Fietsen met een shet, conditie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Fietsen met een shet, conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 21:58

Hallo,

Ik heb een hele leuke verzorgshet, hij is braaf, 100% verkeersmak en luistert goed aan de hand. Ideaal om een stukje mee te fietsen dus! Ik heb dit laatst al gedaan en dat ging eigenlijk helemaal goed. Nou wandelen we veel of gaan we aan de lange lijnen naar buiten. Dit is meestal 15-45 minuten en dan veel stappen met afwisselend stukjes draf. Fietsen gaat heel rustig, maar Hippie moet wel constant draven. Zou het voor hem te intensief zijn om dan meteen 20 minuten te gaan fietsen?

Ik doe hem 2x in de week en hij heeft een matige conditie. Ook is hij wat te dik (maar op dieet). Moet ik eerst meer gaan opbouwen? We doen ernaast nog longeren (20 minuutjes meestal) en vrijheidsdressuur.

Alvast bedankt!

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:03

staat hij op stal of op de weide?
En welke dagen verzorg je hem?
Wordt hij daarnaast op andere dagen ook verzorgd/ iets mee gedaan?
Als je gaat fietsen, is hij dan al warm gestapt, en stap je hem rustig uit?

Als hij 20 minuutjes draaft kan dat volgens mij niet zo veel kwaad hoor.
Je hebt hem niet uit het niets uit de weide gepakt, want je bent al eerder bezig geweest met wandelen en lange lijnen training!

Eske_B

Re: Fietsen met een shet, conditie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 22:51

Hij staat momenteel 24/7 buiten in een kleine paddock. Ik verzorg hem maandag en donderdag (hoewel ik officieel de Fries doe... shet van dezelfde eigenaar en vond hem leuk). Wat er voor de rest met hem gebeurd weet ik niet. Niet extreem veel geloof ik :)

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:39

EskeGirl schreef:
Hij staat momenteel 24/7 buiten in een kleine paddock. Ik verzorg hem maandag en donderdag (hoewel ik officieel de Fries doe... shet van dezelfde eigenaar en vond hem leuk). Wat er voor de rest met hem gebeurd weet ik niet. Niet extreem veel geloof ik :)

Oke, want dan beweegt hij iets meet over de hele dag,
En zijn spieren hebben ook wat tijd om te rusten haha.

Ik denk dat het geen probleem is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:48

Je hoeft toch geen 20 minuten te draven?
Ik fiets altijd met die van mij en naast draven en (heel hard :D ) galopperen stappen we ook stukken tussendoor. Goed voor je evenwicht op je fiets en voor het beest ook wel ff lekker.
Ik scheer ze wel altijd trouwens anders is het in de winter echt niet te harden.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:37

Inderdaad, gewoon zover aanpassen dat je kunt stappen. I know, dat is heeel langzaam. Maar het kan wel. Ik neem die van mij altijd tegelijk mee, mijn 2 kabouters. Wij doen ook gewoon alle gangen naast de fiets :j Wel goed instappen en uitstappen.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:26

En je merkt het ook wel aan hem, lijkt me. Loopt hij na 5 minuten draven te pompen en te blazen, en raakt hij kletsnat bezweet, dan heeft hij meer trainingsopbouw nodig. Loopt hij er vrolijk en frisjes bij, dan breidt je het aantal minuten de volgende keer uit.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 08:22

Ik kan met de mijne ook echt niet stappen hoor, dat is veel te langzaam. Dan gaat mijn fiets echt zwabberen en dat is niet prettig voor ons beide. Hij moet dus een halfuur draven, hij raakt er niet eens bezweet van, maar nu is die van mij al aardig op conditie. Dus het kan wel, mits je hem al aardig op conditie hebt, hoe moe raakt hij bv van het longeren? Als hij daar geen 20 minuten draf volhoudt dan lukt dat op de fiets ook niet.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:09

Ik denk dat hij het op zich wel aan kan hoor. Natuurlijk moet je niet opeens 4x per week 20 minuten gaan fietsen maar als je wekelijks het 1x doet kan dat geen kwaad volgens mij.

Ik heb het tenminste ook zo gedaan met mijn shetlander. Had een matige conditie, we wandelden wel veel maar draven deed hij niet veel. Tot ik hem mee nam op de fiets en erachter kwam dat draven net iets makkelijker is dan gewoon stappen. Ik deed het dan ook wel verdelen, dus eerst goed instappen, dan bijvoorbeeld 10 minuten draven, tussendoor 5 minuten stappen en daarna weer draven. Goed opletten maar ik denk dat het geen probleem is :)

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:13

Citaat:
Ik kan met de mijne ook echt niet stappen hoor, dat is veel te langzaam. Dan gaat mijn fiets echt zwabberen en dat is niet prettig voor ons beide

Je kan ook even naast je fiets gaan lopen als je in stap bent. ;-)

Verder kan ik je aanraden om te kijken hoe het gaat. Merk je dat ze moe wordt, dan toch wat meer stukjes stappen. Het schijnt dat je de conditie het beste verbeterd door intervaltraining. Dus een paar minuten lekker doordraven, en dan weer een paar minuten stappen. Hoe lang je beide doet, hangt af van de conditie van je paard.

Veel plezier!!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:14

Ik fietste regelmatig met de ijslander (de andere nooit dat werd geen succes :') ) omdat ik ze ook reed hoefde ik niet op te bouwen. Maar wat je kan doen ik goed instappen, dan 10 minuten draven terwijl jij fietst, dan kan je afstappen en 5 minuten lopen met pony en fiets aan de hand en daarna weer stukje draven terwijl jij op de fiets zit. Gaat dit goed dan kan je dat langzaam uitbouwen naar langere stukken draven en kortere stukken stappen bijvoorbeeld.

Verder gewoon goed kijken naar de pony, snelle ademhaling (het pompen zeg maar) en erg snel bezweet worden zijn wel tekenen dat je iets te veel doet. Nou is het met de wintervacht sowieso wel sneller nat natuurlijk ;)

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:19

ik denk dat het wel kan, maar dat het beter is om de gangen wat af te wisselen... als je nu begint met: een paar minuten draven; dan een paar minuten stappen(langs je fiets lopen); dan weer een paar minuten draven enz. dan bouw je de conditie op en kun je als je dit vaker doet, steeds weer een beetje uitbreiden... en dan uiteindelijk kan hij dit makkelijk! succes!!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:27

Ik vind het altijd fijn om ze dan aan een leadrope naast de fiets te hebben, dan heb je net even meer speling tijdens het stappen. Heb je een fiets met versnellingen? In z'n 1 is het ook makkelijker.
En anders inderdaad oefenen of gewoon lopen naast de fiets. Ik zou namelijk stap/draf wel afwisselen.