shetlander inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rosanne5851

shetlander inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 08:12

hey,
ik heb samen met een vriendin al ongeveer 6 jaar 2 verzorg shetlander *\o/*
we zijn er al een tijdje over na aan het denken of we ze willen inrijden.
maar nu weten we het zeker.
de ene shet is 15 en de ander 9 maar alle twee nog in goede staat.
alleen we zijn alle twee te groot voor ze en te zwaar dus willen we ze natuurlijk niet zelf inrijden.
maar ik vroeg me af is het dan mogelijk om ze dan in te rijden op een andere manier en zo ja hoe dan?
wij weten echt niet hoe het gaat uitpakken en om nou een klein kind erop te zetten is ook een beetje zielig :(:)

weet iemand wat?
we willen ze graag trouwens inrijden voor kleinere kinden om een ritje te kunnen maken en wat geld te kunnen verdienen voor de wei waar ze staan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 08:27

Eerst met lange lijnen beginnen, het sturen en de remmen bevestigen. Vervolgens een passend zadeltje (als de zadels te lang zijn zijn de pony's te klein, maar je hebt geen stokmaat vermeld dus geen idee) om ze daar aan te laten wennen. En een volgende stap is inderdaad een handig rijdend kindje om ze in te rijden/ door te rijden. Let hierbij ook goed op het gewicht van het kindje, dit mag maximaal 20% van het gezonde gewicht van de pony zijn. Heeft de pony overgewicht of ondergewicht dan is dit zelfs nog minder.
Dus een pony van 125 kilo kan maximaal (inclusief tuig) 25 kilo dragen. Mijn pony is stokmaat c.a. 90 cm, gezonde gewicht c.a. 125 kilo, dus zijn ruiters mogen niet zwaarder dan 20 kilo zijn wil ik zijn rug heel houden.

Zo heb ik het met mijn shetland pony aangepakt. ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-16 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

maava

Re: shetlander inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 08:30

Vind het heel goed dat jullie realiseren dat jullie te groot zijn en dus een andere oplossing zoeken!
Lange lijnen/longeren klinkt zoals shanna zegt als een goede oplossing. Als tussen stap van het zadel tot kind erop kan je ook nog iets proberen met dood gewicht. Denk dat dummies te groot/duur zijn. Maar door creatief te zijn kan je er vast wel iets voor verzinnen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 08:31

Shanna schreef:
Eerst met lange lijnen beginnen, het sturen en de remmen bevestigen. Vervolgens een passend zadeltje (als de zadels te lang zijn zijn de pony's te klein, maar je hebt geen stokmaat vermeld dus geen idee) om ze daar aan te laten wennen. En een volgende stap is inderdaad een handig rijdend kindje om ze in te rijden/ door te rijden.

Ik ook ongeveer dan. Pony was zo goed aan de hand getraind dat het handige kindje wat ik er op gezet heb zo kon weg rijden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 08:40

Shanna schreef:
Eerst met lange lijnen beginnen, het sturen en de remmen bevestigen. Vervolgens een passend zadeltje (als de zadels te lang zijn zijn de pony's te klein, maar je hebt geen stokmaat vermeld dus geen idee) om ze daar aan te laten wennen. En een volgende stap is inderdaad een handig rijdend kindje om ze in te rijden/ door te rijden. Let hierbij ook goed op het gewicht van het kindje, dit mag maximaal 20% van het gezonde gewicht van de pony zijn. Heeft de pony overgewicht of ondergewicht dan is dit zelfs nog minder.
Dus een pony van 125 kilo kan maximaal (inclusief tuig) 25 kilo dragen. Mijn pony is stokmaat c.a. 90 cm, gezonde gewicht c.a. 125 kilo, dus zijn ruiters mogen niet zwaarder dan 20 kilo zijn wil ik zijn rug heel houden.

Zo heb ik het ook gedaan :)

Denk verder aan de verzekering als je geld gaat vragen aan kindjes om er op te rijden :) Zeker als het om verzorgponys gaat :) dan is de eigenaar van de ponys verantwoordelijk voor de schade als er ongelukken gebeuren.

rosanne5851

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 19:20

Shanna schreef:

wauw dat klinkt echt goed echt een hele goede uitleg *\o/* _/-\o_

rosanne5851

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 19:22

maava schreef:
Vind het heel goed dat jullie realiseren dat jullie te groot zijn en dus een andere oplossing zoeken!
Lange lijnen/longeren klinkt zoals shanna zegt als een goede oplossing. Als tussen stap van het zadel tot kind erop kan je ook nog iets proberen met dood gewicht. Denk dat dummies te groot/duur zijn. Maar door creatief te zijn kan je er vast wel iets voor verzinnen.

ja ze zijn wel heel klein voor ons dat zou echt veel te zielig zijn om er op te rijden het is meer voor kleine kindjes <3 :j

rosanne5851

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 19:25

Keet schreef:
Shanna schreef:

Zo heb ik het ook gedaan :)

Denk verder aan de verzekering als je geld gaat vragen aan kindjes om er op te rijden :) Zeker als het om verzorgponys gaat :) dan is de eigenaar van de ponys verantwoordelijk voor de schade als er ongelukken gebeuren.

ja kopt daar hebben we al deels over na gedacht maar we gaan zoizo nog er goed over praten want het is wel wat :j
maar ze staan in een grote wei in een buurt met veel meer dieren (wel hun eigen wei) maar ze hebben dus ook niet 1 beheerder maar het zijn meer de mensen van de buurt die de weide onderhouden en daarom zouden we ook geld willen verdienen voor daar *\o/* <3

rosanne5851

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 19:26

Sleeper schreef:
Shanna schreef:
Eerst met lange lijnen beginnen, het sturen en de remmen bevestigen. Vervolgens een passend zadeltje (als de zadels te lang zijn zijn de pony's te klein, maar je hebt geen stokmaat vermeld dus geen idee) om ze daar aan te laten wennen. En een volgende stap is inderdaad een handig rijdend kindje om ze in te rijden/ door te rijden.

Ik ook ongeveer dan. Pony was zo goed aan de hand getraind dat het handige kindje wat ik er op gezet heb zo kon weg rijden.

ik hoop dat het bij ons ook zo gaat maar de jongste die is soms nogal eigenwijs dus die moeten we nog veel leren voordat het zo ver is :j

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 19:14

Hier toevallig zelfde vraag. Ik heb een oudere zeer lieve shet die ik als gezelschap gebruik. Maar mijn zoontje wil heel graag op haar rijden. Maar ik klim er zelf echt niet op. Mijn zoon heeft nog geen rij ervaring dus die wil ik niet voor de leeuwen gooien. Een zadel er al wel op gehad en dat gaat wel goed. Kindje erop ook wel. Maar doorrijden is lastig. Dus als er nog een klein handig ruitertje is die het leuk vindt??? Dan heel graag. (ps: jongetje op de foto is te groot en durft ook niet te rijden en het zadeltje is er op gelegd om te passen)
Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:15

Ik heb mijne gewoon ook gelongeerd met slingerende beugels eraan in alle gangen en nu zit er een kindje aan de longeerlijn aan, want dan volgt mijn brave sul mij gewoon. Verder heb ik nu een beter passend zadel (vorige was echt te groot), alleen ik moet nog een dekje aanschaffen. Dus iemand die dekjes weet voor een 10 inch zadel, ik heb al wat gekeken, maar ik wil praktijk ervaringen.

Anoniem

Re: shetlander inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:16

Aan de lange teugel alle hulpen leren en daarnaast gewoon aan de longe zadelmak maken.