Aanmelden shetlander stamboek?

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gydja

Aanmelden shetlander stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-17 10:02

Ik heb een shetlander en ben met haar als (bijna) jaarling naar de keuring geweest, samen met de fokker. Nu een paar jaar later zit ik te denken dat het me eigenlijk wel leuk lijkt om weer met haar aan een keuringen deel te nemen. Zeker na dat ik een paar keer de opmerking heb gehad dat er een keer een veulen bij zou moeten vanwege de afstamming, bouw? Weet niet meer precies wat het was maar ook dat ik gewoon naar keuringen zou moeten gaan en ze daar wel geschikt voor zou zijn.

Als ik dit met haar wil gaan doen is het puur hobbymatig. We hebben geen wens om er een veulen bij te fokken. Mede doordat ze eczeem heeft. Dit is ook direct wel een twijfel punt om de pony wel aan te melden voor het stamboek. De eczeem is verder goed onder controle dankzij 2x per jaar scheren en dekens. Dit is ook weer een twijfel punt, want ik heb begrepen dat ze liever geen geschoren pony's zien. Ik dacht ik kan altijd een kans wagen, pony inschrijven en hopen op het beste en wie weet word het nog wat.

Maar nu mijn vraag, is het wel verstandig? En hoe gaat het inschrijven precies en waar moet ik rekening mee houden?

Mocht het zo ver komen ga ik ook contact opnemen met de fokker hoe het precies allemaal in zijn werk gaat. Maar een beetje voor kennis is prettig.

XxDiandraxX

Re: Aanmelden shetlander stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:09

Ik zelf zou het niet doen. Ik verwacht dat je met een eczemer ook minder punten gaat halen op de keuring als dit zichtbaar is verder zie ik de meerwaarde niet omdat een veulen erbij fokken mijn inziens een absolute no go is.

Maldu(v. Lyckangs Tempo X Sonja v. Jarbo) drachtig van Gamleskolens Thule (17 mei 2021).
Rivas (v. Gjovik X Maldu v. Lyckangs Tempo).
Reesa (Lavi X Sitske van den Bosdries v. Almglimt).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 06:49

Met een geschoren pony op een NSPS keuring komen is vloeken in de kerk.
Maar de meeste merrie keuringen zijn in de zomer, zit ze dan wel in een normale zomervacht?

Bij de stamboekopname moet ze eigenlijk ongeschoren zijn omdat ze graag de vacht erop zien.
Ben toen met mijn merrie geweest die deels geschoren was en dat ging net aan. Keurmeester begreep heel goed waarom ze geschoren was.
Andere ponyeigenaren begonnen te steigeren en te mopperen.
Dus het kan alle kanten opgaan.

[center]Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 09:51

Heb je pony even opgezocht in database van het stamboek, als het tenminste om de zwarte shet in je profiel gaat. Die staat nog ingeschreven in het veulenboek. Als je dit jaar nog naar de premiekeuring wilt zal je pony eerst nog voor stamboekopname moeten. Stamboekopname is een verplichting als je met pony vanaf 3-jarige leeftijd naar de keuring wilt. Daarvoor is het al kort dag, enigst optie is nog de veegdag 6 Mei in Valburg.

Verder mooie manenbos voor exzemer! Als je pony nog zulke manen als op de foto's heeft ziet geen enkel iemand dat je pony exzeem heeft.

De premiekeuringen zijn globaal zo'n beetje in periode van augustus/september, zit je dan pony wel gewoon in zomervacht?

Anders is het wachten tot de nakeuring in oktober en daar heen gaan. Dat is stamboekopname en keuring in 1. Uiteraard dan wel het mooiste als pony nog niet geschoren is.

/3 <:) Strooigoed <:) /3

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-17 16:10

Keet schreef:
Met een geschoren pony op een NSPS keuring komen is vloeken in de kerk.
Maar de meeste merrie keuringen zijn in de zomer, zit ze dan wel in een normale zomervacht?

Bij de stamboekopname moet ze eigenlijk ongeschoren zijn omdat ze graag de vacht erop zien.
Ben toen met mijn merrie geweest die deels geschoren was en dat ging net aan. Keurmeester begreep heel goed waarom ze geschoren was.
Andere ponyeigenaren begonnen te steigeren en te mopperen.
Dus het kan alle kanten opgaan.

Dan zal ik het scheren zo moeten plannen dat het haar weer mooi is terug gegroeid voordat de keuringen zijn. In de zomer heeft ze wel weer een mooi vachtje. Zou ik haar nu nog aanmelden voor de stamboekopname op 6 mei wat ik dus van shetlandfan begrijp is ze wel helemaal een geschoren pony. Ik denk dat ik dan nog een jaar wacht met het inschrijven en eerst vraag of ik een paar keer met de fokker(goede kennis van familie).

shetlandfan schreef:
Heb je pony even opgezocht in database van het stamboek, als het tenminste om de zwarte shet in je profiel gaat. Die staat nog ingeschreven in het veulenboek. Als je dit jaar nog naar de premiekeuring wilt zal je pony eerst nog voor stamboekopname moeten. Stamboekopname is een verplichting als je met pony vanaf 3-jarige leeftijd naar de keuring wilt. Daarvoor is het al kort dag, enigst optie is nog de veegdag 6 Mei in Valburg.

Verder mooie manenbos voor exzemer! Als je pony nog zulke manen als op de foto's heeft ziet geen enkel iemand dat je pony exzeem heeft.

De premiekeuringen zijn globaal zo'n beetje in periode van augustus/september, zit je dan pony wel gewoon in zomervacht?

Anders is het wachten tot de nakeuring in oktober en daar heen gaan. Dat is stamboekopname en keuring in 1. Uiteraard dan wel het mooiste als pony nog niet geschoren is.

Wat tof dat je de pony hebt opgezocht! :D Het gaat inderdaad om de pony op mijn profiel en haar manen zijn zelfs gegroeid haha. Ik was er inderdaad ook achtergekomen dat ze nog ingeschreven staat in het veulenboek. 6 mei gaat heel krap worden en mede doordat de pony 2 week geleden geschoren is en ik dus al begrijp dat scheren een no-go is. De pony heeft in de zomer weer een mooi zomervachtje. We scheren haar omdat ze moeite heeft met uitharen, haren, jeuken, schuren en dat worden dan weer kale plekken. Als we haar scheren schuurt ze minder en heeft ze geen kale plekken. Daarbij had ze tot vorig winter geen waterdichte wintervacht, leek meer op veulenpluis. Dit is het 3e jaar dat we haar scheren en krijgt ze tenminste een fatsoenlijke vacht terug.
Ik heb trouwens op de website van het NSPS gekeken en daar las ik iets over dat ze na 12 jarige leeftijd niet meer mogen deelnemen aan een keuring? Klopt dat?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:21

Ja, tot en met 12 jaar.
De A-tjes worden 10 dit jaar dus zou dit jaar naar de nakeuring(meestal 1e week oktober) voor stamboek opname + premie gaan en volgend jaar naar de gewone premie keuring.

Of toch veegdag proberen en gewone premie keuring dit jaar. Maar ze zijn niet erg enthousiast over geschoren pony's.

Deedee: dressuur Z+16, vaardigheid M+13 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie