Nieuwbie in mini!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Kaat_x

Nieuwbie in mini!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 14:05

Hallo allemaal! :wave:
Vorige winter hebben we na veel wikken en overwegen beslist om mijn kwpn'er Don Amigo aan huis te gaan zetten. Dat betekende dus: piste, stal, weide aan huis! Plaats hier hebben we meer dan genoeg gelukkig en zo begonnen de werken.

Maar natuurlijk wou ik niet dat mijn paard alleen kwam te staan. Na heel veel gediscussieer en hersenspinsels ( :+ ) waren we eruit: 1 of 2 minipaardjes!
Want leuk heb ik ze al altijd gevonden!

Dus hebben we een halfjaar rond te zitten zoeken en kijken op vanalle verkoopssite's, fokkerijen en hobbystalletjes maar nooit echt te mogen toehappen aangezien de stal nog niet af was.

Wel... de stal is bijna af en gisteren kwam er op kapaza een advertentie te staan van een mooi mini merrietje van 1jaar, NMRPS stamboek, 72cm groot, mooi kleurtje ( <3 ) , heel lief en kan goed omgaan met andere paarden...
Wel dat was ze! :P ik was helemaal verliefd en we zijn vandaag gaan kijken. Zaterdag gaan we d'r ophalen! *\o/* *\o/* *\o/*

Afbeelding

alles was er super verzorgd, heel netjes je zag echt dat die mensen er veel mee bezig waren!

Nu natuurlijk heb ik me al wat ingelezen in de minipaardjes.
ik weet onder andere dat mini betekend dat ze max. 86 cm groot zijn en dat ze in alle kleuren zijn toegestaan. AMHA stamboek weet ik is er ook maar veel weet ik er verder niet over buiten dat ze wel wat meer kosten en meestal nog kleiner zijn. Ik heb ook al wat gelezen over dwerggen.

Maar ik wil me dus graag helemaal inlezen in de mini paardjes. :D
Vooral aangezien we haar niet gewoon gekocht hebben om te laten vet worden op weide :')

:list: Bijvoorbeeld over keuringen en hoe je dat dan moet doen? (scheren? , weet dat het eerste stuk van de manen word geschoren :j ) leren staan en meelopen? hoe oud ze hiervoor moeten zijn? heb op het nmrps gelezen dat er ook enters e twenters keuringen worden georganiseerd.

:list: Evt. tips om haar te vervoeren? de eigenaresse heeft een speciale minitrailer , maar dat hebben wij dus niet. We hebben een 1,5 trailer maar gaan voor een stevig tussenschot zorgen en een hooinet om evt wat aan te knabbelen. Het is maar 30 min. rijden.

:list: Hoe hou je ze in conditie? longeren etc? Maar aangezien ze nog jong is is dit natuurlijk nog niet van toepassing, ze moet eerst nog maar wat ouder worden. Maar wil weten voor in de toekomst hoe dat dan gaat? :) vrijspringen, vrijheidsdressuur, grondwerk enz.

:list: verzorging: minipaardje staat al wat in d'r wintervacht :') hebben ze een deken nodig of laat ik ze beter gewoon met haar wintervacht en overleeft ze het dan wel? ze hebben een stal :j

:list: Moesten we ooit een veulentje willen fokken (natuurlijk pas als ze volgroeid is en met hulp ;) waar moeten we dan rekening mee houden?

We hebben de vorige eigenaar al om wat info gevraagd en zei wist wel perfect wat hengsten die heel erg goed bij haar zouden passen moest het zo ver zijn wil zij ons ook wel helpen. Zelf deed ze haar weg omdat ze zelf een hele goede engst heeft maar die was een paar centimeter te groot voor haar, waardoor ze d'r dan toch weg deed.

:)* Even ter info vind ik het zelf heel erg belangrijk dat er niet roekeloos en voor de fun zonder als doel verbetering word gefokt met eender welk dier en al zeker niet met de minipaardjes. Er zijn al genoeg stamboekloze paardjes die ergens slecht eindigen dat is dan ook volledig niet onze bedoeling.
We willen ons goed inlezen en informeren in deze nieuwe hobby en dit met veel passie en op een correcte manier doen. Daarom hierover liever geen opmerkingen. Iedereen is ergens begonnen.

