd. Ik ga zelf pas een wagentje kopen volgende zomer. Dan is hij 4.

Lees hier wel adviezen om het beestje eerst te gaan longeren maar daar zijn geloof ik ook nogal wat topic over geweest... zou ook niet goed zijn.
Als je hier alles bekijkt wat niet goed is kun je beter je paard dag en nacht op de wei laten staan geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:14

ben ik het wel een beetje mee eens,.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:08

Ik ga helemaal met Tamary mee!! Lachen