shetlander kopen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 16:30

Mijn Shetlander is ook écht geen oliebol. Ze is zo ontzettend lief en leuk <3 . Het zegt meer over de mens die dat zegt, denk ik altijd maar :roll: ....

Toen ik ooit voor een tweede paard erbij ging, kreeg ik ook allerlei opmerkingen over wat ik nou met een Shet erbij moest. Maar ik kocht haar als gezelschapspony en ze is mijn paard zijn beste vriendin geworden, i middels ruim 7 jaar samen. En ik ben ondertussen lekker bezig met haar, genieten we samen van (grondwerk, lange teugelen, mijn opleidingspony is ze inmiddels). Én alle kinderen van de verzorgsters hier zijn dol op haar. Dus aan aandacht geen tekort, haha!!

Ik kan er alleen niet op rijden, so what?

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:17

Ik heb de liefste Shetlander aller tijden, leuk, vrolijk, gezellig, keurig in de hand, hoefsmid geen probleem, blijft achter 1 draadje staan maar.........heeft enorm eczeem, als er iemand aan de kust nog een leuk paardje zoekt dan zou ik hem een jeuk vrij leven gunnen!

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 23:28

Hier een grote Shetlander liefhebber. Eigen ruin (Shetlander). Wat een geweldig dier is het. Heeft mijn hart gestolen vanaf de dag dat die geboren was en toen als veulen van zijn fokker gekregen.
Al samen dus vanaf de dag dat hij is geboren en nu 8.5 jaar oud.
En ja, hij krijgt gewoon alles wat hij nodig heeft. Osteopaat, hoefsmid, ontworming, tandarts, DA wanneer het nodig is en voedingsdeskundige die ons op weg helpt met het juist voeren van hem etc. Weg zal die nooit meer gaan. Heel eenkennig en heeft niet het meest makkelijke karakter. (zo kan ik er alles mee, maar hij duld echt niet iedereen in zijn buurt). Plus zijn problematiek rondom brokken. Dat moet gewoon goed gemanaged worden.
Maar ik wil hem dan ook voor geen goud meer missen. Leer zoveel van hem <3 . Echt mijn once in a lifetime horse <3 .
Hier hoor ik geen vooroordelen, maar dat is denk ik ook omdat de hele omgeving weet dat ik gewoon zo gek met hem en zijn kudde vriendjes ben (ook Shetlanders. Die ik verzorg).
Wel krijg ik zo nu en dan eens de vraag of ik er nog mee ga mennen (niet beleerd voor de kar). De planning was dit jaar, maar door een lichte lever ontsteking van Asfaloth de plannen aan de kant moeten gooien. Hij is gelukkig weer helemaal genezen. Geen idee of hij volgend jaar voor de kar kan en ach. Zo niet? Dan niet. Ik geniet nu zo ook al van hem <3 . Werken in vrijheid en samen spelen is voor hem het aller leukste dat er is (en voor mij stiekem ook).
Asfaloth heeft een duidelijke eigen mening. Weet ook precies wie hij als behandelaar wilt en wie niet. En ik houd daar van <3 .
Hoop nog heeeeeel wat jaren van mijn grote vriend te kunnen genieten <3 .

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 23:38

Noemen jullie de pony’s nou oliebol, of is het de boktcencuur die een ander woord omzet in ‘oliebol’? Bijv sh*tlander, das dan het eerste wat ik kan verzinnen :P

Nynkex01
Berichten: 1121
Geregistreerd: 05-07-21

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 06:09

Haha ja dat laatste

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 08:51

Wij zijn groot fan van de shetlandpony. Wij fokken met stamboekpony’s in de mini en kleine maat. Ook heb ik een middenmaat merrie van 98 cm waar ik met heel veel plezier mee men. Shetlanders worden vaak ondergewaardeerd ze zijn zoveel meer dan alleen een grasmaaier. Wij zijn blij met de huidige prijzen. Alleen je moet wel het kaf van het koren onderscheiden want ook voor pony’s met gebreken en met alleen een leuk kleurtje wordt goud geld gevraagd. Doordat het bij ons nu wat uit de hand begint te lopen met het aantal pony’s moeten we binnenkort selecteren en gaan we een aantal pony’s verkopen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 12:01

Marigold schreef:
Noemen jullie de pony’s nou oliebol, of is het de boktcencuur die een ander woord omzet in ‘oliebol’? Bijv sh*tlander, das dan het eerste wat ik kan verzinnen :P


Dat laatste, maar oliebol kan ook :D }:0


Twirre2006 schreef:
Wij zijn groot fan van de shetlandpony. Wij fokken met stamboekpony’s in de mini en kleine maat. Ook heb ik een middenmaat merrie van 98 cm waar ik met heel veel plezier mee men. Shetlanders worden vaak ondergewaardeerd ze zijn zoveel meer dan alleen een grasmaaier. Wij zijn blij met de huidige prijzen. Alleen je moet wel het kaf van het koren onderscheiden want ook voor pony’s met gebreken en met alleen een leuk kleurtje wordt goud geld gevraagd. Doordat het bij ons nu wat uit de hand begint te lopen met het aantal pony’s moeten we binnenkort selecteren en gaan we een aantal pony’s verkopen.


