nmprs naar de keuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mvdbijl

nmprs naar de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 13:16

Even een vraag voor mensen die meer ervaring bij het nmprs hebben.

Een heeeele tijd geleden ben ik met mijn eerste nmprs ruintje toen nog via de fokker met hem op de nmprs keuring geweest. Nu leek het me leuk mijn andere ruintje ook eens mee te nemen.

De eerste stap is lijkt mij lid worden, paardje op naam zetten en hem inschrijven voor de merriekeuring? Als ik het goed begrijp gaan de ruinen bij het nmprs daar naar de keuring in augustus?

Het lijkt me iig leuk om lid te zijn om zo ook wat meer info te krijgen over de andere dagen die er zijn, helaas lukt het ons door ander evenement niet 11 juli naar de dag in Bunschoten te komen.

linda2008

Re: nmprs naar de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:41

wellicht 27 juni naar de enter/twenter keuring?

eerste stap is inderdaad zelf lid worden en de paardjes overschrijven :j

Meer info kan ik je helaas niet verschaffen, sorry

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 15:05

Merries en ruinen gaan idd 29 augustus voorgesteld op de keuring.

Eerst moet je smorgens langs een dierenarts die kijkt of je paardje wel gezond is en geen slechte knieën, onder of overbeet heeft.

Later moet je de ring in. Moet je je paardje voorstellen in stap en draf en opstellen voor de jury.
ongeveer zoals op de foto. Achterbenen iets onder het lichaam uit. Voetjes netjes langs elkaar. Liefst halsje mooi strekken op een manier dat de hals er het beste uitziet.

Afbeelding

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 15:12

Ik volg dit topic even mee, ik ga met onze 2 veulentjes die dit jaar zijn geboren naar de merrie keuring. Luna2006, je kunt een veulen dat niet laten doen lijkt me, weet jij toevallig hoe een veulen dan de ring in moet? Ik ga in ieder-geval Magnum laten scheren, heb jij nog verdere tips hoe je het best kan voorbereiden op de keuring? :D De moeders moeten niet worden gekeurd.

Ts, is het niet leuk als je naar de NMPRS zomershow gaat? Het is daar altijd heel gezellig. En je kunt er mee doen met een ruin. Of was dat de dag die je niet kon?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 15:22

Qua veulens heb ik geen ervaring. Ben zelf echt heel erg beginnend. (heb 3 shows gedaan) en ga dit jaar ook de eerste keer merriekeuring met de merrie op de foto.
Veelal lopen de veulens los mee met de moeder. Opstellen weet ik niet precies hoe dat gaat bij de veulens.
Scheren is altijd een pluspunt, is niet verplicht maar het toont veel netter.

Qua het leren van opstellen ben ik begonnen met ze eerst te leren stilstaan in de juist houding. Echt tot langer als 5 minuten in dezelfde houding. heb hier dan ook het commando "staan" op toegepast. Daarna ben ik er de hals bij gaan leren opzetten door middel van een snoepje. Kan je ook de ring in nemen maar mag absoluut niet gezien worden door de jury dus houdt het echt in de palm van je hand!

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 19:34

Veulens lopen naast de moeder de ring in, dan doen de meesten het halster af of touwtje los en moeten ze naast moeder de draf laten zien maar soms wordt dit dus een solo-draf of solo (ren) galop voor moeders uit maar daar kijkt de jury doorheen, het zijn tenslotte nog maar veulens. Opstellen is dan ook lastig, probeer om je veulen naast de moeder te laten staan zodat de jury het ook goed in stilstand kan zien.
Ik zou allebei je veulens scheren; er is tegenwoordig nagenoeg niemand meer die de veulens niet scheert en je geeft je veulen dan in ieder geval geen "achterstand"door bv een rommelige veulenvacht. Het toont gewoon ook wat luxer en daar is het NMPRS natuurlijk wel naar op zoek.

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 20:07

Oke, bedankt!
Ben ik weer wat wijzer geworden, het is ook mijn eerste keer. Wij hoeven niet perse de 1e premie, wij doen gewoon eens voor de lol mee. :D

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 14:22

Citaat:
Ts, is het niet leuk als je naar de NMPRS zomershow gaat? Het is daar altijd heel gezellig. En je kunt er mee doen met een ruin. Of was dat de dag die je niet kon?

Klopt 11 juli valt samen met jubileum in ermelo van de fjordenpaarden.

Ik ben toen mijn jongens veulentjes waren wel naar de keuring geweest maar dat is een aantal jaar geleden.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 14:23

Moeten paarden die al eerder gekeurd zijn ook bij de da langs komen?

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:10

Nee als ze al stamboek opgenomen zijn niet.