[HK]SMP kletstopic 2

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:35

Alf liet huppeltjes zien bij door moeten draven. Daarvoor deed hij het nooit dus ik vertrouwde het niet en dat gevoel klopte natuurlijk helaas. Wil niet zeggen dat alle paarden met een huppeltje een blessure hebben, zou ook best iets rijtechnisch kunnen zijn

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:41

Duvel liep altijd alsof de handrem erop zat en ging dan huppelen als hij moest verruimen. Zal eens kijken of ik er nog filmpjes van heb. Osteoptaat zag er nooit wat aan aan de longe en met monsteren. Heb het rijden toen gefilmd voor de veearts. Heb voor hem voorgevormde en normale borstuigen gehad. Steeds wat anders verzonnen. Verschillende instructeurs erbij gehad en een fysio en een osteopaat. Achteraf was het bij hem toen door zijn achterbenen.

Sakvis heb je een foto van hoe je tuig zit? Misschien zit het niet op de goede hoogste?
Laatst bijgewerkt door Patricia_86 op 07-05-18 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:43

IngridM schreef:
Alf liet huppeltjes zien bij door moeten draven. Daarvoor deed hij het nooit dus ik vertrouwde het niet en dat gevoel klopte natuurlijk helaas. Wil niet zeggen dat alle paarden met een huppeltje een blessure hebben, zou ook best iets rijtechnisch kunnen zijn


Ja is ook zo, maar ik ben er toch voorzichtiger door geworden. Kan ook te weinig spieren/ kracht zijn als ze bijv net voor de wagen staan.

Jorex

Berichten: 9998
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:58

Nou de indeling van SMR wedstrijddag is ook bekend -O-
Ik hoop gewoon dat ik naar een andere klasse mag, want 7.5 jaar menervaring betekent niet meteen dat ik wedstrijden rijd en dus met 1 hand kan mennen of dat Alex verzameld of middendraf kan :')
Alex huppelt gelukkig niet, maar lijkt me dus wel goed om op te gaan letten. Hij hoest nu wel telkens aan het begin van de rit bij de eerste draf 1 of 2 keer en daarna niet weer gelukkig. Net of zit het stof iets te diep ofzo.

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 23:26

Hihi nou Fenna dat wordt oefenen komende weken :+ :')

Jorex

Berichten: 9998
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 23:29

Nee ik ga gewoon zonder pony's heen als ik geen klasse omlaag kan, middendraf zal hij wel nooit kunnen, die beentjes kunnen alleen maar harder niet ruimer, want hij heeft te korte benen daarvoor _O-
Ik ga er niet specifiek op oefenen, misschien 1 of 2 keer een bak huren om het eens door te nemen (vooral voor mijn voorlezer belangrijk ook), maar verder blijf ik gewoon recreatieve buitenmenner.

Lillian__

Berichten: 3279
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 23:32

Een heeeule tijd geleden reed ik een paard bij die deed ook altijd een huppel maken bij het aandraven, bleek dat zijn zadel hem niet lekker zat. verder mankeerde hij niks.

Hopen dat het aan het borsttuig ligt
dit jaar doen we niet mee aan de outdoordag, mijn verzorgster en ik hadden er allebei niet zo´n zin in en de volgende dag word mijn aanwezigheid bij een bruiloft op prijs gesteld :) dus daar ga ik heen.

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 00:04

Hier is dat te ver maar een vriendin gaat er met haar pony heen. Hier het zelfde trouwens @Fennadev, Finn staat 2 jaar voor de wagen maar dressuurmatig moet je er echt weinig van verwachten. Valt misschien wel nog wat uit te halen maar zou daarvoor les moeten nemen.

