shetlander of minipaardje ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8647
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: shetlander of minipaardje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 23:14

Wat heerlijk dat dieren bij jou lekker oud mogen worden. Mijn ene shetje is 24 en de andere 19. Als je paardjes neemt, dan mag je zeker bij shetjes wel hoge leeftijden verwachten, dus dat ze heul lang bij je zullen zijn. Dat is misschien wel iets om rekening mee te houden.

Verder als je gaat kijken, vraag iemand mee die al vaker paarden gekocht (en verkocht) heeft. Twee zien meer dan een. En keuren, als je wilt gaan mennen, zou ik voor het hele pakket gaan inclusief röntgen, ook al zeggen veel mensen, ach het is maar een shet...

En qua mini of shet, zou ik als je wilt gaan mennen voor een shet gaan en geen mini. Wagentjes met autobandjes zijn vaak zwaarder dan sulky's en dan is een shet beter.

Overigens zou ik met geen ervaring altijd zoeken naar een al wat oudere pony, dus richting 10 waar veel mee gedaan is. Groen met groen moet je niet doen, zei een oude paardenkenner ooit.

En als je nog niet kunt mennen zou ik altijd voor een sulky gaan om te leren mennen, want met een vierwieler kun je scharen en dat is erg onhandig en met een sulky kan dat niet.

Bij shetten heb ik een cooler gevoel dan bij mini's. Ik heb bij shetten ook een bruikbaarder gevoel, hahaha, mini's lijken me meer voor de show en keuringen, shetjes kun je nog eens een kind op zetten.

Succes!

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Re: shetlander of minipaardje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 11:24

Als je geen ervaring hebt met beide, dan zou ik vooral ook eens rondkijken in de buurt of je ergens eens kennis kan maken met shet/mini's. En dan kijken wat bij jou past, waar jij een klik mee hebt.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 11:47

Ik heb zelf een shet / Welsh gehad van rond de 115 cm, en heb nu een mini paardje (70 cm) en mini shet (80 cm), karakter vind ik van alle drie verschillend. Maar dat is bij mensen ook zo, maar qua looplust was bij mij de grootste wel het meest actieve, en de mini shet is het luiste van alle.
Maar qua verzorging en voeding maakt het hier geen verschil.

Ik heb deze 2 ook puur gekozen door hun karakter, dat vind ik zelf hèèl belangrijk, je kan wel een pony kiezen die een ruime maat heeft in verband met mennen maar het gedrag daar moet je het van hebben.
En wat betreft ervaring, zou je kiezen voor een jong dier kunnen jullie het samen leren op een manege.
En dat is op zich ook wel fijn want dan krijg je ook gelijk goede begeleiding en tips

marga1
Berichten: 902
Geregistreerd: 11-11-10

Re: shetlander of minipaardje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:53

Ik raad je aan goed beleerde pony's te kopen nu ik naar jou profiel gekeken heb. Hier zal je veel plezier van hebben. Ook laat ze keuren dit scheelt veel kosten en teleurstelling achteraf. Ik heb zelf een super pony staan clinisch goed maar röndgenologisch niet. Dus ook foto's dit scheelt veel verdriet.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:29

marga1 schreef:
Ik raad je aan goed beleerde pony's te kopen nu ik naar jou profiel gekeken heb. Hier zal je veel plezier van hebben. Ook laat ze keuren dit scheelt veel kosten en teleurstelling achteraf. Ik heb zelf een super pony staan clinisch goed maar röndgenologisch niet. Dus ook foto's dit scheelt veel verdriet.

ik zie helemaal niks in haar profiel staan? of ga je alleen op de leeftijd af?

marga1
Berichten: 902
Geregistreerd: 11-11-10

Re: shetlander of minipaardje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 18:32

ja

CaGijs
Berichten: 10
Geregistreerd: 18-07-18
Woonplaats: Ophemert

Re: shetlander of minipaardje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-18 20:59

jeeeee bedankt maar weer. Fijn hoor ! ik neem jullie adviezen zeker ter harte. Huh profiel, heb ik dat ? ha ha mijn leeftijd, oeiiiii, doet een beetje zeer ja.

marga1
Berichten: 902
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:38

Ik ga ervanuit dat een gezonde shetlander makkelijk 30 kan worden en als je hem aanschaft als hij 10 is is het toch wel een optelsommetje toch?.
Mijn eerste haflinger is 35 geworden (aangeschaft als 3 jarige) als mijn huidige ook zo oud wordt ben ik ook stokoud.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: shetlander of minipaardje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 15:24

Leuk dat je een kleine pony wilt gaan aanschaffen! Ik heb zelf minipaarden(nmprs) en ik heb veel dieren staan met welsh bloed erin welke super zijn voor de wagen. Ik merk wel dat mijn minipaardjes iets meer nodig hebben dan een shet. Ze krijgen wel wat brok in de winter bijvoorbeeld voor de vitamines. Maar ook die van mij zijn winterhard en staan dag en nacht buiten.
Ga inderdaad gewoon eens rondkijken. Als je toevallig tegen een merrie(of hengst) aan loopt die voor de fokkerij van het NMPRS wordt gebruikt zijn ze vaak al veterinair gekeurd op knieen, tanden, ogen enzovoort.
Ga gewoon eens kijken waar je een klik mee hebt zou ik zeggen.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 08:39

Wat leuk dat je gaat rondkijken voor een pony!

Als je zelf niet perse een specifiek ras voor ogen hebt, zou ik gewoon zoeken naar iets wat binnen jouw stokmaat valt. Ik zou voor de aangespannen sport toch wel voor een pony van 1.00 - 1.05 m gaan. Dat kan een Shet zijn, maar ook een grote nmprs of een Duitse Classic of noem maar op.

Karakters zijn zo verschillend, gewoon ter plaatse het paardje bekijken. Net zo verschillend als voerbehoeftes. Ik ken kleintjes die dik worden van lucht maar ook kleintjes die goed gevoerd moeten worden bij flinke arbeid. Verder is een goed betuigt exemplaar wel fijn voor jou denk ik. Dan kun je ook even proefrijden en voelen hoe hij is. En eenmaal thuis er lekker mee gaan lessen en zo meer ervaring op doen.

Succes en veel plezier.