Hoeveel euro kwijt per maand aan shet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daannn

Hoeveel euro kwijt per maand aan shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 17:28

Halloooo Bokkers !
Ik mag misschien een eigen shet !
Maar dan moet ik wel eerst alle kosten hebben berekend hoeveel ik kwijt ben per week/maand enz.
Wie o wie kan mij helpen hiermee?
Ik heb de volgende punten al (Als ik wat ben vergeten, zeg het dan aub:
- Verzekering ( = niet verplicht, toch?)
-Wormenkuur ( 1x in de 3mnd?)
-Hoefsmid ( 1x in de 3mnd?)
-Inentingen ( 1x in het jaar?)
Dierenarts ( Hoeveel kost dit? moet je hier ook een soort van verzekering voor afsluiten?)
- Hooi ( alleen in de wintermaanden?)
(Stalling heb ik al berekend)
Zouden jullie misschien erbij kunnen zetten wat jullie voor deze dingen betalen, en als ik wat vergeten ben.. er ook bij zetten?
Alvast bedankt en brand maar los !

Soo_Shirley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:36

Ik heb zelf geen shetlander maar ik krijg een e pony maar als ik daarvan de prijzen moet berekenen kan je er misschien iets van bekijken.

Wormekuur(4x in het jaar)= €12,95 geloof ik.. maar dat is verschillend.
Bekappen (1x in de 8 weken gemiddeld)= Denk ik vanaf 25 euro tot heel duur. Maar dat moet je zelf even kijken met je hoefsmid ook.
Inentingen weet ik niet precies.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:39

ik laat mijn pony slecht 2 keer per jaar bekappen á 20 euro

Soo_Shirley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:41

Ik weet het niet precies, en misschien is jou pony ook niet zo snel toe aan bekappen.

Over dat hooi in de wintermaanden gesproken, dat is volgens mij heel erg verschillend.

Daannn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 17:47

Ik hoorde van een vriendin de volgende prijzen ( zij heeft 2 paarden)
- Hooi €5,- per baal.. doe je ongv. 3 mnd mee.
- Inentingen wist ze even niet zo gauw
- Wormenkuur hetzelfde antwoord als Soo_shirley
- Bekappen niet duurder dan €20,- per paard.. per 3 mnd.
Dat was het geloof ik wel zo;n beetje
Is er veel verschil qua kosten tussen een shet en e-pony of paard?
En wie van jullie heeft allemaal hun paard (shetlander) verzekerd?

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:50

ik heb mn paard wel verzekerd ja. Waarom wil je graag een shet? waarom niet gelijk een grotere pony. qua kosten maakt dat echt niet zoveel verschil.

Overigens doe je met 1 baal hooi geen 3 maanden. Ik doe over een baal hooi in de winter met 2 pony´s 1 dag. Nu 3 dagen

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:52

Ontwormen moet echt eens in de zes weken! En hooi elke dag, tenzij hij op een landje staat. Ik zou een flink (!!) bedrag achter de hand houden, op een rekening zetten oid voor als je een keer grote kosten hebt aan de dierenarts. Je moet ook spullen hebben en die zijn af en toe aan vervanging toe.

Zeg maar:
8-10 keer ontwormen in het jaar x 8 euro = +- 70 euro p.j.
6 keer bekappen in het jaar x 25 euro= +- 150 euro p.j.
poetsspulletjes, halster, snoepjes en weet ik veel wat= 50 euro p.j.
rijspullen= 200 euro p.j. (voor het eerste jaar waarschijnlijk meer, gemiddeld, als je geen dure dingen koopt, 200 euro)
hooi en krachtvoer: 40-50 euro gedurende 4 maanden= 180 euro
+ inentingen (weet bij god niet wat dat kost!)
=660 p.j., dat is 55 euro per maand, zeg maar 65 voor de zekerheid. En dat is exclusief je landje/stalling en je eventuele dierenarts kosten. Heb je een stalling waar hooi gevoerd wordt, dan gaat dat er natuurlijk af.
Ruwe schatting, klopt ook niet helemaal, maar ongeveer?

Daannn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 18:01

Bedankt voor jullie reactie's !
Ik wil graag een shet, omdat ik al een verzorgpaard heb waar ik dan nog heen kan, en als ik over een paard begin kan ik het helemaal vergeten.. omdat ze denken dat dat veeel meer kost,
Bedankt voor al deze informatie! Ik schiet er echt heel erg veeel mee op! Moet een shet ook bij gevoerd worden als hij dag&nacht op wei staat?

