Wat doen jullie met een shet waar je niet op kunt rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Wat doen jullie met een shet waar je niet op kunt rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 11:34

Daar ben ik benieuwd naar. Ik verzorg 2 shetlanders (eigenlijk 4 maarja met de andere 2 hoeven we niet zoveel te doen, die staan ook ergens anders hoor )
maar ik weet niet goed wat ik ermee kan doen.
Het is er eentje van net 3 jaar en de ander is 9 jaar.
Meestal gaan we ze longeren, ermee wandelen in het bos, zadel en hoofdstel erop/aan doen en er dan mee wandelen of longeren, en af en toe een sprongetje (1 keer per 2 maand ofzo, iig heel weinig).
Maar wat kunnen we nou nog meer doen?
De 9jarige shet loopt ook voor de kar, alleen dat is al een jaar geleden, en we zouden het binnenkort weer doen maar dat is nog steeds niet gebeurt.. en die andere kent verder alles wel maar daar kunnen we zelf niet op rijden omdat we daar te groot voor zijn, dus misschien ook nog voor de kar, alleen dan moet er ook weer nieuw tuig aangeschaft worden, en het zijn niet onze pony's dus.
En om nou elke keer die pony's te longeren is ook niet goed en vinden ze ook niet leuk, en om er nou de hele tijd naast te rennen is ook niet leuk, maar ze moeten toch conditie opbouwen.
Dus wie weet er leuke ideeën?

Whoops1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:35

Idd zoals je zelf al zegt voor de kar!
Hartstikke leuk.

Als het een grote stevige shetlander is
en jullie zijn niet zo groot en zwaar,
kan je er ook nog wel op rijden hoor!

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:37

Ik heb er 2 , waar ik zelf niet op rij.
Ronnie: mini van 3 jaar. Daar doe ik vrijdheidsdresuur mee,
longeren, lange lijnen, wandelen. Mee *Naast* de kar.

Brunny:Grote (1.02 m.) 9 jaar. Die word bereden door kelly_brunny
en loopt voor de kar. Verder doe ik er zelf niet zo veel mee als met
ronnie want brunny heb ik meer voor kelly gekocht dus kelly
doet er ook het meest mee.

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:41

je kan er mee wandelen, voor de kar, vd.. van alles

Nienke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:42

Ik heb 2 shets
Die worden alle2 gereden door mijn lieve mini meisje (8jaar)
Dus die heeft erg veel plezier in , en ik ook
En het belangrijkste men 2 kerels vinden het ook helemaal leuk
En als zij niet rijd heb ik ze mee aan de wandel, heb ik ze mee aan de fiets , longeren soms vrijheidsdresuur .
En de kar en zo komt nog
Goh wat kan je dan nog veel met een shetje

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 11:43

de shetlander is denk ik rond de 90/100 cm. En ik weeg ong. 60 kg en m'n vriendin tussen de 40 en 50 (weet het niet precies) maar dan zijn we wel te zwaar.. en we willen ook graag met die pony's voor de kar, en dat zouden we binnenkort ook doen maar de eigenaresse wou nog niks afspreken, en zij en haar man moesten er allebei bij zijn van hun, en wij dus ook. Maar heel vaak komen wij als 1 van hun er niet zijn.. en ze wil niks afspreken.. we moeten het met hun samen doen dus dat is best jammer, maar kan het me ook wel voorstellen hoor. Maar ik zal binnenkort nog eens vragen wanneer ze dat wil doen, want anders is de zomer alweer voorbij

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 11:45

we hebben ze ook een keer meegehad aan de fiets, maar met de ene pony is dat niet goed gegaan en daardoor hebben we het nog niet weer gedaan, ja wel even het laatste stukje aan huis maar verder niet.

x_Charlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:45

Wandelen, longeren, voor het karretje, kunstjes laten leren etc..

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:01

Ik verzorg 1 Shetje van 6 jaar.
Ze is niet beleerd onder het zadel of voor de kar, dus die dingen vallen al af (niet dat ik erop kan rijden, ben veel te groot).

Dusja, wat doe ik met haar? Longeren, vrijheidsdressuur, af en toe vrijspringen (toen ik een halfjaar geleden kwam vond ze er niks aan, nu vind ze het hartstikke leuk!), spelen (in de bak, dan ren ik rond en zij komt achter me aan..), stukje wandelen buiten.

