[HK]SMP kletstopic 3

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knolselder

Berichten: 4332
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 15:20

Wel ja, rond de 95cm is inderdaad ook meer mijn maat. Maar ik dacht, als ik ooit tijd teveel heb, hem misschien voor de lol eens te beleren, haha. Dan moet het tuig nog passen ook.

Ik vind Sjors echt zo een leukerd. Is hij een rasechte shet of wat anders?

Mama_Rianne

Berichten: 2016
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:09

Even ego post..

Toos is weer bevangen. |( DA en hoefsmid er net bij gehad, ben er op tijd bij gelukkig. Ze loopt nog, wel wat stijf. Heb vandaag heel wat af lopen janken, want ja hoelang ga je er mee door. Dit is de 2e keer.. vorige keer was ze snel hersteld, hopen dat dat nu ook weer zo is.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:18

Jeetje wat zuur Rianne.. enig idee hoe het komt? Ze staat niet op het gras nu of wel?

Jolynne: mooie naam! Maar inderdaad lastig om daar een roepnaam van te maken :P

Knolselder: Sjors is half shetlander en half welsh :)

Mandy: in de hoofdstraat zitten voornamelijk winkels die overal wel zitten maar in de zijstraatjes kun je nog wel wat leuke winkeltjes vinden. Het is niet zo heel groot maar je kunt er ook gezellig lunchen en/of dineren.

Weer eens de dubbele longe erbij gepakt vanmiddag maar ik ben er niet handig mee.. Sjors deed het braaf en liep fijn maar ik denk dat ik het toch maar bij de enkele longe houd.

Mama_Rianne

Berichten: 2016
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:41

Nee ze staat niet op het gras.. Ik denk van baal hooi die er vanaf donderdag staat. Daarvoor was het grof, deze was wat fijner.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:48

Oh wat balen zeg. Gelukkig ben je er vlug bij

Kiekeboefje

Berichten: 1798
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 21:01

He bah Rianne dat is niks aan :( sterkte er mee.

Ayla, ik moet dat altijd nog eens leren :') Ik heb laatst een longeersingel gekocht weer, was de mijne na verhuizing kwijt, maar is te groot maar was te laks en te laat om terug te sturen :P Dus als iemand nog een nieuwe longeersingel (is oranje) wil voor groter maatje als Hidde, be my guest. Voor de verzendkosten stuur ik m op.

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 21:13

@Kiekeboefje, Heb zo een vriendin die altijd de dekenmaten van haar pony's vergeet. Telkens als ze ergens een deken ziet belt ze mij op of zen ze een bericht wat de maten nu weer waren _O- .

Maatje groter dan Hidde gaat hier ook te groot zijn denk ik, kan er geen kleinere singel aan? Misschien past die zo wel dan op Hidde.

@Mama_Rianne, Dat is echt zwaar klote, ik ben hier altijd bang dat ze zouden bevangen raken. Gelukkig was er snel bij nu.

@Ayla, Hier ook laatst terug gedaan maar ben er ook niet zo handig mee.

Mandyy

Berichten: 30513
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:54

Rianne he bah dat is niet leuk. :\

Ayla we gaan het morgen beleven. :) ik ben benieuwd!!

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 08:40

Rianne: wat onwijs vervelend. Is ze hoefbevangen of spierbevangen? Ik neem aan dat er foto’s gemaakt zijn? Zonder foto’s kun je eigenlijk niets zeggen over de ernst + aanpak namelijk. ‘Zomaar’ bevangen worden heb ik helaas alleen meegemaakt met mijn cushing pony. Is ze daarop getest?

Mama_Rianne

Berichten: 2016
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:11

Susanne schreef:
Rianne: wat onwijs vervelend. Is ze hoefbevangen of spierbevangen? Ik neem aan dat er foto’s gemaakt zijn? Zonder foto’s kun je eigenlijk niets zeggen over de ernst + aanpak namelijk. ‘Zomaar’ bevangen worden heb ik helaas alleen meegemaakt met mijn cushing pony. Is ze daarop getest?


