Shetlander longeren met bijzet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mira283Jarig

Shetlander longeren met bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 20:10

Even een vraag, ik hbe een mini van 80 cm die ik zo nu en dan eens met een bijzetje longeer net als een groot paard. Nu kwam een vriendin van mij met het volgende of het wel kan zo'n kleine pony met een kort nekje of die ooit wel normaal kan nageven. Dus is mijn vraag ben ik bezig met niets of is het wel degelijk nuttig voor mijn uk?

haf_sjakie

Re: Shetlander longeren met bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:17

Ben zoiezo van mening dat longeren met bijzet nooit goed is, voor geen enkel paard.

Greeeett

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:28

Ja het moet wel kunnen, alleen wel rekening houden met hoe slap/strak je hem zet.

Mira283Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 22:54

Ik longeer met een touwtje en die staat eigenlijk nooit strak hij moet het zelf gaan uitzoeken. Begrens wel maar hij loopt niet met de kin op de borst

@Haf_sjakie waarom dan niet?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:43

Ik longeer wel eens met een touwtje, maar veel vaker met een dubbele longe.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:18

Ik longeer ook wel eens met een touwtje, Alex merkt dan dat ie beter/lekkerder gaat lopen en past dit nu ook toe als ie voor me uit loopt aan de lange lijnen (Dan gaat hij ook met zijn hoofdje omlaag) en de paar keer dat hij nu voor de kar heeft gestaan, loopt hij ook lekker met zijn hoofdje laag. Ik begrens m altijd net iets voor de loodlijn, zolang ze niet achter de loodlijn kruipen, kan het prima.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:19

Ik longeer met de FRA longeerhulp van bij MHS.. zit helemaal los en voldoende ruimte om zelf te kiezen of ze met hun hoofd wat de lucht in gaan of netjes in de aanleuning te lopen.
Kan wel een foto trekken mocht je dat willen.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:09

LauLauu schreef:
Ik longeer met de FRA longeerhulp van bij MHS.. zit helemaal los en voldoende ruimte om zelf te kiezen of ze met hun hoofd wat de lucht in gaan of netjes in de aanleuning te lopen.

Afbeelding

Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:25

Ik heb 2x gelongeerd met een longeerhulp, maar beide pony's (ervaren wedstrijd pony's met ruime ervaring met verschillende vormen van bijzetjes) vonden het verschrikkelijk. Iedere pas een ruk in hun mond.

Je kan het op deze foto's ook mooi zien, als links voor naar achter gaat krijgen ze links een ruk en word rechts los gegooid en andersom.

Een touwtje, simpele bijzet teugel of elastiek/halsverlenger vind ik dan veel fijnere opties.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 07:55

Ik heb voor zowel mijn grote paarden als de kleintjes zo longeerhulp maar ze ervaren het allemaal als onprettig.. Indd hoe los je hem ook zet hij maakt bij iedere pas contact met de mond, dat doe je met rijden toch ook niet?

Je moet vind ik goed kunnen zien wat een natuurlijk aanleuning is en waarmee je het paardje niet overvraagt.

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:06

Ik longeer nooit zonder singel, en voorheen met elastiek, omdat dit meer rekt. Ben geen fan van touwtjes over de rug. Vind dat allemaal te vast, en er komt op de verkeerde punten druk (dwang) Je ziet dat mijn elastiek los hangt en de pony de ruimte heeft. Heb dit enkel in het begin gebruikt omdat ze de neiging had haar hoofd heel hoog te dragen. Inmiddels zijn we wat stapjes verder, en longeer ik enkel nog met kaptoom, en zonder elastiek, omdat ze nu uitzichzelf al vrij netjes loopt.
De touwtjes gaan mee met de beweging van je pony, waardoor je een beetje een zaag effect in de mond krijgt, dus ben hier absoluut geen fan van. Ik zou een singeltje aanschaffen, en de ringen gebruiken die erop zitten. En ook een kleine pony met een korte nek kan prima na geven! Is goed voor nek en rug.

xpgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:16

Ik longeer mijn pony met pessoa teugel, werk prima! Doet zijn achterhand er mooi bij en kan nu ook goed stelling vragen! Inderdaad niet te strak zetten, mijn pony wordt helemaal gek dan en wilt alleen maar rennen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:25

LauLauu schreef:

ik heb begrepen dat dit ook geen fijne druk op de schoft is, hoe meer foto's ik er van zie, hoe verschrikkelijker ik het vind....heb het idee dat het voor het dier niks is

ik gebruik zelf dubbele lijnen

Mira283Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 19:04

Zijn dus hele erg veel opties dus. Die longeerhulp heb ik ook geprobeerd nou ik had een pony die compleet in de stress schoot en alleen maar wou rennen

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:12

mwahh.. kan best wel hoor! zoals je het nu doet is naar mijn mening prima...

Mira283Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 19:48

Ik zet hem net zo bij als Tolbergfan. Gaat prima nu maar een passoa zat ik ook aan te denken maar waat vind ik die mini maatjes?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:53

haf_sjakie schreef:
Ben zoiezo van mening dat longeren met bijzet nooit goed is, voor geen enkel paard.

Hier ben ik het mee eens. Een paard moet uitzich zelf de ontspanning opzoeken en niet in een gedwongen houden worden gezet. Ook al heb je de bijzet nog zo los.