Verschil kleuren Bewijs Van Inschrijving NSPS en registratie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nouska

Verschil kleuren Bewijs Van Inschrijving NSPS en registratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 11:38

Hallo iedereen,

Een kennis van mij in Tsjechië heeft een paar dagen terug een uit Nederland geïmporteerd merrietje gekocht, met een paspoort + BVI van het NSPS.

De merrie is bedoeld als kinderpony, niet om mee te fokken, maar op shetlandershows in dit land worden uiteraard ook rubrieken voor kinderen (young handler, spelletjes enz.) uitgeschreven, dus ze wou de pony hier ook laten inschrijven in het shetland pony stamboek.

Door het Tsjechische stamboek is haar echter inmiddels verteld dat de pony hier niet als Shetland pony geaccepteerd wordt, omdat haar Nederlandse bewijs van inschrijving rood is inplaats van geel of blauw. Bij het NSPS staat de pony alleen in een soort registerboek ingeschreven en ze is dus in principe papierloos of beter gezegd stamboomloos.

Nu vraag ik mij dus af hoe dit systeem nu precies werkt, omdat de pony dus wel een stamboom op het BVI heeft staan, de afstamming is dus gewoon bekend. Ik heb een beetje gegoogled en ontdekte dat er zelfs nog meer kleuren BVI zijn (groen en wit?), maar het is mij zelfs uit het Stamboekreglement niet duidelijk geworden wat een rood BVI nou precies betekent. Kan zo'n pony dus nooit naar een soort basisboek, veulenboek o.i.d gepromoveerd worden, of wel? Onder welke voorwaarden?

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:03

Wat voor registerboek staat er rechts bovenin op het BVI vermeld?
En hoe is de volledige naam van de pony?

In de database van stamboek is wel na te zoeken, welk register en misschien wel te herleiden wat mogelijk reden voor dat register is.

De registers zijn in de loop der jaren nog wel eens aangepast bij het NSPS. Standaard is altijd een gele voor Veulenboek en blauw voor Stamboek. Dit zijn de 2 hoofdregisters voor stamboekshetlanders. Daarnaast zijn er extra registers geweest met BVI's met andere kleuren voor pony's die bijvoorbeeld bij stamboekopname zijn afgekeurd, half papier, etc.

Zo had het NSPS een Bijsectie gekend (wit BVI) en Registerboek (roze/rood BVI).