Hengstenkeuring NMPRS 2018, wie gaat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BYS
Berichten: 1084
Geregistreerd: 04-10-09
Woonplaats: Hasselt, Limburg BE

Re: Hengstenkeuring NMPRS 2018, wie gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 23:03

Pff hoe het er nu naar uit ziet blijf ik thuis van de keuring, en stuur ik mijn arme vriend alleen op pad met de hengst |(
Of Jewel moet toch eindelijk maar eens dat veulen eruit krijgen, denk al een hele week dat het die nacht komt maar ze blijft me voor de gek houden..

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Hengstenkeuring NMPRS 2018, wie gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 23:22

Herkenbaar BYS...
Hier een merrie op dag 449 bijna...

Maar ik moet wel naar de keuring voor Jack.

ilse_89

Berichten: 2093
Geregistreerd: 06-01-07
Woonplaats: Den bosch

Re: Hengstenkeuring NMPRS 2018, wie gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 08:08

De vooruitzichten zien er goed uit... Zoals ze nu voorspellen word het met de HK rond de 20 graden en droog. Prima weertje dus!

BYS
Berichten: 1084
Geregistreerd: 04-10-09
Woonplaats: Hasselt, Limburg BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 09:10

Knolselder schreef:
Herkenbaar BYS...
Hier een merrie op dag 449 bijna...

Maar ik moet wel naar de keuring voor Jack.


Ja Frenchie moet ook, maar dan moet Jordy gaan met hem en hij kent er amper iets van :( ach wie weet doet ze het nog voor de keuring en kan ik lekker mee

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Hengstenkeuring NMPRS 2018, wie gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 09:44

Ja de voorspelling is mooi! Hopelijk komen er nog een paar veulens zodat jullie mee kunnen.

Succes met de laatste voorbereidingen!

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 10:05

Die merries ook. Erg lastig.

Annelies ik hoop voor je dat er 100 vanaf mogen. Hihihi anders wacht je al echt lang.

Vandaag gaat indi kaal.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:03

Hier een merrie op dag 337 en twee andere over de 300 dagen, en ik moet ook gaan met Spirit, daarvoor is dit dan wel een lastige periode.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Hengstenkeuring NMPRS 2018, wie gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:12

Nog een reden waarom ik vind dat HK eerder moet :P
(Plus vooral voor het maken van keuzes qua dekkingen)

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Hengstenkeuring NMPRS 2018, wie gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:58

Je zou einde jaar eigenlijk een hengstenshow moet organiseren, zo eind sept als het showseizoen afloopt.

De hk eerder doen lijkt me voor de mini's lastig ten opzichte van rijpaarden/friezen die wel eerder zitten. De meeste mini eigenaren hebben niet de luxe tot binnen faciliteiten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Hengstenkeuring NMPRS 2018, wie gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 13:58

De hk was vroeger altijd eerder maar is verhuisd ivm de kou....
*kruipt weer in meeleesmodus* ;)

Happinez

Berichten: 8383
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:20

mvdbijl schreef:
Je zou einde jaar eigenlijk een hengstenshow moet organiseren, zo eind sept als het showseizoen afloopt.

De hk eerder doen lijkt me voor de mini's lastig ten opzichte van rijpaarden/friezen die wel eerder zitten. De meeste mini eigenaren hebben niet de luxe tot binnen faciliteiten.

We willen toch dat ze volwaardig paard gezien worden ? Dan zal je al Hengst houder iets meer moeten investeren in je hengst.
( nee je hoeft geen groot pand te kopen met binnenbak, maar dan zal je voor training uit moeten wijken naar een binnenbak en moeten zorgen dat je een stal hebt of extra dik in de dekens zetten. )

Je hebt dan ook kans dat er minder komt , maar wel dat de echt serieuze mensen overblijven.


Ik kom ook even kijken volgende week , of mijn merrie moet het zo spannend gaan maken dat ik het echt niet vertrouw.
Bij nood is er altijd wel iemand die ik kan bellen om te helpen.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:41

Citaat:
We willen toch dat ze volwaardig paard gezien worden ? Dan zal je al Hengst houder iets meer moeten investeren in je hengst.
( nee je hoeft geen groot pand te kopen met binnenbak, maar dan zal je voor training uit moeten wijken naar een binnenbak en moeten zorgen dat je een stal hebt of extra dik in de dekens zetten. )

Je hebt dan ook kans dat er minder komt , maar wel dat de echt serieuze mensen overblijven.


Ik kom ook even kijken volgende week , of mijn merrie moet het zo spannend gaan maken dat ik het echt niet vertrouw.
Bij nood is er altijd wel iemand die ik kan bellen om te helpen.


Hoeveel nmprs fokkers ken je die dat kunnen en willen waarmaken?

Gevolgen daarvan zijn dat de dekkingen duurder worden als je meer moet investeren en er minder hengsten aangeboden zullen worden.. De inkomsten voor het stamboek gaan omlaag en, leden zullen afhaken.

Denk dat nmprs juist een heel leuk stamboek is omdat je er als kleine fokker ook mee kan doen..

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Hengstenkeuring NMPRS 2018, wie gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:50

Ik ben dat echt totaal niet met je eens Machteld :n
Het zou juist goed zijn als mensen meer moeten investeren om een hengst goedgekeurd te krijgen, hetzij in geld, hetzij in tijd en moeite!
Daardoor zullen misschien mensen beter nadenken voordat ze op de keuring verschijnen met meer “huis-tuin-en-keuken-paardjes” (waar overigens niets mis mee is!!! Begrijp me niet verkeerd).
Ik denk dus juist dat de kwaliteit erdoor omhoog kan gaan.
Andere stamboeken zijn ook niet doodgebloed doordat er meer geinvesteerd moest worden in dekkingen o.i.d.
Mogelijk raakt de markt met minipaarden dan zelfs ook minder verzadigd....

