Hoe vaak wordt jou Shet bekapt?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Hoe vaak wordt jou Shet bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:20

Om de 8 weken en dat is bij de mijne echt nodig. Haar hoefjes groeien heel hard.

Sopje

Berichten: 228
Geregistreerd: 19-11-04
Woonplaats: Hoogezand

Re: Hoe vaak wordt jou Shet bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 10:04

Die van mij is in mei geweet en wordt woensdag weer gedaan. Die van hem groeien ook behoorlijk snel. Misschien dat het komt omdtahij nog jong is . ik weete het niet

Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: Hoe vaak wordt jou Shet bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:08

De hoefjes van Dot groeien ook razendsnel, dat is toch per pony verschillend.

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Hoe vaak wordt jou Shet bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:28

De Shet die wij krijgen is al meer dan een jaar niet bekapt. Nou ziet het er ook niet bepaald netjes uit ( Ach gut ) maar als je nagaat dat het meer dan een jaar niet is gedaan, zijn ze nog aardig kort!!

Nada

Berichten: 2807
Geregistreerd: 07-03-05

Re: Hoe vaak wordt jou Shet bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:14

Wij doen meestal 1x per jaar en soms iets langer nog zelfs.
Gaat prima, alleen onze haflinger moet wel vaker Ja

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Hoe vaak wordt jou Shet bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:28

ligt ook erg aan de pony,
als de hoefsmid komt moet hij bij de een heel veel eraf halen en bij de ander kan hij niet meer dan een beetje bijvijlen...

_Lady_lover_

Berichten: 663
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: o33.Amera

Re: Hoe vaak wordt jou Shet bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:14

Bij Spike is het nu weer nodig, voor het laast toen hij bekapt was, was hij en nog niet geschoren en stond hij nog op zijn vorige stal, dus kan je nagaan dat dat al een poosje geleden is(ergens in Januari Februari)

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hoe vaak wordt jou Shet bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:34

ik doe het zelf, en dan gewoon wanneer het nodig is. ik denk zo eens in de twee maanden. bijvijlen doe ik wel vaker, zodat het er netjes uitziet. bovendien heeft Flicka altijd scheef gestaan, en trek ik het nog steeds elke keer bij, daarom dus ook zo vaak bijvijlen, en dan steeds een heel klein stukje.

Ruthje__
Berichten: 30
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Asten

Re: Hoe vaak wordt jou Shet bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:27

Hooi

Bij mijn shet is het ook niet zovaak nodig Slapen
Ik bel de hoefsmid gewoon als het nodig 's.
Bijv. als ze Lange tenen krijgt of als er veel scheurtjes in zitten Knipoog
Maar dat is niet zo snel! dus heb ik het geluk dat de mijne goede voeten heeft Pling

xxx

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Re: Hoe vaak wordt jou Shet bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:37

Ik heb mijn shet nu al bijna 5 jaar. En in die tussentijd is zij pas 2 keer naar de hoefsmid geweest.

Ik ben gewoon de gelukkige eigenaar die het getroffen heeft met een shetlander die zelf heel netjes haar hoefjes slijt etc!
Daarom is het niet nodig dat er een hoefsmid aan te pas komt...ideaal!!!

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hoe vaak wordt jou Shet bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:22

Om de 8 weken ongeveer. Het is niet dat haar hoeven zo hard groeien, maar ze slijt ze niet helemaal gelijkmatig af, dus dan werkt de hoefsmid het weer netjes bij.

bettepet
Berichten: 135
Geregistreerd: 02-08-06

Re: Hoe vaak wordt jou Shet bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 12:37

Mijn shetten gaan om de 6 tot 8 weken naar de hoefsmid, als ze op ijzers lopen. Dit zodat de juiste stand van de hoeven ook behouden wordt. Lopen ze op blote voeten, dan gaan ze om de 8 tot 10 weken. Wel vrij regelmatig dus. Dit komt vooral ook doordat een aantal van mijn pony ´s een ietwat aparte hoefstand hebben. en dit door regelmatig bekappen het beste gecorrigeerd wordt.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hoe vaak wordt jou Shet bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:21

bettepet schreef:
Mijn shetten gaan om de 6 tot 8 weken naar de hoefsmid, als ze op ijzers lopen. Dit zodat de juiste stand van de hoeven ook behouden wordt. Lopen ze op blote voeten, dan gaan ze om de 8 tot 10 weken. Wel vrij regelmatig dus. Dit komt vooral ook doordat een aantal van mijn pony ´s een ietwat aparte hoefstand hebben. en dit door regelmatig bekappen het beste gecorrigeerd wordt.


uiteraard! je kunt niet eens in het half jaar flink gaan sleutelen aan de hoeven. daarom doe ik ook regelmatig, en dan kleinere stukjes, ipv. eens in de zoveel tijd de hele boel rechttrekken. ik heb er paarden ernstig (eentje chronisch) kreupel door zien lopen!

