Om de situatie te schetsen, ik heb 2 hengstjes (2 jaar en 1 jaar), een ruintje en 4 merries. We hebben 1 groot weiland dat verdeeld is in 2 weilanden en 2 paddocks naast elkaar waarvan 1 met grote schuilstal.
Het gaat in dit geval om de hengstjes.
Het 2jarige hengstje heeft altijd samen gestaan met een ander hengstje die even oud was. Ze waren altijd aan het stoeien/spelen en de beste maatjes. Deze is pas verkocht en nu staat het hengstje bij de ruin wat prima gaat. De hengstjes kennen elkaar wel en hebben al eerder samen gestaan. Maar omdat de 1jarige nogal zwak bij ons kwam hebben we hem er tussen uit gehaald omdat hij op dat moment het stoeien/spelen niet aankon. Nu is hij weer helemaal fit en zou hem graag weer bij de ruin en hengst zetten.
Dit hebben we een paar keer geprobeerd, maar de 2jarige blijft maar achter de jaarling aan jagen/rennen. Hij kan zich hier niet tegen weren en hebben ze dus maar weer uit elkaar gehaald. Helaas gaat het lastig worden om de wei zo in te delen dat er 3 groepjes kunnen staan.
Dus ik ben erg benieuwd hoe jullie dit aan zouden pakken. Ik lees toch regelmatig dat hengstjes gewoon samen staan. De jaarling er toch bij zetten en het een paar dagen aankijken? Of toch beslissen er 1 te verkopen..? Op het moment dekken ze zo ie zo nog niet, dus over de merries zouden ze in princiepe nog geen ruzie kunnen krijgen. Deze worden tevens in mei allemaal gedekt door een andere hengst, dus als het goed is zullen er geen hengstige merries lopen in de zomer. Het gaat nu even om een voorlopige oplossing!
Graag hoor ik ervaringen in van de praktijk hoe of wat jullie zouden doen
Staan geen merries bij of omheen en dat werkt heel goed. Nieuwe dieren zet ik altijd gewoon bij de groep, in het begin willen ze wel eens jagen maar vooral als de nieuwe dominant is. De hierarchie is heel duidelijk en ze pikken het niet als er eentje bij komt die denkt de baas te kunnen zijn. Jonge dieren nemen ze gigantisch in bescherming. Ze moeten even wennen (draadje ertussen of eerst koppelen aan 1 ander dier) maar daarna gaat het super.