Kortademige Shet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morhwen

Kortademige Shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 11:04

Hallo,

Ik heb een Shet van 16 jaar oud. Hij heeft al sinds dat ik hem heb behoorlijke last van kortademigheid, maar de laatste tijd vraag ik me af of het nog 'normaal' is. Als hij zich inspant, dus na een rondje galopperen in de wei ademt hij echt heel overdreven, net alsof hij een astma-aanval heeft. Dit wordt na een tijdje rust weer normaal. Gisteren merkte ik echter dat als hij op rust staat hij ook erg veel geluid maakt bij het ademen. Mijn tinker zucht aleen, hij hijgt echt en hij zweet de laatste tijd ook overdreven.
Mager is hij natuurlijk niet, dus het zou met overgewicht te maken kunnen hebben maar hij is minder dik dan een jaar geleden en toen heb ik het niet aan hem gemerkt.
Hij wordt niet bereden, en heeft allen de 'zware' functie als gezeldschapspaardje.

Als het zo blijft haal ik er een dierenarts bij, maar ik wil jullie vragen of iemand hier ervaring mee heeft. Of dat jullie weten wat dit kan zijn.

groeten,
Angelique

Buckje

Re: Kortademige Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:34

Je kan beter nu direkt een dierenarts erbij halen, als je het niet vertrouwt.

Mijn shet stond op een dag in een keer ook overdreven te hijgen terwijl hij in stilstant stond. Dierenarts erbij geweest een fixe longonsteking. Dit heeft hij niet lang volgehouden en is overleden.

Bij ademen maakte hij ook zoals jij beschrijft een flink geluid.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:38

Bij kortademigheid ben ik er ook altijd als de kippen bij.
Ademt je pony met een dubbele slag ? ( kun je zien bij de flanken )
16 jaar is zo oud nog niet, en het klinkt mij niet normaal in de oren dat je pony zo ademt na een rondje galop in de wei...

Ik zou de DA even bellen, gewoon even voorleggen en kijken wat hij ervan zegt, misschien willen ze langskomen, misschien geven ze je ook eerst de optie om een luchtweg-middeltje te voeren

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:48

Ik zou er even een VA bij halen.

Laat hem dan ook meteen controleren op een vernauwde luchtpijp. Dit is een shettenkwaaltje waar vaak niet aan gedacht word.
Ik heb ook een merrie op stal die dat heeft, we zijn er achter gekomen toen ze steeds bronchites had. Tot ze toch een keer naar haar luchtpijp zijn gaan kijken ivm het steeds terug keren er van. Nu krijgen ze kuil en word ze goed in conditie gehouden en gaat het super.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:49

Gaat hij ook meer hijgen als je er bent ? en zig iets in spant dus ?

Morhwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 08:00

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik kijk het deze week nog even aan omdat ze afgelopen weekend net verhuisd zijn naar een ander weiland en stal. Ik wil dus even uitsluiten dat het stress is. Als het dit weekend niet beter is bel ik de VA.

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 08:03

Wat dacht je van dampig? Mijn shet heeft dat ook gehad.. Is 2 maand geleden ingeslapen.. Als dit nog maar het begin van dampig is, kunnen ze nog wel 2/3 jaar mee! Althans de mijne heeft het er echt heel lang mee gedaan..
Bij dampig zijn zijn ze kortademig, hoesten en de vlanken gaan heel erg heen en weer.. xx

Morhwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 06:43

Gisteren toch maar de VA gebeld, ik zag er geen verbetering in. Gelukkig was hij er binnen 10 minuten. Hij dacht dat Max iets chronisch onder de leden had, lichte vorm van dampigheid maar dat hij er nu een longontsteking bij had! Dit omdat hij ook een lichte temperatuursverhoging had. Max heeft antibiotica gekregen en iets om de luchtwegen open te krijgen. Vandaag komt de VA weer en wordt hij opnieuw gespoten.
Vanochtend vond ik het al iets beter, het puffen was al iets minder. Ben benieuwd wat de dierenarts vanmiddag zegt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 07:44

Arm ding Ach gut

sterkte!

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:22

Jeetje, goed dat je hem er toch bij hebt gehaald!
Sterkte.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:29

Zei ik toch, Mijn shet had namelijk prescies het zelfde en ben er als de dood voor. Mijn shet had het erg en overleed.

Hou goed in de gaten dat het niet met ups en downs blijft gaan, Mijn shet leek het beter te gaan, maar dat hadden we mis. Hij had een schimmel op zijn longen erbij waardoor geen medicijn aansloeg.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:43

Jeetje dus toch, goed dat je er een VA bij hebt gehaald.
En idd hou 'm goed in de gaten, sinds het verhaal van Teuntje van HW ben ik nog huiveriger voor luchtwegaandoeningen.

Morhwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 17:14

Gelukkig gaat het al stukken beter met Max. De koorts is weg en zijn ademhaling is ook al een stuk rustiger. Vanavond krijgt hij de laatste injectie van de antibiotica. Ben er erg blij mee, al ben ik nu wel wat voorzichtig met hem. Vooral na het stukje gelezen te hebben van horewisper Verdrietig
Wel heel vreemd, op zijn oude stekje stond hij dag en nacht buiten en is hij nog nooit ziek geweest en nu heeft meneer zijn eigen stal en wordt hij ziek! Eigenaardige beestjes, die Shetten Knipoog