hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:21

Tja ik heb dit probleem dus ook, hetzelfde als Peachy.
Het is van groot belang dat ponys met een chronische luchtwegafwijking geen kou vatten, maar ook zeker dat ze in conditie blijven.
Mijn DA heeft me aangeraden om haar helemaal te scheren, maar dat wordt nogal moeilijk als ze 's avonds niet naar binnen kunnen heb ik begrepen.

Ik heb vorig jaar ook zo'n strook laten scheren, maar dat heeft wel wat geholpen, maar niet veel.
Zat te denken over een jachtmodel, maar ik weet niet of dat een goede oplossing is...

Maaik
Berichten: 5676
Geregistreerd: 05-01-05

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:12

fjordeliefde schreef:
Je kan je shet idd met een laag scheermodel zelfs ZONDER deken buiten zetten


Ben ik het niet mee eens.. Hij krijgt die vacht daar niet voor niks. Een streep vind ik nog wel kunnen, maar een laag scheermodel is wel erg veel! Ze maken die vacht niet voor niks aan. Zeker niet als ze 24/7 buiten staan.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:26

Sassieja schreef:
Tja ik heb dit probleem dus ook, hetzelfde als Peachy.
Het is van groot belang dat ponys met een chronische luchtwegafwijking geen kou vatten, maar ook zeker dat ze in conditie blijven.
Mijn DA heeft me aangeraden om haar helemaal te scheren, maar dat wordt nogal moeilijk als ze 's avonds niet naar binnen kunnen heb ik begrepen.

Ik heb vorig jaar ook zo'n strook laten scheren, maar dat heeft wel wat geholpen, maar niet veel.
Zat te denken over een jachtmodel, maar ik weet niet of dat een goede oplossing is...

andere stalling zoeken waar je wel een stal heb Knipoog

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:31

Ik zal voor het jachtmodel gaan.
Dan heb je alleen de onderkant geschoren, hebben ze nog genoeg haar om zichzelf warm te houden. Als ze daarbij nog een dekentje opkrijgen voorzie ik geen problemen..

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:59

Melissa schreef:
Ik zal voor het jachtmodel gaan.
Dan heb je alleen de onderkant geschoren, hebben ze nog genoeg haar om zichzelf warm te houden. Als ze daarbij nog een dekentje opkrijgen voorzie ik geen problemen..


maar waarom zou je dan wel een jachtmodel scheren, en niet geheel?
Ze moeten dan toch onder de dekens...

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:23

Idd, het gaat vooral om die deken, die je er niet als een natte krant omheen wilt hebben toch?

fjordeliefde
Berichten: 72
Geregistreerd: 17-08-05

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:04

@ Maaik met laag scheermodel bedoel ik ook laag streepmodel. sorry, een beetje onhandig uitgedrukt.

Verder wou ik nog even kwijt dat die haren volgens iedereen maar worden aangemaakt omdat het kouder wordt. Dit is echter niet zo!!! Kijk naar jullie eigen shetlanders: Allemaal teddybeertjes!! en is het nu zo koud? Tegen de 20 graden, dat was het van de zomer ook wel eens toen ze met hun dunnen zomervachtje buiten stonden.
Ik denk dat er veel meer factoren meespelen in de aanmaak van de vacht! Ik noem aantal uren licht op een dag bijvoorbeeld. Het is tenminste een b-tje erg snel gedacht dat die aanmaak van de vacht alleen maar aan de temperatuur ligt, want dan zou ik nu geen teddybeer in de wei hebben staan.

Ik zou btw mn pony ook nooooit scheren en hup de wei opgooien maar het is alleen maar om even aan te geven, dat je je pony ook best kan scheren en niet per se op stal dan hoeft te zetten.

Mijn pony gaat trouwens in een streepmodel. Dus vanaf de borst een streep. en bij de oksels en flanken er een boogje x-tra uit vanwege de overmatige zweetproductie op die plekken.

