shetlander kopen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15093
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:56

Poekkie schreef:
@ superpony: Maar hoe vaak wordt er juist niet geadviseerd op bokt om oude/geblesseerde dieren aan te bieden als weidemaatje? Dat is toch vragen om zulke situaties?

Overigens is plaatsen van zo’n kleine pony wel makkelijker. Toen ik een maatje zocht voor mijn shetje boeide leeftijd, kromme pootjes, slechte hoefjes, etc. Mij echt totaal niet. Beestje moest toch maar op een zandstukje staan met de andere en eten en drinken en dat was het wel. Met een paard of grote pony is dat wel anders, die zijn te duur in onderhoud om dan te beginnen aan een ‘slechte’ (excuus voor het enigszins denigrerende woordgebruik hier).

Oude en geblesseerde paarden zijn nu ook duur.

Magisch
Berichten: 45
Geregistreerd: 03-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:04

Los van de prijzen worden Shetlanders helaas nog steeds te vaak ingezet als louter en alleen grasmaaiers, terwijl ze zó veel kunnen en willen (leren). Iemand die ik ken is heel erg actief met haar NRPS en Shetlander en daarin echt een groot voorbeeld voor mij. Ik zou op enig moment ook ooit nog wel een Shetlander willen aanschaffen, maar ze zijn zoveel meer dan enkel weidemaatjes en wandelpony's.

Ten aanzien van de gezondheid in het aanbod van Shetlanders deel ik 100% je mening.. Recent heeft iemand die ik ken nog een Shetlander veulen aangeschaft en hoewel het een leuk beest is, schrok ik van de vachtconditie en had de hoefsmid inderdaad een en ander aan te merken op de voeten.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:09

Ik zie ook heel veel wormenbuikjes bij de shetlanders die aangeboden worden.

En het is best lastig soms om al dat achterstallig onderhoud op te lossen, soms houden ze er blijvende schade aan over.

Quarters vond ik altijd al wel veel ellende aan zitten qua handel (veel kapotte paarden die verhandeld worden) vind het triest.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 13:14

Poekkie schreef:
@ superpony: Maar hoe vaak wordt er juist niet geadviseerd op bokt om oude/geblesseerde dieren aan te bieden als weidemaatje? Dat is toch vragen om zulke situaties?

Overigens is plaatsen van zo’n kleine pony wel makkelijker. Toen ik een maatje zocht voor mijn shetje boeide leeftijd, kromme pootjes, slechte hoefjes, etc. Mij echt totaal niet. Beestje moest toch maar op een zandstukje staan met de andere en eten en drinken en dat was het wel. Met een paard of grote pony is dat wel anders, die zijn te duur in onderhoud om dan te beginnen aan een ‘slechte’ (excuus voor het enigszins denigrerende woordgebruik hier).


Tja, ik vind die hype wel eng.

We hebben best vaak paarden aangeboden gekregen. Inderdaad tot even terug dan gratis. Min of meer een ander opzadelen met de kosten. Prima, als je zoiets zoekt.

Wij kochten onze shet voor onze zoon en die heeft ermee gereden, ik nam de shet altijd als handpony mee naar het bos en later zijn we ermee gaan mennen.

Dat het mensen niet interesseert geloof ik best, anders verkochten ze niet.

Maar ik vind een shet een volwaardig paard. Onze shet is net zo vaak naar de tandarts geweest als de rest, belde voor hem net zo snel de veearts, hij is altijd ontwormd, hoefjes waren super.

En ik zit er zelf niet op te wachten om een paard met een mankement hier te introduceren. Het beestje moet minimaal lekker kunnen rennen en scharrelen zonder pijn en ongemak of dat het niet weg kan komen en mee kan rennen met de anderen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 13:21

Magisch schreef:
Los van de prijzen worden Shetlanders helaas nog steeds te vaak ingezet als louter en alleen grasmaaiers, terwijl ze zó veel kunnen en willen (leren). Iemand die ik ken is heel erg actief met haar NRPS en Shetlander en daarin echt een groot voorbeeld voor mij. Ik zou op enig moment ook ooit nog wel een Shetlander willen aanschaffen, maar ze zijn zoveel meer dan enkel weidemaatjes en wandelpony's.

