Fietsen met shet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

floor__

Fietsen met shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 23:34

Ik wil graag met mijn shet gaan fietsen omdat ze niet kan longeren, en het ook niet leuk vind, en ik wil toch graag dat buikje eraf trainen en haar daarna in conditie houden.

Maar hoe begin je daarmee? (ik zie mezelf al van mn fiets gesleurd over het asvalt glijden.. Scheve mond )
En hoelang?

shetlandfan

Re: Fietsen met shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 00:58

Zo heb ik het gedaan met m'n ex-verzorgshetje.
Ik was begonnen met eerst veel buiten wandelen voor verkeersmakheid.
Dan stukken met de pony gaan rennen en stoppen om de pony te leren op lichte weerstand af te remmen en te leren netjes naast je te blijven.
Vanaf dat punt heb ik eigenlijk gewoon een hoofdstel omgedaan en ben een vertrouwd klein rondje gaan fietsen en ging het eigenlijk prima.
Daarna opbouwen naar een steeds groter rondje.
Overigens deed ik alleen maar draven of stappen, geen gallop (dat is vrij slecht voor de paardenbenen op een stenen/asfalt ondergrond.)

Met mijn eigen shet heb ik het een keer mee geprobeerd toen ik dacht dat het wel zou lukken en doe dat dus nooit meer want ze was tijdens de eerste poging ervandoor gegaan en rende dus los door het park heen en gelukkig rende ze terug naar stal. Het had verkeerd af kunnen lopen aangezien ze wel langs auto's moest en een straat moest oversteken. Het probleem bij haar is dat de rem dus toch niet zo werkte als ik dacht en ze niet meer wou stoppen en juist steeds harder ging rennen tot ik haar of los moest laten of van m'n fiets af zou vallen plus een loslopende pony zou hebben. Dus wees zeker dat er een rem op de pony zit die werkt.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 07:24

het lijkt mij super, en lekker makkelijke manier van beweging geven, maar durf het niet Scheve mond heb het vorige week met mn shet geprobeerd voor het eerst, die wilde zo hard dat het echt niet ging, werd half meegesleurd Knipoog was iets te enthousiast.. het probleem is ook dat ik allleen maar langs de grote autoweg kan, dat is gewoon levensgevaarlijk als het misgaat, als je nou zelf een groot erf hebt of een straat waar weinig autos rijden dan kun je mooi rustig oefenen Lachen

ik zou met kleine stukjes beginnen, zodra ze braaf is stoppen en dan iedere keer ietsje langer. leer je pony op je stem wat af te remmen want trekken en fietsen tegelijk lukt niet erg Knipoog
ik heb zelfs nog expres mn fiets laten vallen naast mn pony om er zeker van te zijn dat ze er niet van schrikt en vandoor gaat als ik eraf lig Knipoog

succes ermee!

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:18

Ik wil ook met hem fietsen maar ook ik durf niet Sigaar
In het begin werd ik ook met mijn hond afentoe als er een andere hond voorbij kwam meegesleurd, nu gaat dat wel..
Maar hij is aan de hand heel mak, dus dan denk ik dat fietsen wel gaat lukken.
Veel succes met Katink Haha!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:23

dat dacht ik dus ook Haha! Bento doet aan de hand echt helemaal niks, maar t verschil is dat ik dan ook alleen maar stap. en hooguit een paar stappen rustig draaf, aan de fiets kan hij harder draven en doet dat ook Knipoog

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:13

Rustig opbouwen. Ik pak mijn ponys aan het begin eerst aan de onderkant van het halster.
(stukje boven zn onderlip zegmaar) Dan kun je hem van je afduwen als hij te dicht bij je
fiets komt en heb je hem goed onder controle. (als je pony echt heel klein is wordt dat moeilijker)
Als dat goed gaat touw wat losser. Ik vind dat die shetten het best snel door hebben en mooie
manier van bewegen. Terugtraprem is wel heel handig als je op pad gaat... Knipoog

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 14:14

Met ronnie fiets ik ook wel eens.
Eerst verkeers mak gemaakt.. toen ben ik gewoon op de
fiets gestapt met hem.. en iedere keer al kwam hij te
dichtbij duwde ik gewoon met me been hem een stukje opzij.
Hij had meteen al door wat de bedoeling was.. zo moeilijk
is het ook niet.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 14:39

