Scheren of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 12:24

Mijn mini hengstje van 9 maanden zit nog vollop in zijn wintervacht. Ik borstel hem regelmatig om hem te helpen met zijn wintervacht, maar laat nog niet veel los.

Nu verwachten ze volgend weekend +20 graden en maak me nu een tikkeltje zorgen... gisteren met het zonnetje erop voelde zijn vacht toch al best warm...

Zouden jullie overwegen om toch te scheren en om de frisse nachten te overbruggen met een dekentje?

Wat zouden jullie doen?


Afbeelding

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 12:26

Ik heb mijne geschoren tegen de jeuk maandje terug,
Hij voelt zich heerlijk staat nu onder 0 grams en snachts op stal

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 14:32

Ik zou eventueel onderkant hals en buik scheren. Dan kan hij gewoon zonder deken blijven staan en toch de warmte kwijt.
Er zijn maar weinig (ongeschoren) paarden die nu al uit hun wintervacht zijn...

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 14:51

Ik lees even mee, mijn bijna drie jarige zweet zich al dood bij 10 graden en zon. Dus die gaat dan waarschijnlijk ook kaal, als het echt richting de 20 gaat. Wilde hem eind april, begin mei sowieso doen en dan mijn andere de beentjes en hals ook.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 16:09

Melewel94 schreef:
Nu verwachten ze volgend weekend +20 graden


Waar?

Je zou borst kunnen scheren ik zou niet kaal halen

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 16:15

Polly schreef:
Melewel94 schreef:
Nu verwachten ze volgend weekend +20 graden


Waar?

Je zou borst kunnen scheren ik zou niet kaal halen

Gewoon "in Nederland".
Verwachtingen zijn erg goed voor volgend weekend.

Morgen kan het ook al 18 graden worden (maar wel met redelijk wat regen tot donderdag).

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 16:20

Als je merkt dat hij echt last van de vacht heeft zou ik hem scheren.

Heb ik zelf ook als ik met shet merrie niet scheer krijgt ze door haar vacht warmte bultjes.

Mijn beide ponys zijn voor het laatst in 1ste kerstdag geschoren. Zijn nog lekker kaal heb ze nu onder 0 gram deken staan.

En zeker met nu het aankomende week warm kan worden is het mooi om te scheren is er niet zoveel overgang qua temperatuur.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 18:05

Wij zitten in budel :+

Afbeelding


Zijn hoofd+ hals waren al geschoren toen we hem kochten. Dus die haartjes zijn nu nog wel aardig kort. Heb net even met de honden scheermachine geprobeerd om een stukje te doen om te kijken hoe hij erop reageert, aangezien ik zelf niet weet hoe hij erop reageert. In het begin liet ie het wel toe, maar toen ik wat verder ging vond hij het niet meer zo leuk := heb hem even gerust gesteld en gewoon gestopt. Vandeweek weer een beetje proberen. Hij gaat met zijn achterbeen een beetje slaan naar de plek waar ik bezig was. Mocht dit te veel stress geven probeer ik het met de schaar enigszins was uit te dunnen, alle kleine beetjes helpen denk ik? De schaar doet hem nl niks :+

Zal vast wel meevallen, maar toch. Hebben hem ook al wat lijnzaadolie gegeven door zn voer sinds hij bij mij is.

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 18:21

Is hij wel goed ontwormd? Dan kunnen ze ook als slecht van de vacht afkomen.

Ik zou toch even wachten. Als ie in de schaduw kan staan met drinkwater. Moet het prima te doen zijn met 20 graden. Je weet namelijk niet wat er nog gaat komen met ons Nederlandse weer.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 18:41

Oh wauw die temperaturen had ik ff gemist, sorry! Heerlijk zeg :D

Die jaarlingetjes van die kleintjes komen vaak slecht uit hun haar en ze hebben VEEEEEEL haar, ik zou een streep over de onderkant van de hals doen en de borst. Dan heeft hij genoeg haar voor als het minder word en je geeft hem de gelegenheid om zelf te verharen maar dan kan hij toch wat warmte kwijt. Zo deed ik het altijd met mijn jaarlingetjes, hoeven ze ook geen dekentje op.

maras

Berichten: 2342
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 18:47

Afbeelding

Ik heb de mijne vorige jaar geschoren bij zijn halsje en bips, aanstaande 21 april worden ze allemaal helemaal geschoren, dat scheelt toch in de jeuk. Ik borstel nu elke dag met de furminator maar de vacht blijft te dik voor de warme temperatuur vanaf mei.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 18:57

Op gebied van ontworming moet het goed zitten, zie niet direct tekens van wormen. Eet goed, drinkt goed, is (op zijn manier) actief en de mest ziet er prima uit. Enigste wat me wel op viel is dat hij zowel links als rechts van zijn staartwortel (bijna) indentieke ‘kale’ plekken heeft, Ofja dat de vacht korter is. Maar zie hem nooit schuren oid. Half mei komt de dierenarts weer voor enting + ontworming.

