knieën op slot + artrose, en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_S

knieën op slot + artrose, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 20:40

Ongeveer 1,5 jaar geleden heb ik mijn minipaardje verkocht. Ze had lichte vorm van artrose in haar voorbeen en haar achter knie op slot. Toen ik haar kocht had ze al last van haar knie op slot. Ik liet haar altijd binnndoor zetten door de hoefsmid, ze had dan nog zelden last. Ze liep ineens kreupel, foto's laten maken n er was artrose te zien. Toen op mijn huidige stal kon ze niet op de wei en dat vond ik sneu. Dat was de hoofdreden dat ik haar verkocht. Zodat ze lekker op de wei kon genieten met soortgenoten.

Nu staat ze te koop en wil ik haar terug nemen. Velen proberen het uit mijn hoofd te praten. Ze heeft namelijk een zwangerschap achter de rug en is opnieuw drachtig voor 2016. Mensen zeggen dat ik me een hoop dierenarts kosten bezorg. Doordat ze nu zwakkere achterhand heeft door de dracht en knieën op slot. Helaas is de eigenaar de afspraken niet nagekomen die er gemaakt waren. Ik wilde niet dat ze gedekt zou worden. Nu heeft ze overigens niet 1 knie maar 2 knieën op slot... Sinds de verkoop is haar lichamelijke conditie nog meer achteruit gegaan. Mijn stal houder zegt dat ik geheid hoge dierenarts kosten ga krijgen. De 2 zwangerschappen hebben daar vooral aan meegeholpen..

Wat denken jullie? Wat kan ik doen met haar en voor hoe lang? Ze is nu rond de 6 jaar. Ik heb zo'n band gehad met haar en heb altijd spijt gehad van de verkoop...
Laatst bijgewerkt door Manon_S op 30-07-15 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:47

Manon_S schreef:
Ongeveer 1,5 jaar geleden heb ik mijn minipaardje verkocht. Ze had lichte vorm van artrose in haar voorbeen en haar achter knie op slot. Toen ik haar kocht had ze al last van haar knie op slot. Ik liet haar altijd binnndoor zetten door de hoefsmid, ze had dan nog zelden last. Ze liep ineens kreupel, foto's laten maken n er was artrose te zien. Toen op mijn huidige stal kon ze niet op de wei en dat vond ik sneu. Dat was de hoofdreden dat ik haar verkocht. Zodat ze lekker op de wei kon genieten met soortgenoten.

Nu staat ze te koop en wil ik haar terug nemen. Velen proberen het uit mijn hoofd te praten. Ze heeft namelijk een zwangerschap achter de rug en is opnieuw drachtig voor 2016. Mensen zeggen dat ik me een hoop dierenarts kosten bezorg. Doordat ze nu zwakkere achterhand heeft door de dracht en knieën op slot. Helaas is de eigenaar de afspraken niet nagekomen die er gemaakt waren. Ik wilde niet dat ze gedekt zou worden. Nu heeft ze overigens niet 1 knie maar 2 knieën op slot...

Wat denken jullie? Wat kan ik doen met haar en voor hoe lang? Ze is nu rond de 6 jaar. Ik heb zo'n band gehad met haar en heb altijd spijt gehad van de verkoop...

Als binnendoor zetten niet voldoende helpt kun je de kniebanden ook laten inspuiten dat lost het meestal wel op.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:49

Die knieën zijn erfelijk, dus het dekken van zo een merrie is zeker onverstandig. Ik heb zelf ooit moeder en dochter gekocht die het beide na koop ook bleken te hebben, dochter is zelfs geopereerd er aan. Moeder is verkocht als kinderpony en maakt nu al de 3e generatie bixie ruiter erg gelukkig. Als fokmerries had ik haar nooit verkocht en heb bij verkoop een briefje in haar paspoort gedaan, ze is gelukkig altijd eerlijk verkocht (pony mankeerd zelfs meer dan dat, maar doet het prima met de juiste zorg).

Voor artrose is rustig aan bewegen vaak alleen maar goed. Voor knieën die op slot schieten ook. Geen wilde beweging, maar dressuurmatig of buiten ritten kan prima. Natuurlijk wel afhankelijk van hoe erg het is. 6 is eigenlijk nog hartstikke jong.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 20:53

Maar zijn haar botten niet te erg beschadigd door het op slot slaan? Ik hield haar altijd slank, binnendoor bekappen, achterhand goed trainen en toen had ze bijna haar knie niet op slot. Nu heeft ze een dracht achter de rug, werd ze zwaarder waardoor haar knie vaker op slot ging.. is er dan niet veel kapot? Ik vind het lastig..

Manon_S

Re: knieën op slot + artrose, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 20:58

@ Dennis: ik heb gezegd bij de verkoop je mag haar niet dekken ivm knie op slot en artrose.. Helaas doen mensen toch waar ze zelf in hebben. Dat is ook de reden dat ik haar terug wil. Ik wil haar graag een goed leven bieden waar er rekening wordt gehouden met haar gezondheid. Toen ik haar had heb ik er alles aan gedaan zodat ze geen last van haar knie zou hebben. Het doet me zeer dat ze er nu zoveel last van heeft...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:59

Hoeft niet, kan wel. Weer sterk maken en zorgen dat ze mooi slank is is wel het beste.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 21:04

En dan nog de lichte vorm van artrose... is deze heftiger geworden na de dracht door extra gewicht? Ze is namelijk opnieuw drachtig.. veulen blijft van deze eigenaar.

Vind jij dat ik haar moet terug nemen? Wat voor toekomst heeft ze?
Laatst bijgewerkt door Manon_S op 30-07-15 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:05

Manon_S schreef:
Maar zijn haar botten niet te erg beschadigd door het op slot slaan? Ik hield haar altijd slank, binnendoor bekappen, achterhand goed trainen en toen had ze bijna haar knie niet op slot. Nu heeft ze een dracht achter de rug, werd ze zwaarder waardoor haar knie vaker op slot ging.. is er dan niet veel kapot? Ik vind het lastig..

Welnee, knieën slaan op slot omdat paarden het vermogen hebben om staand te slapen. Als nu de spieren wat te slap zijn om hem weer goed te trekken blijft hij op slot staan. Is over het algemeen niets ernstigs. Dravers hebben het aan de lopende band. Inspuiten en de benen binnendoor laten zetten is meestal wel de oplossing.