Ik ben op de fiets gaan zitten gaan fietsen men pony heb ik altijd rechts van mij aan de binnekant
En ik ben gewoon gaan fietsen Haha! en ze deden gelijk alles wat ik vroeg als ik rem passen ze zich wel aan hoor Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 14:41

Met m'n kwpn-er is het geen probleem, maar die kleine shet Stoom uit je oren

(ik moest steeds een stukje naar het weiland lopen, vandaar Tong uitsteken

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:59

Mijn shet was een vervelende draak erg onopgevoed, en met wandelen en fietsen was hij erg sterk. Ik heb een hoofdstel aangeschaft, en zo eerst gaan wandelen en een beetje, Stap draf en ho geleerd. Dit ging heel goed en weinig druk op het bit was nodig. Maar met halster nam hij meteen een loopje.

Met fietsen heb ik de stoute schoenen aangetrokken hoofdstelletje met halster, en gaan fietsen, Hij wilde wel vooruit maar dan ging ik stilstaan, iedere keer als hij dat deed. Dat vond hij op een gegeven moment niet grappig meer en bleef keurig naast mij.

nu kan ik zelfs met halster fietsen zonder problemen. hij i nu ruin trouwens

Mijn jaarling neem ik ook mee naast de fiets, een hengst. Hij kan ontzettend druk zijn, maar weet wel degelijk zijn grens bij mij te berijken, en ook dit gaat super, als je streng blijft.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:42

Ze moeten eerst aan de hand braaf zijn. Een pony die wel eens door wil duwen gebruik ik vaak even een hengstenkettinkje zodat je iets meer te vertellen heb als dat nodig is.

Bij mij loopt alles naast de fiets, een twenter merrie, een aantal volwassen merries en een volwassen hengst. Ik heb met allen geen enkel probleem, mijn hengst is het braafst omdat die het meest ervaring heeft.

mieky18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:44

Met een shet naast de fiets is niet erg moeilijk..mss moet je in het begin proberen om eerst nast je fiets te lopen zodat je paardje ook beetje aand e fiets kan wennen en dan langzamerhand proberen jij fietsen en zij ernaast lopen..
suc6 er mee....

greetz

Iesj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:10

Hoi, ik heb een verzorg shet waar je ook mee aan de fiets kan fietsen.
Dat heb ik zelf helaas niet aangeleerd maar ik weet wel dat het onwijs leuk is Haha! .
Aan mij heb je dus niks maar het is wel handig als je geen zin heb om te lopen Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:16

Ik doe het met mijn kwpn merrie. Ze stond erg ver in het land telkens en uiteindelijk ben ik de fiets gaan pakken om erheen te gaan. Maar die fiets moest ook weer terug dus dan maar fietsen met haar. Nu is ze erg goed op mijn stem hulpen dus hoef maar een keer boe of bah te roepen en het is oke. Als oefening ga ik ook kmters langs de weg fietsen met haar. Ze heeft een comando geleerd "berm" zodat ze in de berm blijft lopen en ik op de weg. Zo kunnen we ook galoperen. (moet wel erg hard fietsen dan hoor) Het blijft wel opletten geblazen ze kunnen je zo ondersteboven lopen zonder daarvoor een intentie te hebben.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:27

Met Saar heb ik eerst een tijd gewandeld, en daarna gewoon de fiets gepakt en het steegje naast hun wei in gegaan (is een lang doodlopend weggetje dus als ze los zou zijn kan ik dr zo weer pakken omdat ze niet verder kan) met Sitella heb ik dit ook al gedaan maar die wil steeds sneller en is moeilijker te stoppen.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:54

In het begin ging ik aan de hand buiten lopen, na een tijd werd ik het zat om heel de tijd te lopen en heb ik me fiets gepakt.
Het ging altijd goed, ze was hardstikke braaf.

Het is maar 1 keer fout gegaan. Er waren wielrenners bezig en die hadden pionnen neer gezet, maar ik had er niet bijnagedacht dat dat heel gevaarlijk is zo'n pion die bijten.
Tink stijgerd, met dat ze stijgerd draait ze zicht op en knalt zo heel haar achterwerk tegen me fiets aan. Dus ik val met een smak op de grond en poonie rent keihard naar een drukke dijk.
Toen was ik wel even in paniek, maar ik mocht gelukkig van een aardige mevrouw even meerijden in de auto. Staat ze bij iemand in de tuin te eten stap ik uit de auto rent ze weer keihard terug naar huis Clown
De muts!

Ik heb toen ook een heel tijdje niet meer met haar gefietst alleen als er iemand met me meeging.

