Shetlander alleen in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley1210

Shetlander alleen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 22:30

heey!!

Eind september komt ons Shetlander hengstje bij ons wonen van 4,5 maand.
Nu wil ik geitjes een varkentje en een tweede shet erbij in. Maar wat is het beste de pony's tegelijke tijd bij elkaar zetten of kan je ook de ene pony eind september en de andere bijvoorbeeld pas in januari? Dit omdat ik dacht als ze meteen samen staan gaat het beter want als de ene er langer staat en de tweede komt erbij gaat het minder goed omdat ze dan rangen gaan bepalen.
Laatst bijgewerkt door balance op 08-08-15 03:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [b][/b] verwijderd naar gewone tekst

MissBmx

Re: Shetlander alleen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:34

Uh pardon, dat je er überhaupt over nadenkt om een veulen van 4,5 maand alleen zonder soort genootjes te laten staan. Natuurlijk is het veel beter om 2 pony's samen te plaatsen, varkens en geiten heeft een veulen niks aan, ze moeten pony kunnen zijn en lekker spelen met soortgenootjes.

Heeft niks met rangorde te maken met het welzijn van een veulen

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:36

4,5 maand. Zou je hem niet nog 1,5 maand bij z'n moeder laten staan? En verder, je denkt er over om een veulen van september tot januari alleen te laten staan?

Misschien nog even boekjes gaan lezen ipv een pony aan schaffen.. -O-

Of is dit kwestie "vakantie-tijd", gezien dit je eerste bericht is.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:37

Ik ben het eens met bovenstaand, verder vind ik 4,5 maand ook wel erg aan de vroege kant om dan al bij de moeder weg te halen. Heb je niet de keuze om wat langer te wachten?

edit: is net hierboven al gezegd

Ashley1210

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 22:51

Wauw wat een felle berichten, ik denk vraag gewoon even hoe jullie er over denken. Zit nog niet zo lang op bokt. Zal de volgende keer eerst nadenken voor ik er wat op zet.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:52

Bokt is altijd fel als het gaat om de welzijn van de beestjes :)
Een veulen van 4.5 maand wil je nog geen dag alleen zetten. Dus lekker opzoek naar 2 shetjes.

Ashley1210

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 22:54

Ik ben ook druk opzoek, vind twee ook leuker! Maar was gewoon benieuwd. En heb tijd geleden bokt aangemaakt en sinds gisteren zit ik er een beetje op rond te kijken en onderzoeken hoe het werkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:55

4,5 maand is veel te jong. Minimaal 6 maanden hanteren! Daarbij ben je imo nog niet klaar voor een eigen pony als je de basisbehoefte niet kunt benoemen van je toekomstige pony.

Het is verstandiger om hem naar een opfok te brengen of ervoor te zorgen dat hij bij voorkeur bij oudere pony's komt te staan. Zo leert hij nog manieren. Een leeftijdsgenoot is leuk om te spelen maar kan problemen opleveren.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:56

Ik ben fel omdat ik er behoorlijk van schrik dat iemand een veulen van 4,5 maand wil plaatsen bij een geit en een varken en denkt dat dat genoeg zal zijn.
Ik verbaas me er echt of waarom mensen een dier aanschaffen voordat ze zich inlezen, zo ingewikkeld is het niet als je die vraag alleen al op google had ingetypt of een willekeurig paardenboek had gelezen dat had je die kennis hoogst waarschijnlijk al gehad

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:53

Mijne staat ook al vanaf 5 maand oud alleen, heeft ie niks ernstigs aan overgehouden, maar dat is inderdaad wel sterk af te raden(don't judge me, ik was 11 jaar en wilde een pony dus mijn ouders kochten een 5 maanden oud shetlandhengstveulen omdat die lekker goedkoop zijn). Ik mag nu eindelijk een tweede erbij zetten(na lang zeuren en een belofte om zowel de aanschafskosten als de castratie van het nieuwe dier te betalen en de ontwormingen), heb er al eentje op het oog en nu maar hopen dat de mijne na 8 jaar alleen nog andere paarden goed verstaat(hij kon al deze tijd wel door het hek heen met twee andere shetten snuffelen en ja, met hen samen laat hij duidelijk kudde gedrag zien) Waarom komt die ander pas in januari als ik vragen mag?

TS heeft pb aangezien ik niet alles aan iedereen openbaar wil maken.

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:05

Niet iedereen heeft de keus om een veulen langer bij de moeder te laten lopen, als de merrie houder het veulen met 4.5 maand speent heeft ts daar niets tegen in te brengen. Niet kopen zou een optie zijn maar dit weerhoud de merrie houder er waarschijnlijk niet van om het veulen te spenen.

Waarom toch elke keer die felle reacties? Het is toch ook mogelijk om de vraag te beantwoorden zonder iemand zo aan te vallen.

Er zijn meer manieren om paarden te houden en iedereen hier op bokt denkt dat hij/zij goed voor zijn/haar paard is. Waarom worden mensen niet in hun waarde gelaten, en waarom wil iedereen zijn of haar manier van paarden houden toch altijd zo opdringen.

Natuurlijk is het beter pony's met twee te houden, maar dat kan toch ook op een gewone manier gezegd worden!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:23

TS informeert toch ook maar gewoon? Ze vraagt wat het slimste is omdat ze nog opzoek is naar een 2de pony.

TS ik zou vragen of veulen nog zolang bij de moeder mag blijven tot jij een 2de paardje erbij hebt. Als het 2 jonkies zijn hebben ze ook meteen steun aan elkaar als ze ineenkeer zonder moeder vallen op een onbekend gebied.