Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
StalNollie schreef:Welke omgeving zoek je precies. Ben je al lid van het nsps? Wat is je doel met het veulen oftewel wat wil je aan de merrie verbeteren?
Wil je in de kleine maat blijven fokken?
StalNollie schreef:Ik zelf heb meegedaan maat ben eert afgehaakt ik wilde niet meedoen aan hun standaart. Veel te dikke pony's ik deed daar dus niet aan mee. Dus dat is wel echt keuzes maken.
Onze pony was de ideale kinderpony maar voor de keuring was ze te braaf. En dat zeiden ze ook of kinderpony of keur pony. Dus ook daarin moet je keuzes maken.
Onze merrie was met veulen aan de voet wel nog steeds enorm braaf houd in je achterhoofd dat dit anders kan zijn voor jullie gezin sommige verandere in duiveltjes.
In sint oedenrode is dacht ik in maart weer een show die is altijd wel leuk en interessant daar komen ook een aantal grote fokkers die je graag te woord staan en met je meedenken
Wildgirl schreef:Stuur Dennis hier op bokt eens een bericht, zit bij jou in de buurt en heeft een hele berg kennis over het aanspannen en de fokkerij.
Mijn ervaring is dat mijn beste fokkerij merries niet mijn beste gebruiksponys waren, toch ander type, daarnaast heb ik graag een grote middenmater of grote maat voor de wagen/sulky.
Wel enorm leuk dat je zo enthousiast bent, veel plezier met je merrie!
Dennis schreef:Sport en keuring gaan zelden hand in hand is mijn ervaring.
Ik fok graag fijne gebruikspony's, en dat lukt mij aardig (van mijn 15 veulens lopen er 13 in het werk en ben ik er 2 uit het oog verloren. Er 5 minimaal sport-A). Op de keuring ben ik altijd al blij met een 2e premie.
Ik heb 2x een 1e premie pony gefokt, mijn vos merrie kreeg die 1e premie doen ze echt bagger-vet was omdat ik zelf op krukken liep.
Ze loopt wel ZZ dressuur, Z vaardigheid en is prestatie sport-AA (drachtig van haar 1e veulen, premies voor kroon heeft ze al wel, maar nog geen 2 nakomelingen). En is 2x rijpony talent geweest bij het stamboek. Die zou in haar normale conditie nooit een 1e premie halen (kwam als 3 jarige zelfs van een 3e premie af!).
Ik fok grote maat, buiten een passende hengst vind ik eigenlijk dat de door mij gebruikte hengsten een sport predikaat moeten hebben (ABOP, sport, of desnoods op de hengstenkeuring in het tuig uit gebracht zijn). Mijn voorkeur ligt bij vossen. Er zijn 2 hengsten die een aan mijn eisen voldoen, maar de 1 heeft inmiddels een basis licentie (vader van mijn 1e premie sport-AA prestatie ruin) en de ander is inmiddels bijna 34 lentes jong (en vader van mijn 12 premie sport-AA prestatie merrie).
Dus voor mijn fijne merrie heb ik met mijn eisen(grote vos en sport, dus geen hele rare eisen volgens mij) de keus uit precies 0 hengsten.
Buiten deze hengsten stond mijn 1e keus afgelopen seizoen in Scandinavië, dat was iets te ver rijden voor een dekking. Dus ben van mijn geloof gestapt en heb een jonge (door corona toen nog niet geprimeerde) zwart-roan uit gekozen.
ABOP is in November weer. Beetje het ondergeschoven kindje bij het stamboek is mijn ervaring.
Afgelopen jaar ging het weer enorm rommelig (in organisatie en op de dag zelf, paar dagen van te voren bleek dat ik een uur verder mocht rijden, en een baan goed uit zetten heeft ook 3 pogingen gekost terwijl ik al in de baan stond), jaar daar voor helemaal niet door gegaan omdat het stamboek niet wist dat het mocht (met corona mochten stamboek beoordelingen wel door gaan, sport niet, ABOP ging bij alle stamboeken door, behalve bij ons) en het jaar daar voor waren ze even vergeten de locatie te regelen (dus stonden daar deelnemers op een locatie die nergens van wist, die hebben het wel goed op gepakt, maar pffff).
Voor de kleine maat zijn er wel fokkers in de buurt die daar meer in thuis zijn dan ik die het ongetwijfeld leuk vinden met je te brainstormen.
Zipperdepip schreef:snoopydogy schreef:lees ook fff mee hier een shet waar ik is een keer mee naar de keuring wil en me al aardig aan het in lezen maar word er niet echt wijzer van
Leuk! Keuring staat alles over op het NSPS website , wat wil jij er verder over weten?