Natuurlijk zijn er mensen die goed en bewust fokken, maar niet iedereen wil een pony met bepaald papier of een bepaalde kleur bijv. Maar ook als je een leuk, lief weidemaatje wilt of een kinder pony, evt men pony mag hij wel verzorgd zijn.

Waar ons setje vandaan komt, vinden ze zichzelf vast ook goede, nette, ervaren fokkers. Komen ook leuke pony's vandaan.
Maar dat men niet goed voert, ruw ermee omgaat, hoeven lijkt te kortwieken met een heggenschaar en nooit een tandarts laat komen, vind ik niet netjes.
Voor een ander is het; ze lopen buiten, zijn niet te mager, hoeven zijn kort en de rest zie je niet.

Wij zijn er blij mee en ik vind zo een projectje wel weer leuk. Ze gaan van bang naar knuffelen, dus je ziet ze ontdooien en nu kan moeders ook lekker kauwen.

Onze vorige shet kwamen we voor een andere. Was een zwart luxe ruintje. Onze zoon was 3 en pony deed oren naar achter. Er liepen er meer en hij mocht ook een andere zien en aaien. Minder luxe, maar er was gelijk een klik. Kreeg halstertje om en hij mocht ermee lopen. ( samen natuurlijk )
En die klik was volledig terecht. Hij heeft nooit getrapt of gebeten, ging altijd stil staan als zoon viel of struikelde of later er van voor vanaf ging.

Later ook kennissen die hem weleens pakten om met hun kind(eren) even te poetsen en te wandelen en iedereen was even gek op hem. Ik was wel selectief wie wat mocht en dat groeide, maar de pony genoot van de aandacht als deze goed was.

Hij heeft ook weleens duidelijk gemaakt dat kinderen hem te druk waren en dat begreep ik heel goed.

Daar tegenover kon mijn spastische broer in een grote elektrische rolstoel ook alles met hem. Hij liep naast de rolstoel mee en geluiden of onverwachte bewegingen boeide hem niks. Onze andere paarden meestal ook niet.
Hij kon vanaf zijn schoot iets geven en legde zijn hoofd dan neer.

Ik nam hem mee racen naast de anderen, hij ging mee met de honden wandelen, liep hier thuis mee over de track en ook de schuur en tuin in, maar alles heel netjes.

Deze shetjes zijn anders, maar dat is gewoon goed. Ik wilde geen zwarte meer en verder zagen we wel hoe het zou lopen.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:47

Ik vind shetlanders leuk, maar de echt mooie grote shetlander, goed gebouwd zoals ik ze vaak nog in Engeland zie, vind ik hier maar niet, dus mocht iemand wat dat betreft nog goede tip s hebben.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 13:48

Ik ben ook dolgelukkig met mijn shetje van 93cm. Goedkoop in de aanschaf maar kostte me 1500 euro in de drie maanden erna _O- dat was wat minder. Ik heb super veel plezier met hem. Hij was aangeschaft met als doel gezelschapspony en zodra hij oud genoeg is laten beleren voor de kar. Hij heeft zo'n leuk karakter dat het bijna jammer is dar Hij geen 1.50 wordt haha. Op stal mopperen ze op hem omdat hij onder draden door loopt, maar ja als alles op paardenhoogte hangt dan neem ik hem dat niet kwalijk.

Ik shop meestal bij mhs voor hem. Heb trouwens een leren halster te koop, maat 2, dat is voor mini-mini en veulens geloof ik. Teun heeft maat 2, dat is de gewone mini maat.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 13:57

Daihyo schreef:
Ik noem ze ook wel eens liefkozend oliebol. En mijn haflinger graflinger of maflinger :+
Ik zoek nog iets voor mijn paint, maar verder dan koe kom ik nog niet. :))

Pain(t) in the ass :Y)

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 14:23

NoGo schreef:
€1200,- 8)7

En dan zijn wij al blij als we de castratiekosten terug krijgen en hij een goed huisje vind :')


Tjah, mijn shet is gecastreerd op de kliniek. Ik wou geen risico’s zoals bij een eerder paard op de weide. Is rete goed opgevoed, perfect met kinderen, verkeersmak, kent longeren en was al eens opgezeten. Wegens gebrek aan juiste maat kind met juiste ervaring niet beleerd onder de man. Wegens gebrek aan wagen en eigen ervaring niet beleerd voor de wagen.

Wel netjes geënt, gechipt, tandarts, hoefsmid. En gewoon een op en top pony. Waar kinderen onder door kunnen kruipen, hem om de hals kunnen vliegen of billen kunnen knuffelen.

Zelf gefokt en gehad tot 3 jaar. Die €1200,- is dan echt maar een schijntje hoor, maar dubbel en dwars waard.

Edit: uiteraard met stamboek en grote maat.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 16:46

Leuk dier Balou!

