Help, shetlander of minipaard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:00

Als je mini hengstje zoekt, bij mij vriendin staat zo'n lievertje. moet nog wel even bij moeder blijven.
Ze heeft een appaloosa stal.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Help, shetlander of minipaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:32

Persoonlijk hou ik absoluut veel meer van Shetlanders en dan dus echt de ouderwetse, oersterke versie met weelderige manen. Ik heb zelf een grote, mooie Shetlandermerrie sinds een kleine 8 jaar. Een kleine Black Beauty, ze is een prachtige sterke, kerngezonde pony. Goed opgevoed, met pit, vriendelijk en zeer werklustig.

Ik doe momenteel vrij veel met haar, maar het lange teugelen is onze beider favoriet. Dat doet ze zo geweldig!! Ze is zo enthousiast, pakt alles supersnel op. Heerlijke pony. Ben ook blij dat ik een grotemaats heb, ik wilde geen mini Shet of mini paard, want daar heb ikzelf niets mee. Maar dat is gewoon persoonlijk, hoor, dus.... een ieder kiest zijn eigen paardje.

JustMePris
Berichten: 82
Geregistreerd: 27-07-22

Re: Help, shetlander of minipaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 16:45

Bedankt iedereen voor alle reacties! Ik ga binnenkort kijken bij een shetlander, mischien word het niks maar dan heb ik in ieder geval ervaring met het kijken en dan zie ik ook of het me aanspreekt.

Zijn er nog bepaalde dingen die echt gevraagd moeten worden als ik langs ga? Een aantal dingen weet ik wel te vragen: oude blessures (ga er niet veel intensiefs mee doen maar altijd fijn om te weten), gevoelig voor hoefbevangenheid, omgang naar andere paarden/mensen. En ik kom vast op nog wat dingen maar ik dacht mischien hebben jullie tips? Bedankt

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Help, shetlander of minipaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 16:52

Knieproblemen achter, gebit (ook na laten kijken bij DA keuring is niet standaard! en zelfs maatje welsh van 1.20m kan nog ruimte tekort komen in de kaak voor alle kiezen), toestemming klinische keuring! Seme (jeuk).
En kijk echt goed of pony correct in elkaar zit, klein kan onhandig zijn, maar dwerggroei (niet alle onderdelen passen in en bij elkaar) is een handicap die kwaliteit van leven in de weg staat ongeacht hoe goed de verzorging is.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Help, shetlander of minipaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:44

Ik heb afgelopen jaar voor dezelfde keuze gestaan. Ik wilde een expressieve pony die mensen heel leuk vind. Kalm maar wel enthousiast te krijgen en werkwillig. Uiteindelijk uitgekomen bij een shetlander. Wel een erg expressieve pony, maar bewust de shetlander omdat ik toch wil mennen. Dan is een maatje groter en stevige beentjes toch praktisch. :-)

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Help, shetlander of minipaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 11:33

Wij hebben een kudde van 11 NMPRS/AMHA/AMHR paardjes en 1 shetlander van 35+

De shet loopt je zo omver als ze iets wilt :+

Wij doen echt de meest leuke en grappige dingen met onze minipaardjes. Wij mennen, doen obstacle parcours, aan de hand springen, wandelen, zwemmen, lopen mee naast de fiets,... Echt alles wat je kan bedenken.
Dus hier zijn ze zeker heel erg geschikt voor.
Als fokker selecteer ik enorm op bepaalde eigenschappen die ik wil terug zien in mijn veulens. Ik wil aangename stabiele karakters waar toch voldoende pit in zit om op shows te gaan, maar waar ik niet mijn handen aan vol heb thuis.
Ik heb een nichtje van 7 en eenderd welk paardje ze ook kiest, ze kan ermee gaan wandelen en leuke dingen doen, zelfs onze dekhengst.

Dus ik zou zeggen, zoek een fokker waar ze meer doen dan alleen maar mooie veulentjes kweken. Als je leuke dingen wilt doen ermee moet je dat kunnen testen als je daar bent. Lekker een stukje langs de baan wandelen, de bossen in. Dat je weet dat je het juiste maatje kiest, want ze gaan een leven lang mee.

hahahatsjoe

Berichten: 2392
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 11:59

Luna2006 schreef:
Wij hebben een kudde van 11 NMPRS/AMHA/AMHR paardjes en 1 shetlander van 35+

De shet loopt je zo omver als ze iets wilt :+

Wij doen echt de meest leuke en grappige dingen met onze minipaardjes. Wij mennen, doen obstacle parcours, aan de hand springen, wandelen, zwemmen, lopen mee naast de fiets,... Echt alles wat je kan bedenken.
Dus hier zijn ze zeker heel erg geschikt voor.
Als fokker selecteer ik enorm op bepaalde eigenschappen die ik wil terug zien in mijn veulens. Ik wil aangename stabiele karakters waar toch voldoende pit in zit om op shows te gaan, maar waar ik niet mijn handen aan vol heb thuis.
Ik heb een nichtje van 7 en eenderd welk paardje ze ook kiest, ze kan ermee gaan wandelen en leuke dingen doen, zelfs onze dekhengst.

