Cremello dekhengst gezocht nmprs amha

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 20:41

Inderdaad. Silver dapple is eigenlijk silver black. Zilver op zwart.
Silver bay is zilver op bruin.

Zilver verdunt het zwart pigment. Waardoor een zilver bruine vaak op een zweetvos lijkt omdat de manen en staart bleek zijn maar de vacht niet persé. Zoals Vanessa zegt hebben wel vaak nog chocoladekleurige benen.

Een vos kan ook zilver dragen, maar omdat die geen zwart pigment in de vacht hebben zie je daar niets van.

En ja, natuurlijk moet je kijken naar de juiste hengst die ook bij je merrie past. En als je naar goedgekeurde hengsten kijkt is dat al een goede weg.
Maar voel je niet gedwongen om daardoor je idee van iets bepaald af te laten dwalen. Je mag gerust iets proberen fokken wat jij mooi en leuk vindt. Daar hoeft niemand zich voor te verantwoorden. Zolang je maar met gezonde dieren zonder gebreken fokt en een bewuste keuze maakt.

Nog iets interessants om in je overweging mee te nemen is om te kijken of de hengst is getest opdwerggenen. Zeker als je merries dat niet zijn.

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Re: Cremello dekhengst gezocht nmprs amha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 20:51

Aanstaande 1 april is in Lunteren de hengstenkeuring van het nmprs.
Wellicht kom je daar je droom hengstje tegen?

Mijn amber champagne hengstje komt dan ook voor zijn eerste keer.

JannetJBM
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 21:30

Dank je wel voor je verdere uitleg!
En fijn dat je het zo zegt van je keuze volgen. Mijn eerste paard ooit was een palomino en altijd verliefd gebleven op die kleur.
En gezegd dat ik ooit graag een mini in die kleur wilde.
Maar inderdaad belangrijkste is gezonde ouderdieren en ik had al gelezen dat testen op dwerggen belangrijk is.
Word dat ook bij merries gedaan of alleen de hengsten?


Knolselder schreef:
Inderdaad. Silver dapple is eigenlijk silver black. Zilver op zwart.
Silver bay is zilver op bruin.

Zilver verdunt het zwart pigment. Waardoor een zilver bruine vaak op een zweetvos lijkt omdat de manen en staart bleek zijn maar de vacht niet persé. Zoals Vanessa zegt hebben wel vaak nog chocoladekleurige benen.

Een vos kan ook zilver dragen, maar omdat die geen zwart pigment in de vacht hebben zie je daar niets van.

En ja, natuurlijk moet je kijken naar de juiste hengst die ook bij je merrie past. En als je naar goedgekeurde hengsten kijkt is dat al een goede weg.
Maar voel je niet gedwongen om daardoor je idee van iets bepaald af te laten dwalen. Je mag gerust iets proberen fokken wat jij mooi en leuk vindt. Daar hoeft niemand zich voor te verantwoorden. Zolang je maar met gezonde dieren zonder gebreken fokt en een bewuste keuze maakt.

Nog iets interessants om in je overweging mee te nemen is om te kijken of de hengst is getest opdwerggenen. Zeker als je merries dat niet zijn.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:36

Om een effectieve dwerg te krijgen, moeten beide ouders dragers zijn van het dwerggen.
Als ze dan beide het dwerggen doorgeven, krijg je dus een dwerg (2x het gen).
Als 1 van de ouders getest is op dwerggenen en dus bewezen negatief, kan je dus al nooit een effectieve dwerg krijgen, hooguit een drager (1x het gen).

Ideaal is uiteraard dat beide ouders getest zijn, maar als 1 ouder getest is kan je in elk geval al wel voorkomen dat er effectief een lijdend veulentje uit komt.

Ik begreep dat vanaf dit jaar de hengsten op de nmprs keuring verplicht getest zullen worden op dwerggenen. Dus dat is al mooi. Niet alle oudere hengsten zijn getest. Die zijn alleen getest als de eigenaar daar zijn verantwoordelijkheid in genomen heeft.
Een veulen uit 2 negatieve ouders zal dus zelf ook negatief zijn.

JannetJBM
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 22:01

Ik was inderdaad van plan om alleen met een geteste hengst te dekken.
Dus wat dat betreft safe.
Maar wellicht een idee om de merries ook te testen dan.

Knolselder schreef:
Om een effectieve dwerg te krijgen, moeten beide ouders dragers zijn van het dwerggen.
Als ze dan beide het dwerggen doorgeven, krijg je dus een dwerg (2x het gen).
Als 1 van de ouders getest is op dwerggenen en dus bewezen negatief, kan je dus al nooit een effectieve dwerg krijgen, hooguit een drager (1x het gen).

Ideaal is uiteraard dat beide ouders getest zijn, maar als 1 ouder getest is kan je in elk geval al wel voorkomen dat er effectief een lijdend veulentje uit komt.

Ik begreep dat vanaf dit jaar de hengsten op de nmprs keuring verplicht getest zullen worden op dwerggenen. Dus dat is al mooi. Niet alle oudere hengsten zijn getest. Die zijn alleen getest als de eigenaar daar zijn verantwoordelijkheid in genomen heeft.
Een veulen uit 2 negatieve ouders zal dus zelf ook negatief zijn.

JannetJBM
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 22:02

Lijkt me sowieso geweldig om daar te gaan kijken!
En leuk dat ik jouw hengstje daar dan zie.
Ook een prachtige kleur!

RSDICBS schreef:
Aanstaande 1 april is in Lunteren de hengstenkeuring van het nmprs.
Wellicht kom je daar je droom hengstje tegen?

Mijn amber champagne hengstje komt dan ook voor zijn eerste keer.

JannetJBM
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-23 12:08

Ik had inderdaad al een kijkje genomen op jouw site. Ook een prachtig hengstje met een zeer mooie kleur.
Ik zag alleen dat je een eind hiervandaan woont. Ik lig helaas met een gebroken rug op bed dus mijn man moet de paardjes naar de hengsten brengen. En dan is het een eind om alleen met ze op pad te gaan.

Laureas schreef:
Moest je geen cremello vinden of iets anders overwegen, ik heb een minimaat champagne hengst die ook crème draagt. Geeft je toch ook kansen op veulens met crème en eventueel ook champagne.


[ [url=m/QAsVKw.jpg]Afbeelding[/url] ]