Hoe de beste manier mijn shet leren longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sannee1992x

Hoe de beste manier mijn shet leren longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 15:42

Ik wil mijn shet graag leren longeren,
iemadn ips hoe ik het beste kan beginnen?

Gr. Sanne

Helderder

Re: Hoe de beste manier mijn shet leren longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:03

Met een hulpje.
Je gaat in het midden van de longeerbak staan, en je zorg dat iemand anders er is om je shet om je heen te laten lopen. Als jij stap zegt gaat degene met je shet stappen, hetzelfde met draf, galop en halt. Knipoog
Na een tijdje moet je shet het wel snappen en kun je het ook alleen.
Ik weet niet of jij al wel eens een paard of pony heb gelongeerd? Maar het beste is om eerst een ervaren paard/pony te longeren, zodat je het zelf ook leer hoe het moet.

sannee1992x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 21:05

Bedankt! Alleen wil mijn vader en mijn zus niet het 'hulpje' spelen........ kun je het ook alleen doen?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:33

Nee dat lijkt me niet handig. Heb je geen vriendin of iemand die je wil helpen?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:42

Ik heb me ook laten helpen, Heb het door iemand laten doen die het meer deed. Nu loopt hij super aan de longeerlijn. Lachen

Nadine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:27

jaah het is het beste als er iemand meeloopt, na een tijdje begrijpt je shet het zelf wel.

Rianneke18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:48

bij mijn shet ging het gelukkig allemaal vanzelf Lachen ze had er zelfs plezier in! in het begin moest ik een klein beetje met de zweer zwieren zodat ze ging lopen..maar ze had het al snel genoeg door Ja

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:45

Longeren van een shetlander gaat natuurlijk net zoals bij een paard, met een hulpje is inderdaad het makkelijkste. Een zweep moet je er helemaal niet voor gebruiken, een zweep is een hulpmiddel en niet om je shet maar voorruit te drijven en zo te hopen dat ze gaan snappen dat ze rondjes moeten lopen.

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:18

Ik heb het in het begin ook met hulp gedaan, heb het wel alleen geprobeerd maar daar was gewoon niet te doen. Het heeft wel een tijd geduurd eer dat het alleen ging (snapte het niet of zat me gewoon in de zeik te nemen Haha! ) heb wel erg gelachen toen met die eigenwijze shet. Nu gaat het prima.
Ik baalde er in het begin wel van dat het me niet alleen lukte aangezien ik het met mijn andere paard ook alleen heb gedaan. Ik had echt zoiets van waarom lukt het me wel met zo'n groot paard, maar krijg ik het bij die kleine niet voor elkaar.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 20:52

Als je echt geen hulpje kunt vinden, wat wel het makkelijkste is, zou je met stokjes en lint een volte kunnen afzetten van ca. 15meter doorsnee, dan heeft je shet de ronde al, en heeft hij "steun" aan het rondje, dan ga je eerst naast hem lopen in stap en draf(met stemcommando's!)laat hem ook meteen halt leren staan op je stem, als dat goed gaat ga jezelf een stapje verder naar binnen en meelopen, zo vergroot je steeds de afstand tot je uiteindelijk in het midden staat.
En vooral in het begin, is het goed, dan stop je en belonen. elke keer een beetje meer, is het goed, dan stop je weer en belonen.
Je zal ook merken dat als je blijft praten dat ie attent op je blijft. als je de hele tijd niks zegt, weet hij niet of hij het goed doet of niet en zal gaan twijfelen en naar je toe komen of stil gaan staan.

Veel succes! Haha!