Ten aanzien van de gezondheid in het aanbod van Shetlanders deel ik 100% je mening.. Recent heeft iemand die ik ken nog een Shetlander veulen aangeschaft en hoewel het een leuk beest is, schrok ik van de vachtconditie en had de hoefsmid inderdaad een en ander aan te merken op de voeten.


Nou dat! Toen onze zoon 10 was, reed hij minder. Ik nam de pony nog mee naar het bos, maar ik vond hem iets te dik en te down. Geen ervaren menners, maar met behulp van een ervaren menner, hem voor de sulky beleerd en vanaf dag 1 was hij heel enthousiast met oortjes erop weer.

Het zijn echte werkers die te vaak slecht worden afgeschilderd omdat mensen er niet in willen investeren. Mensen kopen ze als kinderpony, vaak op uiterlijk!! en dat moeten ze dan automatisch maar braaf doen. Dan zeg ik ook; je eigen paard train je toch ook? Hoezo denk je dat een kind kan opstappen en wegrijden?

Ik schrik ook van de klonten haar die er bij veel aan hangt.


Elisa2 schreef:
Ik zie ook heel veel wormenbuikjes bij de shetlanders die aangeboden worden.

En het is best lastig soms om al dat achterstallig onderhoud op te lossen, soms houden ze er blijvende schade aan over.

Quarters vond ik altijd al wel veel ellende aan zitten qua handel (veel kapotte paarden die verhandeld worden) vind het triest.


Ja, het is echt erg wat er aangeboden wordt. En de hoefjes.........ppff, moet niet mogen.

Quarters zijn ook een probleem. Ook daar betaal je nu teveel voor paarden met echt ernstige aandoeningen, waar men eerst blij was als iemand ze gratis wilden ophalen.

Het is een idiote markt. Kan mn veulen nu al aardig goed verkopen vanwege zijn kleurtje. En eerlijk; hij is ook echt wel goed gelukt. Maar mensen denken ook maar dat alles te koop is.

In de tijd dat we 15jr geleden grof geld geboden kregen voor de shet was het nog wel bijzonder en veel teveel geld.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:28

Ja kleurtjes zijn geliefd..ook zoiets..

Ik ben het ermee eens dat een shet een volwaardig paard/ pony is hoor..ken(de) er een boel waar de shet vooral als gezelschapspony bedoeld was. Vaak was een borstel er over heen en hoefjes uitkrabben al teveel moeite maar de pony moest wel soms een hele dag mee op de vrachtwagen voor gezelschap. En vaak verkeerd management waardoor ze hartstikke HB werden en daardoor vroegtijdig aan hun einde kwamen. In mijn hoofd kan zoiets niet, ieder paard is hetzelfde en heeft verzorging, aandacht en beweging nodig.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:46

Ik vind het erg grappig hoe hier toch met dubbele standaarden gemeten wordt.

In bijna elk topic waarin iemand aangeeft weinig tijd te hebben is de algemene reactie ‘zet dat paard xx jaar op een wei met vriendjes, die vindt dat vast prima’

In een topic over shetten vindt iedereen dan weer dat het echte paarden zijn waar mee gewerkt moet worden.

Nou… je kan daar prima mee werken, maar de mijne staan toch gewoon met 2 op een zandstukje en soms moet er idd eens eentje mee met de trailer. Met als enige doel om het paard rustig te houden (vind die overigens niet erg, mag ze zelf ook wat grazen daarna). Hoeven uitkrabben doe ik zelden. Borstelen een keer of 2 per week in het ruiseizoen en anders niet. En hey daar schaam ik mij helemaal niet voor ofzo.
Maar die manier van houden hoeft helemaal niet te betekenen dat niet in hun onderhoud wordt voorzien. Hoefsmid, tandarts, griepspuit, mestonderzoek is gewoon prima in orde. Dat hoort bij je verplichtingen als eigenaar voor zowat elk dier.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 15:14

Je haalt nu 2 dingen door elkaar Poekkie en dat weet je zelf ook.

