Welk gewicht kan een Shet houden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xKency
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-06-22

Welk gewicht kan een Shet houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 17:10

Hoihoi mensen,

Nu ik mijn shetje van 85cm aan het beleren ben voor mijn broertje van 5, zoek ik naar een ervaren bijrijdertje gezien hij zelf nog nergens mag lessen + eerst 'een band wil opbouwen net de pony'. Maar welk gewicht kan gemiddelde shet van 85cm houden? Ik heb nu ene klein meisje gevonden maar die is 40 kilo, dan kan ik er ook wel zelf op met superkorte beugels.

Laatst over pony heengehangen met m'n 42 kilo en toen ging ze galopperen bokken dus snel gaan staan (ik zat niet, ik lag) maar daaruit heb ik het idee dat ze dat wel houd.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Welk gewicht kan een Shet houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:12

Ik weeg 48 kg en no way dat een van mijn shetten dat houdt, ook 40 kg lijkt mij al te zwaar voor hen. De grootste is 95 cm, de kleinste zal ook rond de 85 zitten. Ik denk eerder aan een absolute max 35 kg en 1m20 als ruiter. Die kleintjes van 85 cm horen imo zelfs helemaal niet onder het zadel.

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:12

Ligt ook aan de lengte. Maar persoonlijk zou ik op een mini van 85 cm geen kindjes laten rijden.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Welk gewicht kan een Shet houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:22

Shetten van 85 cm wegen zelf te weinig om ook nog een ruiter te dragen. Als je er wat veilig mee wil doen, hang er dan een karretje achter. Maar ook daarbij, niet meer dan 1 persoon op het karretje.

Een shet van 85 cm met een gezond gewicht (de meeste zijn veel en veel te dik) wegen nog geen 200 kilo. Een gezonde goed getrainde pony mag 15- 20% van zijn gewicht dragen inclusief tuig. Als ik uitga van een niet te dikke, goed getrainde, gezonde shet van 180 kilo mag die dus maximaal 36 kilo dragen en dan heb je 20% van zijn eigen gewicht. Als hij zelf 36 kilo te zwaar is mag hij dus niets dragen. Die 36 kilo is inclusief zadel, hoofdstel, dekje, kind, kleren en schoenen van het kind.

Je gaat geen ervaren kind vinden die inc alles onder die 36 kilo zit en al helemaal niet minder als je pony zelf wat kilo's over heeft.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:24

Die 20% is maximaal voor een ervaren pony. Met inrijden zou ik 15% als maximum gewicht aanhouden 15% van 180 is 27 kilo

AnnickT

Berichten: 1466
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:26

Ik heb stage gelopen op een bedrijf dat therapie aanbiedt voor kinderen. Zij hebben middels pijpbeenomvang uitgerekend dat hun shet (ook 85 cm) maximaal 24 kg mag dragen. Dus ik vrees dat je hier niemand voor gaat vinden zonder dat je je shet beschadigt.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:28

Een pony van 85cm mag geen 180 kg wegen. Mijn goed netjes op gewicht zijnde pony van 97cm is 180 kg.

85 en niet te zwaar moet je eerder aan 120kg denken, dus dan heb je het over max 24kg als je van 20% uit ga. En vergeet je zadel niet mee te tellen.

Jij wil een klein kind op een pony zetten die al gaat bokken als je er overheen hang? Los van of het kwa gewicht wel of niet kan is dat onverantwoord.

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Welk gewicht kan een Shet houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:46

Mijn veel te zware shet van 85 cm woog 155 kg :+

Ze zijn gewoon te klein om te kunnen dragen.
Trekken kon ze wel heel goed *D

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Welk gewicht kan een Shet houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 18:36

Mijn shet van 105 cm weegt iets minder dan 200 kilo

No way dat een shet van 85 cm hetzelfde gewicht heeft :+

Shetten van die hoogte zijn geen rijdpony's.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Welk gewicht kan een Shet houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 18:48

Er komt echt helemaal niemand op mijn mini's. De kleinste is 86cm, de andere iets groter. Als het echt een kinderpony moet zijn dan zou ik voor minimaal 1 meter gaan.

jeniej

Berichten: 223
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: In het midden van het land

Re: Welk gewicht kan een Shet houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 18:58

Mijn shet van ongeveer 80cm weegt 100kg en dan houd het wel op en die is niet mager! Hier zit af en toe mijn dochter op van 5 en dit is geen rijden te noemen maar gewoon een rondje stappen, mijn dochter weegt dan ook maar 15kg,en is klein voor haar leeftijd. Maar heel veel groter zou ik er al niet op willen hebben.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 19:14

Zulke kleintjes zijn niet om op te rijden, ts, niet voor 40 kilo, niet voor 20. Mocht je broertje echt willen rijden is een shetlander van 1 meter en erboven misschien een idee.

