Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ciara_Lady schreef:Ik volg mee, ik ben van plan om mijn merrie dit jaar te dekken met Krim. Vorig jaar is een beetje mis gelopen. Dus ben benieuwd naar de baby's.
Dusja1 schreef:Ja ik! Ik heb er eentje van Krim, mijn merrie is wederom dragend van Krim dus in Juni krijgt ze een vol broertje of zusje erbij. Ze is van 16 mei 2021. Echt een heerlijk ding! Voor de duvel niet bang, doet mee met kinderfeestjes, gaat mee naar de keuring etc. Ze is ook meegeweest naar de Jong NSPS dag. Super blij mee! Afgelopen jaar haar enterpremie behaald.
Rien_92 schreef:Dusja1 schreef:Ja ik! Ik heb er eentje van Krim, mijn merrie is wederom dragend van Krim dus in Juni krijgt ze een vol broertje of zusje erbij. Ze is van 16 mei 2021. Echt een heerlijk ding! Voor de duvel niet bang, doet mee met kinderfeestjes, gaat mee naar de keuring etc. Ze is ook meegeweest naar de Jong NSPS dag. Super blij mee! Afgelopen jaar haar enterpremie behaald.
Wat een knapperd! Erg mooie bont-tekening ook, veel meer wit dan Krim zelf heeft! Ze lijkt het wildkleur-gen niet te hebben gekregen als ik het zo zie (maar dat is bij vos (en zeker bij bont met witte rug en benen) wat lastiger te zien natuurlijk). Goed om te weten hoe haar karakter is. Zou je haar als voorwaarts omschrijven? Mijn merrie is net iets té rustig af en toe, dus wil wel het eerlijke en kindvriendelijke behouden maar dan met net wat meer pit (en dus meer voorwaarts).
Hoe groot is jouw merrie?
En waar hoop je dit jaar qua kleur op?
Ciara_Lady schreef:Mijn merrie heb ik vorig jaar gekocht en ze hadden gezegd dat ze drachtig was. Nou even laten scannen voor de zekerheid, bleek ze toch niet drachtig. Dus toen gekozen voor Krim en dus ook daar heen gebracht. Maar werd daar een paar dagen later gebeld dat ik haar weer op kon halen. Dit omdat ze toch wel drachtig bleek te zijn Dus we gaan voor een nieuwe kans dit jaar.
Dusja1 schreef:Ze is creamdunbont. Maar inderdaad helemaal wit over de rug waardoor je geen streep ziet. Haar moeder is bruin! Er was 2% kans op creamdunbont.
Eh voorwaarts absoluut nietJa, als het haar uitkomt
Door de wei rennen en bokken vind ze geweldig helemaal als er iemand mee doet. Maar aan de hand? Nee hoor ga jij maar lekker zelf rennen.
Als je haar moeder bedoeld, die is 90 cm. Als je Princess zelf bedoeld, die is momenteel +- 85/86 cm. Ik had gehoopt dat ze al wel wat groter zou zijn. Maar goed fokken is gokken en ik vind ze verder geweldig.
(De bruine pony op 1 van de foto's is niet haar moeder)
Er zijn 12 kleurkansen met deze combinatie. Ik hoop dat het veulen de kleur van pappa heeft, of bruindunbont(of een effen dun) bruinbont vind ik ook erg mooi dus dat mag ook nog
mooney schreef:Creamdunbont is een verzonnen term die veel bij shetlanders wordt gebruikt. Genetisch gezien is het niets.
De pony's waar creamdun veel voor wordt gebruikt zijn meestal wildkleur vos, evenals de pony hier op de foto. Wildkleur vosbont/wildkleur vos tobiano zijn hiervoor de correcte nederlandse termen, red dun tobiano is de engelse benaming.
De kans op dit kleurtje was achteraf 6,25% maar dat kan lager hebben gestaan als je nog niet wist dat beide ouders vosdragers zijn
Joanne_ schreef:Ik heb een nakomeling van Gosh. Hij is nu 3,5 en een jaar geleden op 95cm gemeten. Hij is super lief maar wel wat eigenzinnig. Al durf ik niet te zeggen waar dat vandaan komt. Hij heeft nog net een aalstreep op zijn billen. Aankomende zomer wordt hij beleerd voor de wagen.
Op de foto's is hij net 2 jaar oud.
Lori schreef:Er staat al een eindje een nakomeling van Gosh te koop ook. Een bay dun van rond de meter, ik zend 'm anders eens in pb door. Het is ook een nakomeling natuurlijk.
mooney schreef:Is tobiano niet platenbont in het Nederlands?Creamdunbont is een verzonnen term die veel bij shetlanders wordt gebruikt. Genetisch gezien is het niets.
De pony's waar creamdun veel voor wordt gebruikt zijn meestal wildkleur vos, evenals de pony hier op de foto. Wildkleur vosbont/wildkleur vos tobiano zijn hiervoor de correcte nederlandse termen, red dun tobiano is de engelse benaming.
De kans op dit kleurtje was achteraf 6,25% maar dat kan lager hebben gestaan als je nog niet wist dat beide ouders vosdragers zijn
Mkango schreef:Is tobiano niet platenbont in het Nederlands?
Rien_92 schreef:Ciara_Lady schreef:Mijn merrie heb ik vorig jaar gekocht en ze hadden gezegd dat ze drachtig was. Nou even laten scannen voor de zekerheid, bleek ze toch niet drachtig. Dus toen gekozen voor Krim en dus ook daar heen gebracht. Maar werd daar een paar dagen later gebeld dat ik haar weer op kon halen. Dit omdat ze toch wel drachtig bleek te zijn Dus we gaan voor een nieuwe kans dit jaar.
Oh jeetje, wat een gedoe! Maar als ik het goed begrijp verwacht je dit jaar dus wel een veulen; leuk! Weet je wie de vader is?