Jorex

Berichten: 9998
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 00:15

Ik had de jaren ervaring zeg maar ook heel erg verkeerd gelezen. 7 jaar recreatief rondhobbelen is heel wat anders dan 7 jaar intensief wedstrijd rijden en les nemen. Ik ben eigenlijk pas sinds 2 jaar echt wat serieuzer bezig en we hebben allebei gewoon niet zoveel met dressuur. Vaardigheid nog wel, maar daarbij moet ik hem van voren nog meer ruimte durven geven, want hij had er volgens de clinicgeefster in februari wel talent voor. Dat klopt ook wel, Alex is heel meedenkend. Gelukkig nu bij middel ingedeeld, dan kan ik tevreden meedoen zonder dat ik echt het gevoel heb onderaan te eindigen omdat ik te hoog ingedeeld zat. Ik zal eens vragen of ik weer eens de bak kan huren. Want mijn moeder is heel goed in ruim vooruit lezen met proeven en dat moet ik juist niet hebben, middendraf kan ik ook wel onderweg eens vragen tijdens gewone ritjes, al kan ie niet echt verruimen.

Wat leuk lillian, een bruiloft! Snap wel dat dat voorgaat :D

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 08:51

Fijn dat je het om kon wisselen Fenna!

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:07

Even een ego-verhaaltje over het borsttuig-issue. Volgende keer reageer ik weer uitgebreider op jullie belevenissen :7
Bedankt voor jullie reacties over het huppeltje. Ik neem jullie ervaringen zeker mee. Al hoop ik dat het bij ons echt een kwestie is van een ander borsttuig en dat we dan weer probleemloos verder kunnen rijden.
Mocht het geen oplossing zijn dan duiken we de medische molen in. Bij paarden onder het zadel komt een huppeltje vaak door een te krap zadel. Het vermoeden is dat mijn pony weinig ruimte in haar hals heeft en dat daardoor het borstblad op het schoudergewricht drukt (om niet op de luchtpijp te drukken).
Ze heeft ook niet altijd het huppeltje. Als ze door een osteopaat of masseur behandeld is dan kan ik een keer of 3 /4 probleemloos rijden en dan heeft ze een uitgestrekte draf waar menig draver jaloers op kan zijn :) Nu niet. Nu vraag ik om een versnelling in draf en dan krijg ik galop inclusief huppel. De huppel komt ook van voren. het is niet zo dat de hele pony huppelt, enkel de schouder en het hoofd gaan mee in de beweging.
De massagepersoon van laatst vond ook dat ze erg strakke spieren had bij haar borst. De rest was los en haar borstspieren waren flink strak.

Waarom ik dus hier ook vroeg naar problemen met het borsttuig is omdat ik de afgelopen periode al meerdere shetten heb zien huppelen voor de wagen. Ik mag hopen dat niet al die pony's zo'n ernstige blessure hebben als Alf of Duvel.

Verder is de huppel ongeveer een jaar geleden ontstaan. Begin juni 2017 heeft ze toen voor het laatst voor de wagen gestaan. Door omstandigheden en ziekte zijn we in februari weer begonnen met trainen. Pas nu krijg ik weer een huppeltje met rijden. In de tussentijd is ze 3 keer gecontroleerd door een dierenarts/osteopaat en heeft ze recent nog de massagedame gezien. Ik train dus nu absoluut niet verder voor de wagen voordat ik weet wat de oorzaak is. In het andere werk laat ze geen huppels zien.

Patricia, als je nog een filmpje kan vinden van Duvel zijn huppeltjes, graag.

Een goede foto van de huidige hoogte van het borsttuig heb ik niet. Het hangt inmiddels 1 gaatje hoger dan op dit plaatje.
Afbeelding

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 11:03

Even een egopost, want ik heb geen ervaring met huppeltjes of elke andere blessure. Even afkloppen wel.