Marieke_456

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:05

Longeren, mennen, vrijheidsdressuur, fietsen, lange lijnen, wandelen, je kan het zo gek niet bedenken

Marleen_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:19

Ik verzorg sinds donderdag 1 juni een shet maar ik wil er clickertraining, VD mee gaan doen en ze is ook betuigd dus we zetten haar binnenkort ook voor de kar.

regina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:01

longeren, lange lijnen, gewoon lekker knuffelen natuurlijk

soms wat beginsels van VD en ik wil graag nog gaan mennen, maar helaas kan ik kar en tuig niet betalen

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:02

Ik wil met mijn Shet een beetje VD gaan doen, en ze gaat strax voor de sulky.... Nu staat ze gewoon lekker in de wei, als gezeldschap voor de andere paarden.... Ze kan niet meer bereden worden, ze begint gelijk met bokken etc, dus dat is nix voor kleine kinderen, en ik ben toch echt te groot.....

shet_rules

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:19

ik kan nog niet op mijn shet rijden maar ik doe wel eens met um spelen en dqan gooi ik de skippybal en dan rent hij erachteraan enz

Evaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:40

Je kan zóveel dingen doen met je shet, zonder erop te rijden!
Ik doe; Wandelen,Losgooien,Longeren,Vrijheidsdressuur,Opjagen,Vrijspringen,Voor de kar,Spelletjes in de wei, De skippybal mee spelen in de wei, enz...

Veel plezier!

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:44

Ik heb er 2. Hans en Grietje en aangezien ik veel te groot ben, rijd mijn buurmeisje op Grietje. Verder wandel ik met Grietje en soms met Hans en longeer ik haar. Clickertraining vind ze ook leuk, maar dat doe ik niet zoveel omdat ze op dieet is.

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:52

al het geen hier boven is genoemd is inderdaad goed mogelijk en als je ook die andere voor de kar wilt beleren, is het niet altijd nodig om een nieuw tuig te kopen; toen wij nog onze Shetlandhengst hadden van 3 (het veulen van de merrie die wij nog steeds hebben) liepen ze allebei voor de kar (gewoon omstebeurten enkelspan, dubbelspan heb je weer apart tuig voor nodig) wij hadden het tuig voor onze merrie gekocht van ong. 1.03 meter, maar de hengst paste het ook met wat aanpassingen

je kunt het best eens proberen; gewoon optuigen, en je kunt altijd eventueel met een gaatjestang wat gaatjes erbij maken; je zal misschien wat moeten verstellen, maar in principe past een gewoon shetlandtuig ook op een andere shetlander, alleen het vergt wat verstelwerk

Succes met je Shetjes

Eliana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:49

Longeren, vrij springen, aan de hand springen, opjagen, lange lijnen. vd, wandelen, hardlopen, aan de fiets

Nassie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 17:18

Met mijn shetlander ga ik zoiezo elke week een rondje polder wandelen (ik ga hardlopen en zei moet naast mij draven). Als ik geen zin heb om te lopen ga ik lekker fietsen.
Wat ik ook vaak doe is met dubbele lijnen longeren en beetje droogmennen, het is nl de bedoeling dat ze voor de kar komt.
Gewoon longeren, een speel dagje. Maar ik wil wel dat ze elke dag iedergeval beweegt

Als me neefjes er zijn mogen ze erop rijden.

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:45

Wat mijn shetlander allemaal (moet ) doen;

-Naast de fiets
-Longeren
-Lange Lijnen werk
-wandelen
-''schrik''parcours
Hij komt voor de kar.

Wat je nog meer zou kunnen doen is VD, gaan zwemmen met hem noem maar op. Lekker tuttelen etc. etc.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 18:50

JoyCiej007 schreef:
al het geen hier boven is genoemd is inderdaad goed mogelijk en als je ook die andere voor de kar wilt beleren, is het niet altijd nodig om een nieuw tuig te kopen; toen wij nog onze Shetlandhengst hadden van 3 (het veulen van de merrie die wij nog steeds hebben) liepen ze allebei voor de kar (gewoon omstebeurten enkelspan, dubbelspan heb je weer apart tuig voor nodig) wij hadden het tuig voor onze merrie gekocht van ong. 1.03 meter, maar de hengst paste het ook met wat aanpassingen

je kunt het best eens proberen; gewoon optuigen, en je kunt altijd eventueel met een gaatjestang wat gaatjes erbij maken; je zal misschien wat moeten verstellen, maar in principe past een gewoon shetlandtuig ook op een andere shetlander, alleen het vergt wat verstelwerk

Succes met je Shetjes

Ja ik weet niet of er nieuw tuig nodig is, maar de 2 shetlanders zijn iig totaal anders.. en er moeten flink wat gaten bij in gemaakt worden voordat het misschien past, het tuig kent de 3jarige ook alwel, zadel en hoofdstel ook, alleen het bit nog niet heel erg, maar zijn we mee bezig.

Bedankt voor de reacties

_bloempje_

Re: Wat doen jullie met een shet waar je niet op kunt rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:01

Owkeey hier komt mijn lijstje :

- wandelen
- fietsen
- longeren
- losgooien
- mennen
- aan de lange lijnen
- laten vrijspringen
- vrijheidsdressuur
- gewoon lekker knuffellen, poetsen en dus de algehele verzorging

Ik weet niet of ik nu wat vergeten ben,

Gea_Fille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:16

Ind ga lekker met ze fietsen, wordt je zelf ook niet zo moe van
grondwerk,
gewoon kleine stapritjes er op maken kan vast ook nog wel

_loekie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:44

fietsen wandelen mennen losgooien en longeren.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 07:14

Wandelen, losgooien en heel veel knuffelen