Nee nog geen foto's gemaakt, maar ga ik wel laten doen om te kijken hoe ernstig de schade is. Ze is bevangen geraakt van een nieuwe baal hooi van ons eigen land, daarvoor hadden we hooi van ander land, dat was wat grover en stengeliger. Ik ga haar ook laten testen idd op cushing/ppid/IR.

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:31

Bij acute bevangenheid is de eerste 24 uur het belangrijkst om zo goed mogelijk te kunnen herstellen. Ik zou dus niet te lang wachten met actie ondernemen. Foto’s maken, laten beoordelen en aan de hand daarvan een behandelplan laten opstellen. Aan de hand van die foto’s kan de smid ook gericht bekappen etc.

Knolselder

Berichten: 4332
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:36

Zoa acuut bevangen raken van een nieuwe baal hooi, dat is wel makkelijk bevangen raken, niet? Gelukkig niet zoveel ervaring mee...

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:17

Mijn ervaring met hoefbevangenheid is juist dat direct foto's maken niet zo veel zin heeft, omdat de ontsteking niet op röntgen te zien is en een kanteling vaak pas na de acute fase optreedt. Ik neem aan dat ze pijnstilling krijgt in de vorm van buut of metacam? Naast pijnstilling, arm hooi met eventueel een vitaminebrokje en vrije beweging kun je nu niet veel meer doen vrees ik. Cushing testen zou ik ook pas doen als ze zonder pijnstillers goed loopt, aangezien stress en/of pijn deze test kan beïnvloeden.

Mandy: veel plezier!

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:18

Je hebt er die makkelijk bevangen raken echter zijn er veel van die pony's waaruit later blijft dat ze IR of ppid of dergelijke hebben ook. Het is goed dat je haar laat testen @Mama_Rianne. Het beste moment daarvoor durf ik zo niet zeggen, behalve geholpen bij een bevangen pony heb ik er geen eigen ervaring mee.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:20

Ayla schreef:
Mijn ervaring met hoefbevangenheid is juist dat direct foto's maken niet zo veel zin heeft, omdat de ontsteking niet op röntgen te zien is en een kanteling vaak pas na de acute fase optreedt. Ik neem aan dat ze pijnstilling krijgt in de vorm van buut of metacam? Naast pijnstilling, arm hooi met eventueel een vitaminebrokje en vrije beweging kun je nu niet veel meer doen vrees ik. Cushing testen zou ik ook pas doen als ze zonder pijnstillers goed loopt, aangezien stress en/of pijn deze test kan beïnvloeden.

Mandy: veel plezier!

Die ervaring heb ik ook met bevangenheid

Mama_Rianne

Berichten: 2016
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:03

Ayla schreef:
Mijn ervaring met hoefbevangenheid is juist dat direct foto's maken niet zo veel zin heeft, omdat de ontsteking niet op röntgen te zien is en een kanteling vaak pas na de acute fase optreedt. Ik neem aan dat ze pijnstilling krijgt in de vorm van buut of metacam? Naast pijnstilling, arm hooi met eventueel een vitaminebrokje en vrije beweging kun je nu niet veel meer doen vrees ik. Cushing testen zou ik ook pas doen als ze zonder pijnstillers goed loopt, aangezien stress en/of pijn deze test kan beïnvloeden.

Mandy: veel plezier!


Dat dus idd. Ze is nog niet zo mee eens met het arme hooi en heeft er gewoon over heen gepist, omdat ze het niet lekker vind. Werd net heel luidruchtig begroet en ze was vrolijk. Gelukkig heeft ze een goede paddock met inloopstalletje. Haar verhuizing word ook even uitgesteld denk ik, totdat ze weer helemaal de oude is.

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:57

Oh nou dan zullen die inzichten wel veranderd zijn :j Is ook ruim 10 jaar geleden inmiddels. Er is de laatste jaren wel een hoop veranderd en meer onderzoek gedaan naar HB en cushing. Alleen maar goed overigens! Er was met name over cushing/ppid echt weinig bekend tot een paar jaar geleden. Fijn dat Toos in elk geval wel vrolijk is.


