shetlander informatie gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nelii

shetlander informatie gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 15:24

ik ben eraan aan het denken om een shetlander te kopen... ik zou één van de grootste nemen, want ik ben zelf 1.56m groot... het is niet de bedoeling om er echt op te rijden, maar het zou wel leuk zijn als ik af en toe eens een wandelingetje op hem zou kunnen maken, niet te lang natuurlijk. Kunnen julie mij ook wat informatie geven over wat voer kost, dierenarts,... enz. ik zou op zoek gaan naar een wei, ik ken iemand en misschien kan ik hem daarbij plaatsen, maar dat weet ik nog niet. de prijzen van shetlanders kunnen erg wisselen, maar ik ben aan het denken om er eentje te nemen zonder papieren (is ni nodig) en misschien een jonge zodat ik haar zelf moet beleren.

duz dit zijn de vragen:
* is het erg als ik er af en toe op rijd?
* hoe groot kan een shetlander worden (of miss een shetlander die eigenlijk te groot is om een shetlander te mogen zijn)
* wat zijn de kosten van een shetlander?

alvast bedankt!!

Dennis

Re: shetlander informatie gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 16:28

Ik(160) rijd mijn shetlanders gewoon nog fanatiek hoor. Niets mis mee zolang je maar niet te zwaar ben. Tot 50 kg dragen ze makkelijk, zeker de grote forse pony's.

Ze mogen officieel max 107 zijn. Maar kwa draagkracht zit er een heel verschil in een smalle pony van 107 en een brede van 107. Ik heb een brede pony van 100 cm staan en een smalle van 107, maar als ik er op zit lijkt het alsof ik op de zefde maat pony zit.

De kosten hangt er van af hoe je hem houd. Op een pensionstal, bij een boer, scheren en dekentjes of het hele jaar buiten. En onverwachte uitgave's zoals de VA kan ook varieren.

jennifer1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 17:34

Nelii schreef:
ik ben eraan aan het denken om een shetlander te kopen... ik zou één van de grootste nemen, want ik ben zelf 1.56m groot... het is niet de bedoeling om er echt op te rijden, maar het zou wel leuk zijn als ik af en toe eens een wandelingetje op hem zou kunnen maken, niet te lang natuurlijk. Kunnen julie mij ook wat informatie geven over wat voer kost, dierenarts,... enz. ik zou op zoek gaan naar een wei, ik ken iemand en misschien kan ik hem daarbij plaatsen, maar dat weet ik nog niet. de prijzen van shetlanders kunnen erg wisselen, maar ik ben aan het denken om er eentje te nemen zonder papieren (is ni nodig) en misschien een jonge zodat ik haar zelf moet beleren.

duz dit zijn de vragen:
* is het erg als ik er af en toe op rijd?
* hoe groot kan een shetlander worden (of miss een shetlander die eigenlijk te groot is om een shetlander te mogen zijn)
* wat zijn de kosten van een shetlander?

alvast bedankt!!

een shetlander kan daar echt wel tegen shetlanders zijn hele sterke pony's alleen het ziet er niet uit als je groot bent want dan lijkt het net of je mee kan lopen maar het kan wel ze kunnen het makkelijk hebben alleen om een shetlander in te rijden is best moeilijk want shetlanders zijn erg eigewijs
groetjes lieke

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 19:22

Tja, ik zou eigenlijk niet een shetlander kiezen... Kijk, een shetje is een heel leuk ras hoor! Maar het kost bijna allemaal hetzelfde als een paard waar je gegarandeert nog je hele leven op kunt rijden! Ik zou dus eerder echt een grote pony of een paard kiezen;)

En zoals ik al zei zijn de kosten van een shetlander vrijwel hetzelfde als van een paard;)

Nelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 10:52

een paard is een stuk duurder voor zover ik weet,
en ik wil een shetje omdat ik dan gelijk wat ervaring heb met het echt hebben van een pony, en als ik dan later nog een paard koop, heeft die gelijk al een stalmaatje...
en ik wil niet een shetlander om perse mee te rijden, maar gwn voor de gezelligheid nzoh
ik vind het juist leuk dat iek op de manege af en toe wissel van paard/pony, en ik denk dat het voorlopig niets voor mij is om elke les op hetzelfde paard te moeten rijden, maar wel om een eigen pony te hebben.
ik ben onlangs naar ierland gegaan, en dan zijn we met een huifkar een hele week rondgetrokke... dan moest je dat paard zelf verzorging, in de wei zette, voer geve, inspannen, enz... en ik mocht er af en toe op rijden (als hij die dag niet moest trekken) en ik vond da veel leuker dan dat je echt een pony koopt omdat je bv mooi in de les wil rijden...