Dat een grote maat pony duurder is, snap ik ook heel goed. Dat kan een prima rijpony voor kinderen zijn. Waar een mini dan weer niet geschikt voor is. Rijden jullie met de mini’s wel voor een sulky?

Har66: precies waarom wij ons laagste draadje op 35 cm hebben.

Ir111 schreef:
Daihyo schreef:
Ik noem ze ook wel eens liefkozend oliebol. En mijn haflinger graflinger of maflinger :+
Ik zoek nog iets voor mijn paint, maar verder dan koe kom ik nog niet. :))

Pain(t) in the ass :Y)

_O-
oliebol, maflinger en paint in the ass :') _/-\o_ <3

Afbeelding

jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 17:45

Oh wat heerlijk een shetlander topic. Ik vind ze ook echt helemaal geweldig. Ik heb sinds ruim een jaar een wandelmaatje, Banjer mini shet stokmaat 81cm, 7 jaar oud. Van wandelen zijn we langzaam begonnen met lange lijnen, les nemen en heb ik een maand geleden in overleg met zijn eigenaresse een sulky en tuig gekocht. En gaan we nu langzaam verder met leuke dingen doen.

Hij is van een vriendin van me. Stond daar met zijn vriendje als een stel grasmaaiers in de wei. Ook als maatjes voor het grote paarden. Zij is heel goed met verzorging verder, hoefsmid, tandarts, ontwormen enz. Ik heb er vd lente een keer een osteopaat naar laten kijken, want ik vond hem slecht kunnen inbuigen. Dat hielp enorm.

Ik gun eigenlijk gewoon iedereen zo'n grapjas, ik moet altijd erg om hem lachen. Zijn bijnaam, Bollie. Mssn onbewust afkorting van oliebol hebben ik me net.
Afbeelding
Afbeelding

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 18:23

ik verbaas mij ook zo over die prijzen voor shets tegenwoordig, op MP staan er zelfs voor meer dan €1.500,-!! Echt niet te geloven.
Ze zijn wel echt heel leuk, wij hebben er zelf ook eentje. Doet het heel goed voor de sulky, hij vindt dat prachtig en is bloedfanatiek, en mijn dochter kan alle kunstjes met hem doen, flamen, spaanse pas, in vrijheid om haar heen longeren, steigeren. Hij is jammer genoeg niet helemaal gezond, ooit positief getest op cushing, maar jaren later weer negatief, heel bijzonder... Dus hij heeft wel goed management nodig. Hij heeft ook cornage. 7 jaar geleden 250,- voor moeten betalen.

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 19:23

Waarom is 1500 euro voor een grote, beleerde shetlander teveel? Ik heb mijn merrie als jaarling voor 275 gekocht 2 jaar geleden. Inmiddels beleerd, goed opgevoed en alle zorg gehad die ze nodig heeft. Ik vind 1500 euro dan een prima bedrag voor nu. Goede kinderponys zijn onbetaalbaar maar goed beleerde menponys ook.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 19:48

Had mijn shetlander voor 100,- gekocht, twee jaar terug. Heeft niet zo'n fijne afkomst, maar echt, het is zo'n topbeest. kan er zeilen overtrekken en tuigde hem zo op. Sulky erachter en gaan(en dan ook echt niet opkijken he.)
Pubertijd was even vechten maar eenmaal geholpen is het echt een gouden pony. 70cm en echt ontzettend fijn gebouwd.
Zocht pas naar een tweede shetlander omdat ik enkelspan niet verantwoord vindt met zo'n kleintje, maar goh, kom echt niets tegen, heb verder geen eisen behalve gezond en het liefst wilde ik een merrie. 750 voor een oudere merrie die enkel het halster kent. Tja... Dan ben ik verwend geweest met mijn alles-kunner voor 100,-.
Kregen 4 jaar geleden 3 hengstjes voor 150,- mee van de stal waar we stonden.. Ook niet goed natuurlijk maar nu, gewoon voor 2-300 een leuke shetlander vinden is haast geen doen helaas. Dus mijn zoektocht gestaakt en het mennen op een pauze gezet. :evaw:

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 22:06

Als een pony goed en netjes verzorgd is en netjes rondom beleerd is heb ik geen problemen met een vraagprijs tussen de 1500 en 2000. Een brave betrouwbare pony is mij dat wel waard. Ik heb meer problemen met de pony’s die op internet staan en die zogenaamd als beleerd verkocht worden. Ik zie dan graag foto’s van dat er mee gemend of gereden wordt. Als er dan een foto bij staat van dat het zadel er los op ligt en dan ook nog bijna op de kont dan zet ik er mijn vraagtekens bij. Als je dan navraagt doet blijkt dat er wel eens iemand op gezeten heeft maar nog verder doorgereden moet worden. En dan wel €1200 er voor vragen.

Edit: wij bekappen onze pony’s ook zelf met een snoeischaar. Meerdere malen complimenten van hoefsmid gehad dat ze netjes op hun hoeven staan.