Een probleem..

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

MillyH

Een probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 15:29

Hoi iedereen,
Ik heb 2 shetlanders, alleen heb ik nu een probleem.
Als ik met mn ene shetlander weg probeer te gaan van huis lukt dit niet meer omdat ze zo graag terug wil naar haar maatje..

Hierdoor kan ik ook bijna niks meer met haar doen, mennen, wandelen, fietsen enz lukt niet meer..
Heeft iemand een oplossing voor mijn probleem? Dankje!!

Anoniem

Re: Een probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 15:32

Wat doet je Shetlander dan precies als ik dat vragen mag?

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 15:33

ohjajoh6 schreef:
Wat doet je Shetlander dan precies als ik dat vragen mag?

Ze stop gewoon als we 2 meter van huis zijn, verder lopen krijg je haar niet gedaan..
Terug lopen is geen probleem :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 15:38

:') Sorry, maar zie het al helemaal voor mij...

Wat heb je dan al zelf geprobeerd?
Heel flauw misschien, maar ietwat meer daadkracht werkt niet?
Die van mij kan dit ook doen hoor, maar een tikje erbij brengt haar toch echt weer aan het lopen en zodra we uit zicht zijn, ontspant ze weer en is het niet mee willen werken er ook wel weer van af.

Werkt dat nu niet, kun je ook proberen haar om te draaien en haar in haar achteruit, verder van het terrein af zien te krijgen.
Of je gaat gewoon stil staan en blijft daar staan, net zo lang totdat zij het opgeeft en met je verder loopt, maar dan kan je rustig wat te drinken en een pakje brood meenemen de eerste keer, want dat gaat lang duren dan...

Succes!

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 15:46

ohjajoh6 schreef:
:') Sorry, maar zie het al helemaal voor mij...

Wat heb je dan al zelf geprobeerd?
Heel flauw misschien, maar ietwat meer daadkracht werkt niet?
Die van mij kan dit ook doen hoor, maar een tikje erbij brengt haar toch echt weer aan het lopen en zodra we uit zicht zijn, ontspant ze weer en is het niet mee willen werken er ook wel weer van af.

Werkt dat nu niet, kun je ook proberen haar om te draaien en haar in haar achteruit, verder van het terrein af zien te krijgen.
Of je gaat gewoon stil staan en blijft daar staan, net zo lang totdat zij het opgeeft en met je verder loopt, maar dan kan je rustig wat te drinken en een pakje brood meenemen de eerste keer, want dat gaat lang duren dan...

Succes!

Daadkracht heeft geen zin..
achteruit kan ik eventueel proberen, heb ik namelijk nog niet geprobeert!
Blijven wachten ga ik niet meer proberen haha, dat duurde heel wat uurtjes!! :+

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 15:58

Wat ik denk is fat ze het gewoon spannend vind zonder der maatje, het zinn natuurlijk ook kuddedieren.

Probeer eens iemand mee te nemen die de andere pony dan meeneemt.

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 16:00

JenW schreef:
Wat ik denk is fat ze het gewoon spannend vind zonder der maatje, het zinn natuurlijk ook kuddedieren.

Probeer eens iemand mee te nemen die de andere pony dan meeneemt.

Maar wat ik dan niet snap is dat ze het nogmaar sinds 1 week doet, eerst kon ik haar overal mee naar toe nemen zonder problemen..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:01

als je erop zit en ze staken om niets krijgen ze een tikje bij, zo nodig een hardere tik..

wat gebeurd er dan als je een zweepje meeneemt en een tikje bijgeeft?

want je geeft aan werkt niet.. maar over het algemeen is geen enkele pony gecharmeerd van een tik bij als ze weigeren te luisteren. kan mij dus eigenlijk niet zo goed voorstellen dat het dier blijft staan daarna?

als ze het altijd prima deed en ineens niet meer.. zeg ik 'voorjaar in de kop' en gewoon koppig..
dan zul jij gewoon nog iets koppiger moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 18-03-16 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:01

Is er misschien iets gebeurd dat ze nu niet meer durft?