Gisteren mocht Nick meedoen meedoen met een fotoshoot en heb al een paar foto's binnen. Hij is zo knap! <3 Afbeelding

Zijn voorpluk mag in de zomer fungeren als vliegenmasker en man wat is die dik. :wow:

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 11:14

Fennadev schreef:
Nou de indeling van SMR wedstrijddag is ook bekend -O-
Ik hoop gewoon dat ik naar een andere klasse mag, want 7.5 jaar menervaring betekent niet meteen dat ik wedstrijden rijd en dus met 1 hand kan mennen of dat Alex verzameld of middendraf kan :')
Alex huppelt gelukkig niet, maar lijkt me dus wel goed om op te gaan letten. Hij hoest nu wel telkens aan het begin van de rit bij de eerste draf 1 of 2 keer en daarna niet weer gelukkig. Net of zit het stof iets te diep ofzo.

Er staat gewoon bij als je denkt dat je in een verkeerde klasse zit dat je contact kan opnemen.

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:20

Oh zie dat je al geruild bent Fenna :D

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:38

Aaah knappe foto van Nick!

Ik heb geen ervaring met huppeltjes oid, maar zou het altijd goed laten nakijken.

Ik had eigenlijk afgelopen zondag wedstrijd in Hippolytushoef, was het afgelast doordat het te nat was. Uiteindelijk best blij mee, want wat een hitte :wow:

Ik en Toliene doen dit jaar ook voor het eerst mee met de SMR wedstrijddag. Wij mogen moeilijke klasse. De dressuurproef lijkt erg op de M dressuurproef van de KNHS dus moet voor ons te doen zijn! Ik heb er iig zin in *\o/*

StalNollie

Berichten: 9168
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:18

haaai dames sorry dat het even stil is van mijn kant. lees wel alles netjes bij.
maar ben al 5 dagen op een rij aan het waken op de shet die over datum loopt. haha
slapen in de auto is niet zo goed voor je nachtrust.

verder vorige week gestart met lessen. kleine stapjes maar ik zie wel kleine veranderingen en dat allemaal op je lichaamstaal.

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:47

sorry dames, ik ben de laatste tijd erg druk geweest op paarden en privé gebied maar heb wel alles netjes bij gelezen ...

stal nollie: dat zal best wel ja .... ik zou er ook niet vrolijk van worden om dagen in de auto te moeten slapen

linsey wat leuk starten in de klasse moeilijk, ik doe niet mee met gigant, Ayla leent hem om mee te kunnen doen ;)

nick is wel een knapperd hoor.... heeft hij geen last van zn gewicht (bevangenheid etc?) en staat hij veel op t gras of is hij er zo eentje die dik word van de lucht ?

ervaring met huppeltjes heb ik ook niet echt, t tuig is lastig te beoordelen zo, een ingespannen foto zou meer duidelijkheid scheppen

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:11

Spannend StalNollie!

Klinkt leuk al die voorbereidingen voor de SMR wedstrijddag.
Volgend jaar doe ik ook mee :j

Vandaag heb ik de paardjes kennis laten maken met het trekpaard van m’n vriendin. Wat een verschil! :wow:
Fleurtje veilig achter het draadje gehouden en Cooks wat nader kennis laten maken. Hij vond het er niet veel aan geloof ik haha.
Na zo’n 10 min ‘spelen’ en achter elkaar aan rennen heb ik hem weer uit de wei gehaald (ik was er constant bij).

Echt geen partij voor hem met die megahoeven naast dat kleine lijfje %) ik had meer stress dan hij haha.

Afbeelding

Afbeelding

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 23:13

Lijkt wel een pop zo die ernaast staat!

@Sakvis, kan je vrees ik niet helpen daarin.

Wat hebben jullie als shet proef omheining? Mijn stroom lekt ergens weg maar wil dus naast mijn stroom terug goed krijgen ook de paddock shet proef maken voor als er eens geen stroom is ze alsnog er niet uitkunnen.

Al gedacht aan houten palen er in en gaas er rond maar welke gaas dan met die kleine hoeven. Dacht ook aan pony paddock hekken (of schapenhekken) maar loopt snel op met die van kosten.

