shetlander kopen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 02:30

Ik wist even geen andere titel.

We hebben 22jr geleden een shet gekocht en deze is vorig jaar overleden. Ik mis hem vreselijk, maar ook echt het ras.

Heb even rond gekeken en vanwege een drachtige merrie toch even niks ondernomen.

Misschien dat we in de toekomst gaan kijken naar een jonge shet.

Maar ik ben wel verbaasd; Ja, ze waren te goedkoop en werden te makkelijk aangeschaft en zelfs weggegeven. Toen onze shet bijv geopereerd moest zeiden mensen in 2015 nog; hoezo? Voor 50 euro koop je een nieuwe.

Maar tegenover de prijzen schrik ik vooral hoe ze worden aangeboden. Er zijn enkele serieuze fokkers of particulieren die de pony's netjes aanbieden. Maar als je even op marktplaats kijkt, is het echt soms heel erg.
Je ziet zo al dat de hoefjes slecht onderhouden zijn, beestjes 0,0 vacht onderhoud hebben en als ik een keer informeer, zijn ze niet ontwormd en geënt, laat staan dat ze bijv een tandarts ooit hebben gezien.
En toch willen ook die verkopers meevaren op de gestegen prijzen.

Ik kreeg een advertentie van iemand door en heb geinformeerd. Hengstjes zijn goedkoopst, dan ruinen en dan merries en dan maakt het uit welke kleur je kiest. Is natuurlijk vaker zo, maar er wordt verder 0,0 geinvesteerd in de beestjes en het lijkt op sommige plekken zoveel mogelijk merries volstoppen om nu te genieten van de prijzen.

Ik hoef ook niet speciaal een hele chique pony of een bepaald kleurtje. Maar gezond vind ik toch wel heel belangrijk.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 06:56

Tja, shetlanders worden door vele nog steeds niet serieus genomen en als vol aangezien.

Beetje jammer.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 06:56

Ja het is erg lastig. Wij zijn ook op zoek en het valt idd niet mee. Ik wil ook best gewoon geld betalen maar dan moet het gewoon een ok en gezond dier zijn.
Ze vragen echt grof geld voor een jong beestje dat niks kent en idd nog amper een smid gezien heeft.
Maar ja ze vliegen als warme broodjes de deur uit er staan amper iets te koop of het is meteen weg ik weet niet wat dat tegenwoordig is

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2418
Geregistreerd: 07-02-11

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 07:07

Ik verbaasde mij ook in mijn zoektocht, 2,500 voor 2 pony’s, waarvan 1 een oog miste en de ander een speciaal dieet nodig had. Nou sorry :? Gelukkig via via kreeg ik uiteindelijk 2 ponys aangeboden, en een week later nog 2 die heb ik ook weer doorverrwezen aan een kennis. Die staan nu heel fijn als grasmaaier

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 07:35

Tsja, mijn tandarts zei vorige maand nog dat een heel groot deel van de shetlanders die hij miet doen halve wilden zijn, zelfs nog niet gekend met een halstertje. Shets lijken idd regelmatig ‘voor de kijk’ genomen en dan krijg je dat soort situaties idd.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 07:38

Maar dan blijft het bijzonder dat ze wel de hoofdprijs vragen

agee

Berichten: 769
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 07:38

Het klopt inderdaad dat ook de shetlanders duurder zijn geworden.
Net zoals de meeste andere rassen.
Maar dat betekent niet dat er niet goed voor de pony's gezorgd wordt.
Wij handelen ook wat in shetlanders en bij binnenkomst worden ze allemaal ontwormt. En voordat ze vertrekken naar een nieuwe eigenaar zijn ze netjes bekapt.
Als je serieus zoekt, dan is er bij goede fokkers of serieuze handelaren best wat moois te koop.
Als je interesse hebt, stuur je maar een PB.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 11:06

Het probleem bij de shetlanders is er al vele jaren. Worden erbij gekocht, amper of slecht onderhouden etc. Heb de shet 21jr gehad en alle opmerkingen wel gehoord.

Dat de prijzen zijn gestegen vind ik ook echt wel goed.

Maar de mensen die ze op een mierenhoop hebben staan en zich laten vermenigvuldigen om zo door te verkopen, doen mee met die prijsstijging, terwijl die echt 0,0 investeren.
Dat stoort me een beetje.

Bied je een shet netjes aan, hoort daar een nette prijs bij. Maar zoals er velen bij staan, schrik ik echt.

We wachten nu af. Ik had interesse in 2, maar was nu qua timing niet handig.

Daarvoor had ik gereageerd op iemand niet zo heel ver met meerdere pony's. Niet geënt, niet ontwormd, de hoefjes zagen er niet uit etc. Daar gaan ze dus alsnog als warme broodjes.

agee, ik weet ook mensen die wel netjes handelen en fokken, maar het ging me om het algemene beeld.
Van pony's die niks waard zijn, naar snel verdienen.

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:14

De hele paardenhandel is over de top momenteel. De shetjes doen hier ook aan mee.

Je moet momenteel diep in de buidel voor een simpel beestje.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:16

Vroeger was het zo dat er op het einde van een paardenmarkt wel ooit niet-verkochte Shetlanders gewoon achtergelaten werden. Dat zal nu met de huidige prijzen hopenlijk niet meer gebeuren.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 11:18

lizzy1 schreef:
De hele paardenhandel is over de top momenteel. De shetjes doen hier ook aan mee.

Je moet momenteel diep in de buidel voor een simpel beestje.


Ja, maar het erge vind ik dus dat mensen die lukraak een hoop shetlanders in de wei hebben, meevaren op die stijging, terwijl ze echt 0,0 investeren.


anjali schreef:
Vroeger was het zo dat er op het einde van een paardenmarkt wel ooit niet-verkochte Shetlanders gewoon achtergelaten werden. Dat zal nu met de huidige prijzen hopenlijk niet meer gebeuren.


Absoluut. De prijsstijging was wel nodig.

Zelfs paardjes met hele kromme beentjes, voetjes en alle afwijkingen die je kan bedenken, gaan nu nog voor een aardig prijsje.

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:27

Veel mensen houden Shetlanders als een soort weide versiering waar ze verder niet naar om kijken. Vaak ook nog alleen en véél te dik.
Echt zonde vind ik dat altijd. Een Shet kan net zoveel en heeft net zoveel (beweging) nodig als een groot paard (oké, wel minder eten).
En veel van die mensen hebben geen of heel weinig verstand van paarden. Vanwege die lage prijzen was het heel makkelijk om 'zomaar' een pony te kopen. Ik hoop dat dat beter wordt met de hogere prijzen, dan is de drempel om zomaar een pony aan te schaffen toch wat hoger.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 12:12

Picopico schreef:
Veel mensen houden Shetlanders als een soort weide versiering waar ze verder niet naar om kijken. Vaak ook nog alleen en véél te dik.
Echt zonde vind ik dat altijd. Een Shet kan net zoveel en heeft net zoveel (beweging) nodig als een groot paard (oké, wel minder eten).
En veel van die mensen hebben geen of heel weinig verstand van paarden. Vanwege die lage prijzen was het heel makkelijk om 'zomaar' een pony te kopen. Ik hoop dat dat beter wordt met de hogere prijzen, dan is de drempel om zomaar een pony aan te schaffen toch wat hoger.


Het gekke is, dat is altijd deels zo geweest. Er is altijd wel een groep die de shet wel waardeert. Die van ons is gereden en daarna gemend, is nooit hb geweest etc.

Je kon ze gratis krijgen, dus de waarde was er ook niet.

Maar nu zijn ze duurder. Goede zaak, maar een slechte zaak dat de wild fokkers daarop meevaren. De staat waarin velen de shets aanbieden, is echt om te huilen. Maar ook die zijn gestegen in prijs.

Ik hoopte ook op bewustere aanschaf, maar gek genoeg is de vraag alleen maar hoger en gaan zelfs de duurdere als warme broodjes.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:15

De markten komen er weer een beetje aan, je zou daar eens kunnen kijken voor een veulen.

Ik herken gelukkig de geluiden niet van slecht onderhouden pony's maar ik begeef me ook in een omgeving waar serieus met shets omgegaan wordt.

Je zou ook eens op de site van het nsps kunnen kijken en zoeken naar fokkers.

Mijn pony heb ik via een oproep op fb. Eerlijke pony met een eerlijk verhaal.

