Hengstveulen eventueel als dekhengst laten keuren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Hengstveulen eventueel als dekhengst laten keuren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 11:24

Hoi,

Ik heb een heel mooi hengstveulen en wil hem (als hij braaf blijft) het liefste als dekhengst aanhouden. Alleen nu weet ik niet precies wat voor keuringen enzo hij al gehad moet hebben. Zo heeft hij de veulenkeuring niet gedaan, maar is wel een stamboek veulen. Hij schijnt een zeer goede vader en opa van vaders kant te hebben, dus dat is al mooi meegenomen.
Maar moet ik hem nu eerst ook als jaarling en twenter laten keuren, of kan ik gewoon verschijnen op de 3 jarigen keuring en wat gaat dit allemaal kosten?
Ik wil het liefst een uitleg in jip en janneke taal over het keuren, want ik heb dit nog nooit eerder gedaan. Maar met Jorie wil ik het graag gaan overwegen, als hij braaf blijft, want hij is een mooi veulen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:26

Procedures en kosten zijn heel erg afhankelijk van het stamboek waar je hem zou willen laten keuren.
Voor een passend advies is het handig om even te vermelden bij welk stamboek hij ingeschreven is en/of wat zijn afstamming is :)

Edit: zie nu pas dat je dit op het Shetlander deel geplaatst hebt :+ excuus :)*

shetlandfan @ [SMP] Shetlander hengstje naar de keuring

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 11:31

Hij is gewoon NSPS, minimaat.

Zijn moeder is Bibi v/d Berkenheuvel (ik weet dat deze lijn niet erg sterk is aangezien er een hengst inzit die was goedgekeurd, maar daarna ook weer afgekeurd)
Vader is Suprise v/d Toom
Ik weet niet of hij ook op zo'n afstammingssite staat, maar hij heeft wel een veulenpapier en is gewoon onwijs goed gelukt al qua bouw en beweging. Zie m regelmatig met het staartje opzij door het land draven.

Ik wil ook gewoon weten of hij een goede kans zou hebben om door de keuring heen te geraken, maar zoals ik het nu lees in het andere topic, kan ik het beste wachten totdat 2 jaar is en dan naar de keuring gaan voor jonge hengsten en eventueel mijn ruin meenemen voor de lol en premiekeuring als dat tegelijk valt.

sharon2013

Re: Hengstveulen eventueel als dekhengst laten keuren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:09

ik zou even op de website van het NSPS zelf kijken, daar staan onder andere tarieven en de regelementen dus ook omtrent goedkeuring. Ik heb zelf geen NSPS paardjes, dus kan je niet veel meer info geven. ik heb allemaal NMPRS paardjes staan

website van het NSPS: http://shetlandponystamboek.nl/

als je het niet kan vinden/eruit komt misschien even mailen/bellen naar het stamboek.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:44

Ik heb het papier nagekeken en op basis daarvan kan ik zeggen dat je geen enkele schijn van kans maakt.
De afstamming is niet goed genoeg voor een mogelijke dekhengst.

De moeder is een 3e premie merrie en daarmee is eigenlijk je kans al verkeken (met ook 3e premie oma, en 3e premie overgroot oma). De kwaliteit van zo'n moeder en eigenlijk gehele moederlijn is te laag en niet goed genoeg. Daarmee wordt die op papier al direct afgekeurd.

Wil je graag naar keuring dan ruinen en als ruin meenemen. Ook harstikke leuk, veel goedkoper en kun je ook premies behalen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:21

Ik ga helemaal met Shetlandfan mee in deze.

Lekker ruinen en dan als ruin voor de keuring. En wie weet ook in het tuig voor de sport predikaten!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 12:05

In het tuig gaat ie sowieso, naast Alex. Maar dan weet ik dat ook weer, ik wist al dat er een afgekeurde dekhengst in de moederlijn zat.
Ik denk dat ik hem dan maar laat ruinen zodra hij 1 jaar wordt en ik ben nog geen lid van het nsps en heb verder de middelen niet echt dus premiekeuring zit er voorlopig ook nog niet in. Maar hij moet eerst maar eens lekker drie jaar oud worden.