Shetlandhengsten keuring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iesolde

Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 21:57

in december is de Hengstenkeuring voor de shetjes weer. Nu heb ik een paar vraagjes hierover hoe dit in zijn werk gaat. Ik heb 2 hengstjes minimaat opgegeven voor de keuring. Maar hoe hoort een shetlandhengst op de keuring te verschijnen? Netjes afgetraind of gewoon niet te dik maar ook niet al te mager. Moeten ze helemaal geschoren wordne of mogen ze een lekkere teddyvacht hebben? en hun hoofdjes moet hun baardje eraan blijven zitten of moet dat eraf. Verder moeten ze een wit halstertje om of een hoofdstelletje in.

superwoman

Re: Shetlandhengsten keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 07:45

Welk stamboek? Dat is namelijk een groot verschil Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:21

December is het NSPS. Het NMRPS is dacht ik februari Knipoog.

Ze willen ze graag flink mollig in teddy vacht zien. Het liefst wel met enige bespiering. Baardje mag er wel deels af om het koppie beter uit te laten komen, maar niet kaal(geen gezicht bij een teddy vachtje). Het zelfde geld voor de oortjes, wel bij knippen, maar niet helemaal uitgeknipt.
Ze moeten een wit halster om.

Ik maak ook een jonge hengst klaar voor de keuring, een kleine maatse bruine hengst (v. Jasper van 't heidepark). Hij moet woensdag de 6e verschijnen(op mijn verjaardag Knipoog ).

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:25

Ik heb een shet gekocht van 2 jaar het is een hengst. Hoe gaat het inschrijven voor de keuring dan in zijn werking? Hij heeft een shetlanderstamboek..... Wil iemand mij dat uitgebreid uitleggen?

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:33

Als je op de keuring komt, dan moeten de pony's stappen, draven en halthouden.
Je komt de ring in, stelt je pony op voor de jury. De jury wil graag de rechterkant van de pony zien. Verder zorg je dat de pony vierkant staat. Vervolgens stap je recht van de jury af (de jury kijkt dus naar de achterkant van de pony). Achterin de ring keer je om en stap je terug. Vervolgens draaf je aan, in een soort kring voor de jury. Als de jury een teken geeft dat ze alles gezien hebben, stel je je pony weer op voor de jury. De jury zegt dan dat ze alles gezien hebben, en dan mag je je opstellen naast de ring.

Vervolgens gaan alle andere pony's om de beurt de ring in. Als iedereen geweest is, staat iedereen op een rij naast de ring. De jury noemt dan de nummers op. Op volgorde, waarin de jury de nummers noemt stap je de ring weer in. Je loopt in een grote cirkel in de ring met alle pony's achter elkaar. Eventueel kan de jury nog nummers wisselen. De pony's die het meeste voorop lopen krijgen vaak een eerste of tweede premie. Je loopt dus op volgorde van waardering door de jury.

Voor de keuring geldt: merries bij merrie etc. leeftijd bij leeftijd en maat bij maat.

Zorg ervoor dat je pony's netjes aan de hand willen lopen en vierkant kunnen halthouden.

Qua uiterlijk, een dikke teddyvacht is prima, met goed poetsen dan kom je een heel eind. Een rond buikje en een beetje 'spek op de ribben' is geen probleem. Ik zou verder geen tastharen gaan knippen oid. Een wit halster of hoofdstel is een vereiste.

Succes!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:38

Wat gebeurd er dan als je geen premie behaald mag ik het dan gewoon volgende keer nog een keer proberen? Of is het dan afgelopen?

Ik moet zo te horen nog wel even oefenen, want draven is niet zijn favoriete onderdeel.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:38

Binckydenice: Je krijgt via het Shetlanderstamboek een clubkrantje thuisgestuurd. Daarin staan de keuringen waar je aan mee kunt doen. Ook staan daar de contactpersonen en de adresgegevens van de persoon in waar je je kunt opgeven.

Je geeft je pony's op (naam, geslacht, leeftijd, stamboeknummer e.d.). Vervolgens wordt je in het programmaboekje verwerkt. Enkele dagen voor de keuring krijg je het programmaboekje thuisgestuurd. Daarin kun je zien hoe laat en in welke ring je met je pony moet verschijnen. Als je op het keuringsterrein aankomt meld je je bij het secretariaat. Daar moet je ook betalen. Vervolgens krijg je na de betaling de startnummers mee. En dan moet je wachten tot je pony's aan de beurt zijn.
That's it!

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:39

Binckydenice: Als je geen premie hebt, mag je de volgende keer gewoon weer meedoen. Dat maakt niet uit.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:42

Wanneer ben ik dan ver genoeg om hem dekhengst te kunnen noemen? Hoeveel premies moet ik daarvoor halen? Of is dat weer een ander onderdeel?

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:45

Binckydenice: Oeh....dat weet ik niet precies. Volgens mij mag je altijd wel dekken met stamboekshetjes als de hengst is ingeschreven in het stamboek....maar ik weet het niet zeker.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:47

Ja, want ik hoorde dat je hem moet laten keuring als dekhengst. En dat er ook een levenslange keuring bestaat ofzo? Zodat hij de rest van zijn lever goed gekeurd is. Maar het shetlanderstamboek is wel heel erg streng en uitgebreid dat ik de helft er van begrijp op dit moment.