Lillian__

Berichten: 3279
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 23:17

Linda hoe gaat het nu met je? al helemaal gesetteld op je eigen plek? hoe is het met sjorsie?

ooh wat leuk cookie met die bels! over het algemeen zijn belsen wel rustig hoor. Floor heeft vanaf zijn 2e tot zijn 7e met een bels gestaan en nooit een trap gehad (terwijl hij wel echt een eikel was naar de bels afentoe := )
vandaag even met floor wezen fietsen en pootjebaden in de krommerijn, en ik kon zelf ook want floor vond het toch wel spannend zo tot zijn buik in het water, maar toen ik ging durfde hij ook en daarna lekker met zijn voorbenen maaien en door het water heen waden. helaas geen foto's gemaakt. gewoon op de oude manier wezen aqua trainen *D

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 07:28

Afbeelding
Caya gisteren haar jaarlijkse controle van de chiropractor. Ze heeft een medical tape gekregen om haar buikspieren te trainen. En ze is op de weegeschaal weer geweest. 214 kilo.
Faya mee Een rondje in de trailer erna Door het dorp. Ze had al zo lang er niet meer in gestaan. Even oefenen maar ging goed. Laatste ritje was de veearts en toen vond ze het niet zo leuk.


Ik zou ook wel een keer lekker Het water in willen met ze :-) hebben wij helaas niet in de buurt. Alleen het strand. Maar dat doen we niet meer ivm honden.

Cooks is wel heel klein zo naast die grote!

Nick is super knap :-)

Lori shet proef geen ervaring mee. Mijne blijven lief achter het draad zelfs als er geen stroom op staat.

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 08:04

Lori een shetproof omheining. Hmm ik heb nu gaas (van dat schapengaas 50cm hoog) én een stroomdraad ervoor op 50cm hoogte.
Andere ideeën zijn zonder gaas, maar 3 draadjes boven elkaar bijvoorbeeld.
Die van mij zijn helaas respectloos voor draad en proberen regelmatig of er nog stroom op staat -O-

Een Belgisch trekpaard die ik bijrijd, kun je rustig tussen 4 prikpaaltjes en strotouwtjes zetten (!). Die haalt het niet in dr hoofd om ook maar in de buurt te komen.

Lillian niet elke bels is rustig := deze dame is ook wel een karaktertje. Echt zo’n gilmerrie.

Patricia dat tape ziet er bijzonder uit! Wist niet dat ze dat voor paarden ook al hadden en deden.
Fijn dat het goed ging met Faya in de trailer.
Ik vind het zo mooi dat je de tijd ervoor neemt en zo rustig opbouwt met haar :j

mirriejj

Berichten: 3605
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:54

Hier ook geen tips voor omheining, hier blijven ze gewoon achter draad, zelfs als er geen stroom op staat.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:41

Laura: hij was toch mooi afgevallen? Alles er weer bij? :D

Sunshinedaan: leuk verschil zo die 2 naast elkaar :-)

Lori; Alf heeft gelukkig geen shet proof omheining nodig. Die blijft netjes achter een draadje. Ook zonder stroom.

Caya medical taping. Wordt steeds vaker gedaan. Ik heb er nooit zo'n vertrouwen in maar dat ligt vast aan mij haha.

Alfje heeft paar dagen niet op gras gestaan ivm angst voor hoefbevangenheid omdat hij pijn had aan zijn pootjes na het inspuiten. Metacam is afgebouwd. Gisteren liep hij goed, ook in draf. Op het harde. En dat op metacam voor 50 kilo. Vandaag kijken op 0 metacam en als hij goed is mag hij lekker weer gras opbouwen. Langzaam aan......

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:05

Hier ook maar voor 2 het nodig, de andere blijven achter 2 draadjes maar hier nu 5 lagen draad en vanaf die 2 kabouters doorhebben dat er niks opstaat duwen ze hun erdoor helaas. Overweeg ook gaas met dan stroom voor of die pony/schapenhekken.