maarja, toch al bedankt :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:53

Ik heb een ruintje ( hengstje toen ik heb kocht ) Nouja hij's van mijn moeder
Hij is nu nog te jong om dingen mee te doen 1 jaar en 4 maanden maar poest hem wel en wandelen af en toe enzo en lekker spelen in de wei. Als hij 3 is wil ik hem voor een karretje plaatsen . Op shetlanders rijden vind ik zelf eigenlijk niks. Maarja ik praat hier ook over een mini
De kosten liggen echt verschillend.
Je hebt ze voor 50 euro en je hebt ze voor een paar honderd euro. Dat ligt er maar net aan hoe oud ze zijn, wat de hoogte is, hengst/merrie. hengstjes zijn over het algemeen een stuk goedkoper dan merries.
Op een grote shet wat jij bedoel kan je zo nu en dan wel rijden denk ik.

Tsa de kosten...ik vind zelf dat een shetje wel goedkoper is dan mijn andere paarden. Hoefsmid betaal ik 10 euro. Hij krijgt geen hele wormenkuur per keer. En ja aan stalling betaal ik voor geen van mijn paarden wat alleen onderhouds kosten. Maar mijn shetje krijgt weer minder brokjes dan mij appaloosa die bijna dagelijks beweging krijgt.

Je moet maar zo denken. Hij moet 1 keer in de 6 a 8 weken naar de hoefsmid.
Ik weet niet of je hem dag en nacht buiten laat? Zo niet dan ook nog stal vulling. Eehm hooi en wormenkuren. En natuurlijk de entingen. Daar moet je zowiezo wel aan denken En ook kan een shetlandertje ziek worden wara je altijd even geld voor opzij moet houden..

Unicorn666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 21:36

Ikheb zelf ook 2 shetjes eentje van 2maanden en 1tje van 11 jaar, de oudste heb ik gekocht voor nieteens zoveel geld, prijs kan zoals vaker gezegt verschillen, ze heeft papieren is bereden enzenz mijne is 78 cm. en zou zelfs mij nog kunnen houden, heb er weleens op gereden..maar nu niet meer . Dus een grote forse moet kunnen voor zo af toe rijden, verder zijn ze perfecte gezelschaps dieren.

Als de veearts komt krijgt ze maar een halve wormenkuur, kan dus 2x gebruikt worden, shetlanders zijn een sterk ras, en zijn dus minder kwetsbaar voor ziektes enz.maar toch kunnen ze ziek worden! daarmoet je wel rekening mee houden

Ze hebben niet veel nodig, ze zijn snel tevreden.
Zo dat was mijn praatje over shetjes, verder kun je natuurlijk ook in de bieb zoeken.. er zijn speciale boekjes over shetlanders

Tara

joyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 21:54

ik rijd zelf ene shetje van 1.07 hij was hengst toen ze hem kochten was hij hengst en toen hij 3,5 was heb ik hem ingereden toen werd ie gecastreed hij is inmiddels al 7 geworden en ik rijd iedere dag op hem,*lol* hij vind het ook echt leuk!! en is een echte spierbundel geworden!! hij loopt ook voor de kar en hij kan trucjes!! hij is niet van mij ik weet alleen dat hij niet veel kost in het onderhoud. hun hueren nl een weitje...hij kan inmiddels al galop oversprongen en onderlinge wedstridjjes doet hij hele erg goed ondanks dta ik 1.64m ben!! mara ik hang lang niet met mijn benen op de grond!! en ik wete zeker als je er een koopt kun je er lang plezier van hebben!!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 11:23

ik heb 2 shetjes... kosten 50 en 75 euro... ze staan thuis dus geen kosten voor stalling... krijgen gratis hooi van men opa... nouja alleen dingetjes voor hem kosten wat... um de stal, omheining enz... brokken hoefsmid ... niet veel dus...

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 08:26

Ik vind dit een leuk topic!
Want ben zelf ook vanplan een shet aanteschaffen! :)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:22

Omdat dit een erg oud topic is, toch maar een slotje.