De prijzen nu stijgen inderdaad de pan uit! Vraag me soms weleens af wat de mijne nu waard is, in iedergeval meer dan ik ervoor betaald heb. :D

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:16

Mijn shetten waren altijd de duurdere, goed bereden en betuigd, uitgebracht in de sport (vaak zelfs t/m ZZ voor de wagen), uiteraard netjes onderhouden (enting, tandarts, hoefsmid en waar nodig fysio oid), knap stamboek papier er bij.

Maar ik heb (toen, een aantal jaar geleden) nooit de prijzen gekregen die ze nu vragen voor een uit het land getrokken pony met achterstallig onderhoud.
Prijzen wat hoger prima, maar het gaat nu nergens over. En er mag echt wel een knap verschil zijn tussen de betere pony's en de meer eenvoudige die wat minder onderhouden zijn.

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:19

Ik heb werkelijk een prachtige Shetlander waar ik een goed tehuis voor zoek maar die ik niet te koop durf te zetten omdat ik bang ben dat hij daarna opnieuw voor veel geld de handel in gaat, dat is ook een probleem op het moment!

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:26

superpony schreef:
Picopico schreef:
Veel mensen houden Shetlanders als een soort weide versiering waar ze verder niet naar om kijken. Vaak ook nog alleen en véél te dik.
Echt zonde vind ik dat altijd. Een Shet kan net zoveel en heeft net zoveel (beweging) nodig als een groot paard (oké, wel minder eten).
En veel van die mensen hebben geen of heel weinig verstand van paarden. Vanwege die lage prijzen was het heel makkelijk om 'zomaar' een pony te kopen. Ik hoop dat dat beter wordt met de hogere prijzen, dan is de drempel om zomaar een pony aan te schaffen toch wat hoger.


Het gekke is, dat is altijd deels zo geweest. Er is altijd wel een groep die de shet wel waardeert. Die van ons is gereden en daarna gemend, is nooit hb geweest etc.

Je kon ze gratis krijgen, dus de waarde was er ook niet.
Ik heb net eens op Boktmarkt gekeken .Voor 650 staat er een leuke op die in elk geval bereden is.Als het paardje dus gezond en braaf en beleerd is,vind ik dat toch niet duur.Voor een hond betaal je tegenwoordig meer. maar ik heb geen verstand van Shetlanders verder,ooit ging ik een rijpony bezichtigen die een Shetlander als maatje had en die zat er dan gratis bij.Eigenlijk vond ik die Shet qua karakter leuker dan de pony.Maar het probleem op mijn pensionstalling was toen dat de omheiningen van de normale paardenweitjes niet Shet-proof waren.
Maar nu zijn ze duurder. Goede zaak, maar een slechte zaak dat de wild fokkers daarop meevaren. De staat waarin velen de shets aanbieden, is echt om te huilen. Maar ook die zijn gestegen in prijs.

Ik hoopte ook op bewustere aanschaf, maar gek genoeg is de vraag alleen maar hoger en gaan zelfs de duurdere als warme broodjes.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:28

@Superpony,mijn post is per ongeluk midden in de jouwe beland.Dat was zo niet de bedoeling.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 12:33

Dennis schreef:
Mijn shetten waren altijd de duurdere, goed bereden en betuigd, uitgebracht in de sport (vaak zelfs t/m ZZ voor de wagen), uiteraard netjes onderhouden (enting, tandarts, hoefsmid en waar nodig fysio oid), knap stamboek papier er bij.

Maar ik heb (toen, een aantal jaar geleden) nooit de prijzen gekregen die ze nu vragen voor een uit het land getrokken pony met achterstallig onderhoud.
Prijzen wat hoger prima, maar het gaat nu nergens over. En er mag echt wel een knap verschil zijn tussen de betere pony's en de meer eenvoudige die wat minder onderhouden zijn.


Nou dat!

Toen onze zoon hem een tijdje serieus reed, maar te groot werd, hebben we ook weleens een belachelijk hoog bod gehad. Nooit op in gegaan en altijd bij ons gebleven.

Maar zoals nu vind ik het echt totaal krom trekken.

De goede fokkers kan ik ook wel vinden en snap als zij investeren dat de prijs erbij moet passen.

Maar ik schrik echt van de fokkers en handelaren die niks investeren en toch mee gaan met die hoge prijzen. En blijkbaar wordt het betaald, want het gaat hard.