Bovendien vind ik het allemaal overtrokken, dus ik denk niet eens dat het allemaal aan de orde zal zijn.
want of je de keuring nu in april of in februari/maart doet, je hengst zal toch in de dekens moeten! Ik zie echt geen verschil in training of moeite met maart of april.... maakt die ene maand dan ineens dat je een binnen accomodatie moet hebben :?

Happinez

Berichten: 8383
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Re: Hengstenkeuring NMPRS 2018, wie gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:54

Dat bedoel ik ook Linda , waarom kunnen andere stamboeken het wel.

Wil je je hengst ggk hebben ? Dan moet je er in investeren. Ondanks ze al op de goede weg zijn, loopt er nog altijd ‘troep’ tussen wat de naam dekhengst niet waard is.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:03

Dat zijn 2 verschillende discussie's dat heeft te maken met de selectie. Ben absoluut eens dat dat beter moet..

Moet je bv wel een derde premie geven en, waarom mag alleen een veterinair goed gekeurde hengst al dekken? Denk dat die selectie wel al veel beter is maar er zijn natuurlijk mensen die ook met 3e en 2e premie fokken met hun eigen merrietjes thuis.

Iemand met een derde premie waardig paardje kan hem ook wel binnen trainen en er veel in willen investeren. Dat maakt je selectie niet beter denk ik..

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:15

En dan nog kun je niet zeggen dat een derde premie niet goed is. Ik zie nog veel te veel paardjes van een derde het jaar erop naar een 1e gaan. En dan ook niet weer terug naar een 3e gaan.

Ik vind begin april prima. En als ik een hengst uitzoek, dan weet ik vaak al voor die tijd waar ik heen ga. De nieuwe hengsten weet je vaak ook wel al. Dan wacht ik die nog af na de keuring. Of ik ga voor die jonge hengst het jaar erop.
Persoonlijk zie ik dan het probleem ook niet van deze tijd keuring. Geef mij maar meer kans met mooi weer om te trainen, scheren en wassen. Hihihi

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Hengstenkeuring NMPRS 2018, wie gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:22

De discussie ontstond omdat mensen met hoogdrachtige merries zitten....
En ik vind dat, samen met het maken van hengstkeuzes voor dekkingen, wel een goede reden waardoor het van mij eerder zou mogen. (Maar helaas heb ik dat niet voor het zeggen ;) :P )

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:39

Nou dat kan ik me goed voorstellen linda, vandaar dat ik zoiets had van is een hengstenshow dan geen goede optie maar dan mis je de nieuwe jaargang..

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 20:46

normaal gesproken heb ik de veulens wat later dus dan is er geen probleem met de HK, dit jaar was het even spannend, maar volgend jaar weer wat later dekken ;)

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Hengstenkeuring NMPRS 2018, wie gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:53

Hier ook geen probleem met hoogdrachtige merries. Ik zorg voor een oppas die weet wat ie doet.

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:53

Ik denk dat je bij elke periode wel voor en nadelen kunt vinden. Ik snap ieder zijn standpunt.
Maar een excuus voor verplaatsen om drachtige op het eind lopende merrie eigenaren te ontzien vind ik niet een excuus . De merriehouder kiest er zelf voor om de merrie in die periode te laten bevallen. Je moet bij die beslissing dus ook rekening houden met vroeggeboorte of overlopen. Daar hoeft een ander niet voor te "boeten" lijkt mij.
Persoonlijk vind ik het welzijn van de hengst belangrijker dan de ander aangedragen redenen.

Nogmaals neemt niet weg dat ik elk aangedragen reden begrijp en ook in kan komen.


Indi is kaal. Helaas iets korter geschoren dan de bedoeling. De grote machine miste een schroefje waardoor de messen niet bleven zitten en hij dus ook niet wilde scheren. Dan maar wat kaler..... Hij is zo knap.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Hengstenkeuring NMPRS 2018, wie gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:16

Nou nogmaals Mathilda... april is veulenseizoen, later zit je met andere shows, eerder is over het algemeen nog erg koud voor veulentjes. Dus het “welzijn” van je hengst voorop stellen vind ik echt slaan op niks..... je hengst moet tóch al onder dekens, maart of april maakt daar geen verschil in. Maar veulentjes een maand eerder vind ik wel groot verschil maken.
Maar nogmaals: dat is mijn mening, niet de enige reden die ik aandroeg overigens, en verder kunnen we het toch niet veranderen dus eindeloos discusieren is eigenlijk zinloos (en ja, maak ik mezelf schuldig aan. Ik zal er over ophouden :o )

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 13:22

Nee een maand voor een hengst maakt niet uit. Maar als je het hebt over bv januari of februari dan maakt het wel degelijk verschil. En ik ben het niet met je eens dat april veulenseizoen is. Dat was jaren terug mei juni. De laatste jaren is dat naar voren geschoven als een soort trend. Reden, al veulens hebben voor het showseizoen begint. Zodat je op show kunt zonder bevallend merries. Maar ook dat kun je terug koppelen naar de hengsten keuring.

Dus nogmaals bij elke oplossing zijn voor en nadelen te vinden. En je oppert ze altijd in je eigen voordeel. Dat doet iedereen.

130123

Berichten: 32
Geregistreerd: 05-03-14

Re: Hengstenkeuring NMPRS 2018, wie gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 14:26

Mathilde heb je een foto van knappe indi?? Helemaal niet nieuwschierig hoor hahah

130123

Berichten: 32
Geregistreerd: 05-03-14

Re: Hengstenkeuring NMPRS 2018, wie gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 14:27

Mathilda* soms kan ik die autocorrectie vervloeken...