IvysToeter

Berichten: 11891
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Hoe vaak wordt jou Shet bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:24

Die van mij worden gedaan als het nodig is.
de hoefsmid heeft mij een vijl gegeven waar ik eventuele haakjes of kleine scheurtjes mee af kan vijlen en netjes bij kan werken.
dat doe ik zo af en toe wel eens (is nog leuk ook, ja toch merrieveulen? Haha!)
En als ze echt te lang worden of erg brokkelen, scheuren of wat dan ook dan bel ik de smid.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hoe vaak wordt jou Shet bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:58

IvysToeter schreef:
Die van mij worden gedaan als het nodig is.
de hoefsmid heeft mij een vijl gegeven waar ik eventuele haakjes of kleine scheurtjes mee af kan vijlen en netjes bij kan werken.
dat doe ik zo af en toe wel eens (is nog leuk ook, ja toch merrieveulen? Haha!)
En als ze echt te lang worden of erg brokkelen, scheuren of wat dan ook dan bel ik de smid.


precies! ik heb nog nooit een smid aan Flicka laten komen, ook het corrigeren (wat nu bijna klaar is) heb ik zelf (met goedkeuring van de smid, dat wel) gedaan. ze staat er altijd netjes bij. Faram doe ik tegenwoordig ook zelf, nu ik een goede tang heb. hij is drie keer in zijn leven echt bekapt door de smid, en drie keer te kort, waardoor hij gevoelig liep. sinds ik het zelf goed kan heb ik geen smid meer over de vloer gehad. als er iets zou zijn, een scheur of wat dan ook dan laat ik uiteraard wel een smid komen, maar dat is tot dusver nog niet nodig geweest. ik vind het leuk om zelf te doen, leer je weer een hoop van, scheelt gevechten tussen Faram en de smid, en ik kan zelf kijken of het niet te kort is ofzo...
ik wil alleen niemand aanraden om zelf zomaar te gaan prutsen. je maakt een fout voor je het weet, en het gezegde luidt niet voor niets: no feet no horse. ik heb er zelf een paar jaar van afkijken en tips en adviezen krijgen voor nodig gehad, voor ik het zelf aandurfde. ik vraag nu altijd als de smid er is voor de andere paarden of de DA of het nog steeds goed is, en krijg enkel complimenten. daar komt bij dat mijn paarden makkelijke hoeven hebben (zelfs Flicka ondanks het corrigeren)...

manonetjuh

Berichten: 348
Geregistreerd: 24-02-05
Woonplaats: Culemborg

Re: Hoe vaak wordt jou Shet bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:49

als het nodig is, soms na een paar maanden en soms een half jaar niet..

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Hoe vaak wordt jou Shet bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:02

mijn verzorg shet word nooit bekapt = 14 jaar maar die sgraapt over de grond met haar hoeven ze slijten dus vanzelf (doet ze altijd als ik bijv. een pak stro moet halen en zij vast staat op stenen (duurt voor haar ze lang) en nu heeft ze te korte hoeven Clown

Dakie

Berichten: 407
Geregistreerd: 14-08-06
Woonplaats: Prov. Groningen

Re: Hoe vaak wordt jou Shet bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:22

gisteren is de hoefsmid net toevallig langs geweest.. ik heb ze nu 4 jaar en ze zijn 3 keer gekapt.. hij heeft mij gisteren wel geadviseerd om het ongeveer om de 4 maand te doen.. niet omdat de hoeven te lang waren, dat totaal niet. dat zei hij zelf tegen mij. maar meer zodat ze mooi blijven. anders kunnen ze krommen voetjes krijgen. en als ik mij niet vergis vertelde hij me gisteren dat hoeven sneller groeien als het en erg natte piriode is..

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hoe vaak wordt jou Shet bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:57

Dakie schreef:
gisteren is de hoefsmid net toevallig langs geweest.. ik heb ze nu 4 jaar en ze zijn 3 keer gekapt.. hij heeft mij gisteren wel geadviseerd om het ongeveer om de 4 maand te doen.. niet omdat de hoeven te lang waren, dat totaal niet. dat zei hij zelf tegen mij. maar meer zodat ze mooi blijven. anders kunnen ze krommen voetjes krijgen. en als ik mij niet vergis vertelde hij me gisteren dat hoeven sneller groeien als het en erg natte piriode is..


dat klopt, de grond is dan zachter, en de hoef is elastischer als ie nat is. ik hou mijn pony dus zelf bij, maar doe het ook eens in de maand zo ongeveer. soms blijft het bij bijvijlen, en soms kap ik er een stukje af. Flicka had kromme hoefjes, nu niet meer, hihi!

Nannoe

Berichten: 1621
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Jubbega

Re: Hoe vaak wordt jou Shet bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:37

mijn verzorgshetjes hebben het geluk dat ze zelf hun hoefjes slijten verder mocht het al nodig zijn om te bekappen kijk ik vriendlief even aan

JANNEKEx

Berichten: 811
Geregistreerd: 11-03-06
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Hoe vaak wordt jou Shet bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:51

om de maand en als het eerder moet dan bel ik de hoefsmid weer:P

JANNEKEx

Berichten: 811
Geregistreerd: 11-03-06
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Hoe vaak wordt jou Shet bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:52

nee sorry om de 8 weken geen maand

Miss_Maya

Berichten: 4041
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: België

Re: Hoe vaak wordt jou Shet bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 22:21

Niet zo vaak Haha!
Momenteel is ze 2 jaar en nog maar 1 keer bekapt Tong uitsteken
Ik loop regelmatig op de harde weg .
Deze week word ze wel weer bekapt