Shetlander als gezelschapspony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne

Shetlander als gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 19:59

Ik ben erover aan het denken om een gezelschapspony erbij te nemen voor mijn merrie. Nu is de pony er niet alleen om mijn paard gezelschap te houden en zal zij van mij ook echt wel voldoende aandacht krijgen Knipoog.

Ik vraag me alleen af of shetlander en een KWPN merrie van 1.63m goed samen kunnen gaan. Nu doel ik niet alleen op karakters, want dat is gewoon afwachten en ook wel per shet verschillend. Maar gewoon qua grootte.

PS. Mocht iemand een leuke shetland merrie of ruin te koop hebben staan, hoeft geen papier oid bij te zitten, pb me maar Haha!!

singasong

Re: Shetlander als gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:02

Tuurlijk kan dat! Ik ken iemand die ook een shet als gezelschap bij haar KWPN-er heeft staan en de shet is zelfs nog de baas!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:14

mijn fries is helemaal dol op shetjes, maar vooral/ alleen de bonte Knipoog (ze heeft 6,5 jaar van haar 7 jarige leventje bij een BONTE SHETLANDER in de wei gestaan, vandaar)..
ze doet er dan ook alles voor om zo dicht mogelijk bij de bonte stalshet te komen (lees: als de shet in een loopstal staat, beukt madame de fries door het hek heen om er gezellig naast te gaan staan.. staat de shet in haar eigen stal in de ponystal met laag plavon van 2,5 meter ofzo, dan loopt madame de fries zo de stal in om gezellie te snuffelen met shettemeis, en wijgert vervolgens haar hoofd laag te houden als ik haar naar buiten wil geleiden zonder halster..)
terwijl een kwpner bij ons op stal juist niks van shetjes moet weten!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:47

ik heb je gePBt... mijn shetlanderruin van 3 staat bij een 11jarige newforest(1.47 m) en een 13jarige draversruin (1.61 m) gaat prima hoor!

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:49

Sanne, wij hebben ook een gezelschapsshet bij de paarden, gaat heel erg goed en is nog leuk ook om te vertroetelen! Pling

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:53

Min VZshet staat ok bij 2 haffies in de wei.. Van 1 haffie is ze de baas en van de ander absoluut niet.. Maar het is heel leuk om zomaar te zien.. een heel groot paard en een schattig shetje Cool

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 08:01

Dat zal best wel gaan hoor. Haha! mn verzorgshetje staat ook los met me andere 2 verzorg paardjes.. een welsh Cob van rond de 1.30 en een Belg x fries van zo rond de 1.65. Maar me andere verzorg paardje (heb dr 4 Tong uitsteken ) moet dr niks van hebben.. die gaat dr gewoon op zitten en dat is een Kleine maat belg..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:21

Hier gaat het ook uitstekend. Mijn 2 jarige Shet hebben we als veulentje ook gekocht als gezelschapsmaatje voor mijn Tinkermerrie van +/- 1.55 m. Gaat uitstekend. Mijn merrie kan goed op zijn rug kroelen, mijn Shet goed op haar borst Haha!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 08:03

Bij mij gaat het uitstekend. Heb een kruizing tinker van ruim 1.70 en een shetje van 0,80 cm. Nog nooit problemen gehad

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:51

Zo begon het bij mij ook..als gezelschap..maar nu heb ik 2 mini hengsten bij mijn nrps merrie lopen (wat uitstekend gaat overigens) maar het komt er wel bijna op neer dat de NRPSer nu het gezelschapspaard is Haha!

Mini's zijn lichtelijk verslavend Haha!

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:21

Gaat prima hoor Ja

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:10

BlazingBoots schreef:

Mini's zijn lichtelijk verslavend Haha!

HAhah dat zeker!

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:13

Ik heb voor mijn draverruin ook een shetlander als gezelschap.

Hij was nog niet van zijn moeder af toen ze eerst met zijn 3en samen stonden. Mijn ruin is helemaal gek op hem en staat te roepen naar hem als ik met hem aan het wandelen ben. Omgedraaid hetzelfde. De meeste paarden vinden die kleintjes interessant en leuk!
En de shetlandershebben vaak genoeg weerstand. Ze zijn vaker de baas over de grote dan omgedraaid! Hebben iets meer karakter zullen we maar zeggen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:37

Ik heb ook een shet, eigenwijs monstertje, ben er gelukkig mee en de paarden ook, maar het is niet alleen rozengeur en manenschijn.

