Het verhaal achter Jopie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snippie

Het verhaal achter Jopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 18:10

Hey, ik zit hier nu net op Bokt en op mijn vorige topic (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1846128&view=unread#unread al een opmerking over Jopie's gezondheid gehad. Tja, daar ga ik nu dan maar één en ander over uitleggen.

Jopie stond 4 jaar geleden bij ons in het dorp, ik zat toen net een jaartje op paardrijden en zocht een leuke pony om van te leren.
Ik ben nogal verlegen en ben dus samen met een paar vriendinnetjes op pad gegaan om een leuke verzorgpony te zoeken.
Er zijn niet veel pony's in ons dorp, dus dan kwamen we toch maar uit op 'die ene oude shet'.
De eigenaren zijn al best oud (inmiddels is de vrouw overleden) en eigenlijk diende de pony als grasmaaiertje, ze hebben hem al sinds hij een veulentje is en de pony vind het niet erg.
Tonnetje rond, grote haarbol en vreselijk vies.
Maar toch kerngezond; De eigenaren zorgen goed voor de pony, met uitzondering op het borstelen.
Hele aardige mensen ook.
En natuurlijk mocht ik de pony verzorgen.

Hij heette Jopie, nu nog steeds.
De man heet Joop, daarom dus.
En nu heet hij nog steeds Jopie.
Waarom? Hij heeft 3 weken Peggy geheten, maar daar luisterde hij niet naar...
Hij luisterde alleen naar Jopie :j

De eerste weken heeft hij me gehapt, getrapt en was hij gemeen, maar ik bleef toch volhouden.
Met hulp van de eigenaren natuurlijk, longeren, borstelen, wandelen, maar nog nooit gereden.
Dat maar eens oefenen, dan!
Ik was helemaal geen goede ruiter, dus hope dat hij lief was.
En dat was hij.
Je kon zo zien dat hij het rijden gewend was, gewoon lekker rondjes sjokken in het weiland.
Een echte bak hadden ze niet.

Twee jaar lang heb ik zo voor Jopie gezorgd, zonder de ziektes enzo van hem te weten.
Toen ik bijna 10 jaar was, wist ik daar al een stuk meer over.
Mijn beste vriendin heeft een eigen pony en rijd al sinds haar vierde.
Zij wist er dus een stuk meer vanaf dan ik.
Ze keek naar hem en vroeg zich af of Jopie wel ontwormd werd.
Ik had geen idee wat dat inhield.
Het bleek dat hij geen wormenkuur kreeg, vaak kreupel was en een flinke hoefzweer had.
Ik vraag me nog steeds af hoe hij al die tijd zo dapper is geweest en de eigenaren niks hebben opgemerkt.

Dat werd dus gezonder aan de slag:
Ik en mijn vrienden hebben Jopie eens flink onder handen genomen.
We hebben er voor gezorgd dat hij ontwormd werd, de eigenaren hebben de hoefzweer weg laten halen, ik en mijn vriendin zijn elke dag flink gaan borstelen, we hebben hem met hulp van de eigenaren zelfs netjes geschoren!
Natuurlijk is hij ook op dieet gezet.
Een hele verbetering dus!

Nu ben ik bijna 13 en vorig jaar gebeurde er iets naars, maar ook iets fijns.
De vrouw van de eigenaar overleed.
De man was ook al erg oud en aangezien ik elke dag bij Jopie kwam, zorgde hij er eigenlijk helemaal niet meer voor.
Hij wou Jopie in laten slapen, omdat hij best oud is en nog steeds ongezond.
Mijn ouders hebben overlegd met de eigenaar of ze niet een nieuwe eigenaar konden vinden...
En dat was niet zo moeilijk! ;)

Nu staat hij te genieten van zijn oude dagje op een pensionstal in mijn dorp, hij is sinds bijna 7 maanden mijn eigen pony.
Eigenlijk heeft hij nog best veel energie.
Lekker rennen, springen, vrijheidsdressuur, hij vind alles goed.
Maar hij loopt nog steeds regelmatig kreupel en van de buitenkant ziet hij er gewoon niet uit.
Je zou denken dat hij nog steeds verwaarloost word, wat zeker niet het geval is.
Hij hersteld heel moeilijk, maarja, wat anders, bij een pony die meer dan 15 jaar op een weilandje heeft gestaan?
Ik weet niet hoe lang hij nog leeft...
Hij kijkt heel dof uit zijn ogen en is gewoon nog heel, tja, verwaarloost, tenminste, zo ziet hij er uit.
Maar toch is hij heel vaak superblij; Hij eet goed, heeft veel energie als ik s' ochtens op stal kom en hinnikt nog steeds naar de merries.

Afbeelding
Meest recente foto die ik van hem heb.

Afbeelding
:+

Afbeelding
Hij lijkt ook nogal raar op zijn hoeven te staan. De dierenarts kan er niks aan vinden, hij heeft er ook geen last van. De laatste 9 maanden is hij niet kreupel of ziek meer geweest.

Nou had ik nog een klein vraagje:
Kan ik hier nog meer aan doen? Ik bedoel, ik heb heel veel geld aan behandelingen enzo besteed en de dierenarts komt echt best vaak langs, maar buiten lekker verwennen enzo om... Wat zou hij fijn vinden?

Ik wil liever niet afgekraakt worden, ik wil alleen maar tips. Niet gaan zeggen dat hij nog mishandeld word, hij heeft het supergoed. Dus, ik denk dat jullie wel snappen dat ik niet van gemene reacties houd!

alice0cullen

Re: Het verhaal achter Jopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:19

Ik zou hem goed onder controle van de dierenarts houden, en de hoefsmid mee laten kijken en ga dan op hun adviezen af.

Snippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 13:42

Niemand anders? ;)

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:46

Super dat je hem een goede oude dag bezorgd. Hoe oud is hij? Ik denk met veel TLC ook al een hoop doet.