Hoe twee hengsten samen houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pandakaas

Hoe twee hengsten samen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 21:04

Ik zit een beetje in een dilemma en ben erg benieuwd naar tips/meningen hoe jullie dit aan zouden pakken/oplossen.

Om de situatie te schetsen, ik heb 2 hengstjes (2 jaar en 1 jaar), een ruintje en 4 merries. We hebben 1 groot weiland dat verdeeld is in 2 weilanden en 2 paddocks naast elkaar waarvan 1 met grote schuilstal.

Het gaat in dit geval om de hengstjes.
Het 2jarige hengstje heeft altijd samen gestaan met een ander hengstje die even oud was. Ze waren altijd aan het stoeien/spelen en de beste maatjes. Deze is pas verkocht en nu staat het hengstje bij de ruin wat prima gaat. De hengstjes kennen elkaar wel en hebben al eerder samen gestaan. Maar omdat de 1jarige nogal zwak bij ons kwam hebben we hem er tussen uit gehaald omdat hij op dat moment het stoeien/spelen niet aankon. Nu is hij weer helemaal fit en zou hem graag weer bij de ruin en hengst zetten.

Dit hebben we een paar keer geprobeerd, maar de 2jarige blijft maar achter de jaarling aan jagen/rennen. Hij kan zich hier niet tegen weren en hebben ze dus maar weer uit elkaar gehaald. Helaas gaat het lastig worden om de wei zo in te delen dat er 3 groepjes kunnen staan.

Dus ik ben erg benieuwd hoe jullie dit aan zouden pakken. Ik lees toch regelmatig dat hengstjes gewoon samen staan. De jaarling er toch bij zetten en het een paar dagen aankijken? Of toch beslissen er 1 te verkopen..? Op het moment dekken ze zo ie zo nog niet, dus over de merries zouden ze in princiepe nog geen ruzie kunnen krijgen. Deze worden tevens in mei allemaal gedekt door een andere hengst, dus als het goed is zullen er geen hengstige merries lopen in de zomer. Het gaat nu even om een voorlopige oplossing!

Graag hoor ik ervaringen in van de praktijk hoe of wat jullie zouden doen :)

Anoniem

Re: Hoe twee hengsten samen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:25

Ik heb een dekhengst en die stond in de winter bij zijn zoon en in de zomer bij de merries
Tegen de tijd dat het voorjaar werd begon hij te jagen op de ruin en haalde ik ze uit elkaar. Ook als hij bij de merries liep wilde hij de ruin er niet bij hebben

Er zullen genoeg voorbeelden zijn van hengsten of hengsten en ruinen die bij elkaar lopen. Maar als het niet werkt dan werkt het niet en kun je ze beter castreren of scheiden

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:32

Ik vraag me sterk af of dit nou aan t geslacht ligt. Als jaarlinger ruin was geweest had die 2 jarige ook wel gejaagd, en andersom denk ik ook wel.

Iig heb ik hier 2 bij elkaar gehad, 3 jarige en 10 jarige dekhengst en daar nog een 5 jarige ruintje bij, en die oude had al 7 jaar alleen gestaan.
En ja, het was even ruzie, week lang onder begeleiding paar uur samen gezet, maar binnen notime waren juist die twee hengsten dikke maatjes en stonden ze dag en nacht samen in stal + uitloop.

Dus, ik zou ze gewoon bij elkaar zetten, onder begeleiding met genoeg afleiding.
Persoonlijk zou ik waarschijnlijk eerst de jaarlinger bij de ruin zetten, als dat goed klikt, dan heeft ie iig een maatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:34

Waar het vaak fout gaat is de aanwezigheid van merries
Hengsten worden nu eenmaal hormoonbommen met merries in de buurt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:37

[***] schreef:
Waar het vaak fout gaat is de aanwezigheid van merries
Hengsten worden nu eenmaal hormoonbommen met merries in de buurt

Yup. Zonder merries kan bijna alles.

Alhoewel hier dus ook gewoon een merrie naast staat. Maar dat zal niet bij elke hengst kunnen. Die van mij is nogal homo, dat scheelt een boel.

