goed adres om speciale shet te vinden

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jade

goed adres om speciale shet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-17 20:46

over een aantal weken wil ik op zoek naar een maatje voor mijn paard aan mij. Nu heb ik een redelijk dominante merrie die bij de huidige stal bij kennismaking met haar weidegenootjes binnen 3 minuten had besloten dat zij de 3 c ponies bij haar in wei wel een paar rondjes kon laten galopperen ~~}> :=
dus ik ben op zoek naar een 'speciale' shet die vriendelijk is voor mensen en niet te beroerd is om brutale paarden in hun poten te bijten :+
daarnaast zou ik graag twee vliegen in 1 klap willen slaan, en de shet ook misbruiken om mee nemen in de trailer als ik weg moet - mijn paard is enorm op andere paarden gefocust, en ik denk dat zij veel meer rust zou hebben als ze met een 'kudde' onderweg is (mits zij niet de verantwoordelijkheid over die kudde hoeft te nemen).
idealiter zoek ik dus een shet waar ze zich een beetje aan op kan trekken, daarom dacht ik dat het misschien niet zo gek zou zijn om op zoek te gaan naar een wat oudere merrie. nou heb ik echt nul verstand van shetjes, en zou ik het zelf wel prettig vinden om een adres te hebben wat ook graag een goed adres voor hun diertje wil - m.a.w. ik wil m graag terug kunnen brengen als het echt niet blijkt te klikken. is er hier iemand die een goed adres/fokker weet?

Time flies like an arrow, but fruit flies like banana

Onali

Re: goed adres om speciale shet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:56

Je bent afhankelijk van mensen die hun shet verkopen dus euhm, geen idee.

Misschien hebben sommige fokkers wat oudere merries staan die niet meer drachtig zijn, maar ja dan zijn ze vaak toch ook wat ouder en het gebruiksdoel lijkt me dan ook niet eerlijk naar het beestje toe.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-17 22:12

op zich stel ik behalve zo nu en dan in de trailer en gezelschap voor t paard geen eisen aan de shet. zie niet helemaal waarom het gebruiksdoel niet eerlijk zou zijn?
voor de duidelijkheid, mijn merrie heeft altijd in een merriegroep gestaan, en is heel sociaal, maar neemt wel de leiding over als daar ruimte voor is. de paarden die ze totnutoe met rust laat, zijn de oudere merries in een groep.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:14

Zoals je het omschrijft wil je ze voor de leeuwen gooien.....
Is zowiezo handig als je een stukje wei of paddock hoog afzet met draad. Je paard kan er dan niet onderdoor, de shet wel. Dan heeft de shet een safe place.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-17 22:24

ik ga ervanuit, dat als de rangorde is bepaald, de rust ook terugkeert, dat is nu ook zo in de groepen waar ze in heeft gestaan. ze heeft alleen nooit eerder met een shetje gestaan, dus ik weet niet of ze die in eerste instantie de wei uit probeert te jagen, en ik zou liever een shet hebben die de leiding op zich neemt, vandaar mijn vraag naar een bitchy shet. een veilig hoekje voor de eerste periode voor de shet is denk ik sowieso wel een goed idee ja

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:29

Pb kentaro even. Zij fokt shets.

Ik heb daar mijn ruintje vandaan en dat is echt een bijdehand ding naar andere paarden. Komt ook overal mee weg maar o zo lief voor mensen

Daks mijn alles

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:31

Ja maar als het echt mis gaat hoef je die shet ook niet meer terug te geven denk ik. :')

Ik denk dat je er gewoon een zal moeten kopen en dan maar moet zien of het werkt. Inderdaad wel een draad spannen waar de shet onder door kan en je merrie niet. Misschien is de combi met een ruin wel beter of heb je dat wel al uitgeprobeerd?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-17 22:39

nee, ze heeft nog nooit met een ruin samen gestaan, dus dat weet ik niet.
ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ze de shet zou beschadigen, ze is nog nooit gemeen of oneerlijk geweest naar andere paarden, er is er zelfs nog nooit een de wei uitgekomen in haar groep die een klap gehad had, omdat ze gewoon heel duidelijk communiceert. gezien de reacties breng ik het misschien iets te zwaar :+ maar ze vertoont gewoon heel normaal paarden gedrag, ze neemt alleen de leiding als dat kan.
de vorige groep waar ze in stond, stond ze samen met een merrie van 16, dit was vanaf dag 1 het vriendinnetje waar ze achteraan hobbelde, die had heel duidelijk direct de leiding, en dat was ook prima. in de groep waar ze nu staat, staan 2 oudere merries die ze met rust laat, 3 ponietjes die ze de eerste dag heeft weggejaagd en daarna niet meer, en een schimmeltje waar ze naast graast, maar die wel aan de kant gaat als ze op haar afloopt.

@daks, dankje, ga ik doen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:57

Dan is je OP misschien wat misleidend of ik vat het verkeerd op. Mijn indruk was dat je een sociaal moeilijke merrie hebt. Met de leiding nemen is niets mis, elke kudde heeft tenslotte een leider. En een tik bij het inscharen kan natuurlijk altijd. Als je een pony op proef krijgt moet je daar wel afspraken over maken. (sowieso, al is jouw paard nog zo braaf)

Dus ja, als er dan toch niet veel aan de hand is volstaat een sociale dappere shetlander natuurlijk prima. Gewoon wat ponies bekijken, meestal voel je wel aan of het zou passen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:58

Oh ja, neem in elk geval niet nog een pony die dominant is en graag de leider wil zijn. Dat zou eerder problemen kunnen veroorzaken dan een pony die het wel best vind dat iemand anders de baas is.

Succes!

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 08:55

Ik zou opzoek gaan naar een wat grotere maat shetlander, ik heb diverse mini's en shet maar ik zet ze nooit bij grote paarden hoe brutaal ze ook zijn. Het is geen partij voor elkaar en in mijn ogen als het mis gaat..

Daarbij zou ik goed over je idee nadenken, mijn ukkie's breken namelijk de tent af als ze als gezelschap mee gaan en alleen op de trailer moeten blijven, poging tot over de klep willen springen en al..

Je haalt je wellicht een nog zenuwachtiger paard op de hals als het een heel roep concert naar elkaar wordt. Het is altijd leuk een maatje voor je paard maar er kleven ook zeker nadelen aan vast..

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:03

Ik zou precies de mini shet hebben die je zoekt. Helaas kan ik haar niet even brengen vanaf de andere kant van de wereld. :)

Bij ons werkt het wel de mini staat dus in de groep bij een voldbloed, clydsdale en 2 ponys. Ze is klein maar laat zich niet de wei doorjagen. Verder wel sociaal en braaf in de omgang. Zal even zoeken zijn maar je zult er vast een vinden.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

faytjefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:03

Loved you yesterday. Love you still. Always have. Always will.

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:00

Ik denk dat ik de geschikte merrie voor je heb. Stuur me maar een PB :-)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie