Verzorg shets te dik!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtje03

Verzorg shets te dik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 16:34

Hoi bokkers!
Ik heb sinds kort verzorgshets *\o/*
Het enige probleem is dat ze VEEL te dik zijn en geen ervaring hebben met longeren en grondwerk :=
Mijn vraag is dus aan jullie, hoe leer ik ze het longeren aan?! Of hebben jullie een andere, effectievere of leukere, manier om met ze aan het werk te gaan?
Ze staan nu op een kaal stuk gras en hebben onbeperkt hooi. Ik heb helaas geen bak ter beschikking en kan ook niet op ze rijden :o
Als jullie een ideetje hebben hoor ik het graag!

_00_0

Re: Verzorg shets te dik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:36

Je kan met ze gaan wandelen, hardlopen of fietsen?
mogen ze hun wei uit?

longeren kan je aanleren als je met z'n tweeën bent.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:43

Overleg met de eigenaar over het voer, ga dit niet zelf veranderen of anders doen. Vraag aan de eigenaar of zij wil helpen met het longeren aanleren.

fleurtje03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 18:38

Pelryo schreef:
Je kan met ze gaan wandelen, hardlopen of fietsen?
mogen ze hun wei uit?

longeren kan je aanleren als je met z'n tweeën bent.

Ze mogen hun wei uit, maar kunnen niet appart van elkaar het terrein af, dan worden ze helemaal gek. Hoe kan je het beste longeren aanleren? De eigenaresse wilt helpen waar dat nodig is!

fleurtje03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 18:40

Ellebel123 schreef:
Overleg met de eigenaar over het voer, ga dit niet zelf veranderen of anders doen. Vraag aan de eigenaar of zij wil helpen met het longeren aanleren.

Het voer is al minimaal, zoals ik al zei staan ze op een kale wei met onbeperkt hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:46

Wat goed dat de eigenaresse je wilt helpen en dat jij er iets aan wilt doen +:)+
Wat mijn shets erg leuk vonden was springen (als ze wat minder dik zijn, om op gewicht te blijven en spieren te kweken). Je kunt ze longeren, 1 iemand in het midden en de ander loop tmee op de volte tot ze het snappen.

fleurtje03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 19:03

Danique schreef:
Wat goed dat de eigenaresse je wilt helpen en dat jij er iets aan wilt doen +:)+
Wat mijn shets erg leuk vonden was springen (als ze wat minder dik zijn, om op gewicht te blijven en spieren te kweken). Je kunt ze longeren, 1 iemand in het midden en de ander loop tmee op de volte tot ze het snappen.

Bedankt voor de tip! Zal voorlopig veel gaan wandelen en ga morgen even aan de eigenaresse vragen wanneer ze tijd heeft :j
Over een tijdje kan ik dan ook wel eens kijken of ik met wat sprongetjes kan beginnen!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:30

Je kunt ook prima eentje eerst mee nemen voor een wandeling van 5 minuten en dan de ander, wennen ze meteen ook eraan dat hun vriendje wel eens weg is (en als ze dan al eens gaan gillen is dit niet erg, doen de mijnen ook). Bouw het wandelen buiten de wei trouwens wel op, dus eerst 5 minuten gewoon scheiden (wel in het zicht natuurlijk) en als de ander rustig door gaat met grazen of wat dan ook, heel even met de pony buiten het zicht. Ik zou niet met ze tegelijk gaan wandelen, omdat ik vermoed dat dit twee grote shetlanders zijn en die kunnen beresterk worden en dan sta daar dan als ze al eens besluiten om stout te doen. Verder kun je ze gaan beleren voor de kar in overleg met de eigenaren. Verder kun je vrijheidsdressuur gaan doen in overleg met de eigenaren.

fleurtje03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 06:04

Fennadev schreef:
Je kunt ook prima eentje eerst mee nemen voor een wandeling van 5 minuten en dan de ander, wennen ze meteen ook eraan dat hun vriendje wel eens weg is (en als ze dan al eens gaan gillen is dit niet erg, doen de mijnen ook). Bouw het wandelen buiten de wei trouwens wel op, dus eerst 5 minuten gewoon scheiden (wel in het zicht natuurlijk) en als de ander rustig door gaat met grazen of wat dan ook, heel even met de pony buiten het zicht. Ik zou niet met ze tegelijk gaan wandelen, omdat ik vermoed dat dit twee grote shetlanders zijn en die kunnen beresterk worden en dan sta daar dan als ze al eens besluiten om stout te doen. Verder kun je ze gaan beleren voor de kar in overleg met de eigenaren. Verder kun je vrijheidsdressuur gaan doen in overleg met de eigenaren.

Bedankt voor de tips!
Ik zal ze vandaag eens vijf minuutjes uit elkaar halen, kijken hoe ze daar op reageren :j
De eigenaresse heeft inderdaad met de vorige verzorgster wel eens gehad dat ze werd mee gesleurd, gelukkig wel alles goedgekomen, maar dat is dus de reden dat ze niet met z'n tweeen weg mogen....
Ik kan als ik wat verder ben ook wel eens kijken hoe ze op lange lijnen en vrijheidsdressuur reageren!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 06:28

Paar balkjes of palen op de grond, lange lijnen (nadat ze geleerd hebben wat longeren überhaupt is, zodat je van dat punt door kunt naar figuren lopen aan de lange lijnen), spelletjes, pionnen neerzetten waar ze omheen moeten, paal op de grond met daarop een zeer stevige, houten plaat waardoor je een wipwap effect krijgt, paarden/yogabal, etc. etc.