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 16:02

Bedankt voor de reacties! :)

Ik ben me er zeker van bewust dat het er niet makkelijker op is dat er merries in de buurt zijn. Ik wil graag 1 van de hengsten houden voor het fokken, maar dat hangt er natuurlijk vanaf hoe ze uitgroeien of ze goedgekeurd worden uiteindelijk. In de toekomst zal er zo ie zo dus 1 verkocht worden, alleen op het moment willen we graag van beide kijken hoe ze uitgroeien en of ze inderdaad goedgekeurd worden of niet.

Kijk, wat niet gaat gaat niet en dan zal er 1 weg moeten als we geen oplossing vinden. Ik ga niet wachten tot ze elkaar echt in de manen vliegen en de dierenarts moet komen, daar heb ik ook geen zin in. Het jaarling hengstje kan prima bij de ruin staan, dit geeft geen problemen die hebben vaker samen gestaan. Misschien gaan we dan inderdaad maar kijken of het onder begeleiding met rustig op bouwen lukt!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:20

Kan je ze niet op een kleiner stukje zetten? Of samen in een stal om te wennen of jaagt de oudere dan ook achter de jaarling aan? Heb je geen volwassen hengst die de tweejarige even op zn plek kan zetten?

Heb hier 4 hengsten van 2 tot 10 jaar en 2 ruinen bij elkaar lopen. Een grote familie <3 Staan geen merries bij of omheen en dat werkt heel goed. Nieuwe dieren zet ik altijd gewoon bij de groep, in het begin willen ze wel eens jagen maar vooral als de nieuwe dominant is. De hierarchie is heel duidelijk en ze pikken het niet als er eentje bij komt die denkt de baas te kunnen zijn. Jonge dieren nemen ze gigantisch in bescherming. Ze moeten even wennen (draadje ertussen of eerst koppelen aan 1 ander dier) maar daarna gaat het super.

Afbeelding
<3

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 12:49

Bedankt voor je reactie! :) Ik zal hier altijd merries in de buurt hebben, dus heb toch besloten de keuze te maken de oudere hengst te verkopen.
Hij kan prima samen staan met anderen, maar niet met een hengstje waar merries in de buurt zijn. Ik ben gewoon van mening dat ze wel contact met andere nodig hebben en dat lukt hier gewoon in deze situatie helaas niet. Daarom vind ik apart in een weitje zetten ook niet op oplossing. Dus denk zelf dat dit de beste beslissing is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:32

En castreren?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:37

Als je toch al je merries laat dekken kun je de jaarling ook nog een jaartje bij de merries houden en ondertussen kijken welke van de 2 het knapste uitgroeit. dan hoef je deze beslissing pas volgend jaar te nemen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:07

Het ligt echt per geval eraan.. Ik heb hier mijn hengst Benjamin welke erg dominant is, achter veulentjes en jaarlingen blijft hij constant aanstappen(aanjagen). Hij heeft echt een maatje met weerstand nodig dus stond helaas vaak alleen. Nu kwam er voor de handel een 3 jarig hengstje en die was best dominant(geen andere paarden gewend) dus dacht gooi hem bij een merrie en jaarling erbij die zet hem wel op zijn plek.. Helaas hij bleef tekeer gaan en de merrie die normaal echt hoog in rang staat werd ondergesneeuwd.
Toen was het tijd om toch maar eens Benjamin te proberen en die heeft hem echt op zijn plek gezet al had die er ook moeite mee.. Nu zijn het dikke maatjes en het stoeien gaat er nog steeds ruig aan toe, magoed ze moeten wel een beetje paard kunnen zijn :)

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:11

Wij hebben op onze stal, een 3 jarige dekhengst staan... en twee twee jarige hengsten. Staan gewoon bij elkaar. Gaat allemaal prima. Spelen met elkaar. Zomers stond de dekhengst bij de merrie's en tegen het eind van het seizoen ging hij weer bij de hengten. Was even rangorde bepalen, maar al gauw weer dikke maatjes.