Ik heb bijv al meerdere kromme pootjes en zeer slechte hoefjes gezien. Gaan die ook echt allemaal voor die prijzen, omdat mensen koste wat kost iets willen hebben? Of bieden ze daar lager op en hebben dan alsnog hun goedkope shet?

Niet ontwormen, niet enten, veel ook zonder paspoort, hoezo komen mensen daar zo makkelijk mee weg? Nog steeds omdat het maar een shet is. Maar men wil er wel meer voor vangen.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:35

Ik was ook op zoek maar ben maar gestopt, zocht een mini jaarling hengstje, of merrietje, hoeft geen bijzondere kleur of stamboom te hebben maar ook daar betaal je momenteel de hoofdprijs. Ben erg benieuwd wat de prijzen op de markten gaan doen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 12:36

anjali schreef:
@Superpony,mijn post is per ongeluk midden in de jouwe beland.Dat was zo niet de bedoeling.


Ik zie het.

Er komen ook nette en leuke voorbij. Dat zijn ook prijzen die ik eerlijk vind en was ook wel nodig dat de prijzen zouden stijgen.
Maar de mindere handelaar/fokker vraagt hetzelfde voor pony's die onverzorgd zijn.

En eigenlijk moet de prijs niet uitmaken, maar is het gewoon echt schandalig dat er nog steeds zoveel shetlanders onverzorgd bij staan.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:36

De hele paardenmarkt is gek geworden joh, voor een 6 jarige met HKO vragen ze nog meer dan e5000,-. (paard)

Dus dat mensen mee doen in die trent wbt slecht verzorgde shetlanders dat snap ik wel, achteraf is bij alles zo dat de paarden en pony's er de dupe van zijn helaas.

Het is niet alleen bij shetlanders zo maar bij alle paarden/pony's met gebreken e.d, die gaan gewoon voor iets minder weg.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 12:37

Letsdunit schreef:
Ik was ook op zoek maar ben maar gestopt, zocht een mini jaarling hengstje, of merrietje, hoeft geen bijzondere kleur of stamboom te hebben maar ook daar betaal je momenteel de hoofdprijs. Ben erg benieuwd wat de prijzen op de markten gaan doen.


Wij keken al even rond, maar mn drachtige merrie liep op het einde, dus alleen nog gekeken. Na bevalling bleek wel dat we even moeten wachten met introduceren van een nieuw paardje.

Naar de markt durf ik echt niet. Mijn trailer is te groot............Dat gaat nooit goedkomen. En ik ben geen handelaar, betaal altijd de vraagprijs, hahaha

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 12:40

Elisa2 schreef:
De hele paardenmarkt is gek geworden joh, voor een 6 jarige met HKO vragen ze nog meer dan e5000,-. (paard)

Dus dat mensen mee doen in die trent wbt slecht verzorgde shetlanders dat snap ik wel, achteraf is bij alles zo dat de paarden en pony's er de dupe van zijn helaas.

Het is niet alleen bij shetlanders zo maar bij alle paarden/pony's met gebreken e.d, die gaan gewoon voor iets minder weg.


Ja, daar heb je wel gelijk in. Ik wilde vorig jaar een quarter merrie erbij, drachtig of om te dekken en kwam daar ook veel ellende tegen.

Ik kreeg een adv van een pony op mp of dat niet bij ons kon, want was zo zielig. Ik klik het dan aan en snap er niks van.
Het is ergens wel jammer dat we dat soort advertenties niet mogen delen en bespreken. Ik denk dat het best leerzaam en goed kan zijn voor veel mensen en misschien zelfs ervoor kan zorgen dat men beter gaat nadenken voor ze iets zo aanbieden.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: shetlander kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:45

@ superpony: Maar hoe vaak wordt er juist niet geadviseerd op bokt om oude/geblesseerde dieren aan te bieden als weidemaatje? Dat is toch vragen om zulke situaties?

Overigens is plaatsen van zo’n kleine pony wel makkelijker. Toen ik een maatje zocht voor mijn shetje boeide leeftijd, kromme pootjes, slechte hoefjes, etc. Mij echt totaal niet. Beestje moest toch maar op een zandstukje staan met de andere en eten en drinken en dat was het wel. Met een paard of grote pony is dat wel anders, die zijn te duur in onderhoud om dan te beginnen aan een ‘slechte’ (excuus voor het enigszins denigrerende woordgebruik hier).