Ronnie26

Berichten: 848
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:05

Ik vind het zowiezo onverantwoord om een pony met luchtweg problemen te laten zweten door intensief met hem/haar te
mennen. Dan zou ik er toch voor kiezen wat rustiger aan te
doen.
En daarbij.. zou ik zeker niet scheren als je geen beschutting
voor ze hebt. Dan in iedergeval s'nachts op stal.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 08:35

de pony met luchtwegproblemen daar men ik niet zo intensief mee. Meestal gaat hij naast de sulky mee als ik met de oudste weg ga.

Als ik ze niet scheer gaan ze toch zweten onder de 220 grams deken?

Hun zweten gewoon snel en ik kan ze niet nat de wei opgooien. En nogmaals ik heb geen stal tot mijn beschikking en een andere wei zoeken met stal is geen optie!

Mijn vraag was gewoon hoe ik ze het beste kan scheren dan en ik denk dat ik gewoon het laag streepmodel moet doen.Zonder de hals erbij.
Dat is wel een oplossing toch?

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:35

Sassieja schreef:
Melissa schreef:
Ik zal voor het jachtmodel gaan.
Dan heb je alleen de onderkant geschoren, hebben ze nog genoeg haar om zichzelf warm te houden. Als ze daarbij nog een dekentje opkrijgen voorzie ik geen problemen..


maar waarom zou je dan wel een jachtmodel scheren, en niet geheel?
Ze moeten dan toch onder de dekens...


Omdat ze met het jachtmodel de warmte via de geschoren delen kwijt raken en dus niet nat worden.
Door de haren die ze nog hebben kunnen ze zich dan nog warm houden.

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:38

Nu ben ik dan even de draad kwijt, jachtmodel is dus alleen de onderkant, iemand een plaatje ervan?
Maar: dan hoeven ze dus geen deken op?

Ronnie26: Zweten zal altijd komen als je je pony goed moet trainen om ze in conditie te houden!

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:44

Ik denk dat ze bedoeld zoals ik Dennis een aantal jaar geleden geschoren had (zie mijn site). Toen liep hij wel met een deken, ik dacht 250 oid.

Anoniem

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:51

http://www.whoa.nl/scheren.htm

Ik heb overigens altijd geleerd dat jachtmodel is, wat hun hoog streep model noemen.

Maar ik vind het wel een leuke site

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:52

Fjordeliefde helemaal goed!!! Het aanmaken van de wintervacht heeft niet zoveel te maken met kou maar met licht! Als de dagen korter worden wordt de wintervacht langer! Het scheren van paarden die geen beschutting hebben en dag en nacht buiten staan vind ik persoonlijk geen goede zaak! Als je zo nodig je paarden door wil trainen in de wintermaanden, en dan nog intensief ook, zoals je zelf zegt, is stalling toch echt wel nodig lijkt me! Al is het alleen maar om ze op te laten drogen zodat ze niet vochtig in een land staan waar geen beschutting is! Hopenlijk hebben ze wel een goede droge plek om te liggen? Ook dat wordt erg vaak vergeten!

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:12

En een hoog streepmodel, maar dan niet de onderkant van de hals geschoren, is dat misschien wat?

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:46

Ik heb Dennis geschoren gehad van midden streep tot deken model(en creatieve tussen liggende modellen) maar toen ging er toch echt een deken op! Dus of je die hals er in laat of niet, een deken moet er op!

fjordeliefde
Berichten: 72
Geregistreerd: 17-08-05

Re: hoe scheren als ze 24/7 buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:07

Weer even on-topic reagerend op Peachy.
Wat ik zou doen (en wat ik dus ook ga doen) is een streepmodel scheren niet al te laag, niet al te hoog. en dan nu beginnen met je gewone regendeken. en als het kouder wordt, misschien eerst combineren met je zweetdeken eronder. en van de winter echt je 200 grams winterdeken.
Het scheren kan je een b-tje naar eigen inzicht doen. niet al te veel gelijk eraf halen, dan kun je er altijd nog meer afscheren. Ik zou idd niet scheren aan delen die niet bedekt zijn door de deken (ik bedoel de hals) vanwege de luchtwegen! Ik denk dat je zelf ook heel goed weet wat er wel en niet met je pony kan. Vanachter een computer kunnen wij allemaal niet zien hoe jou pony is en hoe die reageert. Succes!!!