Dus ik zou zeggen, zoek een fokker waar ze meer doen dan alleen maar mooie veulentjes kweken. Als je leuke dingen wilt doen ermee moet je dat kunnen testen als je daar bent. Lekker een stukje langs de baan wandelen, de bossen in. Dat je weet dat je het juiste maatje kiest, want ze gaan een leven lang mee.


_/-\o_ :j

Paradise123
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 14:14

Als ik zo lees wat je eisen zijn, zou ik opzoek gaan naar een leuk minishetje. die kan je al redelijk goedkoop krijgen (1700,-). maar als je er toch voor kiest om te mennen, is een middelmaatje een beter idee ;) maar voor vrijheidsdressuur, grondwerk en wandelen zijn minishetlanders supergeschikt *\o/* +:)+

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 14:48

JustMePris schreef:
Bedankt iedereen voor alle reacties! Ik ga binnenkort kijken bij een shetlander, mischien word het niks maar dan heb ik in ieder geval ervaring met het kijken en dan zie ik ook of het me aanspreekt.

Zijn er nog bepaalde dingen die echt gevraagd moeten worden als ik langs ga? Een aantal dingen weet ik wel te vragen: oude blessures (ga er niet veel intensiefs mee doen maar altijd fijn om te weten), gevoelig voor hoefbevangenheid, omgang naar andere paarden/mensen. En ik kom vast op nog wat dingen maar ik dacht mischien hebben jullie tips? Bedankt


Ga iig niet voor 'adoptie' maar koop een pony. Anders ben je zelf nog geen eigenaar, heb je geen beslissingrecht in cusiale zaken vaak en als je bijvoorbeeld via Paard Zoekt Baas adopteert, betaal je de hoofdprijs en als er geen klik is krijg je geen cent terug maar moet je het dier wel terug brengen (tegen een boete soms).

Ik zou een klinische keuring aanvragen, ook voor een shet/mini waar je niet op wilt rijden.

Want hopelijk heb je nog jaren plezier van het dier en de gebreken komen vaak vanzelf met de leeftijd, die moet je er niet bij willen kopen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:06

Dennis schreef:
JustMePris schreef:
Maar ik vind bepaalde kleurtjes (waaronder appaloosa's) helemaal geweldig, maar deze zijn niet tot bijna niet te verkrijgen als shetlander maar wel als mini paardje.


Appaloosa is de enige kleur die verboden is bij het NSPS, dus het klopt wel dat shetten met stippels slecht te vinden zijn.

Ik ben echt absoluut pro shet. Fijne pony's, werken graag, doen alles voor je, zijn eerlijk en zijn vriendelijk.
Ik heb er 6 lopen, 5 stamboek pony's en 1 papierloze die goedgekeurd is bij het NMPRS als dekhengst. Allemaal met hun eigen karakter en mij allemaal even dierbaar.


Ik had er een . 95 cm echt shet model , een merrie ! Maar heb ze terug gebracht naar de fokker. Lag niet aan de pony overigens

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:07

Dennis schreef:
JustMePris schreef:
Maar ik vind bepaalde kleurtjes (waaronder appaloosa's) helemaal geweldig, maar deze zijn niet tot bijna niet te verkrijgen als shetlander maar wel als mini paardje.


Appaloosa is de enige kleur die verboden is bij het NSPS, dus het klopt wel dat shetten met stippels slecht te vinden zijn.

Ik ben echt absoluut pro shet. Fijne pony's, werken graag, doen alles voor je, zijn eerlijk en zijn vriendelijk.
Ik heb er 6 lopen, 5 stamboek pony's en 1 papierloze die goedgekeurd is bij het NMPRS als dekhengst. Allemaal met hun eigen karakter en mij allemaal even dierbaar.


Kun je papierloos laten goedkeuren als dek hengst.
Wij hebben een hele knappe staan nl

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 21:59

Zinzi_jewel schreef:
Dennis schreef:

Appaloosa is de enige kleur die verboden is bij het NSPS, dus het klopt wel dat shetten met stippels slecht te vinden zijn.

Ik ben echt absoluut pro shet. Fijne pony's, werken graag, doen alles voor je, zijn eerlijk en zijn vriendelijk.
Ik heb er 6 lopen, 5 stamboek pony's en 1 papierloze die goedgekeurd is bij het NMPRS als dekhengst. Allemaal met hun eigen karakter en mij allemaal even dierbaar.


Kun je papierloos laten goedkeuren als dek hengst.
Wij hebben een hele knappe staan nl


20 jaar geleden nog wel, inmiddels niet meer. En het heeft ook geen enkele meerwaarde.
Mijn Dennis die 2x nationaal kampioen geweest is heeft in de loop der jaren maar een handje vol merries gedekt en is inmiddels al jaren ruin.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Help, shetlander of minipaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 22:43

@Dennis, dan zal ik de onze geen hengst laten , gun hem dan een sociaal leven