ben verbaasd over prijsverschil shetjes...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

emke2001

ben verbaasd over prijsverschil shetjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 15:01

Hallo shetliefhebbers,

Tijdens mijn zoektocht naar een leuke kleine shetlander verbaas ik me enorm over het prijsverschil dat je tegenkomt...
Ik begrijp dat dit te maken heeft met wel/geen papiertje, leeftijd enz. maar toch lijken er grote verschillen te zijn, zelfs als je specifiek op zoek bent.
Zelf ben ik op zoek naar een wat jonge kleine maat shetlander merrie in de kleur zwart/bont.
Lijkt het maar, of zijn bonte echt een stuk duurder dan bijv. een zwarte of vos kleur..?
Ik speur heel het internet af, maar het valt nog niet zo mee...
Gezondheid en karakter zijn voor mij belangrijker dan bijvoorbeeld een papiertje.
Bij fokkers/stallen lijken ze al helemaal een stuk duurder..
Hoe hebben jullie dit aangepakt, advertentie gevraagd/gezocht plaatsen of zelf op internet zoeken via marktplaats enz.?

Groetjes!

mvdbijl

Re: ben verbaasd over prijsverschil shetjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:00

Een merrie is altijd duurder dan een ruin/hengstje.

Bont zijn ook weer liefhebbers, goed papier betaal je meer voor, net als een goede fokker.

Vaak als je zoekt loop je niet zo tegen iets aan.. Misschien eens wat fokkers aangeven wat je zoekt of zelf een oproepje plaatsen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:03

Je betaald voor een leuk kleurtje al meer dan bv vos of zwart. Een beleerde pony is ook duurder, papieren spelen natuurlijk ook een grote rol en dan hoe braaf t ding is, een beleerde kindershet in eluek kleur is stuk duurder dan een vos hengstje van 2, die krijg je vaak al gratis mee

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:03

Ja er zijn grote prijsverschillen tussen Shetlanders. Voor veel mensen zijn deze dieren niet meer dan goedkope bijzettafeltjes die vooral zo min mogelijk mogen kosten 'want ze hebben toch niets nodig'. Als je een pony bij zo'n persoon koopt betaal je vaak niet de hoofdprijs. Maar er zijn ook mensen die Shetlanders wel als gewoon paarden zien en er ook mee werken (bijvoorbeeld voor de wagen). Deze pony's zijn dan beleerd, goed opvoed etc etc. En vaak wil je als serieuze menner ook een beetje maat hebben. Daar dit gewoon een prijsverschil in.

Maar wat jij zoekt zou opzich niet de hoofdprijs moeten kosten. Mensen fokken tegenwoordig steeds kleiner (zó zonde!) dus daar staat de markt wel vol mee. Zwartbont is echter een kleurtje wat meer gewild is dan een 'saaie' zwarte of vos en wat je ook niet zo vaak ziet als die kleuren.

Stal Liebas fokt zwartbont dus wellicht kun je daar eens kijken.

emke2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 18:52

Voor ons is het gewoon hobby. Ik heb een lieve tinker en we hebben nog een sportpony van mijn dochter. Mijn tinker kan wel een klein vriendinnetje gebruiken, zodat ze samen lekker heel de dag buiten kunnen staan en in de avond op stal. Nu moet mijn tinker vaak eerder naar binnen als we met de pony weg moeten of als het wat minder weer is. Alleen buiten staan vindt meneer maar niks :D
Tja een merrie is dan weer nodig omdat hij met ruinen nog al lomp kan zijn en met merries helemaal niet..
Mennen, fokken enz. allemaal niet de bedoeling, maar veel aandacht geven, knuffelen en mee bezig zijn wel!
En ach als het een beetje een knappert is om te zien, vind ik dat dan wel weer leuk en twee bontjes in de wei lijkt me helemaal leuk :o
Ik heb geen haast en zal inderdaad eens goed rondkijken en navragen her en der.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:26

veel mensen "vergeten" ook nog wel eens wat het fokken van een goed veulen kost, allereerst zorgen dat je een gezonde goedgekeurde merrie hebt(keuring met kosten) , dan zoeken naar de "perfecte" hengst, de dekkosten die soms flink hoog zijn, de chip, aangifte bij het stamboek, ontwormen,enten, bekappen en ga zo maar door, dat heb je niet voor een paar tientjes.....

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:28

Jammer dat je echt een merrie zoekt, heb een leuke (nu nog hengst, wordt geruind) 2,5 jarige staan :P

Prijsverschil is er zeker, hierboven al veel redenen genoemd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:29

Een zwarte kroonmerrie is duurder dan een vos kroonmerrie (over het algemeen), een zwartbonte kroonmerrie is weer duurder, en voor een palomino kroonmerrie mag je helemaal je portemonnee trekken.
Een papierloos zwart hengstveulen pik je voor 25€ op, een zwartbonte voor €50

Puur marktwerking

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:30

een goed paard heeft geen kleur :+

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:33

Ts, gewoon n vraag maar is het dan niet makkelijker om gewoon een bonte te zoeken?(Met goede gezondheid en karakter natuurlijk) ik heb een tijdje een arabier gereden en daar stond een hele leuke bonte, klein beestje kruising met een shet en iets van ijslander als je t hoofd zag.