:list: En als allerlaatste: waar kopen jullie jullie halsters want een shetlander halster gaat dat dierlijke koppie toch wel echt niet passen :+
Gelukkig krijgen we al een halstertje mee van de vorige eigenaar en ik heb al een leuke website gevonden ( https://www.minihorseshop.be/ ) maar vind de verzendkosten behoorlijk duur :P (9euro voor een halster dat evenveel waard is :P )
Maar een veulenhalster past een minipaardje dus wel?

Haar ouders, volledige naam en afstamming moeten jullie mij even van onthouden. Die ben ik even kwijt en zaterdag als we haar gaan ophalen krijg ik alles mee :j

Heel erg sorry voor de lange lange tekst! Ik hoop dat jullie me willen helpen en jullie de lange tekst hebben overleefd :')

Alvast bedankt!

Groetjes Kaat
Laatst bijgewerkt door x_Kaat_x op 10-09-15 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Re: Nieuwbie in mini!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:09

leuk merrietje! weet je zeker dat ze valk is?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:16

Mijn shetlander met een smal hoofd heeft ook veulenhalsters om, hij is tussen 83 en 86 cm. Ze overleeft het wel zonder dekens hoor, mijne staat ook al 8 jaar zonder dekens. Zelf maken ze de beste deken aan die er bestaat. Een goede manier om ze in conditie te houden is ook beleren voor de kar ;)

Ze lijkt mij trouwens eerder een zilverappel dan een valk

Coyote

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:18

Set_Elkol schreef:
leuk merrietje! weet je zeker dat ze valk is?

Dit vroeg ik me ook af :o

Ik doe longeren, grondwerk, vrijheidsdressuur, wandelen, lange lijnen en hij is ook beleerd voor de kar en ik vergeet vast wel dingen. Hij is eigenlijk met alles enthousiast en werkt graag.

Veulenhalstertje past (meestal) prima :D

In ieder geval veel plezier gewenst met deze leuke pony!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:18

Edit: Fennadev was mij voor, volgens mij is het ook een zilverappel?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:19

kan zelfs gewoon een zweetvos zijn, ben wel benieuwd naar de ouders en betere foto's :D

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 14:35

ja ik zal binnekort eens beter inlichten, zaterdag zal ik het laten weten! en nee weet het niet zeker :')
maar zaterdag vraag ik het eens voor de zekerheid! maar ik meende dat ze geen zilverappel was. Maar ik zeg het je ik dacht dat ik ietwat wist van kleuren marreuh... duidelijk niet _O-
de eigenaar heeft de advertentie er zo snel afgehaald na we er waren geweest (wat goed is natuurlijk! ) dat ik niet meer kon kijken wat het nu allemaal weer was.

Als ze thuis staat komt de goede camera natuurlijk aan de pas! dit is gsm kwaliteit :j

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 14:40

Op welke leeftijd begin je met beleren voor de kar? Zelf durf ik het niet zo goed omdat ik het nog nooit eerder heb gedaan net als aan de lange lijnen :j

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 15:05

hmm ik heb hier nog wat fototjes maar dek niet dat ze veel duidelijk zijn :+ ze is trouwens echt wel al goed in haar wintervacht :P
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:08

Proficiat met je minipaardje! Ben heel benieuwd naar haar afstamming, als je die kent, laat die zeker weten want daaruit kunnen wij veel informatie krijgen over hoe ze gefokt is. Er zijn inderdaad veel soorten minipaarden, de AMHA zijn zeker niet altijd kleiner zoals je omschrijft, ze mogen gewoon niet groter worden dan 86cm op het laatste maanhaar gemeten. NMPRS ingeschreven mini's mogen tot 106cm gaan. In België is er ook nog het BMP stamboek, dat is het Belgische minipaarden stamboek.

Bij het NMPRS is er een nieuwe regel van kracht dat naast de hengst die goedgekeurd moet zijn, nu ook de merrie een verplichte veterinaire keuring moet ondergaan voor ze veulens met afstamming in paspoort kan voortbrengen. BMP heeft veel minder strenge regels daarin, maar sowieso moet daar ook de hengst zijn goedgekeurd. Belangrijk is wel dat je merrie afstamming op papier heeft staan,... zeker voor haar nakomelingen, zeker een hengstenveulen heeft dat nodig om later goedgekeurd te kunnen worden.

