bitloos of toch maar met bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soully

bitloos of toch maar met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 00:06

Hey Bokkers! :)

Ik zit al een tijdje met een probleempje aangaande mijn shet.
Het is namelijk zo dat zij met rijden redelijk pittig is en je haar vaak moet inhouden, we rijden haar met een enkel gebroken bitje en dat gaat meestal wel goed maar als ze weer een echte shettenbui heeft moet je haar inhouden, dit begint meestal met vriendelijke kleine 'rukjes' aan de teugels je eigen zwaar maken en hoo maar zeggen, helaas luistert mevrouw hier niet naar en dus geven we iets duidelijkere rukjes aan de teugels maar dan doet ze haar mond open dus heeft ze pijn.
We hebben al verschillende bitten geprobeerd en ook bitloos maar dat alles kon mevrouw er toch niet altijd van weerhouden om een loopje met je te nemen.
Nu heb ik dus geen idee hoe ik het nu moet doen, ik kan ook nietzeggen laat haar maar rennen bokken en gek doen want anders doe je haar pijn in haar mond maar ik kan natuurlijk ook niet zeggen trek maar net zolang totdat ze stilstaat.
Kan iemand mij helpen? Ik ben nu echt een beetje door mijn ideeën heen.

Polly
Moderator Algemeen

Re: bitloos of toch maar met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 06:05

maar als je bitloos gaat rijden moet je ook ophoudingen maken toch? Dat doet toch net zo goed pijn :?

Ik zou het eerder rijtechnisch aan oplossen, ik heb zelf ook zo'n heethoofd en die moet je echt bezig houden. Ik weet niet waar je rijdt maar ik zou eens beginnen met figuren rijden, en als er niet gereageerd word op een ophouding haar een keer duidelijk op de rem zetten en daarna weer verder. Niet gaan trekken, dan gaan ze alleen maar harder.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 07:02

Misschien eens naar haar tanden laten kijken. Kan wonderen doen. En meer op je zit gaan rijden. Icm les.
soms kan bitloos juist goed werken zou het gewoon eens proberen

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 07:20

Ik denk dat het heel veel kan helpen om les te nemen.
Het kan ook heel handig zijn om veel overgangen en figuren te rijden.
Het is een leuke oefening om in de bak recht over te steken en te kijken welke kant je pony heen wil, jij gaat dan precies de andere kant op, dat moet je wel drie meter van te voren beslissen. Zo kun je je pony leren dat hij op jouw moet wachten en dat jij dat soort dingen bepaald.

Sluit eerst lichamelijke klachten uit (zadel, tanden enz.)
Je kunt als hij er weer van door wil, een beetje achterover gaan zitten en ophoudingen geven (handen sluiten+beetje aantrekken) dan zorg je dat de pony halthoud en pas als hij het zelf met het halthouden eens is stap/draaf je weg.

Ik zag dat je 16 bent, klopt dat en pas je dan echt nog op een shet?

soully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 10:03

Bedankt! Zadel is niks mis mee daar is nog naar gekeken, tanden zullen we zeker even laten nakijken.
Bitloos hadden we al geprobeerd maar sturen gaat dan lastiger en ik kan niet echt goede bitloze shetlander hoofdstellen vinden.
Les is een beetje lastig we hebben namelijk geen trailer en niet echt goede maneges op loop afstand, ik ben trouwens niet degene die de shet rijd dat is het verzorgstertje van me shet.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:12

En is les aan huis geen optie?

soully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 10:34

Dat zou wel kunnen maar alleen met goed weer omdat ons land meestal veranderd in een drassige bende met regen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:26

Kan jij niet trainen aan de lange lijnen? Ik rij zelf ook niet maar op die manier hou ik ze wel aan het werk en scherp op de hulpen.

soully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 23:02

Heb ik me eigenlijk nooit in verdiept, hoe gaat dat precies? Zou je me dat willen uitleggen?
Ik doe weleens haar het tuigje om met een band oid erachter en dan loop ik er zelf achter natuurlijk, in dat hoofdstel zit een redelijk scherp bit die ik eigenlijk wel wil verwisselen maar met dat scherpe bit reageert nog steeds niet goed,
Op die momenten doe ik vaak wat strenger maar zei loopt gewoon door,
Na nog 5m staat ze dan wel stil maar dan heb ik haar al pijn gedaan want ze doet haar mond al open.
Ik wil haar geen pijn doen maar heb wel graag dat ze stopt als ik dat van haar vraag.