eigen shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gigikuhh

eigen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 17:48

ik krijg dus misschien voor mijn 13de verjaardag een eigen shetlander *\o/*
alleen zou ik graag de kosten willen weten want ik moet het namelijk zelf betalen

ik weet van sommige dingen al wat het hier kost

stalling (met all-in) ; 50 euro pm
hoefsmit ; 15 per keer

borstels heb ik zelf al

ik krijg ongeveer 65 euro zakgeld per maand en heb al gespaard ivm dat een shet iets oploopt
ik heb ook een bak om VD en grondwerk in te trainen (kan ook longeer lijn en zweep lenen)

wat moet ik nog meer allemaal hebben?

(sorry als ik dit verkeerd geplaats heb)

AshleyM

Re: eigen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:57

hoi hoi,

Ik heb 2 ponys aan huis. het is heel verschillende kwa kosten wat je pony kost.
Wat wil je voor pony? merrie hengst ruin? moet hij ook al wat kunnen? moet hij beleerd wezen of een veulen?

Persoonlijk zou ik geen hengst nemen, die krijgen op hun 3e keuren en als het je eerste pony word zou ik voor een wat oudere pony gaan die al wat meer kan.

Maar voor 65 euro kan je mischien je stalling betalen? maar wat nou als hij ziek word en naar de veearts moet??? dat kan ook aardig oplopen? Stalling is per stal verschillend de hoefsmid trouwens ook, ik betaal 25 euro per pony. En waar betaal je het voer van? Wormenkeur? inentingen?

Er komt heel erg veel bij kijken bij een eigen pony hebben.
Ik weet niet of je ouders mee betalen? Maar stel dat je 65 euro per maand krijg, stalling is 50 dan hou je 15 over , en als je pony ziek word dan heb je daar waarschijnlijk geld te kort.

ik snap dat het heel leuk is een eigen pony. maar denk er nog goed overna want het gaat altijd meer kosten als je denkt.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:03

Ga met hierboven mee.
Mijn pony (is dan wel een haflinger) kost heel wat meer dan alleen stalling. Ze wordt om de 3 maanden ontwormd (15,-), elk begin van de zomer ingeënt (zo'n 65,-), halsters etc moet je ook kopen, en aangezien ze in de groei is moet er ook wel eens een zadelmaker langskomen. En stel dat je pony ziek wordt oid. Waar betaal je dat van? Je kan je pony natuurlijk verzekeren, maar dat is ook al gauw 165,- per kwartaal. En wat als de stalling van jou er opeens mee stopt? Waar breng je je pony dan heen, als je een andere stalling (duurder) niet kan betalen. De kosten vallen erg tegen hoor!

Quickstar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:15

Ik zou even kijken mij het topic "Wat kost een paard nu daadwerkelijk". Daar staan van veel mensen wat ze per maand aan hun paard/pony uitgeven. De kosten zijn waarschijnlijk veel hoger dan je had verwacht. Vergeet wormkuur, inenting en tandarts niet. Weet je zeker dat de stalling all-in maar 60 per maand is? Dat lijkt mij heel weinig, ookal is het maar een shetlander. Betalen je ouders alles? Zo niet, wat doe je dan met onverwachte kosten, zoals hierboven al is genoemd? De pony zal ook wat kosten. En wat als je verder wil dan alleen VD? Mennen bijvoorbeeld? Als 13 jarige zal je denk ik niet het geld hebben om al het tuig te kopen.
Er gaat in een eigen pony veel tijd zitten, niet te vergeten. Je moet het leren combineren met school.
Ik zou dus goed met je ouders overleggen hoeveel ze er aan uit willen geven.

AshleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:40

Je kan beter opzoek naar een verzorgpony om er achter te komen of je echt tijd heb. Het is ook harstikke gaaf en harstikke leuk natuurlijk een eigen pony. maar je moet pas een eigen pony kopen als je genoeg geld heb ook voor onverwachte kosten, Er kan altijd wat gebeuren. Ook al geef je hem alle inentingen die er bestaan. Het zou zomaar kunnen dat je op stal aankomt en en je pony wil niet opstaan en wil niet meer eten en drinken. Heeft koorts????Dan moet de veearts komen, en dan moet het niet zo wezen dat je pony naar de veearts moet en je er geen geld voor heb. Dat is niet eerlijk tegen over je pony.

Dit is allemaal niet banketstaaf bedoelt, maar om je te realiseren hoeveel werk een pony is en dat je je er snel op verkijk.

AshleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:41

Je moet hem alles kunnen geven wat hij nodig heeft,

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:21

In de Helpfunctie kun je de antwoorden vinden over veelgestelde vragen over het forum. Het is niet nodig voor deze vragen een topic te openen, daarom hier een slotje ;).