Of voel je je aangesproken dat je een shetlander hebt maar als opvulling gebruikt in de trailer?
Want hé je rijpaard kan niet alleen dus hebben we zo'n shetlander erbij.

Pas als je actief met je shet aan de slag gaat zal je zien dat ze veel kunnen en het ook leuk vinden.

Het probleem waar shetlanderliefhebbers (mensen die dingen doen met hun shetlander) altijd tegenaan blijven lopen is dat shetlanders een slechte naam hebben.
Ze worden niet als volwaardig gezien. Het is zullen altijd grasmaaiers/ ontsnappers (echt die van mij nog nooit) dikkerdjes/ hb pony's/ kinderlijk/ opvulling blijven.


Erg jammer want het is een ras met veel mogelijkheden, potentie en humor.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 16:15

Elisa2, nou dat dus. Ik verbaas me altijd over de gekte van kleurtjes. Nu heb ik opeens een buckskin en echt meer en ook erg enthousiaste reacties op hem, dan als hij bay of sorrel was geweest. En natuurlijk wist ik dat dit eruit kon komen, maar ik zie het niet. Ik ben gewoon gek op mn merrie, heb me alleen om haar druk lopen maken en ben blij dat alles goed is. Hij was in elke kleur oke geweest en we hadden ook geen voorkeur voor merrie of hengst. Je mag blij zijn als het allemaal goed gaat.

@Poekkie, dat zijn verschillende dingen.

Een paard dat even niks anders kan en nog een kans krijgt is natuurlijk iets anders dan een paard voor een bepaald doel kopen.

Jij zegt dat je 2x pw poetst, de tandarts komt, ze ontwormd worden, geënt en voetjes worden bijgehouden. Dat is dan al veel meer dan vele shetjes.

Ze moeten niet aan het werk, maar mensen vergissen zich enorm. Ik hoor al jaren de vele vooroordelen, waar onze shet echt de braafste en makkelijkste was. Niet als speelgoed gebruikt, netjes opgevoed en getraind.
Mensen die zich verdiepen in shetjes weten dat het vaak harde werkers zijn. En dat niks doen vaak de oorzaak van problemen is als ze als kinderpony/robot/speelgoed moeten functioneren, zonder dat men er ook maar iets van tijd in wil stoppen.

Wat jij dus als normaal ziet, blijkt het bij de shetjes vaak te ontbreken. Juist ook omdat ze vaak goedkoop of gratis waren en mensen er eigenlijk geen geld voor ( over ) hebben.

@Onali, het is echt vreselijk hoe mensen soms over shetjes praten, terwijl de problemen 9 van de 10 keer bij de eigenaren ligt. Ze zijn echt heel leuk, maar het zijn geen robots.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:41

Poekkie schreef:
Ik vind het erg grappig hoe hier toch met dubbele standaarden gemeten wordt.

In bijna elk topic waarin iemand aangeeft weinig tijd te hebben is de algemene reactie ‘zet dat paard xx jaar op een wei met vriendjes, die vindt dat vast prima’
]In een topic over shetten vindt iedereen dan weer dat het echte paarden zijn waar mee gewerkt moet worden.

Nou… je kan daar prima mee werken, maar de mijne staan toch gewoon met 2 op een zandstukje en soms moet er idd eens eentje mee met de trailer. Met als enige doel om het paard rustig te houden (vind die overigens niet erg, mag ze zelf ook wat grazen daarna). Hoeven uitkrabben doe ik zelden. Borstelen een keer of 2 per week in het ruiseizoen en anders niet. En hey daar schaam ik mij helemaal niet voor ofzo.
Maar die manier van houden hoeft helemaal niet te betekenen dat niet in hun onderhoud wordt voorzien. Hoefsmid, tandarts, griepspuit, mestonderzoek is gewoon prima in orde. Dat hoort bij je verplichtingen als eigenaar voor zowat elk dier.