Soo_Shirley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:14

Eigenlijk zou ik als ik jou was en als je ook eigenlijk stiekum wel een Grote pony/paard wilt een lijste maken met de dingen (plus prijs), die je nodig hebt voor een grote pony/paard en shetlander. en dat dan laten zien aan je ouders.

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:57

Ronnie word om het half jaar bekapt, eerder is niet nodig

(Maar rana om de 8 weken)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:19

- Verzekering: /
-Wormenkuur: /
-Hoefsmid: /
-Inentingen: /
Dierenarts: /
- Hooi: /

Het enigste wat wij betalen is de stalling,en die is maar 40 euro per maand!

De rest zit allemaal bij de stalling in.

En dan hebben we het nog luxe met 1 rijbak,springmateriaal,stapmolen en 2 losgooibakken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:21

Catcho schreef:
Bedankt voor jullie reactie's !
Ik wil graag een shet, omdat ik al een verzorgpaard heb waar ik dan nog heen kan, en als ik over een paard begin kan ik het helemaal vergeten.. omdat ze denken dat dat veeel meer kost,
Bedankt voor al deze informatie! Ik schiet er echt heel erg veeel mee op! Moet een shet ook bij gevoerd worden als hij dag&nacht op wei staat?

In de stalling scheelt dat qua kosten aardig wat hoor

Bij ons is een Shet stallen 40 euro per maand en een paard 75 euro per maand.

Daannn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 19:40

Soo_Shirley schreef:
Eigenlijk zou ik als ik jou was en als je ook eigenlijk stiekum wel een Grote pony/paard wilt een lijste maken met de dingen (plus prijs), die je nodig hebt voor een grote pony/paard en shetlander. en dat dan laten zien aan je ouders.

Hoihoi !
Zou je me hierbij kunnen helpen?
Want ik kan wel rijden enzo.. maar met eigen paarden onderhouden enzoo, heb ik helemaal geen verstand van..
Daar ben ik nog een "groentje" in !
*schaam schaam*

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:10

Als je je ouders het lijstje laat zien wat je paard/pony allemaal nodig heeft schrikken ze zich rot
Hooi: 3 euro ( doe ik 2 dagen mee)
stro: 2.20 euro (doe ik een week)
dierenarts voor inentingen en evt. ziektes: prijzig
hoefsmid: minimaal 20 euro bekappen
eventuele rijlessen erbij?
Stalling? ik betaal 600 voor een heel jaar met weiland maar zonder water, voer etc.
en heb je er over 4 jaar nog wel tijd voor als je gaat studeren??? besef dat je 2/3 keer per dag heen moet (in de wintermaanden). Dus voor schooltijd en voor het donker. Vakantie's moet je inplannen, want je kan nooit zomaar even weg. Bezint eer ge begint. Op je 15 heb je meer tijd dan wanneer je 20 bent en studeert en erbij moet werken...

Gea_Fille

Re: Hoeveel euro kwijt per maand aan shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:11

Wat ik voor mijn shetlander (van 86 cm gebruik:)

-Wormenkuur ( 1x in de 3mnd(doe 3x met 1 wormenspuit))
-Hoefsmid ( alleen als het nodig is
-Inentingen ( 1x in het jaar(influenza)
Dierenarts ( kost niks zolang je paard niks heeft )
- Hooi ( alleen in de wintermaanden, 6 euro per maand(2 pakken in 1 maand/ze heeft onbeperkt weidegang)
-Stro (alleen in de wintermaanden/ 1 pak stro doe ik 2 weken mee, kost 2 euro per pak dus 2 pakke in 1 maand)
- weiland huur (60 euro in het jaar)
-krachtvoer(om de 3/4 maanden? als het niet langer is, ze krijgt alleen na het werk)
-liksteen(als ie op is een nieuwe)

dat was he zo wel geloof ik, en ja je moet zelf weten of je nog extra wortels o.i.d voert

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 19:40

- Wormenkuur ( 1 keer in de 3 maanden ): 7 euro ( kan je waarschijnlijk 3 keer meedoen )
- Inenting ( 1 keer per jaar ) 17 euro
En hoefsmid doet m'n vader zelf, hij staat thuis en d'r is altijd hooi ( van eigen land ) en stro, dus hoeveel dat kost weet ik niet