Er worden heel veel shows georganiseerd in het jaar door verschillende clubs en verenigingen of particuliere shows, dus als je er mee wil gaan showen heb je zeker keuze genoeg hoor.

Als je trailer te groot is, kan je balen stro gebruiken om die kleiner te maken voor het vervoer, als je die veilig kan vastzetten is dat handig.

Je kan me altijd PB'en als je specifieke vragen hebt, ik weet niet of je op facebook zit, maar daar is een leuke groep mini paarden waar heel veel fokkers zitten van dit ras, die je zeker kunnen helpen bij al je vragen.

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:26

Gefeliciteerd met je mini paardje! Ze is heel leuk! <3

Bij de minihorseshop heb je inderdaad heel veel leuke spulletjes! (Ik bestel daar ook altijd mijn spulletjes voor onze mini paardjes) er zijn veel halstertje in allerlei maten, ik denk dat je even moet uitvinden welke maat jou mini paardje heeft. ;)
Je kunt inderdaad mee doen volgend jaar aan de twenter keuring van het NMPRS. De NMPRS zomershow is ook heel leuk om mee te doen!
Hier een topic over de zomershow: [SMP] NMPRS Zomershow 2015

Er zijn al een aantal topics gemaakt over de merriekeuring waarin heel veel wordt verteld hoe je je mini paardje kunt voorbereiden voor de keuring: het topic van dit jaar was erg druk! Hier de link: [SMP] NMPRS merriekeuring 29 augustus 2015, wie gaat?
Zoals Laureas als zei, op Facebook zit een groep mensen van het NMPRS.
Veel plezier met je mini! :D

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 21:30

Laureas schreef:
Proficiat met je minipaardje! Ben heel benieuwd naar haar afstamming, als je die kent, laat die zeker weten want daaruit kunnen wij veel informatie krijgen over hoe ze gefokt is. Er zijn inderdaad veel soorten minipaarden, de AMHA zijn zeker niet altijd kleiner zoals je omschrijft, ze mogen gewoon niet groter worden dan 86cm op het laatste maanhaar gemeten. NMPRS ingeschreven mini's mogen tot 106cm gaan. In België is er ook nog het BMP stamboek, dat is het Belgische minipaarden stamboek.

Bij het NMPRS is er een nieuwe regel van kracht dat naast de hengst die goedgekeurd moet zijn, nu ook de merrie een verplichte veterinaire keuring moet ondergaan voor ze veulens met afstamming in paspoort kan voortbrengen. BMP heeft veel minder strenge regels daarin, maar sowieso moet daar ook de hengst zijn goedgekeurd. Belangrijk is wel dat je merrie afstamming op papier heeft staan,... zeker voor haar nakomelingen, zeker een hengstenveulen heeft dat nodig om later goedgekeurd te kunnen worden.

Er worden heel veel shows georganiseerd in het jaar door verschillende clubs en verenigingen of particuliere shows, dus als je er mee wil gaan showen heb je zeker keuze genoeg hoor.

Als je trailer te groot is, kan je balen stro gebruiken om die kleiner te maken voor het vervoer, als je die veilig kan vastzetten is dat handig.

Je kan me altijd PB'en als je specifieke vragen hebt, ik weet niet of je op facebook zit, maar daar is een leuke groep mini paarden waar heel veel fokkers zitten van dit ras, die je zeker kunnen helpen bij al je vragen.

Heel erg bedankt! :D dat is hele nuttige informatie !
Die facebookgroep lijkt me ook echt heel leuk! Ik zal je een pb'tje sturen hiervoor?

En elk paardje kleiner dan 86 cm kan dus ingeschreven worden bij het AMHA? Of moeten hiervoor beide ouders AMHA zijn? Ik weet dat ze 50% AMHA is.
Zaterdag zal ik der hele afstamming laten weten.
Ooh ik kan nu al niet wachten! :D

En moet je echt een showhalster hebben voor deze keuringen? En ze moeten in goede conditie zijn zeker ? Dat stukje manen geschoren? En voor de rest?

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 21:31

Oh dankjewel voor de topics! Ik had ze del al gezien en eens snel doorheen geschild maar dan ga ik ze zeker doorlezen!

Saritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 06:07

Ze zal niet bij het AMHA kunnen ingeschreven worden. Daar heb je inderdaad beide ouders AMHA voor nodig. Ik heb je paardje ook te koop weten staan en ze is wel degelijk valk geboren, maar nu lijkt ze me ook eerder zweetvos ofzo...
Maar door beide ouders te kennen, gaan sommigen onder ons een beter idee krijgen van de kleur die ze kan hebben.