Nu ga ik wel weer alleen met haar fietsen en dat gaat prima Lachen
Pasgelede ging Amanda van bokt met Tink fietsen en kwamen ze een golfkarretje tegen, Ook levens gevaarlijk want die bijten ook. Toen heeft ze zich ook losgerukt en bleef 2 meter verder stil staan "Schrok ik daar nou van" Clown
Amanda kon haar gelukkig weer gewoon pakken Lachen

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:57

Ik fiets zo'n 2x per week met Lot.

De eerste keren samen met een vriendin gedaan. De een fietsen en de ander achterop en Lot vasthouden. In geval van nood kan je er dan afspringen. toen dat goed ging nog een paar keer gedaan dat de vriendin voor Lot en mij ging fietsen, als rem, maar dat was niet echt nodig

En Lot was al 1000% verkeersmak en alert aan stemhulpen voor ik begon met aanleren natuurlijk.

Ik heb een keer een mindere ervaring gehad met het fietsen, een aantal jaren terug.
Tegenwoordig gaat het echt super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:10

Yep, ik fiets met mn shet..
En het is ook leuk, Haha!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:28

Ik fiets met al onze shetters. Ook met de hengst terwijl er een merrie achter hem draaft. Oortjes naar voren en gewoon gaan. Ook galloperen is geen probleem. Ik zorg wel dat ze dan in de berm lopen, die ruimte is hier over het algemeen nog wel.
We hebben nog wel eens gekkere dingen gedaan. Nadat er zoveel sneeuw was gevallen dat mijn oma vrijwel onbereikbaar was en de pony's dus ook hebben we er 4 mee genomen. 2 links en 2 rechts van de auto. Hard rijden kon je toch niet en met dat weer was er ook geen hond op straat. Toen was ik nog maar een jaar of 4.

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:02

Ik fiets ook regelmatig met Mickey. Vlakbij is een heel lang rustig fietspad. Ik heb eerst geoefend met op stemhulp draven en halthouden. Daarna gewoon hoofdstelletje in en fietsen Lachen

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:23

Het is eigenlijk heeeeeel gevaarlijk om te fietsen met je shet!! Eeen vriendin van mij is ene keer heel hard gevallen en lag in het ziekenhuis en der shet was tegen een auto aan geknalt!! En hoe lief en shet ook is het kan altijd ene keer gebeuren!!

Hier in de buurt word er veel gecontroleerd en als ze dat zien word je aan gehouden en krijg je een dikke boete! Bij ene hond heb je tegenwoordig speciale fietsen steun dingen dat mag dan weer wel.

Maar het is natuurlijk je eigen risico! Probeer hem anders voor de kar te beleren of zoek een kleine verzorger die hem laat rennen.

Groetjes Saskia

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:37

Met paarden omgaan is sowieso gevaarlijk. Je kunt overal wel gevaar in zien en dat is er ook wel. Het is de kunst om het risico te beperken. Waarschijnlijk had jouw vriendin haar shet onvoldoende onder controle.

Ik vind het onlogisch dat je hiervoor beboet wordt. Op grond waarvan doen ze dat?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:58

Idd, met een paard rijden of wandelen is minstens zo gevaarlijk, slaat werkelijk nergens op.
Ik vind die steundingen voor een hond trouwens gevaarlijker dan gewoon zelf de lijn vasthouden, maar goed dat is wat anders.

Ik fiets ook regelmatig met mijn shet, hij vind het super leuk, en het gaat hartstikke goed. We hebben er allebei gewoon erg veel plezier in Lachen

Dakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:24

ik fiets ook met die van mij... ik heb het alleen al een tijd niet gedaan omdat ze iets te veel hengst waren geworden.. maar het zijn nu ruinen dus ik begin er weer aan.. ik laat ze altijd als het kan in de berm lopen.. hij vind het heerlijk.. en galopje laat ik de terug reis altijd even doen ( niet op de weg, maar ik laat ze in de berm galopperen..)

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:28

Die van mij vindt het ook geweldig Haha!
En dan vooral om mij zo hard mogelijk mee te trekken naar het gras en dan mij voorover me fiets zien vallen zo voor haar neus Vork
Nee ik begin er niet meer aan, die van mij is er té sterk voor! Als het weer wat mooier weer wordt ga ik wel met haar lopen Lachen Gelukkig vindt haar veulen het niet zo erg, oma past wel op Haha!