Ik hou hem voorlopig nog even in de gaten, mocht hij het echt warm krijgen laat ik desnoods iemand komen met ervaring in scheren. Hij zit echt superdik in zijn vacht. In de winter was ik nogal jaloers op hem :+

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:46

Dat kunnen ook luizen zijn, die schuurplekken, die heeft Jorie ook van de luizen. Maar ze zijn er nu als het goed is vanaf. Anders gaat ie volledig kaal, dan ben ik er klaar mee, dan hebben ze al voor de derde keer dit jaar luizen. Maar Jorie gaat zaterdagochtend sowieso kaal op de flanken, langszij en een brede streep uit zijn hals en borst. En tussen de voorbenen, daar zweet hij ook gauw.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:47


Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 22:10

Heb hem even nader onderzocht, en ja hoor, luizen :+

Heb hem even geupload, voor eventueel andere mensen handig om te zien!



Heb nog eens de scheermachine erbij gehaald, deze keer bleef hij rustig dus heb even verder gedaan. Met een groot opzetstukje met de haren mee geschoren, dat het ‘ergste’ weg is, en eventueel zodalijk makkelijker te wassen is. Alleen zijn lange wilde ‘plukken’ zijn nu weg :+


Afbeelding

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 04:30

Oh gatver TS, snel bestrijden die kriebels

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 08:31

Jazeker... kreeg er zelf ook al de kriebels van!

Ga een afspraak maken met iemand die ervaring heeft in scheren, met een (vind ik toch) een nette prijs.

Aangezien ik eerst aan het twijfelen was voor te scheren, ga ik het nu toch doen ivm de luizen. Anders blijven we aan het wassen denk ik. Dan maar meteen goed :o

En een excuus om te shoppen voor een deken :=
Zat te denken aan een 0 grams regen deken, met een 100 gr onderlegger. Zou dit voldoende zijn voor de komende tijd? Dan kan ik de 100gr eronder uit doen vant weekend ev evt de 0 ook overdag en savonds er weer op, want het is toch wel fris savonds.

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:55

Ja daar heb je zeker wel genoeg aan met het huidige weerbeeld. Mijn oudste die eind januari voor het laatst gedaan is en niks aan groei heeft gehad, staat nu onder 0 gram tegen de wind en regen. Hij heeft het daar al bijna te heet onder. Voor mijn jongste heb ik alleen 150 gram of 350 gram, dus die scheer ik zo dat ie zonder kan blijven staan. Dan ziet het er maar even achterlijk uit _O-

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 10:52

Heb een dekentje van 150gr op de kop kunnen tikken, ideaal voor de komende dagen. Van het weekend kijk ik even af hoe de warmte is, mag ie even lekker bloot rondrennen overdag :+ ben benieuwd hoe hij eruit gaat zien zonder zn beren vachtje :=

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:59

Super!
Die van mij staat nu onder 0 gram
Is geschoren met die erge vrieskou
T weekend of volgende week nog zijn beenwarmers en hoofd _O-
Zo ziet ie er uit nu
Afbeelding

Ben benieuwd wat er bij die van jou onder weg komt!!

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 11:17

Heb jij iets van ‘verdoving’ nodig gehad met het scheren?

Toen ik er mee bezig was bleef hij uiteindelijk netjes staan, maar ik kwam natuurlijk niet tot op de huid. Alleen de lange plukken had ik gedaan. Ben bang dat als ze morgen begint een beetje paniek is, hij is nogal een held op sokken :=

Maar denk dat de persoon in kwestie die komt scheren er ook wel mee om kan gaan :)

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:27

Nee ik wou geen verdoving.
Gewoon 1 pers vasthouden 1 scheren en rustig aan doen, flink belonen. Als die te druk werd even pauze gegeven :)

Ben ook wel heel benieuwd hoe die van mij op zijn benen en hoofd gaat reageren.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 11:35

Bij mij was zijn hoofd al geschoren toen ik hem kocht, maar hebben me niet verteld hoe ze het precies gedaan hebben (was ook niet van toepassing voor me). Toen ik hem net had, mocht ik niet aan zijn oren komen, nu intussen wel gelukkig, dus hopelijk vertrouwd ie me nu :) alleen denk ik dat ik iets te enthousiast ben geweest met voetje leren geven, als ik aan zn benen kom geeft ie hem al gelijk :=

Afbeelding

Dit is mama, dus ben benieuwd :=

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 12:00

Mooie mama!!! <3

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 21:13

Afbeelding

Hij is een beetje groot... morgen toch maar eens kijken in de ruitersportzaak :')
Qua rug lengte gaat het nog, maar het is net een jurk voor hem _O-