Ik bestel al mijn spullen bij www.minihorse.eu
Veel succes met je meisje!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:51

Leuk ding hoor! Ziet er een lieverd uit.
Valk is ze echter niet. Ze ziet er zweetvos uit maar sowiezo is het een leuk kleurtje en een leuke merrietje om te zien!
Veel geluk ermee!

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 15:26

nee maar zoals @Saritje is ze wel valk geboren... een beetje een toverballetje dus :+ hoe kan dat dan eigenlijk, :')

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:24

Als ze valk is geboren qua kleur dan kun je zweetvos wel uitsluiten, ik vind der sowieso te donker qua vacht om een zweetvos te zijn (misschien een foto vragen van die periode?). Ik gok dan op een zilverappel bruine, aangezien ik niet denk dat ze valk is.
Beleren kan vanaf 3 jaar, ik zou zo iets wel rustig gaan oppakken en onder begeleiding van een ervaren iemand.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 19:29

@fennadev ik zal het morgen eens vragen, of misschien kan ik het wel opzoeken als ik haar ouders weet. ( en volledige naam ) Beleren willen we zowiezo rustig aan doen en zowiezo met hulp want met mennen hebben we 0.0 ervaring :+ maar zoals bij elke ander paard moet dat natuurlijk rustig gebeuren :j haast zit er hier toch niet achter.

Het kan ook zijn dat we haar niet beleren maar dan wel bezighouden met vanale andere dingen zoals vrijheidsdresuur , springen en evt. wat longeerwerk. Maar met dat longeerwerk gaan we ook nog wachten tot ze volgroeid is. Grondwerk kunnen we wel al doen. Dat doe ik met mijn reus ook :)
vooral lekker spelen dus :D

ze is idd echt wel heel donker :j echt zo'n donkere chocolade kleurtje.

Oooh morgen is het zo ver! :):) kan niet wachten! Camera ligt al klaar :Y) *-:)

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 12:08

We zijn opweg naar huis met ons nieuw Mieke! :D
GDF rider's Guilietta is haar volledige naam.
Wat waarschijnlijk word omgedoopt tot julie ofzoiets :+

In haar boekje staat duidelijk dat ze valk is of dat toch was als veulen.

Haar vader is : Sunrise estates knight rider ( zwart Pinto )

Moeder: Chanel van stal Chavaleh ( zwart bruin )

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:33

De moeder is zwart dus niet bruin staat op hun site en de vader is sowieso geen normale zwarte lijkt me eerder een smokey of grullo dus dan zou smokey of grullo kunnen maar hij heeft ook lichte manen dus sluit zilver zeker niet uit. Valk is uitgesloten. Zweetvos hangt van de verstopte vos genen af.
Ik heb verder niet naar afstamming gekeken.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 12-09-15 19:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:36

valk kan niet als het zwart x smoky is want dan heb je geen bruin/ agouti gen.

de vader is niet gewoon zwart, raar dat dat op de site staat. Moeilijk te beoordelen omdat hij geschoren is overigens. Hij zou zilver of creme kunnen dragen. (maar zie geen zilver in zijn stamboom volgens mij)

Moeder lijkt me inderdaad wel echt gewoon zwart.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 14:53

ik heb betere foto's en bij nader inzien... vind ik der toch wel meer valk maar doordar haar manen aan de bovenkant zo licht lijken op de foto's van mijn gsm met het felle zonlicht..
ik laat je zo de foto's zien!

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 15:18

Hier een paar fototjes! :D <3

de eerste kennismaking met onze hond veel te enthousiaste hond Mona :+
Afbeelding

lekker knabbelen aan het gras, we konden haar nog niet loslaten omdat de draad voor het weitje nog niet stond :P
Afbeelding

En vandaag staat ze al lekker te grazen in de wei. Ze staat wel lekker bo (beetje te dik :') )
Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:21

Het is een knap poppetje maar de kleur blijft twijfelachtig hihi :D

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:21

Een valk zou zwartere manen hebben, ik weet wel dat Rider, de vader een smokey black is. Dus ik denk wel dat hij het creme gen heeft doorgegeven, en misschien is deze dan ook een smokey.