Wat een flut weer. Ik heb even proefjes geoefend met het span. Ze zijn zo fijn aan het lopen samen!
Fay denkt laat me slapen op zondag :')
Afbeelding

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:47

Afbeelding
Vind deze zo leuk . Lijkt echt sprekend op ze.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 00:22

Hier niet bekend met bevangenheid gelukkig, dus kan daarin ook geen advies geven.

Leuk Susanne :)

Grappig Patricia :)

Wat een weer zeg meiden, wilde lekker gaan mennen met Toliene maar dat niet met dit weer := Ook heb ik de afgelopen week goed nagedacht, besproken met mijn vriend en ouders en toch besloten dat ik rustig aan opzoek ga naar een tweede pony waar ik de sport mee in kan :) Dus de zoektocht is begonnen.

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 08:20

Leuk Linsey! Wat eerder dan gepland maar soms loopt het anders. Wat zoek je precies?

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:58

Gefeliciteerd Patricia!

Knappe pony's Susanne <3

En leuk dat je op zoek gaat naar een tweede pony Linsey, al is het inderdaad wat sneller dan verwacht :(:)

Hier viel het weer gisteren reuze mee, het waaide enkel hard. S'avonds kwam er pas regen, maar ik heb nergens last van gehad i.v.m. werk.

Frummels

Berichten: 7032
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 11:10

Patricia: gefeliciteerd!

Suus: lekker gereden. Fijn dat je in de binnenbak kunt rijden :)

Linsey: wat leuk! Waar ben je precies naar opzoek? Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Ayla: mazzelaar! hier regende het helaas wel echt de hele dag. Vandaag droog tot een uurtje of 3 dus ik ga zo lekker naar stal en een wandeling maken met Pepper.

Mama_rianne: wat vervelend allemaal.. hopelijk knapt ze snel weer op :(:)

Lillian__

Berichten: 3279
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:55

laaaange tijd afwezig geweest, sorry dames!
Linsey wat leuk dat je op zoek gaat naar een nieuwe pony!
wel heel erg jammer dat je toliene uit de sport moet gaan halen, maar niet zonder resultaten!

Rianne, wat jammer dat Toos alweer hoefbevangen is, goed dat je haar gaat laten testen :) duimen dat ze er snel weer vanaf is.

Susanne wat een leuke foto zo van Willem in 2span

Jenny mijn ervaring is dat de singels in maat shet te klein zijn voor shetlander, de onderste ring zit dat te hoog. Floor heeft een cob maat met een hele kleine singel van barefoot.

Ik ga echt weer meer reageren nu de rust voor mij weer wat gaat terug keren. Inmidddels heb ik weer een baan, ben drie maanden en drie dagen werkloos geweest. Pets place waar ik oktober ben weggedaan heeft mentaal toch wat meer schade aangericht dan ik had verwacht. Mijn ADHD therapie is bijna afgerond, gelukkig! Voot Floor heb ik eindelijk een stal, die is binnen 2 weken van wijk naar Maartensdijk verhuisd en ik ben zelf ook van Wijk naar Bilthoven verhuisd, dus ik woon nu samen met mijn vriend, die mij wel echt door een moeilijke periode heeft gesleurd.

Mandyy

Berichten: 30513
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:31

Patricia gefeliciteerd!

Linsey heel dubbel natuurlijk maar ook heel leuk om op zoek te gaan naar een sporttopper!

Lillian dat klinkt positief allemaal nu! Wat fijn!

Hoefbevangenheid heb ik ook geen ervaring mee.

Lillian__

Berichten: 3279
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:49

patricia gefeliciteerd! hoeveel kaarsjes mocht je uitblazen vandaag?

Bij Floor gelukkig ook nog geen ervaring met HB. Wel heb ik hem laten testen op PPID afgelopen oktober, hij zit natuurlijk al verhoogd in zijn waardes en toen al wel het advies van de DA gehad om hem niet meer of heel beperkt op de weide te laten, en eigenlijk ook niet meer op verpakt hooi, dit was op de oude stal niet mogelijk omdat ze gezamenlijk gevoerd werden. Hij staat nu bij iemand privé die geen weiland heeft, en onverpakt hooi voert omdat ze een shet heeft met eczeem. Dus dat komt voor ons heel goed uit!