Ik wil mijn hengstje als goedgekeurde dekhengst dooe het lever laten gaan. Maarja hoe ga ik dat doen? Want met alleen premies halen red ik dat volgens mij niet...

iesolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 10:52

aha oke bedankt voor de informatie Knipoog Bij de merries ben ik wel bekend maar bij de hengsten niet helemaal Haha! Dus een mooie winterteddy moet er in de ring staan Knipoog Ik bedoelde inderdaad trouwens de NSPS keuring.

iesolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 10:55

Is er trouwens verschil bij het NMRPS op de hengsten keuring. Hier heb ik ook een hengstje naar toe. Willen ze daar ook een wollige teddy zien of is het daar weer anders Haha!

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:59

Shetlanders zijn wollig, dus zillen ze een 'wollige teddy' zien Haha! Haha!

Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:04

Hooiii,,
Ik verzorg ook een hengst die is 3 jaar Haha!
en hij heet Tommy van de bleekmeerhoeve
en zijn vader en moeder waren volgens mij wel goed.
Als de dag er aan komt denk ik dat ik ook wel erg zenuwachtig zal zijn hij moet nog naar het volwassene stamboek Haha!
en idd je moet zo'n boekje krijgen van het shetlandstamboek dat krijgt de eigenaresse ook

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:06

Binckydenice schreef:
Ja, want ik hoorde dat je hem moet laten keuring als dekhengst. En dat er ook een levenslange keuring bestaat ofzo? Zodat hij de rest van zijn lever goed gekeurd is. Maar het shetlanderstamboek is wel heel erg streng en uitgebreid dat ik de helft er van begrijp op dit moment.

Ik wil mijn hengstje als goedgekeurde dekhengst dooe het lever laten gaan. Maarja hoe ga ik dat doen? Want met alleen premies halen red ik dat volgens mij niet...

goedgekeurde dekhengst als in fokken?
meid, ik hoop dat je weet waar je aan begint!!

Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:07

Binkeydenice idd het shetlandstamboek is echt heel streng en de vader en moeder moeten premiers gehaald hebben voor dat jouw shetland hengst ook premiers mag behalen !!
en de manen mogen nooit geknipt zijn ofzo het is ook echt allemaal pietje precies maar de mijne die heeft dus een beetje een franse stand denk je dat het heel erg uitmaakt je ziet het niet echt duidelijk ?

Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:09

Hee je mag niet met je shetje dekken als hij niet goedgekeurd is als hij dat wel is mag je wel dekken

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:06

in december is de hengstenkeuring van het nsps, bedenk je maar even een paar keer voor je daaraan mee doet, want het is een redelijk serieuze zaak daar waar je niet zomaar onvoorbereid aan mee kan doen. ook ben je wel aardig wat geld eraan kwijt. de hengst wordt daar veterinair gekeurd en moet dus goed zijn, zijn moeder moet minimaal een 2e premie merrie zijn en de vader mag geen beperking hebben of afgekeurd zijn. dan worden er per ronde een aantal hengsten uitgegooid, kom je t/m de 3e ronde en word tje daar nog niet uitgegooid, dan is je hengst goedgekeurd, wel is dit een hele zware keuring waar weinig van overblijven. is dit dus het geval..moet je in januari terugkomen voor een premie, dat maakt verder weinig uit voor goedkeuring, is meer een soort reklame hoe mooi je hengst is en hoe goed hij beweegt. mensen kiezne eerder een 1e premie dan een 3e premie als vader van hen veulen natuurlijk. dan wordt hij goedgekeurd voor 4 jaar (nieuwe regel) waar hij dus voor goede nakomelingen moet zorgen, zijn die als 3 jarige veterinair niet goed dan wordt de hengst afgekeurd en kan hij niet meer aan de bak bij het nsps.. zijn ze wel goed kom je steeds een stap verder totdat hij zoveel geprimeerde nakomelingen heeft dat hij definitief goedgekeurd wordt, maar dan ben je heel wat jaren verder.

Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:57

Wij doen er wel sirieus aan mee

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:06

@ renee, als je pony een franse stand heeft zou ik niet mee doen, die wordt hoogstwaarschijnlijk niet goedgekeurd.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 10:24

Blijft dus een heel gedoe, is dit eigenlijk bij alle stamboeken zo? Of zijn ze bij het NSPS erg streng in verhouding tot andere rassen?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 08:11

De ouders van mijn hengst voldoen aan alle eisen, daarom heb ik hem ook genomen. Want ik wou me meer gaan verdiepen in deze wereld. Maar als ik het zo hoor weet ik niet meer waar ik moet beginnen. Mijn hengst zelf heeft nog helemaal geen premies of iets gehaald. Hij is 2 jaar oud....

Wie kan mij duidelijk en stap voor stap vertellen wat ik nu kan gaan doen?

Wij hebben op stal een levenslang goedgekeurde dekhengst staan... Hoe wordt je dat dan?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 08:22

Werkt het bij het Nmprs heel anders dan? Want ik heb een minipaard hengstje waarvan de moeder 1e premie heeft maar zijn vader is onbekend kan ik dan wel of niet met hem naar de premie. Iemand op stal bij mij zegt van wel (heeft zelf ook 2 mini's en bezoekt ook veel keuringen)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:28

Bij het NMPRS moet er 1 ouder op papier staan, en of dat een 1e of helemaal geen premie ouder is maakt niet uit.

Levenslag goedgekeurd kunnen ze pas worden na een X aantal jaar als hun nakomelingen goed bevonden zijn. De regeld betreft afstammingen onderzoek zijn veranderd, dus ik weet niet precies hoe het allemaal zit. Er is geen afstammingen onderzoek meer, maar ze worden voor 4 jaar goedgekeurd en er word gekeken naar de 3 jarige nakomelingen die er dan van de hengst zijn. Ik ga er van uit dat het nog met gepremeerde nakomelingen te maken heeft zoals Elina zei.