Een kruising is bij veel mensen nl minder gewilt, maar als knuffelpony prima geschikt

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:32

Ik zie ze weleens hellen. 50,- betaald voor een zwaar vermagerd shetje. Onder de luizen, onder de wormen. Ziek...slechte weerstand. Hoefsmid nooit gezien.
Jaar lang bezig om er iets fatsoenlijks van te maken. Kapitalen uit moeten geven om het beestje op te knappen en te behandelen.
Dan denk ik...spaar dat geld en koop gelijk een fatsoenlijke en gezonde pony bij een betrouwbare fokker.

Veulens gaan hier meestal tussen de 500,-/1000,- weg.
Ze komen elke dag in handen. Zijn voorzien van paspoort en chip. Hebben stamboek( en ook hun ouders). Bekapt en ontwormd. Gewend aan verkeer, trailer, kinderen en honden. Een fijn, sociaal en gezond diertje.
Aankoop is eenmalig, onderhoud elke dag.

Het is dus een bewuste keuze die je daarin moet maken.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:41

jolandje schreef:
een goed paard heeft geen kleur :+

Gelukkig zijn er toch echt genoeg paarden die net zo goed zijn EN het kleurtje hebben. Als iemand op kleur zoekt moet dat dus gewoon kunnen, keuze genoeg namelijk. Misschien alleen iets langer zoeken.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:54

chimello..... :+ betekent grapje :j

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 07:36

jolandje schreef:
chimello..... :+ betekent grapje :j

:D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 07:58

Een veulentje fokken (netjes gechipt, paspoort, ontwormd, bekapt, papiertje) kost als alles mee zit ongeveer 500 euro. Alles wat je minder betaal is verlies voor de fokker. Het gaat dus eigenlijk nergens over dat je overal veel goedkopere kan krijgen, maar dat is de marktwerking.

Bontjes zijn meer gewild dan zwartjes dus daar betaal je simpelweg meer voor. Een echte mini betaal je ook meer voor dan een kleine maatse.

elselianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:23

Ach, ik heb nu ook een pony te koop die niemand wil :+
Bruin, geen papier, hengstje.
Maar hij is zo braaf, op tijd ontwormt, in bezit van paspoort, leuk koppie en een geweldig karakter én goedkoop. Maar op alleen de kleur en het hengst zijn knappen mensen al af.
Terwijl de juiste persoon hier echt een geweldige pony aan heeft.

Ik denk dat je geduld moet hebben voor je zo iets tegenkomt, soms is het ook puur geluk hebben denk ik dan :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:37

Hij heb mijn jaarling Shetlander merrie bij een fokkerij gekocht en betaalde 150 euro. Is echt een prachtig en lief beestje. Wel zwart, niet bont.

emke2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 18:47

ik blijf gewoon zoeken en dan komt er vast een op mijn pad.
En ik begrijp echt dat je ze niet voor een paar euro kunt kopen en dat hoeft ook helemaal niet.
Zwart/bonte hengstjes staan er genoeg en ook hele leuke, helaas vind ik dat risico te groot met mijn tinker. Dat gaat nu ook niet samen met de ruinen en met een merrie is het altijd goed gegaan. Omdat het echt ook zijn nieuwe vriendinnetje moet worden, moet het echt een merrie zijn.

Bedankt voor de reacties.

babbel_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:49

Blijven zoeken! je vind vanzelf wat! maar zoals andere al zeiden de kleur, geslacht en het papiertje zorgen vreselijk voor prijs verschillen!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:53

ik weet niet waar je woont en hoever je wil reizen, maar kijk eens op kapaza.be, daar staan bonte shetjes onder de 300 euro en enkele onder 200 euro.

http://www.kapaza.be/nl/paarden/merriet ... 581113.htm
http://www.kapaza.be/nl/paarden/lieve-b ... 490749.htm
http://www.kapaza.be/nl/paarden/shetlan ... 432446.htm
http://www.kapaza.be/nl/paarden/mooi-sh ... 008458.htm
http://www.kapaza.be/nl/paarden/zwartbo ... 998099.htm
http://www.kapaza.be/nl/paarden/mooi-sh ... 419149.htm

geen foto of kleurvermelding maar wel gratis:
http://www.kapaza.be/nl/paarden/shetlan ... 336926.htm

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:19

emke2001 schreef:
ik blijf gewoon zoeken en dan komt er vast een op mijn pad.
En ik begrijp echt dat je ze niet voor een paar euro kunt kopen en dat hoeft ook helemaal niet.
Zwart/bonte hengstjes staan er genoeg en ook hele leuke, helaas vind ik dat risico te groot met mijn tinker. Dat gaat nu ook niet samen met de ruinen en met een merrie is het altijd goed gegaan. Omdat het echt ook zijn nieuwe vriendinnetje moet worden, moet het echt een merrie zijn.

Bedankt voor de reacties.

Ik heb bijna een jaar gezocht naar mijn huidige pony (had ook wel wat eisen hoor) en heel Nederland doorgereden om proef te rijden enz. Maar uiteindelijk vind je hem hoor! En dat is het wachten ook wel waard. Succes met zoeken.