Nee ze moeten gewoon goed verzorgd worden en vaak hoort beweging geven toch bij het management zodat ze niet te dik/ hb worden. En wat mensen hier zeggen is dat er veel meer in zit dan de meeste mensen er uit halen.

1 of 2x in de week borstelen is prima, hoeven zou ik persoonlijk toch wat vaker uitkrabben. Voor de rest kan ik niet zeggen of je management goed is of dat ze te dik zijn/ hb etc.

Een paard een jaar op de wei zetten, als ik zoiets zeg dan ga ik er niet vanuit dat dat betekent dat het paard dan een jaar niet meer verzorgd wordt...

Hier in de buurt ook zoveel shetten waarvoor ik de dierenpolitie gebeld heb omdat ze nooit een hoefsmid zien. Zoveel wormenbuikjes, zoveel gevallen die HB zijn geweest en waarbij je dat nog steeds kan zien aan de stand/ het lopen. Voor mij valt dat onder dierenmishandeling.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 10:18

Onali schreef:
Je haalt nu 2 dingen door elkaar Poekkie en dat weet je zelf ook.

Of voel je je aangesproken dat je een shetlander hebt maar als opvulling gebruikt in de trailer?
Want hé je rijpaard kan niet alleen dus hebben we zo'n shetlander erbij.

Pas als je actief met je shet aan de slag gaat zal je zien dat ze veel kunnen en het ook leuk vinden.

Het probleem waar shetlanderliefhebbers (mensen die dingen doen met hun shetlander) altijd tegenaan blijven lopen is dat shetlanders een slechte naam hebben.
Ze worden niet als volwaardig gezien. Het is zullen altijd grasmaaiers/ ontsnappers (echt die van mij nog nooit) dikkerdjes/ hb pony's/ kinderlijk/ opvulling blijven.


Erg jammer want het is een ras met veel mogelijkheden, potentie en humor.



Nee ik reageer op post waarin mensen het jammer vinden dat het weidemaatjes of grasmaaiers zijn, je er mee moet werken, het geen kinderspeeltjes zijn. ‘T lijkt wel alsof er geen grijze zone bestaat.

Voor mij is een shet wel een weideornamentje en een onvolwaardig paard. Eentje dat je wel moet verzorgen of course, maar in alles dat meer is dan wat je met een cavia zou doen ben ik niet geinteresseerd. Eigelijk net hetzelfde als je met een paard doet dat je een paar jaar op rust zet om persoonlijke redenen. ‘T kan meer, maar dat hoeft niet.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2418
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 10:45

Hier dus ook 2 die als weide ornament dienen. Maar wel in de grijze zone, gaan gewoon netjes met mijn rijpaard naar de tandarts, worden altijd bekeken door de smid als die komt voor mijn rijpaard. Gaan gewoon mee in het mestonderzoek en de ontworming. Ze worden alleen niet geënt. Verder borstel ik ze als ze er niet uit zien en houd ik de staart een manen bij.

Verder doe ik er niks mee, ik heb simpelweg geen tijd om 2 shetters te vermaken, had ik dat wel dan kocht ik een wedstrijdpaard erbij. Ze lopen hier lekker op de pp krijgen knuffels als ze daar behoefte aan hebben. Ik neem ze niet mee op de trailer omdat ze dat echt veel stress geeft, dus ze blijven lekker thuis.

Ben ik dan nu automatisch een slechte eigenaar voor de pony’s omdat ik niet met ze men/tricktraining doe? Ze beleer voor een kind wat ik niet heb? Als ik de tijd had voor tricktraining had ik dat zeker gedaan, maar ik heb die tijd niet eens voor mijn wedstrijdpaard. Gevalletje prioriteiten stellen.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 10:57

Van de week vroeg iemand mij welk paard het meeste waard was voor mij (Heb er twee, waaronder inderdaad een grote, ouderwetse, moooe Shetlander). Mijn grote Shetmerrie of mijn ruin. Ik vond het zo'n rare vraag. Zonder haar zou mijn ruin niet half zo happy zijn als hij nu is. Ze voegt zoveel gezelligheid én pleziermomenten toe. Zeven jaar samen en het leukste duo ever <3 . Ik doe o.a. lange teugelwerk met haar en ze doet het gewéldig. Ze pakt het heel wat sneller op dan de grotere paarden. Er is zoveel meer dan rijden (en nee, ik wil er geen kinderen bij betrekken).