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 21:42

Nou mensen.. een klein neefje op de pony laten zitten en stukje mee wandelen, dát moet toch wel gewoon kunnen?
Maar beleren en toestanden, daarvoor is zo’n pony wel heel klein. Te klein voor een ruitertje met ervaring dus ik zeg hou het gewoon bij braaf leren meelopen aan de hand en dan soms je neefje een eindje erop zetten en wandelen. Meer niet.
Voor een sulky zou wel kunnen.
Lange lijnen kan ook, leer je de pony sturen zonder dat er een ruiter op hoeft.

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Welk gewicht kan een Shet houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 21:59

Mijn shetten van 85cm wegen tussen de 90 en 110 kg. Alex woog in sportconditie, goed bespierd maar geen grammetje vet zelfs 84kg en toen ging er dagelijks minstens een kilo bijvoer in naast zijn gewone voer. Die zit op goed gewicht tussen de 90 en 95 kilo. Dan Jorie, Jorie is net een tafeltje qua bouw, dus rastypische shet, die zat toen op 100kg. Mijne zijn dus ook niet beleerd onder het zadel maar voor de wagen, ze kunnen geweldig trekken en zijn erg werkwillig. Juist het feit dat de pony er bokkend vandoor ging, geeft aan dat ze er ongemak van ondervond.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 22:11

xKency schreef:
Hoihoi mensen,

Nu ik mijn shetje van 85cm aan het beleren ben voor mijn broertje van 5, zoek ik naar een ervaren bijrijdertje gezien hij zelf nog nergens mag lessen + eerst 'een band wil opbouwen net de pony'. Maar welk gewicht kan gemiddelde shet van 85cm houden? Ik heb nu ene klein meisje gevonden maar die is 40 kilo, dan kan ik er ook wel zelf op met superkorte beugels.

Laatst over pony heengehangen met m'n 42 kilo en toen ging ze galopperen bokken dus snel gaan staan (ik zat niet, ik lag) maar daaruit heb ik het idee dat ze dat wel houd.

Verstandige en zelfstandige pony's als shetten geven ook wel door protest aan dat iets niet kan. Vertaal dat bokken met 42kg maar naar dit is veel te zwaar voor mij om te dragen.

Guusje17
Berichten: 140
Geregistreerd: 21-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 22:13

Op mijn Shetlander van 88cm heb ik vroeger ‘gereden’ tot ik een jaar of 8 was, altijd heel licht geweest dus ik denk dat ik toen een kilo of 25 woog.
Vaak met zo’n licht kunststof zadeltje.
Maar met de kennis die er nu is zou er inderdaad wel over nadenken of dat wel handig is, iemand van 40kg is imo echt te veel.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 22:29

Marigold schreef:
Nou mensen.. een klein neefje op de pony laten zitten en stukje mee wandelen, dát moet toch wel gewoon kunnen?
dus ik zeg hou het gewoon bij braaf leren meelopen aan de hand en dan soms je neefje een eindje erop zetten en wandelen.



Maar wat is een eindje?

Ik weet niet precies wat mijn oudste nichtje weegt, maar zij is 8 jaar oud en lang.
Laatste keer dat ze op mijn grootste shet mocht is 2 jaar geleden en toen was het al net aan.
Mn jongste nichtje is 6 jaar, veel kleiner en fijner gebouwd en kan met gemak nog op mijn shet.

Mijn oudste shet is 107 cm en weegt 250-270 kg.
Mijn jongste shet is 105 cm, weegt net onder de 200 kg en is kwa bouw veel ranker en slanker.
Echt niet dat ik daar een kind op ga zetten :n

85 cm is echt heel klein, kan je misschien een 1 of 2 jarige kind op laten zitten maar verder zou ik het echt niet doen.

xKency
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-22 19:29

Marigold schreef:
Nou mensen.. een klein neefje op de pony laten zitten en stukje mee wandelen, dát moet toch wel gewoon kunnen?
Maar beleren en toestanden, daarvoor is zo’n pony wel heel klein. Te klein voor een ruitertje met ervaring dus ik zeg hou het gewoon bij braaf leren meelopen aan de hand en dan soms je neefje een eindje erop zetten en wandelen. Meer niet.
Voor een sulky zou wel kunnen.
Lange lijnen kan ook, leer je de pony sturen zonder dat er een ruiter op hoeft.


Lange lijnen doe ik nu ook altijd als ik er ben maar dit pakt ze (bitloos) nog niet zo goed op helaas.

Paradise123
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 14:08

ik denk voor nu 15% van zijn lichaamsgewicht aanhouden, en voor later 20%. ik zou er dus niet meer op gaan zitten :j