aantal vraagjes over pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

inverda

aantal vraagjes over pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 10:00

ik heb 150 meter van mijn huis een shetlander staan. deze pony is niet van mijzelf!

het is een shet hengstje van 5 jaar oud.

zomers staat hij dehele dag buiten en snachts binnen.
vaak staat hij vast aan een stik met een longeerlijn er aan waar hij geregeld in vast geknoopt zit. van het zomer lag hij vast waardoor hij ook een dikke wond in zijn linker achterbeen heeft gekregen.
hij heeft 3 weken kreupel gelopen.

nu waren de eigenaren 3week geleden op vakantie en deed de buurvrouw de pony ik was met haar aan het praten en nu bleek dat hij in de winter maar 3 x per week een uur buiten staat op het gras en geen hooi krijgt.

ik voer de pony zelf hooi bij maar alleen savonds en ik zorg dat hij een volle speciekuip met water heeft, want anders heet hij niks.

hij staat in een natte stal vol mest. hooi hebben ze niet, ( neem dat van mijn eigen paarden mee).

ze hebben mij gezegd dat ik hem mag hebben en zij laten hem castreren.
maar goed afspraken nakomen is niet hun sterkste punt.

het paspoort ligt nog bij een dierenarts en zouden ze 2 week geleden halen maar is niet gebeurt afspraak voor castratie is ook nog steeds niet gebeurt.

wat zouden jullie doen?
zou ook graag jullie mening hebben over wat jullie vinden van zijn gewicht.
(foto in pb aangezien ik niet de eigenaar ben)

ik zou hem het liefste er nu al weg halen maar goed hij is hengst en ik heb merries en ruinen. op dit moment heb ik zelf niet het geld voor een castratie en mijn ouders betalen het eten voor de paarden en willen de castratie niet betalen omdat er andere afspraken gemaakt zijn.
we hebben ruimte zat en hij zou na de castratie bij onze shet merrie en shet ruin komen te staan. swinters in de paddock met hooi en zomers snachts in de paddock en overdag op het land.

ik hoor graag jullie meningen

Eirikur

Re: aantal vraagjes over pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:19

Zo te lezen is de situatie waarin hij nu wordt gehouden verre van ideaal, maar (mede door de verzorging die jij hem nu al geeft) niet ernstig genoeg om hem in beslag te kunnen laten nemen.

Tenzij je hem als hengst thuis gescheiden van merries kunt houden, is het niet verstandig om hem daar al weg te halen, voordat de eigenaren de gemaakte afspraken zijn nagekomen. Zij zijn er dan op alle mogelijke manieren "van af" en als afspraken nakomen niet hun sterkste punt is, zullen ze dan de castratie zeker niet meer betalen. Je hebt trouwens zomaar kans dat dat paspoort nog bij de da. ligt omdat er nog een rekening open staat, voor die wond aan zijn been bijvoorbeeld, maar kan natuurlijk ook wat anders zijn.

Alles bij elkaar een lastig verhaal, ook omdat jij afhankelijk bent van waar je ouders wel of niet leuk aan mee willen doen, dus heb zo snel niet een goed advies voor je hoe nu verder te gaan.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:23

tip: stel zeker een contact op. Anders komen zij binnen een jaar aan dat ze hun pony terug willen.

inverda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 11:51

ze willen er echt van af staat hun in de weg en ze willen er geen tijd in steken zeggen ze.
paspoort ligt bij de da vanwege de enting vorig jaar zegt ze.

nouja heb wel stuk land maar goed geen afdak voor hem en land word nu alleen maar modder dus ook niet ideaal dan. het mooiste is dat hij gelijk bij de rest op de paddock kan staan.

ik probeer er nu zoveel mogelijk mee te wandelen, hij zit vol energy. loopt nu weer lekker buiten maar wel aan het touw helaas.

voor de wond is er nooit een da geweest.

nu zijn ze ook dagje weg en laten de dieren achter zonder eten en water ik en de buurvrouw hebben de beesten net gevoerd.