Met haar Black Beauty uiterlijk, haar stamboek en haar grootte, kan ik nog aardig wat voor haar krijgen op de huidige markt, geloof ik :D .

Helaas, verkopen doen we haar niet. Ze blijft voor altijd. Overigens is ze vrijwel net zo duur als haar grote vriend. Dierenarts, tandarts, ze vragen voor haar hetzelfde. Alleen het bekappen is goedkoper.

De vrouw van die vraag, was ook verbaasd dat ik zei dat ze echt blijft als mijn ruin bv komt te overlijden. Tja, het is een levend wezen, waar wij bewust voor gekozen hebben, die bij ons gezin hoort. Ze is geen wegwerpartikel. Maar goed, ik begrijp om mij heen, dat dát een rare gedachtengang is :7 .

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 11:09

Wij zijn nu ook op zoek naar een shetlander om o.a. mee te fokken en als weidemaatje te gebruiken maar met de shet gaan we evengoed bij onze trainster grondwerklessen nemen. Ook willen we er graag mee mennen, vrijheidsdressuur en horse agility mee doen. Het enige wat anders is is dat we er niet op rijden. Al denk ik wel dat ik haar zadelmak zou willen maken zodat jonge kinderen van vrienden er ook een stapritje op kunnen doen.

Ze gaat gewoon naar de tandarts en hoefsmid en wordt echt niet anders behandeld als Valentijn. Voor ons zou ze evenveel paard zijn als een rijpaard.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 11:18

De mijne zijn ziels gelukkig als weide-versiering.
En de gene waar ik wel mee werk vinden dat ook helemaal prima.
Hier zijn ze allemaal wel beleerd, sommige oud, sommige stuk, sommige jong en weer andere wel op hun top en vol in het werk.
Ook pony's die t/m t ZZ gelopen hebben hebben hier wel eens een periode dat ze het land niet af komen, en dat is helemaal prima. Ze hebben vriendjes en de vrijheid te gaan en staan waar ze willen, dus dat is dan toch helemaal prima.

Als je er netjes voor zorg maakt het helemaal niet uit of je er wel of niet veel mee doe.

absque_dubio

Berichten: 7848
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 11:26

Je bent toch niet verplicht om een kromme shet met kromme poten te kopen?
Ik snap de heisa niet zo. Je geeft aan dat de handelaren met kromme ongezonde beesten meevaren, maar het ligt toch echt aan de kopers of ze deze beesten wel of niet kopen. Blijkbaar is er wel interesse in kromme ongezonde shets, anders zouden ze niet verkopen.
En als jij dit niet wilt; is het je goed recht om naar eentje te zoeken die wel in de basis correct is. Maar je hoeft hier toch geen topic voor te openen? Je koopt zelf wat je wilt, dat is je eigen keus. En die keus heeft een ander ook.

anjali
Berichten: 15093
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 11:30

Twiggy2008 schreef:
Van de week vroeg iemand mij welk paard het meeste waard was voor mij (Heb er twee, waaronder inderdaad een grote, ouderwetse, moooe Shetlander). Mijn grote Shetmerrie of mijn ruin. Ik vond het zo'n rare vraag. Zonder haar zou mijn ruin niet half zo happy zijn als hij nu is. Ze voegt zoveel gezelligheid én pleziermomenten toe. Zeven jaar samen en het leukste duo ever <3 . Ik doe o.a. lange teugelwerk met haar en ze doet het gewéldig. Ze pakt het heel wat sneller op dan de grotere paarden. Er is zoveel meer dan rijden (en nee, ik wil er geen kinderen bij betrekken).

Met haar Black Beauty uiterlijk, haar stamboek en haar grootte, kan ik nog aardig wat voor haar krijgen op de huidige markt, geloof ik :D .