Punt 1: een paard en een shet hebben een hele andere voedingsbehoefte, dus je moet er voor op passen dat je shet niet te dik wordt, kunnen dus niet samen in de wei of in de paddock onbeperkt hooi eten. Levenslang gevecht om ze slank te houden.

Punt 2: het zijn houdini's, een draadje waar je KWPNer al jaren braaf achter staat heeft een gemiddelde shet schijt aan, dus investeer in een houten omheining met schrikdraad of 2 of 3 draden met flink stroom, als je dat nog niet had.

Punt 3: shetten zijn over het algemeen vrij dominant en soms zelfs de baas over de grote paarden. Mijn 4 jarige merrie loopt met een schieffel die de shet haar kado gedaan heeft, toch wel jammer. Mijn shet is niet de baas maar vooral als ze hengstig is begint ze altijd gelijk te meppen tegen andere paarden, is per shet verschillend natuurlijk maar mss is voor gezelschap een braaf ruintje een optie.

Punt 4: zoals al gezegd hebben shetjes een grote aatrekkingskracht op paarden, houd er dus rekening mee dat ze aan elkaar gaan 'hangen' als je 1 van 2en weghaalt.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 12:21

In mijn omheining heb ik vorig jaar al moeten investeren, omdat ik toen een veulen kreeg. Een gedeelte was al lint, ander gedeelte was prikkeldraad. Al het prikkeldraad is nu weg in haar wei en vervangen door 2 lagen lint. In eerste instantie waren het 3 lagen ivm het veulen van vorig jaar wat graag in de wei ernaast liep ( Clown ), maar de onderste laag is weggehaald. Die zou ook weer zo teruggehangen kunnen worden, aangezien die houders nog aan de paal vast zitten Knipoog.

Bij Ivanka moet ik sowieso op haar voeding letten, omdat ze vorig jaar hoefbevangen is geweest. En ze heeft ook de neiging om snel te dik te worden, dus wat dat betreft zie ik ook geen problemen Knipoog.

Tuurlijk is het niet alleen rozengeur en manenschijn, maar voor Ivanka zou het wel een stuk fijner zijn als ze gezelschap had Ja .

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:43

Bij ons gaat het prima!
Een tinker van rond de 150 en een pony van ook zo ongeveer dat formaat staan samen met een mini-shettekind.
Alle drie blij!

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:04

Ik heb een mini shet van 80 cm als gezelschap voor mijn paard van 180 cm. Dat gaat heel goed, ze kunnen bijna niet zonder elkaar. Ze staan samen op stal (een grote stal hoor) en gaan samen op dezelfde wei. De wei is ongeveer 2500 m2 groot en om te voorkomen dat de shet te veel eet, houd ik de wei gewoon kort. Ik maai hem dus regelmatig. Mijn paard is namelijk met pensioen en hoeft dus ook niet te veel te hebben. Wat ze nog aan voer op stal krijgen, heb ik ook zelf in de hand. Mijn shet is niet dominant, maar ze zijn gewoon goed aan elkaar gewaagd. En hij blijft goed achter een dubbele stroomdraad staan. Voor mij is het een hele goede zet geweest om een minshet aan te schaffen.

Sirocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:23

_Bolero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:26

Ik heb ook een minishet die in eerste instantie erbij is gekomen om een veulen van het paard van mijn zus gezelschap te bieden. Ook heeft de shet al in een kudde van 5 paarden gelopen, ook dat ging heel goed, want hij denkt dat ie zelf ook minstens 1.60m is.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:28

Het gaat prima hoor, bij ons staat er ook een kleine Shet bij een Draver van 1.62. Maar zoals [***] al zegt, zou ik voor een goede omheining zorgen! Nagelbijten / Gniffelen

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:29

Tuurlijk kan dan mijn vriendin haar pony is een kwpner van 1.60 en daar staat een minishettie bij en ze kunnen het super vinden!!!!! Haha!

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:53

Dat kan wel hoor Haha!

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:11

Gaat super samen! Mijn merrie en shet staan al 5 jaar samen op stal. Ze hebben wel aparte weilanden. Kan het helemaal eens zijn met de tips van [***].

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:30

Een vriendin van mij hebben een 2- jarige Shet van 80 cm bij zo'n Belgische knol staan. *LOL*
Ziet er onwijs leuk uit en het gaat super samen!! Haha!