ik ben bang dat zij nooit gaan betalen voor de castratie ( kost 95 euro)dus valt best wel mee.
alleen ik ben nu nog werkloos en kan over 2 week weer aan de slag. dus ga straks even alle paardenspullen die ik over heb te koop zetten, met de hoop dat ik daar een leuk bedrag voor krijg en hem dan kan laten helpen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:55

Misschien is het beter om hier een instatntie over in te lichten. Het is immers niet jouw paard, dus jij zou er ook niet voor hoeven te betalen.
Als hij geen water en voer heeft, dan is dat wel iets waar ze wat mee doen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:00

Wat een sneu verhaal.

Informeer even bij de dierenarts of dat verhaal klopt, kan me niet indenken dat zulke lakse mensen zo'n paardje wel zouden laten enten namelijk :n

Stel een verkoopovereenkomst op waarin zij verklaren het dier aan jou over te dragen.
Willen ze die niet tekenen, gooi het er dan op dat dat verzekeringstechnisch beter is, zodat zij niet aansprakelijk meer zijn als hij uitbreekt en ergens schade aanricht ;)

Als jij hem mag houden van je ouders, wil ik je best die castratiekosten voorschieten :(:)

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:04

Als hij gecastreerd is, kan hij ook niet meteen bij je pony's. (Hormonen dingetje)
En vergeet niet, hij is al (!) 5 en staat altijd alleen.
Het kan goed zijn dat hij alsnog hengsten gedrag gaat vertonen zodra hij bij een andere ruin én 1 merrie komt te staan. Wat als hij je ruin aanvliegt omdat hij de merrie op eist. Dan heb je dus wel een probleem.
Hoe zielig ook, het is misschien niet zo heel simpel. als het lijkt. Ik zou denk ik de dieren bescherming bellen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:36

Shirley schreef:
Informeer even bij de dierenarts of dat verhaal klopt, kan me niet indenken dat zulke lakse mensen zo'n paardje wel zouden laten enten namelijk

Het klopt vast niet, maar dat is tussen de eigenaren en de veearts, die mag daar tegen TS niets over zeggen. Geheimhoudingsplicht enzo.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:22

Eirikur schreef:
Shirley schreef:
Informeer even bij de dierenarts of dat verhaal klopt, kan me niet indenken dat zulke lakse mensen zo'n paardje wel zouden laten enten namelijk

Het klopt vast niet, maar dat is tussen de eigenaren en de veearts, die mag daar tegen TS niets over zeggen. Geheimhoudingsplicht enzo.

Ze mag niet vragen naar medische behandelingen, maar kan toch wel vragen of ze het paspoort op kan halen? ;)

inverda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 14:58

bedankt voor de berichtjes.

er was eerder een vrouw die hem verzorgde en liet hem dus ook enten voor hun. ( maar normaal zou iemand het paspoort niet zoveel maanden bij een DA laten liggen lijkt mij).

mijn ouders vinden het prima als hij erbij komt. we betalen nu zijn voer ook al erbij.
hij komt na de castratie sowieso een maand apart te staan. zo kunnen ze ook al aan elkaar wennen.

mocht hij toch niet bij de shetjes in kunnen kan hij altijd nog bij de anderen in of alles 2 om 2.

net een berichtje gehad dat ik bij een cafe hier om de hoek volgende week kan beginnen dus alvast 1 baantje. en zet ik gelijk geld opzij voor hem. heb hier ook al een deken en alles liggen want die vacht moet er ook af. schuurt zich kapot. en zit onder de mest plekken.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:34

Wat geweldig hoe jij je voor hem in wilt zetten!! _/-\o_
tranen in m'n ogen als ik weer eens lees hoe mensen met hun dieren om kunnen gaan..... -O- :(
Ik hoop van harte dat hij heel erg snel bij jou mag komen!

(en wat een súper lief aanbod van Shirley zeg!! <3 )