Helaas, verkopen doen we haar niet. Ze blijft voor altijd. Overigens is ze vrijwel net zo duur als haar grote vriend. Dierenarts, tandarts, ze vragen voor haar hetzelfde. Alleen het bekappen is goedkoper.

De vrouw van die vraag, was ook verbaasd dat ik zei dat ze echt blijft als mijn ruin bv komt te overlijden. Tja, het is een levend wezen, waar wij bewust voor gekozen hebben, die bij ons gezin hoort. Ze is geen wegwerpartikel. Maar goed, ik begrijp om mij heen, dat dát een rare gedachtengang is :7 .

Bekappen goedkoper? Sommige smeden willen geen Shetten doen vanwege hun (eigen) rug.Het is ook wel diep bukken.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 11:46

Poekkie schreef:
Nee ik reageer op post waarin mensen het jammer vinden dat het weidemaatjes of grasmaaiers zijn, je er mee moet werken, het geen kinderspeeltjes zijn. ‘T lijkt wel alsof er geen grijze zone bestaat.

Voor mij is een shet wel een weideornamentje en een onvolwaardig paard. Eentje dat je wel moet verzorgen of course, maar in alles dat meer is dan wat je met een cavia zou doen ben ik niet geinteresseerd. Eigelijk net hetzelfde als je met een paard doet dat je een paar jaar op rust zet om persoonlijke redenen. ‘T kan meer, maar dat hoeft niet.


Nee, je haalt dingen door elkaar.

Een shet die prima verzorgd wordt moet je mee doen waar je zelf zin in hebt.

Het ging erom dat veel shets als een stuk speelgoed voor kinderen wordt gekocht en maar een robot moet zijn.
Die van ons was heel braaf en dan hoorden we mensen klagen over hun oliebol. Maar wij hebben geinvesteerd in opvoeding en training, zodat onze zoon er alles mee kon. Dus meer dan alleen als gezelschap buiten staan.

En veel mensen ervaren dat als je shetlanders hebt, dat het goede harde werkers zijn. Het ging om de vooroordelen en al het negatieve dat over shetlanders gezegd wordt. Maar dat komt vaak door de mens. Als ze in de wei staan, gezelschap hebben, je er normaal mee om kan gaan en ze onderhouden worden, niet hb worden etc, is dat prima.


absque_dubio schreef:
Je bent toch niet verplicht om een kromme shet met kromme poten te kopen?
Ik snap de heisa niet zo. Je geeft aan dat de handelaren met kromme ongezonde beesten meevaren, maar het ligt toch echt aan de kopers of ze deze beesten wel of niet kopen. Blijkbaar is er wel interesse in kromme ongezonde shets, anders zouden ze niet verkopen.
En als jij dit niet wilt; is het je goed recht om naar eentje te zoeken die wel in de basis correct is. Maar je hoeft hier toch geen topic voor te openen? Je koopt zelf wat je wilt, dat is je eigen keus. En die keus heeft een ander ook.


Dan kunnen we bokt wel sluiten en plaatsen we niks. Jij kan ook niet reageren op het topic.

Maar als je goed leest, zie je dat het een geheel is van aanbod en vraag. Ik hoef die dieren niet te kopen, maar mag het me wel aantrekken hoe de dieren erbij staan. En we mogen het er gewoon over hebben of dit normaal is.

BeFunny

Berichten: 10541
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:36

maras schreef:
Ik heb werkelijk een prachtige Shetlander waar ik een goed tehuis voor zoek maar die ik niet te koop durf te zetten omdat ik bang ben dat hij daarna opnieuw voor veel geld de handel in gaat, dat is ook een probleem op het moment!



Ik quote deze even. Omdat hier niet op gereageerd wordt. Er zijn dus mensen opzoek naar een gezonde Shetlander waar goed mee is omgegaan. Ik zou zeggen stuur even een pb ;) naar Mars die dus opzoek is naar mensen die goed zullen zijn voor de Shet want ook dat is een groot probleem en eentje die ik beter snap.

