bit te groot?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rosanne5851

bit te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 17:30

hallo,
wij hebben 3 shetlanders en we hadden een tijdje geleden een hoofdstel gekocht ze zeiden dat het maat shetlander was.
toen wij hem binnen kregen was het hoofdstel zelf te groot.
maar ik doe veel met touw producten dus ik maakte een hoofdstel waar je een bit aan kan vast maken.
we gebruikte gewoon het bit van het hoofdstel.
eerder hebben we met de shetjes nooit een bit ingehad dus we lieten ze wennen met halster er over heen.
maar toen ik even goed keek toen zag ik dat waar het bit buigt in de mond het best ver naar voren zat maar bij de mondhoeken het wel goed zat.
is dat het bit te groot of is dat normaal?

xx

Lindeeee

Re: bit te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 17:41

Misschien heb je een foto voor ons? Dat is makkelijker te beoordelen.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 17:43

Ik zou inderdaad even een foto plaatsen. Maar wij hebben vroeger vaak bitringen moeten kopen voor Shetlanders, als het bit daadwerkelijk te groot is (wat vaak het geval is bij Shetlanders en naar mijn ervaring schuift het zonder ringen ook veel meer door de mond) zal dit moeten helpen.

rosanne5851

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 18:34

Lindeeee schreef:
Misschien heb je een foto voor ons? Dat is makkelijker te beoordelen.

Ik ga morgen een foto maken

rosanne5851

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 18:35

Maanoogje schreef:
Ik zou inderdaad even een foto plaatsen. Maar wij hebben vroeger vaak bitringen moeten kopen voor Shetlanders, als het bit daadwerkelijk te groot is (wat vaak het geval is bij Shetlanders en naar mijn ervaring schuift het zonder ringen ook veel meer door de mond) zal dit moeten helpen.

Omdat ze nog aan het wennen zijn aan het bit doen we er nu nog niks mee alleen in de mond dus ik weet ook niet precies of hij beweegt of niet

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:27

Juist de eerste keren lijkt het mij super belangrijk dat het goed past en niet te dik of groot is.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:28

Je loopt in het begin sowieso meer het risico dat paarden en pony's last krijgen van het bit wat ze hebben. Bij dieren die zo'n ding al gewend zijn zullen ze minder snel een naar gevoel krijgen. Maar als zo'n ding vanaf het begin al te groot is moeten ze een grote stap maken van niets naar veel in hun mond.

rosanne5851

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 20:15

Azmay schreef:
Juist de eerste keren lijkt het mij super belangrijk dat het goed past en niet te dik of groot is.

ja klopt ik wil heel graag dat het ook goed zit als het niet goed zit doe ik het bit ook niet meer in ze mogen geen pijn lijden of dat er iets niet goed zit :j
het beste voor je paard