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 16:02

elenaMM77 schreef:
als je erop zit en ze staken om niets krijgen ze een tikje bij, zo nodig een hardere tik..

want je geeft aan werkt niet.. maar over het algemeen is geen enkele pony gecharmeerd van een tik bij als ze weigeren te luisteren. kan mij dus eigenlijk niet zo goed voorstellen dat het dier blijft staan daarna?

Dan heb ik denk ik een hele eigenwijze shetlander :D
Nee een tik, ookal is het een harde maakt haar echt niks uit..
Mijn andere zou er heel anders op reageren

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:02

elenaMM77 schreef:

als ze het altijd prima deed en ineens niet meer.. zeg ik 'voorjaar in de kop' en gewoon koppig..
dan zul jij gewoon nog iets koppiger moeten zijn.

Naar mijn idee bouw je dan alleen maar meer spanning op.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:03

Met brokjes lokken?

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 16:03

JenW schreef:
Is er misschien iets gebeurd dat ze nu niet meer durft?

Zover ik weet is er niks gebeurd waardoor ze niet meer zou durven, ze doet altijd alles super braaf en heeft normaal nooit problemen.

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 16:04

JenW schreef:
Met brokjes lokken?

Voor de eerste paar keren zou ik dit eens kunnen proberen, dankje!

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:05

Als ze stopt gewoon een brokje in je hand houden, en als ze loopt goed belonen.

elenaMM77

als er daadwerkelijk 'spanning' is JenW.
want zoals het leest, is het gewoon koppigheid.

dan is het een kwestie van corrigeren.. want nu is het niet meer van het erf willen, straks niet meer uit de wei willen.

goede duidelijke en getimede correctie levert geen spanning op in principe, maar juist ontspanning, omdat er duidelijkheid is..

TS: en wat als je een tikje bijgeeft op het moment dat ze er aan denkt om stil te staan.. Want het is dat moment waarop ze het nog niet doet, maar zich er klaar voor maakt dat je eigenlijk de pony voor moet zijn.. Dus niet wachten tot het staakmoment, maar op het moment dat je ziet veranderen

genja

Vaak helpt het als eerst iemand met je meewandeld of mee gaat op de fiets. Hebben ze toch wat meer steun aan.

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 16:07

genja schreef:
Vaak helpt het als eerst iemand met je meewandeld of mee gaat op de fiets. Hebben ze toch wat meer steun aan.

Dus ze hebben meer steun eraan als er 2 mensen meelopen?

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 16:07

elenaMM77 schreef:
als er daadwerkelijk 'spanning' is JenW.
want zoals het leest, is het gewoon koppigheid.

dan is het een kwestie van corrigeren.. want nu is het niet meer van het erf willen, straks niet meer uit de wei willen.

goede duidelijke en getimede correctie levert geen spanning op in principe, maar juist ontspanning, omdat er duidelijkheid is..

TS: en wat als je een tikje bijgeeft op het moment dat ze er aan denkt om stil te staan.. Want het is dat moment waarop ze het nog niet doet, maar zich er klaar voor maakt dat je eigenlijk de pony voor moet zijn.. Dus niet wachten tot het staakmoment, maar op het moment dat je ziet veranderen

Ik zal er de volgende keer goed op letten, dankje!!

Iris_VdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:18

Ik heb dit meegemaakt met mijn ene mini, ze wou geen stap vooruit of slenterde enorm, dan een zweep meegenomen maar tot het besef gekomen dat dat niet de oplossing is, dan dwing je ze en het moet ontspannend en leuk blijven. ik heb haar gewoon zes weken laten staan in haar wei en altijd mn andere meegenomen. uiteindelijk nog eens geprobeerd en ze ging spontaan vol enthousiasme weer mee, volgens mij was ze het gewoon even beu