Ipv alleen maar te hameren op wat allemaal aan (slechts) wordt aangeboden kan er ook gekeken worden naar wat wel op je pad komt. En zoals gezecht niet alles is slecht. Maar er hangt tegenwoordig, net als bij alle rassen wel een ander prijskaartje aan en dat is eigenlijk alleen maar beter.

En dat is altijd al zo geweest dat er slecht met shetjes werd omgegaan of dat ze gekocht werden door mensen die niet weten wat ze nodig hebben. Alleen toen men ze bijna voor niks kreeg hoorde je er niemand over. Shetjes werden over het algemeen aangeschaft als weidemaatje, kinderpownie of gewoon opvulling van de wei. En vaak door mensen die geen eens kennis van paarden hadden, laat staan dat ze zagen dat ze bijvoorbeeld bevangen waren of veeeel te dik. Dat is echt nu niet ineens anders :)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 13:34

BeFunny, als we op zoek gaan, wordt het sws een jonge shet.

En natuurlijk is het al vele jaren zo. We hadden 22jr geleden dus al een shet gekocht, deze 21jr in bezit gehad en alle vooroordelen en rottigheid echt wel gezien en gehoord.

Dat de prijzen zijn gestegen vind ik goed. Dat zeg ik ook elke keer. Dat was echt nodig en dan hoop je dat shetlanders bewuster worden aangeschaft.

Wat mij dan opviel, is dat de mindere ook meevaren op die prijsstijging. Mensen die dus niks doen aan goed en bewust fokken, netjes onderhouden etc.
Dan is het puur; mooi, de shetjes zijn meer waard, we gooien de prijzen ook omhoog. Ze gaan dan niet opeens zorgen dat er geen inteelt is, de hoeven netjes worden gedaan, paspoort in orde is, ze ontwormd en geënt worden etc.

En ja, je ziet het overal. Toevallig stuurde iemand me een adv van een quarter. Mankeert ook genoeg en toch een prijs durven te vragen.
Waar mensen eerst hun paard ergens gratis wilden dumpen als ze het zelf niet wilden inslapen en dan maar weggaven als coach paard of weidemaatje, vragen ze nu ook rustig een paar duizend.

Ik wil best betalen, maar dan zou ik ook graag zien dat iemand dat verdient voor de goede zorgen.

Bij shetjes is het nu ook wel iets extreem. Ondanks de prijzen, is de vraag echt hoog. Waar ze voorheen zelfs gratis niet kwijt raakten. Andersom dan je zou denken. Of zijn het nu ook de bewuste kopers? Dat ze er meer voor over hebben?

BeFunny

Berichten: 10541
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 13:56

Helaas is dat altijd zo. Niet alleen bij Shetjes of bij paarden.
Als men meer kan verdienen/profiteren doet men dat.
Dat is de keerzijde van de prijsstijging. En is het dus taak zelf goed op te letten als koper.

En ja de kopers zijn er want anders had die stijging niet zo extreem geweest. Dit wordt in stand gehouden door de kopers.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 13:58

anjali schreef:
Twiggy2008 schreef:
Van de week vroeg iemand mij welk paard het meeste waard was voor mij (Heb er twee, waaronder inderdaad een grote, ouderwetse, moooe Shetlander). Mijn grote Shetmerrie of mijn ruin. Ik vond het zo'n rare vraag. Zonder haar zou mijn ruin niet half zo happy zijn als hij nu is. Ze voegt zoveel gezelligheid én pleziermomenten toe. Zeven jaar samen en het leukste duo ever <3 . Ik doe o.a. lange teugelwerk met haar en ze doet het gewéldig. Ze pakt het heel wat sneller op dan de grotere paarden. Er is zoveel meer dan rijden (en nee, ik wil er geen kinderen bij betrekken).

Met haar Black Beauty uiterlijk, haar stamboek en haar grootte, kan ik nog aardig wat voor haar krijgen op de huidige markt, geloof ik :D .

