wat kost een shetlander veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

wat kost een shetlander veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:09

Hallo bokkers,

Heb een beetje rondgesnuffeld op "shetlanders en minipaarden", maar vind enkel topics over wat een volwassen shet zoal kost.

We hebben 2 volwassen shetlanders, zonder papieren, dus hier ken ik de gangbare prijzen ongeveer wel van.

Nu krijg ik in augustus een kindje, en het leek mij leuk om (binnen x aantal tijd) op zoek te gaan naar een shetlandveulentje dat ook in 2015 geboren is. Zodat ze samen kunnen opgroeien zeg maar :)

Maar: wat is nu een normale prijs voor zo'n veulen? Hoeveel voor een veulen met papieren van de fokker bv, en hoeveel voor een particulier veulen zonder papieren? Ben gewoon op zoek naar een indicatie, uiteraard zit er een marge op :)

Alvast bedankt!

Sky_As

Re: wat kost een shetlander veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:15

Hengstveulens zonder papier €0 -250
Hengstveulens met papier € 25 - 500
Merrieveulens zonder papier 25 - 300
Merrieveulens met papier 50 - 750

Uiteraard zitten er altijd uitschieters bij! ik heb gehoord dat er een tijd was dat bijv. bonte shetlanders voor VEEL (enkele duizenden guldens/euro's) geld naar bijv. Italie gingen.
Maar prijzen hierboven zijn gemiddeld genomen, en dan uiteraard afhankelijk van kleur/bouw/ of je hem op een paardenmarkt koopt, of particulier via marktplaats bijv.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:16

voor een hengstje met papier van fokker 50,00 / 75,00
Voor een merrie met papier van fokker ongeveer 125,00 (wel beetje afhankelijk van 'speciale' kleur en grote maat kunnen iets duurder zijn)

xjamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:18

Ik heb er pas nog een verkocht voor een tientje :')

Het scheelt ook veel als je naar die kleinere (paarden)markten gaat. die bv 1x in de maand worden gehouden.
Prijs ligt daar lager als op internet of een bekendere paardenmarkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:23

Geweldig bedankt allemaal! :) Dat geeft al een duidelijk beeld.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:10

@ Sky_As: Je stel het wel heel rooskleurig voor hoor, die hoge prijzen zie ik echt niet zomaar gebeuren of je moet wel echt iets heel extreem speciaals hebben (maar in die prijsklasse zitten zowat geen kopers, dus dat soort pony's staan vaak lang te koop).

Kentaro geeft een meer reëel beeld.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:20

Ik geef een breed beeld weer, Meestal koop je een shetlander onder de 100 euro.
Maar als je iets speciaals ziet/wilt hebben, betaal je daar ook voor....
Ben het met jullie eens hoor, maar vraagprijzen liggen natuurlijk heel variërend. (En wat ze er uiteindelijk voor krijgen is natuurlijk ten tweede).
Echter ben ik wel van mening, dat de aankoopprijs niet het grootste euvel moet zijn. Een shetlander van 20 euro, kost net zoveel in onderhoud als 1 van 300 euro.

Dus als je verliefd wordt op een dier, zou ik ze nooit op 50 of 100 euro laten staan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:44

Ik laat de juiste ook niet staan om een paar euro en heb wel bedragen betaald waarvan mensen zeide dat ik gek was. Maar de praktijk is toch dat er weinig mensen zijn die dat doen omdat er zo enorm veel te koop staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:51

Een breed beeld is prima hoor, zoals ik al zei: een indicatie is voldoende :) zo krijg ik toch een idee van wat "normaal" is en voorkom je misschien bedrogen uit te komen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:55

Normaal: Als jij graag een veulentje wil waar je kindje mee op moet groeien, zou ik zelf kijken voor een veulen bij een particulier vandaan waarvan je weet dat deze altijd in de hand geweest is (dat wat je ze de eerste paar weken leert, heb je een leven lang plezier van).
Waarvan de ouders bekend zijn (ivm evt. erfelijke afwijkingen) en ook qua gezondheid goed bijgehouden zijn.

Maar dit vooral omdat het klinkt alsof je een "extra" gezinslid voor langere termijn zoekt en niet eentje die na een paar maanden weer weg gaat/moet.

Ik denk als je een budget uit trekt van rond de 100 euro, je een heel leuk veulen kunt kopen (zou zelf voor een hengstje gaan en deze laten castreren). Papier heb je bij een hengst/ruin niet nodig, aanvragen kost meer als het beestje waard is.... (Daarom wordt het vaak ook niet gedaan).

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:00

Mijn verzorgshetje van toen bijna een jaar oud kostte 50 euro. Een merrie zonder papier..

nonosb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:05

Bij ons in de buurt gratis af te halen..

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:10

80 cent de kilo :P

Ik zou voor een papierloos shetlanderveulen trouwens wel naar een handelaar of boer gaan, daar betaal je er vaak minder voor dan bij een particulier die er emotionele waarde aan hecht.

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:11

Tjah ik heb zelf verhalen gehoord van een hengst veulen, voor de prijs van een kop koffie
Of een merrie voor de prijs van een gebakje met slagroom en een kop koffie..
Als he geluk hebt vind je ze vast wel gratis ;)
Afhankelijk van wat je wil ect

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:30

Hengstveulens kun je gratis halen ..
Merrieveulens laat in het jaar overigens ook.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:52

Zonder papier krijg je ze bij een pakje boter onderhand.

Ik heb ooit een shet hengstje gekocht van een paar weekies oud ( jaaa liep nog maanden bij mama voor ie naar mij kwam ) :p hier zaten goede papieren bij en ik had er 125 euro voor betaald :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 14:34

Die prijzen vallen best mee, al heb je natuurlijk uitschieters. Ik heb voor mijn papierloze Shetlanderhengst destijds €50,00 betaald. Er stonden er toen ook gratis op de Boktmarkt, maar ik vond het fijn dat dit veulen bij bekenden vandaan kwam en ik zijn ouders ken(de).

Het is maar wat de gek ervoor wil geven tegenwoordig.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:40

Toevallig stuit ik op dit topic ik ben opzoek naar een hengst veulen. Op marktplaats vind ik niks. Waar moet ik zoeken?

spruitje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:47

Kermis schreef:
Toevallig stuit ik op dit topic ik ben opzoek naar een hengst veulen. Op marktplaats vind ik niks. Waar moet ik zoeken?

als België niet te ver is Op kapaza

xFace

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:39

Toevallig hebben wij nu een super leuk hengstje te koop staan, je kunt me daarvoor een pb'tje sturen.