Macha876

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:33

- Verzekering: /
-Wormenkuur: /
-Hoefsmid: /
-Inentingen: /
Dierenarts: /
- Hooi: /

150 euro per jaar met dat alles erbij sta op een partuculiere stalling
Mijn hoefsmid is 10 euro voor vier hoefjes

Maar een ik besteed toch veel geld aan halsters en die troep.
Maar heb wel een potje met eventuele DA kosten

Maisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:45

hooi kost bij ons 2 euro per pak. denk ongeveer 2 pakken per week ofzo als het echt winter is. hoefsmid voor mijn shet komt ongeveer 2x per jaar a 35 euro ( als de andere beslagen worden is zij gratis )

wormkuur voor 600 kg kan je 2 a 3x mee doen. ligt aan de grote van je shet.

die van mij krijgt in de winter ook nog brokken musli en pulp bijgevoerd. maar dat is natuurlijk je eigen keus.

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:26

Catcho schreef:
Soo_Shirley schreef:

Hoihoi !
Zou je me hierbij kunnen helpen?
Want ik kan wel rijden enzo.. maar met eigen paarden onderhouden enzoo, heb ik helemaal geen verstand van..
Daar ben ik nog een "groentje" in !
*schaam schaam*

Neem dan eerst een verzorgpony! Dan leer je met je verantwoordelijk om te gaan. Er worden zo veel pony's verwaarloosd omdat hun baasjes het allemaal niet zo goed weten.
Een paard hebben draait niet alleen om rijden! De hele vcerzorging daaromheen is nog 10x belangrijker.

Imo gaat het hier onder het motto van; ' ik neem een pony om te rijden, en ja zou je me kunnen helpen met de verzorging want dat weet ik nog niet zo goed.'
Hoe ontverantwoordleijk ben je dan bezig! Het is een dier hoor. Die prop je niet zomaar in een stalletje.

En wat dacht je van DA kosten? Als je pony eemaal ziek is en telkens op nieuw spuiten moet hebben ben je kapitaal kwijt!
Mijn pony moest op ijzers, beter voor zijn franse stand. Hup weer zoveel meer kwijt. Had ik ook van te voren niet op gerekend, maarja het is beter voor de pony dus je doet het.

Zoals het bij mij overkomt ben je er nog laaaang niet klaar voor.

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:34

Ramona_lief, je neemt me de woorden uit de mond...
Je doet alsof een shetlander iets anders is dan een groot paard/pony. Nou, sorry, maar dan help ik je graag uit je waan. Dit is dus absoluut NIET zo!! Een shetlander moet je evenveel verantwoordelijkheid voor hebben, je moet evenveel ervaring hebben met paarden, je moet er meestal ook evenveel aan betalen...

Zoek een verzorgpony, en leer daarvan, doe ervaring op, en wacht nog ff een poosje!

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 23:03

Gelukkig dat er meer zo over denken, en ik bokt niet in me eentje over me heen krijg

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 23:08

Je wilt niet weten hoeveel verzorgpony's en paarden ik heb gehad voordat ik Ukkie had.

En daar doe je toch echt de ervaring mee op idd

Daannn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 18:15

@Ramona_lief:

Uuh sorry hoor, maar ik had al eerder in dit topic vermeld dat ik een verzorgpaard heb! Dus die verandwoordelijkheid enz. kan ik wel aan.
Ik bedoel.. iedereen moet toch een keertje beginnen met paardenhouden ? ( Als je dat wilt)
Alsof jij meteen wist .. toen je geboren werd ( bij wijze van spreken) hoe alles in z'n werk ging.

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:49

Nee dat wist ik niet, maar ik ben me er onwijs in gaan verdiepen. En veel verzorgpony's gezocht om te kijken hoe het in zijn werk ging.
Vaak naar wedstrijden gegaan. Groom geweest etc.
Aan de hand van die vragen en reacties die jij geeft vind ik je veels te onverantwoordelijk!

Daannn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 18:12

Ieder zijn eigen manieren toch? En ik wil gewoon een beetje ervaring op doen door middel van mensen te vragen hoe hún met hun paarden omgaan, en btw ik ga echt niet op een shetlander rijden met mijn lengte+ gewicht. ( Antwoord op een bericht dat je al eerder had geplaatst)