Helaas, verkopen doen we haar niet. Ze blijft voor altijd. Overigens is ze vrijwel net zo duur als haar grote vriend. Dierenarts, tandarts, ze vragen voor haar hetzelfde. Alleen het bekappen is goedkoper.

De vrouw van die vraag, was ook verbaasd dat ik zei dat ze echt blijft als mijn ruin bv komt te overlijden. Tja, het is een levend wezen, waar wij bewust voor gekozen hebben, die bij ons gezin hoort. Ze is geen wegwerpartikel. Maar goed, ik begrijp om mij heen, dat dát een rare gedachtengang is :7 .

Bekappen goedkoper? Sommige smeden willen geen Shetten doen vanwege hun (eigen) rug.Het is ook wel diep bukken.


Nou, de mijne niet, hoor. Hooguit een tientje. Ze is ook zo klaar, want wij laten alle voeten netjes bijhouden én ik heb een zeer opgevoede Shet.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 13:43

En toen liepen er opeens 2 in de wei :o :D

We waren toch actief op zoek gegaan en zijn tegen een merrie met veulen aangelopen. Moedertje is 82cm en ze moet nog wennen en heeft wat onderhoud en liefde nodig, maar komt vast goed.

Wel een groot verschil met de "normale" maat shet wat wij gewend waren. Ze had een veulen halstertje om en zoek nog even iets nieuws. De gewone maat shet is veel te groot.

En voor haar zoon wil ik ook een halstertje om te gaan wennen, want die is echt nog niks gewend. Als mensen tips hebben qua merken en pasvorm.....

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 11:33

Ik negeer even de rode letters.
Bij mijn pony's staan 2 shets, waarvan 1 het niet heel lang meer gaat volhouden en de ander echt een mini is. Graag zou ik er dan op termijn weer een bij willen. Kleine maat pony, niet hoger dan 1.10m. Echt als gezelschapspony, zodat ze met 4 in een kudde staan en de andere shet ook weer een maatje op formaat heeft. Wel een vriendelijk dier, hoeft niet per sé iets te kunnen. Mag ouder zijn, mag ook jonger zijn. Mag ook best een gebrek hebben, als hij maar mobiel is en kan rennen en spelen. Pensioenpony zou ook helemaal prima zijn. Een merrie is leuk voor het evenwicht (dan hebben we 2 merries en 2 ruinen).

Pony zou hier op een equihabitat komen, met track, snackweitjes, schuilstal, goed hooi (grof en arm) en beperkt weidegang. Zou gewoon meegaan met bekappen, enz. Maar verder wel alleen gezelschapspony. Hooguit eens een wandelingetje of wat grondwerk voor de fun.

Dus ik was laatst aan het rond kijken, wat een prijzen :wow:
Voor goede pony's mocht de prijs best wat omhoog. Maar zag laatst een papierloze mini vosmerrie voorbij komen voor 800 euro. Vind dat toch best een hoop geld voor een gezelschapspony :o
Een pony met papier vind ik helemaal behoorlijk aan de prijs. Ik zag laatst een ruin met papieren voor 1750 euro. Zijn dat echt de normale prijzen teenwoordig?
Een bruikleen gezelschapspony zou ook nog kunnen. Of pensioen vanuit een manege ofzo. Dat de pony niet mijn eigendom wordt, maar ik wel de verzorging op me neem. Maar is dat in shet/A-pony formaat (mag ook een ander ras dan een shet zijn) wel te vinden?

superpony: hier ook een mini van nog geen 80cm. Die heeft nu het veulenhalster van mijn paint en dat past heel goed. Gewoon van QHP, veulenhalster voor paard. Nadeel is dat er geen klipje aan zit, maar die zijn wel te vinden.

Merlen

Berichten: 1596
Geregistreerd: 24-03-13

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 11:49

Ik zoek ook een shet (of kruising) grote maat.Mijn shet x Welsh heeft dringend een maatje nodig want momenteel wordt hij uit de groep met grotere pony's geweerd.Later zal er ook mee gemend worden.
Ik zocht bewust een veulen/jaarling hengstje maar heb de zoektocht opgegeven.